Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Economics (S1)
specjalność: Property Valuation and Real Estate Transactions

Sylabus przedmiotu Foreign language I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Economics
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Foreign language I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Maziarz <Anna.Maziarz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Bandur <Pawel.Bandur@zut.edu.pl>, Grażyna Kamińska <Grazyna.Kaminska@zut.edu.pl>, Anna Maziarz <Anna.Maziarz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,01,00zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 60 2,01,00zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 60 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Knowledge of the language on a basic or extended level.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Using of a selected foreign language in various everyday life situations by means of skilful application of the principles of grammar and the vocabulary on B2 language proficiency level.
C-2Understanding and using basic specialist vocabulary related to the field of study.
C-3Raising the awareness of the need of continuous and autonomous education.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyrażanie własnych opinii. „Na studiach w Polsce”. Swój; negacja podwójna i wielokrotna; trzeba, można, warto.3
T-A-2Oburzenie i protest. „Między starymi a nowymi laty”. Państwo; nazwiska; nazwy deminutywne (zdrobnienia); powinien; tryb rozkazujący4
T-A-3Komplementy „Trudna sztuka komplementowania”. Formy męskoosobowe i rzeczowe czasownika, aspekt czasowników, nazwy czynności.4
T-A-4Prośba o radę „Jemy i chudniemy”. Imiesłów przymiotnikowy czynny; szyk przydawki przymiotnikowej; tryb warunkowy4
T-A-5Argumentacja. „Uniwersytet mistrzów”. Imiesłów przymiotnikowy bierny; strona bierna; przymiotniki odrzeczownikowe4
T-A-6Strach – niepokój – obojętność – fascynacja. „Jacy jesteście? Zdrowie i ekologia”. Składnia liczebników; deklinacja liczebników głównych; wyrazy złożone4
T-A-7Porównywanie. „W sieci”. – „Między PRL-em a Rzeczpospolitą”. Imiesłowy przysłówkowe – współczesny i uprzedni; liczebniki zbiorowe, nazwy abstrakcyjnych cech (nazwy właściwości)4
T-A-8Argumentacja „Skazani na miasto”. Formy bezosobowe; strona zwrotna; nazwy żeńskie3
T-A-9Trening egzaminacyjny (słuchanie ze zrozumieniem, czytanie ze zrozumieniem, ćwiczenia leksykalno-gramatyczne, pisanie listów formalnych, prowadzenie dialogów na różne tematy – argumentowanie, szukanie rozwiązań i kompromisów)20
T-A-10Wybrane słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów.10
60
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przedstawianie siebie i innych wyrażanie preferencji, wygląd, charakter, zainteresowania. Narzędnik.2
T-A-2Relacjonowanie zdarzeń, historia rodziny, kataklizmy, biografia. Dopełniacz.2
T-A-3Porównywanie, streszczenie, rozrywki, hobby, sport. Przyimki statyczne i dynamiczne, zdania celowe.2
T-A-4Opis, narodowości, zawody. Mianownik l. mn. rzeczowników męskoosobowych, liczebniki: dwaj, trzej…2
T-A-5Definiowanie, wyrażanie opinii. Mianownik l. mn. przymiotników męskoosobowych, konstrukcje: ktoś, kto2
T-A-6Edukacja, wykształcenie, komputer, Internet. Rzeczowniki odczasownikowe2
T-A-7Praca i zatrudnienie, typy przedsiębiorstw, rozmowa o pracę, miejsce na praktykę, mówienie o problemach zawodowych, pisanie maili, życiorys i list motywacyjny4
T-A-8Wywiad i opowiadanie, pochodzenie, idiomy ze słowem swój. Biernik, zaimek swój2
T-A-9Nakazy, zakazy, polecenia, podróże, pakowanie, sprzęt kempingowy, lotnisko. Tryb rozkazujący, czasowniki niefleksyjne: trzeba, warto….2
T-A-10Wybrane słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów.10
30
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Prośba o informacje, wysyłanie wiadomości, atrakcje turystyczne Polski listy, maile, SMS-y. Miejscownik, wołacz4
T-A-2Relacjonowanie, poruszanie się, turystyka wyrażenia i idiomy oparte na czasownikach ruchu. Czasowniki ruchu4
