Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Gospodarka turystyczna

Sylabus przedmiotu Komunikacja wewnętrzna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komunikacja wewnętrzna
Specjalność Gospodarowanie kapitałem ludzkim
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 10 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 20 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem komunikacji wewnętrznej w funkcjonowaniu organizacji
C-2Kształtowanie umiejętności wystąpień publicznych
C-3Przygotowanie studentów do wykorzystywania narzędzi komunikacji wewnętrznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Sztuka prezentacji (wystąpień publicznych) w komunikacji wewnętrznej3
T-L-2Wykorzystanie metody Zogniskowane Wywiady Grupowe w komunikacji wewnętrznej4
T-L-3Wykorzystanie metody Open Space Technology w komunikacji wewnętrznej3
10
wykłady
T-W-1Znaczenie komunikacji w gospodarowaniu kapitałem ludzkim2
T-W-2Istota, cele i klienci komunikacji wewnętrznej2
T-W-3Rola kultury organizacyjnej w komunikacji wewnętrznej2
T-W-4Proces zarządzania komunikacją wewnętrzną2
T-W-5Narzędzia komunikacji wewnętrznej4
T-W-6Bariery komunikacji wewnętrznej2
T-W-7Badanie komunikacji wewnętrznej2
T-W-8Rola lidera zespołu w komunikacji wewnętrznej2
T-W-9Komunikowanie w procesie zmian organizacji2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych20
A-L-3Przygotowanie projektu20
A-L-4Samodzielna realizacja zadań powierzonych studentowi (poza zajęciami)10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do wykładów konwersatoryjnych20
A-W-3Uczestnictwo w kolokwium zaliczeniowym3
A-W-4Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego24
A-W-5Uczestnictwo w konsultacjach3
A-W-6Studiowanie literatury przedmiotu20
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda projektowa
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ćwiczeń przedmiotowych
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć na podstawie dyskusji
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu - sposób przygotowania i prezentacji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/6_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować istotę komunikacji wewnętrznej w organizacji
E_2A_W04, E_2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-3
E_2A_D2/6_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi określić bariery i błędy popełniane w komunikacji wewnętrznej
E_2A_W04, E_2A_W05C-1, C-3T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-3
E_2A_D2/6_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opisać narzędzi komunikacji wewnętrznej
E_2A_W04, E_2A_W05C-3T-W-4, T-W-5, T-W-9M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/6_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie stosować zasady komunikacji wewnętrznej w zarządzaniu organizacją
E_2A_U10, E_2A_U12C-2, C-3T-L-3, T-L-1, T-L-2M-4S-1, S-2
E_2A_D2/6_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie posługiwać się komunikacją werbalną i niewerbalną
E_2A_U10, E_2A_U11, E_2A_U14C-2, C-3T-L-3, T-L-2M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/6_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować istotę komunikacji wewnętrznej w organizacji
2,0Student nie zna znaczenia komunikacji wewnętrznej w organizacji
3,0Student w sposób ogólny charakteryzuje istotę komunikacji wewnętrznej w organizacji
3,5Student potrafi opisać powierzchownie istotę komunikacji wewnętrznej w organizacji oraz wskazać jej rolę w gospodarowaniu kapitałem ludzkim
4,0Student potrafi dokładnie wyjaśnić znaczenie komunikacji wewnętrznej w organizacji
4,5Student potrafi w sposób kompleksowy przedstawić sens komunikacji wewnętrznej w organizacji, potrafi wskazać obszary funkcjonowania organizacji, w których ma ona szczególne znaczenie
5,0Student potrafi w sposób kompleksowy scharakteryzować istotę komunikacji wewnętrznej w organizacji, wskazać obszary funkcjonowania organizacji, na które ma ona szczególny wpływ oraz objaśnić jej znaczenie dla przywództwa
E_2A_D2/6_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi określić bariery i błędy popełniane w komunikacji wewnętrznej
2,0Student nie potrafi definiować poznanych barier i błędów popełnianych w komunikacji wewnętrznej
3,0Student potrafi opisać pobieżnie tylko nieliczne z poznanych błędów i barier komunikacji wewnętrznej
3,5Student potrafi scharakteryzować dokładnie tylko nieliczne z poznanych błędów i barier komunikacji wewnętrznej
4,0Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać wszystkie z poznanych błędów i barier komunikacji wewnętrznej
4,5Student potrafi wymienić i dokładnie scharakteryzować wszystkie z poznanych błędów i barier komunikacji wewnętrznej oraz dokonać ich klasyfikacji
5,0Student potrafi scharakteryzować szczegółowo wszystkie z poznanych barier i błędów komunikacji wewnętrznej, dokonać ich klasyfikacji oraz wskazać na najczęściej występujące w organizacjach wraz z uzasadnieniem swojego wyboru
E_2A_D2/6_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opisać narzędzi komunikacji wewnętrznej
2,0Student ma niezadowalającą wiedzę na temat narzędzi wykorzystywanych w procesie komunikacji wewnętrznej
