Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Economics (S1)

Sylabus przedmiotu Market research methods:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Economics
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Market research methods
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1The student should have mastered the content of education in the field of micro and macroeconomics, marketing, negotiation, law and also be communicative.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1The student has the practical skills of performing individual market research methods

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Discussing social and market research. Available data sources (primary and secondary).3
T-P-2Discussion of secondary data collection methods. Types and sources of secondary data. Quality and reliability factors of secondary data.3
T-P-3Discussing the methods of document testing. Document research method. Content analysis.2
T-P-4Discussing the methods of collecting market data: interview, questionnaire interview, questionnaire, free interview, biographical interview. Construction of a research questionnaire. Principles of questioning and interpretation of data.4
T-P-5Discussing quantitative and qualitative methods. Building aeania program and measuring consumer satisfaction. Methods of measuring customer loyalty.4
T-P-6Discussing the most commonly used market research methods. The effectiveness of the selected type of research.4
T-P-7Implementation of the project10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Preparation of the project for passing25
A-P-2Presentation of the project for passing5
A-P-3Participation in the classes30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Problem solve classes using multimedia techniques with examples.
M-2Activating methods, didactic discussion.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Material from the class is counted on the basis of an independent project made on the basis of the information gathered, presentation of the project during the classes.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O2_W01
Has basic knowledge about the characteristics of scientific knowledge
E_1A_W01, E_1A_W05, E_1A_W06, E_1A_W10, E_1A_W13, E_1A_W14, E_1A_W15C-1T-P-2, T-P-1M-2, M-1S-1
E_1A_O2_W02
Has basic knowledge about the characteristics of scientific knowledge
E_1A_W06C-1T-P-2, T-P-6, T-P-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O2_U01
Student can identify the characteristics of scientific knowledge
E_1A_U01, E_1A_U05, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U11, E_1A_U17, E_1A_U18, E_1A_U19, E_1A_U20, E_1A_U21C-1T-P-7, T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-4M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O2_K01
Student Is aware of the importance of scientific knowledge in practical operation
E_1A_K01, E_1A_K03, E_1A_K05, E_1A_K06, E_1A_K07, E_1A_K08, E_1A_K09C-1T-P-7, T-P-3, T-P-1, T-P-4M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O2_W01
Has basic knowledge about the characteristics of scientific knowledge
2,0The student does not have knowledge in the field of market research
3,0The student has a basic knowledge of market research. He knows what market and social research is.
3,5The student has a partial knowledge of the research of the essence of market research and knows definitions
4,0The student has knowledge about the essence of phenomena and processes in the field of market analysis
4,5The student has a broad knowledge of the nature of the phenomena of the market analysis process
5,0The student has a very wide knowledge of the nature of market analysis processes and very well defines concepts in this area
E_1A_O2_W02
Has basic knowledge about the characteristics of scientific knowledge
2,0The student does not have knowledge in the field of information gathering
3,0The student has a basic knowledge of the scope of information gathering.
3,5The student has a partial knowledge about collection of information
4,0The student has knowledge about the collection of information
4,5The student has a broad knowledge of the essence of collecting information
5,0The student has a very broad knowledge of the essence of information gathering and very well defines concepts in this area

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O2_U01
Student can identify the characteristics of scientific knowledge
2,0Student has not mastered the knowledge about the essence of collecting material
3,0Student in the basic scope mastered the essence of material collection
3,5Student has a general knowledge of the essence of collecting material and definitions in this field
4,0Student has knowledge about the essence of collecting information and definitions
4,5Student has a broad knowledge of the nature of gathering information and definitions
5,0Student has a lot of knowledge about the essence of information gathering and extensive knowledge in the field of definition

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O2_K01
Student Is aware of the importance of scientific knowledge in practical operation
2,0Student has not mastered the basic program material and does not know the practical application
3,0Student in the basic range has mastered the program material and knows practical applications in part
3,5Student in the basic scope mastered the program material and practical application
4,0Student in the average range mastered the program material and practical application
4,5Student in the above-average range mastered the program material and practical application
5,0Student in a very good scope has mastered both the programming material and practical application

Literatura podstawowa

  1. Lehmann D., Market Research and Analysis, Irwin, New York, 1997
  2. Gordon W., Goodthinking: A guide to Qualiative Research, Henley on Thames, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Lutyńska K., Wejland A.P. (red.), Survay Research Methods, Belmont CA, Wadsword, 1989