T-A-3Wyrażanie niezadowolenia, zniechęcanie, odradzanie składanie reklamacji, ruch drogowy, środki transportu4
T-A-4Wydarzenia losowe, relacje międzyludzkie, mówienie o problemach życiowych. Wolontariat. Celownik4
T-A-5Opowiadanie o tradycjach i faktach historycznych, historia powojenna- wiedza o Polsce, polskie tradycje świąteczne. Zaimek: się, siebie. Przyimki. Formy bezosobowe6
T-A-6Wyrażanie relacji czasowych, perypetie, przygody, wspomnienia. Określenia czasu, Spójniki.4
T-A-7Relacjonowanie zdarzeń, wiedza o Polsce: polityka i społeczeństwo. Aspekt4
T-A-8Wyrażanie hipotez, przypuszczeń, agroturystyka, ekologia, ochrona środowiska. Tryb warunkowy, zdania warunkowe4
T-A-9Mówienie o przyszłości, środowisko naturalne, świat roślin i zwierząt. Rekcja liczebników, daty4
T-A-10Porównywanie, pytanie o opinie i wyrażanie opinii, konsumpcja, zakupy, reklamacje. Zdania podrzędnie złożone, partykuła: byle4
T-A-11Wyrażanie emocji dyskusja, film, teatr, piractwo internetowe. Imiesłów przymiotnikowy bierny, strona bierna4
T-A-12Wyrażanie podziwu, uznania, opinii krytycznej, dyskusje o sztuce, malarstwo, fotografia wystawy, wernisaże. Rzeczowniki zakończone na -um4
T-A-13Wybrane słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów.10
60

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Practical classes30
A-A-2Preparation for classes25
A-A-3Individual tutorials5
60
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Practical classes60
A-A-2Preparation for classes12
A-A-3Individual tutorials5
A-A-4Preparation for exam10
A-A-5Exam3
90
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Practical classes60
A-A-2Individual tutorials1
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Practical classes
M-2Group work
M-3Presentation
M-4Discussion
M-5Work with text
M-6Listening comprehension
M-7writing formal letters

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Diagnostic test (F)
S-2Ocena formująca: Test (F)
S-3Ocena formująca: Presentation (F)
S-4Ocena podsumowująca: Written exam (P)
S-5Ocena podsumowująca: An oral exam (P)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A15_W01
has knowledge concerning grammar, vocabulary, phonetics and knows the rules of using formal and informal register on B2 level
E_1A_W06C-1T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-3, T-A-10, T-A-9, T-A-9, T-A-12, T-A-7, T-A-8, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-8, T-A-7, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-8, T-A-6, T-A-11, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-4, T-A-9M-1, M-2, M-5, M-6, M-7S-2, S-3, S-4, S-5
E_1A_A15_W02
knows basic specialist vocabulary related to the field of study
E_1A_W06C-2T-A-10M-1, M-3, M-5S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A15_U01
has the ability to communicate on B2 level with various entities in a verbal and written form as well as reads and understands articles and reports concerning modern world
E_1A_U13, E_1A_U14, E_1A_U15C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-8, T-A-4, T-A-9, T-A-2, T-A-4, T-A-10, T-A-7, T-A-11, T-A-6, T-A-6, T-A-8, T-A-4, T-A-12, T-A-9, T-A-6, T-A-5, T-A-9, T-A-8, T-A-7, T-A-7, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-5, T-A-3, T-A-1M-1, M-2, M-4, M-7S-2, S-3, S-4, S-5
E_1A_A15_U02
has the ability to understand texts and use basic specialist vocabulary in his/her field of study
E_1A_U13, E_1A_U14, E_1A_U15C-2T-A-10M-1, M-3, M-5S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A15_K01
understands the need of life-long learning and developing of language competences
C-3T-A-10, T-A-4, T-A-12, T-A-11, T-A-5, T-A-2, T-A-7, T-A-10, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-9, T-A-6, T-A-5, T-A-13, T-A-6, T-A-1, T-A-9, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-4, T-A-10, T-A-8, T-A-7, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-8, T-A-8, T-A-9, T-A-3M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_A15_W01