3,0Student potrafi scharakteryzować w sposób ogólny jedynie podstawowe narzędzia stsowane w komunikacji wewnętrznej
3,5Student potrafi scharakteryzować w sposób ogólny wszystkie poznane narzędzia komunikacji wewnętrznej
4,0Student potrafi opisać dokładnie wszystkie poznane narzędzia komunikacji wewnętrznej
4,5Student potrafi scharakteryzować szczegółowo wszystkie poznane narzędzia komunikacji wewnętrznej oraz wskazać na rolę jaką pełnią w procesie komunikacji wewnętrznej
5,0Student potrafi opisać dokładnie wszystkie poznane narzędzia komunikacji wewnętrznej, wskazać na rolę jaką pełnią w procesie komunikacji wewnętrznej oraz ich wady i zalety

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/6_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie stosować zasady komunikacji wewnętrznej w zarządzaniu organizacją
2,0Student nie umie stosować najważniejszych z poznanych zasad komunikacji wewnętrznej w zarządzaniu organizacją
3,0Student potrafi stosować jedynie kilka z najważniejszych zasad komunikacji wewnętrznej
3,5Student potrafi stosować wszystkie najważniejsze zasady komunikacji wewnętrznej
4,0Student potrafi stosować wszystkie z poznanych zasad komunikacji wewnętrznej
4,5Student umie stosować wszystkie z poznanych zasad komunikacji wewnętrznej oraz korzystać z nich w zależności od sytuacji
5,0Student potrafi stosować wszystkie z poznanych zasad komunikacji wewnętrznej, dobrać je w zależności od sytuacji oraz formułować nowe
E_2A_D2/6_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie posługiwać się komunikacją werbalną i niewerbalną
2,0Student ma niezadowalające umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną
3,5Student posiada zadowalajace umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną
4,5Student ma bardzo dobre umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną
5,0Student ma znakomite umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną

Literatura podstawowa

  1. Potocki A., Instrumenty komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie, Difin, Warszawa, 2008
  2. Mruk H., Komunikowanie się w biznesie, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań, 2002
  3. Barker A., Doskonała umiejętność komunikacji, Helion, Gliwice, 2004
  4. Munter M., Komunikacja menedżerska, Wolters Kluwer, Kraków, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Reynolds S., Valentine D., Komunikacja międzykulturowa, Wolters Kluwer, Kraków, 2009
  2. Puczkowski B., Komunikacja interpersonalna w biznesie, Wydawnictwo UWM w Olsztynie, Olsztyn, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sztuka prezentacji (wystąpień publicznych) w komunikacji wewnętrznej3
T-L-2Wykorzystanie metody Zogniskowane Wywiady Grupowe w komunikacji wewnętrznej4
T-L-3Wykorzystanie metody Open Space Technology w komunikacji wewnętrznej3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie komunikacji w gospodarowaniu kapitałem ludzkim2
T-W-2Istota, cele i klienci komunikacji wewnętrznej2
T-W-3Rola kultury organizacyjnej w komunikacji wewnętrznej2
T-W-4Proces zarządzania komunikacją wewnętrzną2
T-W-5Narzędzia komunikacji wewnętrznej4
T-W-6Bariery komunikacji wewnętrznej2
T-W-7Badanie komunikacji wewnętrznej2
T-W-8Rola lidera zespołu w komunikacji wewnętrznej2
T-W-9Komunikowanie w procesie zmian organizacji2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych20
A-L-3Przygotowanie projektu20
A-L-4Samodzielna realizacja zadań powierzonych studentowi (poza zajęciami)10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do wykładów konwersatoryjnych20
A-W-3Uczestnictwo w kolokwium zaliczeniowym3
A-W-4Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego24
A-W-5Uczestnictwo w konsultacjach3
A-W-6Studiowanie literatury przedmiotu20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/6_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować istotę komunikacji wewnętrznej w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną o wybranych kategoriach tych więzi
E_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem komunikacji wewnętrznej w funkcjonowaniu organizacji
Treści programoweT-W-1Znaczenie komunikacji w gospodarowaniu kapitałem ludzkim
T-W-2Istota, cele i klienci komunikacji wewnętrznej
T-W-3Rola kultury organizacyjnej w komunikacji wewnętrznej
T-W-4Proces zarządzania komunikacją wewnętrzną
T-W-8Rola lidera zespołu w komunikacji wewnętrznej
T-W-9Komunikowanie w procesie zmian organizacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna znaczenia komunikacji wewnętrznej w organizacji
3,0Student w sposób ogólny charakteryzuje istotę komunikacji wewnętrznej w organizacji
3,5Student potrafi opisać powierzchownie istotę komunikacji wewnętrznej w organizacji oraz wskazać jej rolę w gospodarowaniu kapitałem ludzkim
4,0Student potrafi dokładnie wyjaśnić znaczenie komunikacji wewnętrznej w organizacji
4,5Student potrafi w sposób kompleksowy przedstawić sens komunikacji wewnętrznej w organizacji, potrafi wskazać obszary funkcjonowania organizacji, w których ma ona szczególne znaczenie
5,0Student potrafi w sposób kompleksowy scharakteryzować istotę komunikacji wewnętrznej w organizacji, wskazać obszary funkcjonowania organizacji, na które ma ona szczególny wpływ oraz objaśnić jej znaczenie dla przywództwa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/6_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi określić bariery i błędy popełniane w komunikacji wewnętrznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną o wybranych kategoriach tych więzi
