Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Gospodarka turystyczna
Sylabus przedmiotu Wycena nieruchomości rolnych i leśnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wycena nieruchomości rolnych i leśnych | ||
Specjalność | Wycena nieruchomości | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy z zakresu prawa nieruchomości, rynku nieruchomości oraz metod i technik wyceny |
W-2 | Posiadanie umiejętności wyboru źródeł i gromadzenia danych na potrzeby wyceny |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych pojęć z zakresu rolnictwa i leśnictwa niezbędnych do wyceny nieruchomości rolnych i leśnych |
C-2 | Umiejętność identyfikacji części składowych nieruchomości rolnych i leśnych oraz ich wyceny przy użyciu właściwych metod |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wycena nieruchomości rolnych i ich części składowych (plantacji kultur wieloletnich, zasiewów, upraw) | 6 |
T-A-2 | Wycena gruntów rolnych zajętych pod budynki mieszkalne, gospodarcze i inne urządzania służace produkcji rolnej | 5 |
T-A-3 | Wycena gruntów pod stawami i rowami | 2 |
T-A-4 | Wycena nieruchomości leśnych (gruntu leśnego, drzew i drzewostanów) z wykorzystaniem podejść, metod i technik wyceny | 6 |
T-A-5 | Wycena nieruchomości zadrzewionych i zakrzewionych | 3 |
T-A-6 | Wycena parków, ogrodów, zieleńców i lasów ochronnych | 2 |
T-A-7 | Dokumentacja procesu wyceny | 4 |
T-A-8 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy rolnictwa: nieruchomości rolne,grunt rolny i gospodarstwo rolne, klasyfikacja użytków gruntowych, jakość ziemi rolniczej | 3 |
T-W-2 | Podstawowe zasady gospodarowania Zasobem Własności Rolnej Skarbu Państwa. Ochrona gruntów rolnych i leśnych | 2 |
T-W-3 | Podstawy leśnictwa: pojęcia dotyczące lasów i drzewostanów, plan urządzenia lasu, uproszczony plan urządania lasu, inwentaryzacja stanu lasu, przestrzenny podział lasów | 4 |
T-W-4 | Podstawowe zasady ochrony lasów. Ograniczenia w obocie gruntami leśnymi. Gospodarowanie nieruchomościami leśnymi w zarządzie Lasów Państwowych | 2 |
T-W-5 | Grunty zadrzewione i zakrzewione | 2 |
T-W-6 | Podstawy gospodarki wodnej | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Studiowanie wskazanej literatury i aktów prawnych | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium | 20 |
A-A-4 | Przygotownie do rozwiązywania zadań | 20 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury i aktów prawnych | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 25 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody problemowe -wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia |
M-2 | Metody aktywizujące -metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody praktyczne - rozwiązywanie zadań związanych z zastosowaniem metod wyceny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium pisemne oceniające umiejetność samodzielnego obliczania wartości przy zastosowaniu właściwej metody w zależności od rodzaju nieruchomości i praw do nieruchomości oraz celu wyceny |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny - test wielokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D8/7_W01 Rozróżnia cechy specyficzne i sposoby szacowania części składowych nieruchomości rolnych i leśnych | E_2A_W02 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-3, T-A-5, T-A-2 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
E_2A_D8/7_W02 Formułuje cele i objaśnia potrzebę szacowania wartości według obowiązujących przepisów prawa | E_2A_W08 | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-W-4, T-A-1, T-A-6, T-W-6, T-W-2 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
E_2A_D8/7_W03 Identyfikuje okoliczności, w których istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych | E_2A_W06 | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-A-6, T-W-5 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D8/7_U01 Analizuje dane, dobiera i stosuje sposoby wyceny nieruchomości rolnych i leśnych oraz ich części składowych | E_2A_U01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-5, T-W-6, T-A-2, T-A-1, T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-W-5 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
E_2A_D8/7_U02 Szacuje wartość w zależności od celów wyceny według obowiązujących przepisów | E_2A_U02 | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-W-4, T-W-6, T-W-2 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D8/7_K01 Świadomy i zorientowny w doborze źródeł do wyceny i znaczenia szacowania wartości w gospodarce | E_2A_K03 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-7, T-A-6, T-A-4, T-W-6, T-A-8, T-A-5, T-A-3 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D8/7_W01 Rozróżnia cechy specyficzne i sposoby szacowania części składowych nieruchomości rolnych i leśnych | 2,0 | nie rozróżnia cech specyficznych i sposobów szacowania części składowych nieruchomości rolnych i lesnych |