has knowledge concerning grammar, vocabulary, phonetics and knows the rules of using formal and informal register on B2 level
2,0
3,0The student has basic knowledge concerning grammar, vocabulary and phonetics of a selected foreign language on B2 level.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_A15_W02
knows basic specialist vocabulary related to the field of study
2,0
3,0The student knows 60% of the basic specialist vocabulary related to his/her field of study.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_A15_U01
has the ability to communicate on B2 level with various entities in a verbal and written form as well as reads and understands articles and reports concerning modern world
2,0
3,0The student has the ability to communicate on a basic level with various entities in a verbal and written form.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_A15_U02
has the ability to understand texts and use basic specialist vocabulary in his/her field of study
2,0
3,0The student understands basic specialist vocabulary in his/her field of study and uses it to a limited extent.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_A15_K01
understands the need of life-long learning and developing of language competences
2,0
3,0The student perceives the need of life-long learning and developing of his/her language competences.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. I. Stempek, A. Stelmach, Polski. Krok po kroku 2, Wyd. polish-courses.com
  2. E. Lipińska, Z polskim na ty. Podręcznik języka polskiego dla średnio zaawansowanych, Universitas, Kraków, 2010
  3. M. Szelc-Mays, Coś wam powiem… Ćwiczenia komunikacyjne dla średnio zaawansowanych, Universitas, Kraków, 2001
  4. M. Szelc-Mays, Nowe słowa – stare rzeczy. Podręcznik do nauczania słownictwa, Universitas, Kraków, 2004
  5. E. Lipińska, E.G. Dąmbska, Kiedyś wrócisz tu..., cz. I: Gdzie nadwiślański brzeg (B2), Universitas, Kraków, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Achtelik A., Hajduk-Gawron W., Madeja A., Świątek M., Zbiór zadań z języka polskiego oraz przykładowe testy certyfikatowe dla poziomu podstawowego, Universitas, Kraków, 2009, 2 CD. (B1)
  2. Janowska I., Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli jezyków obcych, Universitas, Kraków, 2010
  3. Lipińska E., Nie ma róży bez kolców. Ćwiczenia ortograficzne dla obcokrajowców, Universitas, Kraków, 2011, (B1-B2)
  4. Seretny A., Lipińska E., Przewodnik po egzaminach certyfikowanych, Universitas, Kraków, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyrażanie własnych opinii. „Na studiach w Polsce”. Swój; negacja podwójna i wielokrotna; trzeba, można, warto.3
T-A-2Oburzenie i protest. „Między starymi a nowymi laty”. Państwo; nazwiska; nazwy deminutywne (zdrobnienia); powinien; tryb rozkazujący4
T-A-3Komplementy „Trudna sztuka komplementowania”. Formy męskoosobowe i rzeczowe czasownika, aspekt czasowników, nazwy czynności.4
T-A-4Prośba o radę „Jemy i chudniemy”. Imiesłów przymiotnikowy czynny; szyk przydawki przymiotnikowej; tryb warunkowy4
T-A-5Argumentacja. „Uniwersytet mistrzów”. Imiesłów przymiotnikowy bierny; strona bierna; przymiotniki odrzeczownikowe4
T-A-6Strach – niepokój – obojętność – fascynacja. „Jacy jesteście? Zdrowie i ekologia”. Składnia liczebników; deklinacja liczebników głównych; wyrazy złożone4
T-A-7Porównywanie. „W sieci”. – „Między PRL-em a Rzeczpospolitą”. Imiesłowy przysłówkowe – współczesny i uprzedni; liczebniki zbiorowe, nazwy abstrakcyjnych cech (nazwy właściwości)4
T-A-8Argumentacja „Skazani na miasto”. Formy bezosobowe; strona zwrotna; nazwy żeńskie3
T-A-9Trening egzaminacyjny (słuchanie ze zrozumieniem, czytanie ze zrozumieniem, ćwiczenia leksykalno-gramatyczne, pisanie listów formalnych, prowadzenie dialogów na różne tematy – argumentowanie, szukanie rozwiązań i kompromisów)20
T-A-10Wybrane słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów.10
60

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przedstawianie siebie i innych wyrażanie preferencji, wygląd, charakter, zainteresowania. Narzędnik.2
T-A-2Relacjonowanie zdarzeń, historia rodziny, kataklizmy, biografia. Dopełniacz.2
T-A-3Porównywanie, streszczenie, rozrywki, hobby, sport. Przyimki statyczne i dynamiczne, zdania celowe.2
T-A-4Opis, narodowości, zawody. Mianownik l. mn. rzeczowników męskoosobowych, liczebniki: dwaj, trzej…2
T-A-5Definiowanie, wyrażanie opinii. Mianownik l. mn. przymiotników męskoosobowych, konstrukcje: ktoś, kto2
T-A-6Edukacja, wykształcenie, komputer, Internet. Rzeczowniki odczasownikowe2
T-A-7Praca i zatrudnienie, typy przedsiębiorstw, rozmowa o pracę, miejsce na praktykę, mówienie o problemach zawodowych, pisanie maili, życiorys i list motywacyjny4
T-A-8Wywiad i opowiadanie, pochodzenie, idiomy ze słowem swój. Biernik, zaimek swój2
T-A-9Nakazy, zakazy, polecenia, podróże, pakowanie, sprzęt kempingowy, lotnisko. Tryb rozkazujący, czasowniki niefleksyjne: trzeba, warto….2
T-A-10Wybrane słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów.10
30

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Prośba o informacje, wysyłanie wiadomości, atrakcje turystyczne Polski listy, maile, SMS-y. Miejscownik, wołacz4
T-A-2Relacjonowanie, poruszanie się, turystyka wyrażenia i idiomy oparte na czasownikach ruchu. Czasowniki ruchu4
T-A-3Wyrażanie niezadowolenia, zniechęcanie, odradzanie składanie reklamacji, ruch drogowy, środki transportu4
T-A-4Wydarzenia losowe, relacje międzyludzkie, mówienie o problemach życiowych. Wolontariat. Celownik4
T-A-5Opowiadanie o tradycjach i faktach historycznych, historia powojenna- wiedza o Polsce, polskie tradycje świąteczne. Zaimek: się, siebie. Przyimki. Formy bezosobowe6
T-A-6Wyrażanie relacji czasowych, perypetie, przygody, wspomnienia. Określenia czasu, Spójniki.4
T-A-7Relacjonowanie zdarzeń, wiedza o Polsce: polityka i społeczeństwo. Aspekt4
T-A-8Wyrażanie hipotez, przypuszczeń, agroturystyka, ekologia, ochrona środowiska. Tryb warunkowy, zdania warunkowe4
T-A-9Mówienie o przyszłości, środowisko naturalne, świat roślin i zwierząt. Rekcja liczebników, daty4
T-A-10Porównywanie, pytanie o opinie i wyrażanie opinii, konsumpcja, zakupy, reklamacje. Zdania podrzędnie złożone, partykuła: byle4
T-A-11Wyrażanie emocji dyskusja, film, teatr, piractwo internetowe. Imiesłów przymiotnikowy bierny, strona bierna4
T-A-12Wyrażanie podziwu, uznania, opinii krytycznej, dyskusje o sztuce, malarstwo, fotografia wystawy, wernisaże. Rzeczowniki zakończone na -um4
T-A-13Wybrane słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów.10
60

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Practical classes30
A-A-2Preparation for classes25
A-A-3Individual tutorials5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Practical classes60
A-A-2Preparation for classes12
A-A-3Individual tutorials5
A-A-4Preparation for exam10
A-A-5Exam3
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Practical classes60
A-A-2Individual tutorials1
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_A15_W01has knowledge concerning grammar, vocabulary, phonetics and knows the rules of using formal and informal register on B2 level
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Using of a selected foreign language in various everyday life situations by means of skilful application of the principles of grammar and the vocabulary on B2 language proficiency level.
Treści programoweT-A-5Opowiadanie o tradycjach i faktach historycznych, historia powojenna- wiedza o Polsce, polskie tradycje świąteczne. Zaimek: się, siebie. Przyimki. Formy bezosobowe
T-A-1Prośba o informacje, wysyłanie wiadomości, atrakcje turystyczne Polski listy, maile, SMS-y. Miejscownik, wołacz
T-A-2Relacjonowanie, poruszanie się, turystyka wyrażenia i idiomy oparte na czasownikach ruchu. Czasowniki ruchu
T-A-3Komplementy „Trudna sztuka komplementowania”. Formy męskoosobowe i rzeczowe czasownika, aspekt czasowników, nazwy czynności.