E_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem komunikacji wewnętrznej w funkcjonowaniu organizacji
C-3Przygotowanie studentów do wykorzystywania narzędzi komunikacji wewnętrznej
Treści programoweT-W-5Narzędzia komunikacji wewnętrznej
T-W-6Bariery komunikacji wewnętrznej
T-W-7Badanie komunikacji wewnętrznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi definiować poznanych barier i błędów popełnianych w komunikacji wewnętrznej
3,0Student potrafi opisać pobieżnie tylko nieliczne z poznanych błędów i barier komunikacji wewnętrznej
3,5Student potrafi scharakteryzować dokładnie tylko nieliczne z poznanych błędów i barier komunikacji wewnętrznej
4,0Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać wszystkie z poznanych błędów i barier komunikacji wewnętrznej
4,5Student potrafi wymienić i dokładnie scharakteryzować wszystkie z poznanych błędów i barier komunikacji wewnętrznej oraz dokonać ich klasyfikacji
5,0Student potrafi scharakteryzować szczegółowo wszystkie z poznanych barier i błędów komunikacji wewnętrznej, dokonać ich klasyfikacji oraz wskazać na najczęściej występujące w organizacjach wraz z uzasadnieniem swojego wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/6_W03W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opisać narzędzi komunikacji wewnętrznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną o wybranych kategoriach tych więzi
E_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do wykorzystywania narzędzi komunikacji wewnętrznej
Treści programoweT-W-4Proces zarządzania komunikacją wewnętrzną
T-W-5Narzędzia komunikacji wewnętrznej
T-W-9Komunikowanie w procesie zmian organizacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student ma niezadowalającą wiedzę na temat narzędzi wykorzystywanych w procesie komunikacji wewnętrznej
3,0Student potrafi scharakteryzować w sposób ogólny jedynie podstawowe narzędzia stsowane w komunikacji wewnętrznej
3,5Student potrafi scharakteryzować w sposób ogólny wszystkie poznane narzędzia komunikacji wewnętrznej
4,0Student potrafi opisać dokładnie wszystkie poznane narzędzia komunikacji wewnętrznej
4,5Student potrafi scharakteryzować szczegółowo wszystkie poznane narzędzia komunikacji wewnętrznej oraz wskazać na rolę jaką pełnią w procesie komunikacji wewnętrznej
5,0Student potrafi opisać dokładnie wszystkie poznane narzędzia komunikacji wewnętrznej, wskazać na rolę jaką pełnią w procesie komunikacji wewnętrznej oraz ich wady i zalety
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/6_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie stosować zasady komunikacji wewnętrznej w zarządzaniu organizacją
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
E_2A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności wystąpień publicznych
C-3Przygotowanie studentów do wykorzystywania narzędzi komunikacji wewnętrznej
Treści programoweT-L-3Wykorzystanie metody Open Space Technology w komunikacji wewnętrznej
T-L-1Sztuka prezentacji (wystąpień publicznych) w komunikacji wewnętrznej
T-L-2Wykorzystanie metody Zogniskowane Wywiady Grupowe w komunikacji wewnętrznej
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ćwiczeń przedmiotowych
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć na podstawie dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie stosować najważniejszych z poznanych zasad komunikacji wewnętrznej w zarządzaniu organizacją
3,0Student potrafi stosować jedynie kilka z najważniejszych zasad komunikacji wewnętrznej
3,5Student potrafi stosować wszystkie najważniejsze zasady komunikacji wewnętrznej
4,0Student potrafi stosować wszystkie z poznanych zasad komunikacji wewnętrznej
4,5Student umie stosować wszystkie z poznanych zasad komunikacji wewnętrznej oraz korzystać z nich w zależności od sytuacji
5,0Student potrafi stosować wszystkie z poznanych zasad komunikacji wewnętrznej, dobrać je w zależności od sytuacji oraz formułować nowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/6_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie posługiwać się komunikacją werbalną i niewerbalną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U14Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności wystąpień publicznych
C-3Przygotowanie studentów do wykorzystywania narzędzi komunikacji wewnętrznej
Treści programoweT-L-3Wykorzystanie metody Open Space Technology w komunikacji wewnętrznej
T-L-2Wykorzystanie metody Zogniskowane Wywiady Grupowe w komunikacji wewnętrznej
Metody nauczaniaM-3Metoda projektowa
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu - sposób przygotowania i prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student ma niezadowalające umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną
3,5Student posiada zadowalajace umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną
4,5Student ma bardzo dobre umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną
5,0Student ma znakomite umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną