Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Economics (S1)
specjalność: Accounting and Finance in Economic Entities

Sylabus przedmiotu Mathematics II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Economics
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mathematics II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Perzyńska <joanna.perzynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Oesterreich <Maciej.Oesterreich@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 30 5,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Knowledge of mathematics at the upper secondary education level.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Students will gain basic knowledge of higher mathematics.
C-2Students will gain basic knowledge necessary to understand subjects using advanced mathematics techniques: statistics, operational research, quantitative methods in economics.
C-3Students will apply mathematical knowledge to the study of economic phenomena.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Partial derivatives of the functions.4
T-A-2Local and global extrema of two variable function.6
T-A-3Test.1
T-A-4The integral of the one variable function.6
T-A-5Differential equations.4
T-A-6Test.1
T-A-7Matrices and determinants. Matrix equations. Systems of linear equations..7
T-A-8Test.1
30
wykłady
T-W-1Partial derivatives of the functions.1
T-W-2Local and global extrema of two variable function.2
T-W-3The integral of the one variable function.2
T-W-4Differential equations.2
T-W-5Matrices and determinants. Matrix equations. Systems of linear equations.3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Participations in classes.30
A-A-2Preparation for classes.40
A-A-3Homework.40
A-A-4Preparation for tests.40
150
wykłady
A-W-1Participation in lectures.10
A-W-2Preparation for lectures.5
A-W-3Studying the literature.5
A-W-4Preparation for the final test from lectures.8
A-W-5Participation in the final test from lectures.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Information-problem lecture.
M-2Exercises.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Evaluation of activity during classes.
S-2Ocena formująca: Evaluation of individual problem solving during classes.
S-3Ocena formująca: Evaluation of homework solving (individually and in groups).
S-4Ocena podsumowująca: Test.
S-5Ocena podsumowująca: Exam.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B04_W01
The student knows the theoretical basis of the differential calculus of several variables functions, the integral calculus of the one variable function and linear algebra.
E_1A_W07C-1, C-3, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B04_U01
The student can use the learned definitions and theorems of mathematical analysis and linear algebra to solve practical tasks.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U11C-1, C-3, C-2T-A-7, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-5M-2S-4, S-5, S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B04_K01
The student mastered the principles of individual and group work.
E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K08C-1, C-3, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-8M-1, M-2S-4, S-5, S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B04_W01
The student knows the theoretical basis of the differential calculus of several variables functions, the integral calculus of the one variable function and linear algebra.
2,0
3,0The student explains in his own words the definitions and theorems from the studied areas of higher mathematics.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B04_U01
The student can use the learned definitions and theorems of mathematical analysis and linear algebra to solve practical tasks.
2,0
3,0The student can: - calculate partial derivatives of two variables functions - calculate the indefinite integral of the elementary functions, - perform basic arithmetic operations on matrices, - calculate the second and third degree determinant.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B04_K01
The student mastered the principles of individual and group work.
2,0
3,0The student organizes individual and group work guided by the teacher's instructions.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M.Pemberton, N.Rau, Mathematics for Economists, Manchester University Press, 2012
  2. SC Aggarwal, RK Rana, Basic Mathematics for Economists, FK Publications, 2010
  3. Winnicki K., Miklewska J., Perzyńska J., Zbiór przykładów i zadań z matematyki dla studentów studiów zaocznych, AR, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach. cz.1 i 2., PWN, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Partial derivatives of the functions.4
T-A-2Local and global extrema of two variable function.6
T-A-3Test.1
T-A-4The integral of the one variable function.6
T-A-5Differential equations.4
T-A-6Test.1
T-A-7Matrices and determinants. Matrix equations. Systems of linear equations..7
T-A-8Test.1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Partial derivatives of the functions.1
T-W-2Local and global extrema of two variable function.2
T-W-3The integral of the one variable function.2
T-W-4Differential equations.2
T-W-5Matrices and determinants. Matrix equations. Systems of linear equations.3
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Participations in classes.30
A-A-2Preparation for classes.40
A-A-3Homework.40
A-A-4Preparation for tests.40
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation in lectures.10
A-W-2Preparation for lectures.5
A-W-3Studying the literature.5
A-W-4Preparation for the final test from lectures.8
A-W-5Participation in the final test from lectures.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B04_W01The student knows the theoretical basis of the differential calculus of several variables functions, the integral calculus of the one variable function and linear algebra.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Students will gain basic knowledge of higher mathematics.
C-3Students will apply mathematical knowledge to the study of economic phenomena.
C-2Students will gain basic knowledge necessary to understand subjects using advanced mathematics techniques: statistics, operational research, quantitative methods in economics.
Treści programoweT-W-2Local and global extrema of two variable function.
T-W-1Partial derivatives of the functions.
T-W-3The integral of the one variable function.
T-W-5Matrices and determinants. Matrix equations. Systems of linear equations.
T-W-4Differential equations.
Metody nauczaniaM-1Information-problem lecture.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Exam.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student explains in his own words the definitions and theorems from the studied areas of higher mathematics.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B04_U01The student can use the learned definitions and theorems of mathematical analysis and linear algebra to solve practical tasks.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-1Students will gain basic knowledge of higher mathematics.
C-3Students will apply mathematical knowledge to the study of economic phenomena.
C-2Students will gain basic knowledge necessary to understand subjects using advanced mathematics techniques: statistics, operational research, quantitative methods in economics.
Treści programoweT-A-7Matrices and determinants. Matrix equations. Systems of linear equations..
T-A-1Partial derivatives of the functions.
T-A-4The integral of the one variable function.
T-A-2Local and global extrema of two variable function.
T-A-5Differential equations.
Metody nauczaniaM-2Exercises.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Test.
S-5Ocena podsumowująca: Exam.
S-3Ocena formująca: Evaluation of homework solving (individually and in groups).
S-1Ocena formująca: Evaluation of activity during classes.
S-2Ocena formująca: Evaluation of individual problem solving during classes.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student can: - calculate partial derivatives of two variables functions - calculate the indefinite integral of the elementary functions, - perform basic arithmetic operations on matrices, - calculate the second and third degree determinant.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B04_K01The student mastered the principles of individual and group work.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Cel przedmiotuC-1Students will gain basic knowledge of higher mathematics.
C-3Students will apply mathematical knowledge to the study of economic phenomena.
C-2Students will gain basic knowledge necessary to understand subjects using advanced mathematics techniques: statistics, operational research, quantitative methods in economics.
Treści programoweT-W-2Local and global extrema of two variable function.
T-W-1Partial derivatives of the functions.
T-W-3The integral of the one variable function.
T-W-5Matrices and determinants. Matrix equations. Systems of linear equations.
T-W-4Differential equations.
T-A-6Test.
T-A-3Test.
T-A-7Matrices and determinants. Matrix equations. Systems of linear equations..
T-A-1Partial derivatives of the functions.
T-A-4The integral of the one variable function.
T-A-2Local and global extrema of two variable function.
T-A-5Differential equations.
T-A-8Test.
Metody nauczaniaM-1Information-problem lecture.
M-2Exercises.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Test.
S-5Ocena podsumowująca: Exam.
S-3Ocena formująca: Evaluation of homework solving (individually and in groups).
S-1Ocena formująca: Evaluation of activity during classes.
S-2Ocena formująca: Evaluation of individual problem solving during classes.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student organizes individual and group work guided by the teacher's instructions.
3,5
4,0
4,5
5,0