T-A-3Wyrażanie niezadowolenia, zniechęcanie, odradzanie składanie reklamacji, ruch drogowy, środki transportu
T-A-10Porównywanie, pytanie o opinie i wyrażanie opinii, konsumpcja, zakupy, reklamacje. Zdania podrzędnie złożone, partykuła: byle
T-A-9Nakazy, zakazy, polecenia, podróże, pakowanie, sprzęt kempingowy, lotnisko. Tryb rozkazujący, czasowniki niefleksyjne: trzeba, warto….
T-A-9Mówienie o przyszłości, środowisko naturalne, świat roślin i zwierząt. Rekcja liczebników, daty
T-A-12Wyrażanie podziwu, uznania, opinii krytycznej, dyskusje o sztuce, malarstwo, fotografia wystawy, wernisaże. Rzeczowniki zakończone na -um
T-A-7Porównywanie. „W sieci”. – „Między PRL-em a Rzeczpospolitą”. Imiesłowy przysłówkowe – współczesny i uprzedni; liczebniki zbiorowe, nazwy abstrakcyjnych cech (nazwy właściwości)
T-A-8Wyrażanie hipotez, przypuszczeń, agroturystyka, ekologia, ochrona środowiska. Tryb warunkowy, zdania warunkowe
T-A-5Definiowanie, wyrażanie opinii. Mianownik l. mn. przymiotników męskoosobowych, konstrukcje: ktoś, kto
T-A-6Wyrażanie relacji czasowych, perypetie, przygody, wspomnienia. Określenia czasu, Spójniki.
T-A-1Przedstawianie siebie i innych wyrażanie preferencji, wygląd, charakter, zainteresowania. Narzędnik.
T-A-2Oburzenie i protest. „Między starymi a nowymi laty”. Państwo; nazwiska; nazwy deminutywne (zdrobnienia); powinien; tryb rozkazujący
T-A-4Wydarzenia losowe, relacje międzyludzkie, mówienie o problemach życiowych. Wolontariat. Celownik
T-A-8Wywiad i opowiadanie, pochodzenie, idiomy ze słowem swój. Biernik, zaimek swój
T-A-7Praca i zatrudnienie, typy przedsiębiorstw, rozmowa o pracę, miejsce na praktykę, mówienie o problemach zawodowych, pisanie maili, życiorys i list motywacyjny
T-A-2Relacjonowanie zdarzeń, historia rodziny, kataklizmy, biografia. Dopełniacz.
T-A-4Opis, narodowości, zawody. Mianownik l. mn. rzeczowników męskoosobowych, liczebniki: dwaj, trzej…
T-A-6Strach – niepokój – obojętność – fascynacja. „Jacy jesteście? Zdrowie i ekologia”. Składnia liczebników; deklinacja liczebników głównych; wyrazy złożone
T-A-8Argumentacja „Skazani na miasto”. Formy bezosobowe; strona zwrotna; nazwy żeńskie
T-A-6Edukacja, wykształcenie, komputer, Internet. Rzeczowniki odczasownikowe
T-A-11Wyrażanie emocji dyskusja, film, teatr, piractwo internetowe. Imiesłów przymiotnikowy bierny, strona bierna
T-A-5Argumentacja. „Uniwersytet mistrzów”. Imiesłów przymiotnikowy bierny; strona bierna; przymiotniki odrzeczownikowe
T-A-1Wyrażanie własnych opinii. „Na studiach w Polsce”. Swój; negacja podwójna i wielokrotna; trzeba, można, warto.
T-A-3Porównywanie, streszczenie, rozrywki, hobby, sport. Przyimki statyczne i dynamiczne, zdania celowe.