3,0 | rozróżnia cechy specyficzne i sposoby szacowania części skladowych nieruchomości rolnych i leśnych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | rozróżnia cechy specyficzne i sposoby szacowania części skladowych nieruchomości rolnych i leśnych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | rozróżnia cechy specyficzne i sposoby szacowania części skladowych nieruchomości rolnych i leśnych w stopniu dobrym | |
4,5 | rozróżnia cechy specyficzne i sposoby szacowania części skladowych nieruchomości rolnych i leśnych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | rozróżnia cechy specyficzne i sposoby szacowania części skladowych nieruchomości rolnych i leśnych w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D8/7_W02 Formułuje cele i objaśnia potrzebę szacowania wartości według obowiązujących przepisów prawa | 2,0 | nie formułuje celów i nie objaśnia potrzeb szacowania wartości według obowiązujacych przepisów prawa |
3,0 | formułuje cele i objaśnia potrzeby szacowania wartości według obowiazujących przepisów prawa w stopniu dostatecznym | |
3,5 | formułuje cele i objaśnia potrzeby szacowania wartości według obowiazujących przepisów prawa w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | formułuje cele i objaśnia potrzeby szacowania wartości według obowiazujących przepisów prawa w stopniu dobrym | |
4,5 | formułuje cele i objaśnia potrzeby szacowania wartości według obowiazujących przepisów prawa w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | formułuje cele i objaśnia potrzeby szacowania wartości według obowiazujących przepisów prawa w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D8/7_W03 Identyfikuje okoliczności, w których istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych | 2,0 | nie identyfikuje okoliczności, w których istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych |
3,0 | identyfikuje okoliczności, w których istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | identyfikuje okoliczności, w których istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych w stopniu więcej dostatecznym | |
4,0 | identyfikuje okoliczności, w których istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych w stopniu dobrym | |
4,5 | identyfikuje okoliczności, w których istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | identyfikuje okoliczności, w których istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D8/7_U01 Analizuje dane, dobiera i stosuje sposoby wyceny nieruchomości rolnych i leśnych oraz ich części składowych | 2,0 | nie analizuje, nie dobiera i nie stosuje sposobów wyceny nieruchomości rolnych i leśnych oraz ich części składowych |
3,0 | analizuje, dobiera i stosuje sposoby wyceny nieruchomości rolnych i leśnych oraz ich części składowych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | analizuje, dobiera i stosuje sposoby wyceny nieruchomości rolnych i leśnych oraz ich części składowych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | analizuje, dobiera i stosuje sposoby wyceny nieruchomości rolnych i leśnych oraz ich części składowych w stopniu dobrym | |
4,5 | analizuje, dobiera i stosuje sposoby wyceny nieruchomości rolnych i leśnych oraz ich części składowych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | analizuje, dobiera i stosuje sposoby wyceny nieruchomości rolnych i leśnych oraz ich części składowych w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D8/7_U02 Szacuje wartość w zależności od celów wyceny według obowiązujących przepisów | 2,0 | nie szacuje wartości w zależności od celów według obowązujących przepisów |
3,0 | szacuje wartość w zależności od celów według obowązujących przepisów w stopniu dostatecznym | |
3,5 | szacuje wartość w zależności od celów według obowązujących przepisów w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | szacuje wartość w zależności od celów według obowązujących przepisów w stopniu dobrym | |
4,5 | szacuje wartość w zależności od celów według obowązujących przepisów w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | szacuje wartość w zależności od celów według obowązujących przepisów w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D8/7_K01 Świadomy i zorientowny w doborze źródeł do wyceny i znaczenia szacowania wartości w gospodarce | 2,0 | brak świadomości znaczenia wyceny w gospodarce |
3,0 | świadomy znaczenia wyceny w gospodarce w stopniu dostatecznym | |
3,5 | świadomy znaczenia wyceny w gospodarce w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | świadomy znaczenia wyceny w gospodarce w stopniu dobrym | |
4,5 | świadomy znaczenia wyceny w gospodarcee w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | świadomy znaczenia wyceny w gospodarce w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Cymerman R. ( red ), Podstawy rolnictwa i wycena nieruchomości rolnych, Edukaterra, Olsztyn, 2019
- Nowak A., Wycena nieruchomości leśnych, Edukcaterra, Olsztyn, 2017
- Dydenko J., Szacowanie nieruchomości, Wolters Kluwer, 2020
- xxx, Standardy zawodowe rzeczoznawców majątkowych, PFSRM, Warszawa
Literatura dodatkowa
- xxx, Wycena, Educaterra, Olsztyn, Kwartalnik
- xxx, Rzeczoznawca majątkowy, Polska Federacja Stowarzyszeń Rzczoznawców Majątkowych, Warszawa, Kwartalnik
- Akty prawne z zakresu wyceny nieruchomości rolnych i leśnych