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Discussing social and market research. Available data sources (primary and secondary).3
T-P-2Discussion of secondary data collection methods. Types and sources of secondary data. Quality and reliability factors of secondary data.3
T-P-3Discussing the methods of document testing. Document research method. Content analysis.2
T-P-4Discussing the methods of collecting market data: interview, questionnaire interview, questionnaire, free interview, biographical interview. Construction of a research questionnaire. Principles of questioning and interpretation of data.4
T-P-5Discussing quantitative and qualitative methods. Building aeania program and measuring consumer satisfaction. Methods of measuring customer loyalty.4
T-P-6Discussing the most commonly used market research methods. The effectiveness of the selected type of research.4
T-P-7Implementation of the project10
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Preparation of the project for passing25
A-P-2Presentation of the project for passing5
A-P-3Participation in the classes30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O2_W01Has basic knowledge about the characteristics of scientific knowledge
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
E_1A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
E_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-1The student has the practical skills of performing individual market research methods
Treści programoweT-P-2Discussion of secondary data collection methods. Types and sources of secondary data. Quality and reliability factors of secondary data.
T-P-1Discussing social and market research. Available data sources (primary and secondary).
Metody nauczaniaM-2Activating methods, didactic discussion.
M-1Problem solve classes using multimedia techniques with examples.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Material from the class is counted on the basis of an independent project made on the basis of the information gathered, presentation of the project during the classes.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The student does not have knowledge in the field of market research
3,0The student has a basic knowledge of market research. He knows what market and social research is.
3,5The student has a partial knowledge of the research of the essence of market research and knows definitions
4,0The student has knowledge about the essence of phenomena and processes in the field of market analysis
4,5The student has a broad knowledge of the nature of the phenomena of the market analysis process
5,0The student has a very wide knowledge of the nature of market analysis processes and very well defines concepts in this area
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O2_W02Has basic knowledge about the characteristics of scientific knowledge
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1The student has the practical skills of performing individual market research methods
Treści programoweT-P-2Discussion of secondary data collection methods. Types and sources of secondary data. Quality and reliability factors of secondary data.
T-P-6Discussing the most commonly used market research methods. The effectiveness of the selected type of research.
T-P-4Discussing the methods of collecting market data: interview, questionnaire interview, questionnaire, free interview, biographical interview. Construction of a research questionnaire. Principles of questioning and interpretation of data.
Metody nauczaniaM-2Activating methods, didactic discussion.
M-1Problem solve classes using multimedia techniques with examples.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Material from the class is counted on the basis of an independent project made on the basis of the information gathered, presentation of the project during the classes.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The student does not have knowledge in the field of information gathering
3,0The student has a basic knowledge of the scope of information gathering.
3,5The student has a partial knowledge about collection of information
4,0The student has knowledge about the collection of information
4,5The student has a broad knowledge of the essence of collecting information
5,0The student has a very broad knowledge of the essence of information gathering and very well defines concepts in this area
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O2_U01Student can identify the characteristics of scientific knowledge
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U17Potrafi wykorzystać technologie teleinformatyczne (ICT)
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_1A_U19Interpretuje wybrane problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii
E_1A_U20Posiada umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań
E_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1The student has the practical skills of performing individual market research methods
Treści programoweT-P-7Implementation of the project
T-P-5Discussing quantitative and qualitative methods. Building aeania program and measuring consumer satisfaction. Methods of measuring customer loyalty.
T-P-6Discussing the most commonly used market research methods. The effectiveness of the selected type of research.
T-P-1Discussing social and market research. Available data sources (primary and secondary).
T-P-4Discussing the methods of collecting market data: interview, questionnaire interview, questionnaire, free interview, biographical interview. Construction of a research questionnaire. Principles of questioning and interpretation of data.
Metody nauczaniaM-2Activating methods, didactic discussion.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Material from the class is counted on the basis of an independent project made on the basis of the information gathered, presentation of the project during the classes.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student has not mastered the knowledge about the essence of collecting material
3,0Student in the basic scope mastered the essence of material collection
3,5Student has a general knowledge of the essence of collecting material and definitions in this field
4,0Student has knowledge about the essence of collecting information and definitions
4,5Student has a broad knowledge of the nature of gathering information and definitions
5,0Student has a lot of knowledge about the essence of information gathering and extensive knowledge in the field of definition
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O2_K01Student Is aware of the importance of scientific knowledge in practical operation
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K06Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K07Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K09Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-1The student has the practical skills of performing individual market research methods
Treści programoweT-P-7Implementation of the project
T-P-3Discussing the methods of document testing. Document research method. Content analysis.
T-P-1Discussing social and market research. Available data sources (primary and secondary).
T-P-4Discussing the methods of collecting market data: interview, questionnaire interview, questionnaire, free interview, biographical interview. Construction of a research questionnaire. Principles of questioning and interpretation of data.
Metody nauczaniaM-2Activating methods, didactic discussion.
M-1Problem solve classes using multimedia techniques with examples.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Material from the class is counted on the basis of an independent project made on the basis of the information gathered, presentation of the project during the classes.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student has not mastered the basic program material and does not know the practical application
3,0Student in the basic range has mastered the program material and knows practical applications in part
3,5Student in the basic scope mastered the program material and practical application
4,0Student in the average range mastered the program material and practical application
4,5Student in the above-average range mastered the program material and practical application
5,0Student in a very good scope has mastered both the programming material and practical application