T-A-7Relacjonowanie zdarzeń, wiedza o Polsce: polityka i społeczeństwo. Aspekt
T-A-4Prośba o radę „Jemy i chudniemy”. Imiesłów przymiotnikowy czynny; szyk przydawki przymiotnikowej; tryb warunkowy
T-A-9Trening egzaminacyjny (słuchanie ze zrozumieniem, czytanie ze zrozumieniem, ćwiczenia leksykalno-gramatyczne, pisanie listów formalnych, prowadzenie dialogów na różne tematy – argumentowanie, szukanie rozwiązań i kompromisów)
Metody nauczaniaM-1Practical classes
M-2Group work
M-5Work with text
M-6Listening comprehension
M-7writing formal letters
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Test (F)
S-3Ocena formująca: Presentation (F)
S-4Ocena podsumowująca: Written exam (P)
S-5Ocena podsumowująca: An oral exam (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student has basic knowledge concerning grammar, vocabulary and phonetics of a selected foreign language on B2 level.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_A15_W02knows basic specialist vocabulary related to the field of study
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Understanding and using basic specialist vocabulary related to the field of study.
Treści programoweT-A-10Wybrane słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów.
Metody nauczaniaM-1Practical classes
M-3Presentation
M-5Work with text
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Test (F)
S-3Ocena formująca: Presentation (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student knows 60% of the basic specialist vocabulary related to his/her field of study.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_A15_U01has the ability to communicate on B2 level with various entities in a verbal and written form as well as reads and understands articles and reports concerning modern world
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U13Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także z różnych źródeł
E_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
E_1A_U15Włada słownictwem specjalistycznym w języku obcym z zakresu ekonomii zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Using of a selected foreign language in various everyday life situations by means of skilful application of the principles of grammar and the vocabulary on B2 language proficiency level.
Treści programoweT-A-2Oburzenie i protest. „Między starymi a nowymi laty”. Państwo; nazwiska; nazwy deminutywne (zdrobnienia); powinien; tryb rozkazujący
T-A-3Wyrażanie niezadowolenia, zniechęcanie, odradzanie składanie reklamacji, ruch drogowy, środki transportu
T-A-1Wyrażanie własnych opinii. „Na studiach w Polsce”. Swój; negacja podwójna i wielokrotna; trzeba, można, warto.
T-A-2Relacjonowanie zdarzeń, historia rodziny, kataklizmy, biografia. Dopełniacz.
T-A-8Argumentacja „Skazani na miasto”. Formy bezosobowe; strona zwrotna; nazwy żeńskie
T-A-4Prośba o radę „Jemy i chudniemy”. Imiesłów przymiotnikowy czynny; szyk przydawki przymiotnikowej; tryb warunkowy
T-A-9Nakazy, zakazy, polecenia, podróże, pakowanie, sprzęt kempingowy, lotnisko. Tryb rozkazujący, czasowniki niefleksyjne: trzeba, warto….
T-A-2Relacjonowanie, poruszanie się, turystyka wyrażenia i idiomy oparte na czasownikach ruchu. Czasowniki ruchu
T-A-4Wydarzenia losowe, relacje międzyludzkie, mówienie o problemach życiowych. Wolontariat. Celownik
T-A-10Porównywanie, pytanie o opinie i wyrażanie opinii, konsumpcja, zakupy, reklamacje. Zdania podrzędnie złożone, partykuła: byle
T-A-7Relacjonowanie zdarzeń, wiedza o Polsce: polityka i społeczeństwo. Aspekt
T-A-11Wyrażanie emocji dyskusja, film, teatr, piractwo internetowe. Imiesłów przymiotnikowy bierny, strona bierna
T-A-6Wyrażanie relacji czasowych, perypetie, przygody, wspomnienia. Określenia czasu, Spójniki.
T-A-6Strach – niepokój – obojętność – fascynacja. „Jacy jesteście? Zdrowie i ekologia”. Składnia liczebników; deklinacja liczebników głównych; wyrazy złożone
T-A-8Wywiad i opowiadanie, pochodzenie, idiomy ze słowem swój. Biernik, zaimek swój
T-A-4Opis, narodowości, zawody. Mianownik l. mn. rzeczowników męskoosobowych, liczebniki: dwaj, trzej…
T-A-12Wyrażanie podziwu, uznania, opinii krytycznej, dyskusje o sztuce, malarstwo, fotografia wystawy, wernisaże. Rzeczowniki zakończone na -um
T-A-9Trening egzaminacyjny (słuchanie ze zrozumieniem, czytanie ze zrozumieniem, ćwiczenia leksykalno-gramatyczne, pisanie listów formalnych, prowadzenie dialogów na różne tematy – argumentowanie, szukanie rozwiązań i kompromisów)
T-A-6Edukacja, wykształcenie, komputer, Internet. Rzeczowniki odczasownikowe
T-A-5Argumentacja. „Uniwersytet mistrzów”. Imiesłów przymiotnikowy bierny; strona bierna; przymiotniki odrzeczownikowe
T-A-9Mówienie o przyszłości, środowisko naturalne, świat roślin i zwierząt. Rekcja liczebników, daty
T-A-8Wyrażanie hipotez, przypuszczeń, agroturystyka, ekologia, ochrona środowiska. Tryb warunkowy, zdania warunkowe
T-A-7Porównywanie. „W sieci”. – „Między PRL-em a Rzeczpospolitą”. Imiesłowy przysłówkowe – współczesny i uprzedni; liczebniki zbiorowe, nazwy abstrakcyjnych cech (nazwy właściwości)
T-A-7Praca i zatrudnienie, typy przedsiębiorstw, rozmowa o pracę, miejsce na praktykę, mówienie o problemach zawodowych, pisanie maili, życiorys i list motywacyjny
T-A-1Przedstawianie siebie i innych wyrażanie preferencji, wygląd, charakter, zainteresowania. Narzędnik.
T-A-3Porównywanie, streszczenie, rozrywki, hobby, sport. Przyimki statyczne i dynamiczne, zdania celowe.
T-A-5Opowiadanie o tradycjach i faktach historycznych, historia powojenna- wiedza o Polsce, polskie tradycje świąteczne. Zaimek: się, siebie. Przyimki. Formy bezosobowe
T-A-5Definiowanie, wyrażanie opinii. Mianownik l. mn. przymiotników męskoosobowych, konstrukcje: ktoś, kto
T-A-3Komplementy „Trudna sztuka komplementowania”. Formy męskoosobowe i rzeczowe czasownika, aspekt czasowników, nazwy czynności.
T-A-1Prośba o informacje, wysyłanie wiadomości, atrakcje turystyczne Polski listy, maile, SMS-y. Miejscownik, wołacz
Metody nauczaniaM-1Practical classes
M-2Group work
M-4Discussion
M-7writing formal letters
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Test (F)
S-3Ocena formująca: Presentation (F)
S-4Ocena podsumowująca: Written exam (P)
S-5Ocena podsumowująca: An oral exam (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student has the ability to communicate on a basic level with various entities in a verbal and written form.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_A15_U02has the ability to understand texts and use basic specialist vocabulary in his/her field of study
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U13Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także z różnych źródeł
E_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
E_1A_U15Włada słownictwem specjalistycznym w języku obcym z zakresu ekonomii zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-2Understanding and using basic specialist vocabulary related to the field of study.
Treści programoweT-A-10Wybrane słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów.
Metody nauczaniaM-1Practical classes
M-3Presentation
M-5Work with text
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Test (F)
S-3Ocena formująca: Presentation (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student understands basic specialist vocabulary in his/her field of study and uses it to a limited extent.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_A15_K01understands the need of life-long learning and developing of language competences
Cel przedmiotuC-3Raising the awareness of the need of continuous and autonomous education.
Treści programoweT-A-10Porównywanie, pytanie o opinie i wyrażanie opinii, konsumpcja, zakupy, reklamacje. Zdania podrzędnie złożone, partykuła: byle
T-A-4Wydarzenia losowe, relacje międzyludzkie, mówienie o problemach życiowych. Wolontariat. Celownik
T-A-12Wyrażanie podziwu, uznania, opinii krytycznej, dyskusje o sztuce, malarstwo, fotografia wystawy, wernisaże. Rzeczowniki zakończone na -um
T-A-11Wyrażanie emocji dyskusja, film, teatr, piractwo internetowe. Imiesłów przymiotnikowy bierny, strona bierna
T-A-5Opowiadanie o tradycjach i faktach historycznych, historia powojenna- wiedza o Polsce, polskie tradycje świąteczne. Zaimek: się, siebie. Przyimki. Formy bezosobowe
T-A-2Relacjonowanie, poruszanie się, turystyka wyrażenia i idiomy oparte na czasownikach ruchu. Czasowniki ruchu
T-A-7Porównywanie. „W sieci”. – „Między PRL-em a Rzeczpospolitą”. Imiesłowy przysłówkowe – współczesny i uprzedni; liczebniki zbiorowe, nazwy abstrakcyjnych cech (nazwy właściwości)
T-A-10Wybrane słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów.
T-A-1Wyrażanie własnych opinii. „Na studiach w Polsce”. Swój; negacja podwójna i wielokrotna; trzeba, można, warto.
T-A-3Komplementy „Trudna sztuka komplementowania”. Formy męskoosobowe i rzeczowe czasownika, aspekt czasowników, nazwy czynności.
T-A-5Argumentacja. „Uniwersytet mistrzów”. Imiesłów przymiotnikowy bierny; strona bierna; przymiotniki odrzeczownikowe
T-A-9Nakazy, zakazy, polecenia, podróże, pakowanie, sprzęt kempingowy, lotnisko. Tryb rozkazujący, czasowniki niefleksyjne: trzeba, warto….
T-A-6Wyrażanie relacji czasowych, perypetie, przygody, wspomnienia. Określenia czasu, Spójniki.
T-A-5Definiowanie, wyrażanie opinii. Mianownik l. mn. przymiotników męskoosobowych, konstrukcje: ktoś, kto
T-A-13Wybrane słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów.
T-A-6Edukacja, wykształcenie, komputer, Internet. Rzeczowniki odczasownikowe
T-A-1Przedstawianie siebie i innych wyrażanie preferencji, wygląd, charakter, zainteresowania. Narzędnik.
T-A-9Mówienie o przyszłości, środowisko naturalne, świat roślin i zwierząt. Rekcja liczebników, daty
T-A-1Prośba o informacje, wysyłanie wiadomości, atrakcje turystyczne Polski listy, maile, SMS-y. Miejscownik, wołacz
T-A-4Opis, narodowości, zawody. Mianownik l. mn. rzeczowników męskoosobowych, liczebniki: dwaj, trzej…
T-A-2Oburzenie i protest. „Między starymi a nowymi laty”. Państwo; nazwiska; nazwy deminutywne (zdrobnienia); powinien; tryb rozkazujący
T-A-4Prośba o radę „Jemy i chudniemy”. Imiesłów przymiotnikowy czynny; szyk przydawki przymiotnikowej; tryb warunkowy
T-A-10Wybrane słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów.
T-A-8Wywiad i opowiadanie, pochodzenie, idiomy ze słowem swój. Biernik, zaimek swój
T-A-7Relacjonowanie zdarzeń, wiedza o Polsce: polityka i społeczeństwo. Aspekt
T-A-6Strach – niepokój – obojętność – fascynacja. „Jacy jesteście? Zdrowie i ekologia”. Składnia liczebników; deklinacja liczebników głównych; wyrazy złożone
T-A-7Praca i zatrudnienie, typy przedsiębiorstw, rozmowa o pracę, miejsce na praktykę, mówienie o problemach zawodowych, pisanie maili, życiorys i list motywacyjny
T-A-2Relacjonowanie zdarzeń, historia rodziny, kataklizmy, biografia. Dopełniacz.
T-A-3Wyrażanie niezadowolenia, zniechęcanie, odradzanie składanie reklamacji, ruch drogowy, środki transportu
T-A-8Wyrażanie hipotez, przypuszczeń, agroturystyka, ekologia, ochrona środowiska. Tryb warunkowy, zdania warunkowe
T-A-8Argumentacja „Skazani na miasto”. Formy bezosobowe; strona zwrotna; nazwy żeńskie
T-A-9Trening egzaminacyjny (słuchanie ze zrozumieniem, czytanie ze zrozumieniem, ćwiczenia leksykalno-gramatyczne, pisanie listów formalnych, prowadzenie dialogów na różne tematy – argumentowanie, szukanie rozwiązań i kompromisów)
T-A-3Porównywanie, streszczenie, rozrywki, hobby, sport. Przyimki statyczne i dynamiczne, zdania celowe.
Metody nauczaniaM-1Practical classes
M-2Group work
M-4Discussion
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Diagnostic test (F)
S-2Ocena formująca: Test (F)
S-3Ocena formująca: Presentation (F)
S-4Ocena podsumowująca: Written exam (P)
S-5Ocena podsumowująca: An oral exam (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student perceives the need of life-long learning and developing of his/her language competences.
3,5
4,0
4,5
5,0