Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S2)

Sylabus przedmiotu Wspomaganie komputerowe w projektowaniu – modelowanie i wizualizacje 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wspomaganie komputerowe w projektowaniu – modelowanie i wizualizacje 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 45 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowego oprogramowania CAD.
W-2Umiejętność modelowania w środowisku CAD.
W-3Ogólna znajomość programów graficznych i projektowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą wykorzystania sporządzanych modelów bryłowych architektury wnętrz do poruszania się w środowisk Virtual Reality oraz Augmented Reality
C-2Poszerzenie umiejętności wykorzystania komputera w pracy projektowej.
C-3Umiejętność poruszania się w środowisku VR i AR, przygotowania animacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie modeli pod wykorzystanie w środowisku VR i AR10
T-L-2Zapoznanie się z oprogramowaniem do komunikacji środowiska modeli CAD z środowiskiem VR i AR. – Enscape, Lumion, Twinmotion13
T-L-3Przygotowanie scen świetlnych w środowisku VR, przygotowanie ścieżek animacji, realizacja animacji w oparciu o poznane oprogramowanie VR12
T-L-4Wprowadzenie do składu animacji architektonicznej w oparciu o dostępne darmowe oprogramowanie o składu avi i mp410
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach, praca projektowa.45
A-L-2Przygotowanie materiałów wejściowych do projektu.5
A-L-3Przyswojenie podstawowych informacji.5
A-L-4Opracowanie graficzne projektu.5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Grupowe i indywidualne korekty rozwiązań zadań laboratoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych składająca się z prezentacji zaawansowania zadań oraz oceny końcowej zadania semestralnego przedstawionego na planszach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/K/08_W01
zna zasady zapisu graficznego projektu budowlanego, potrafi go odczytać i poddawać obróbce z wykorzystaniem techniki komputerowej
PAWiO18_2A_W04C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/K/08_U01
potrafi wyrażać idee projektowe przy wykorzystaniu technik modelowania wirtualnego i tradycyjnego w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej
PAWiO18_2A_U05C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/K/08_K01
wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją w myśleniu i działaniu, jest otwarty i komunikatywny
PAWiO18_2A_K03C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/K/08_W01
zna zasady zapisu graficznego projektu budowlanego, potrafi go odczytać i poddawać obróbce z wykorzystaniem techniki komputerowej
2,0
3,0Zna zasady zapisu modelu projektu budowlanego, potrafi go odczytać i poddawać obróbce z wykorzystaniem techniki komputerowej VR i AR na poziomie podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/K/08_U01
potrafi wyrażać idee projektowe przy wykorzystaniu technik modelowania wirtualnego i tradycyjnego w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej
2,0
3,0Potrafi poruszać się w modelu przy wykorzystaniu środowiska VR i AR w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/K/08_K01
wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją w myśleniu i działaniu, jest otwarty i komunikatywny
2,0
3,0Jest otwarty i komunikatywny, podejmuje próby wykorzystania nowych technologii.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kacprzyk Z., Pawłowska B., Komputerowe wspomaganie projektowania, Oficyna Wydawnicza Poli-techniki Warszawskiej, Warszawa, 2012
  2. Zabrocki J., Grafika komputerowa, metody i narzędzia, WNT, Warszawa, 2004
  3. Simmons T.M., Archicad. Krok po kroku, Helion, Warszawa, 2011
  4. Pikoń A., AutoCAD 2012, Helion, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Markiewicz P.J., Vademecum projektanta – Projekt jednego domu w pięciu technologiach, Archi-Plus, 2002
  2. Dostępne w bibliotece ZUT podręczniki instruktażowe i opisowe w zakresie obsługi i użytkowania komputerów – oprogramowanie CAD, 2018

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie modeli pod wykorzystanie w środowisku VR i AR10
T-L-2Zapoznanie się z oprogramowaniem do komunikacji środowiska modeli CAD z środowiskiem VR i AR. – Enscape, Lumion, Twinmotion13
T-L-3Przygotowanie scen świetlnych w środowisku VR, przygotowanie ścieżek animacji, realizacja animacji w oparciu o poznane oprogramowanie VR12
T-L-4Wprowadzenie do składu animacji architektonicznej w oparciu o dostępne darmowe oprogramowanie o składu avi i mp410
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach, praca projektowa.45
A-L-2Przygotowanie materiałów wejściowych do projektu.5
A-L-3Przyswojenie podstawowych informacji.5
A-L-4Opracowanie graficzne projektu.5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/K/08_W01zna zasady zapisu graficznego projektu budowlanego, potrafi go odczytać i poddawać obróbce z wykorzystaniem techniki komputerowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_W04zna zasady zapisu graficznego projektu budowlanego, potrafi go odczytać i poddawać obróbce z wykorzystaniem techniki komputerowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą wykorzystania sporządzanych modelów bryłowych architektury wnętrz do poruszania się w środowisk Virtual Reality oraz Augmented Reality
C-2Poszerzenie umiejętności wykorzystania komputera w pracy projektowej.
C-3Umiejętność poruszania się w środowisku VR i AR, przygotowania animacji.
Treści programoweT-L-1Przygotowanie modeli pod wykorzystanie w środowisku VR i AR
T-L-2Zapoznanie się z oprogramowaniem do komunikacji środowiska modeli CAD z środowiskiem VR i AR. – Enscape, Lumion, Twinmotion
T-L-3Przygotowanie scen świetlnych w środowisku VR, przygotowanie ścieżek animacji, realizacja animacji w oparciu o poznane oprogramowanie VR
T-L-4Wprowadzenie do składu animacji architektonicznej w oparciu o dostępne darmowe oprogramowanie o składu avi i mp4
Metody nauczaniaM-1Grupowe i indywidualne korekty rozwiązań zadań laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych składająca się z prezentacji zaawansowania zadań oraz oceny końcowej zadania semestralnego przedstawionego na planszach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady zapisu modelu projektu budowlanego, potrafi go odczytać i poddawać obróbce z wykorzystaniem techniki komputerowej VR i AR na poziomie podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/K/08_U01potrafi wyrażać idee projektowe przy wykorzystaniu technik modelowania wirtualnego i tradycyjnego w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_U05potrafi wyrażać idee projektowe przy wykorzystaniu technik modelowania wirtualnego i tradycyjnego w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą wykorzystania sporządzanych modelów bryłowych architektury wnętrz do poruszania się w środowisk Virtual Reality oraz Augmented Reality
C-2Poszerzenie umiejętności wykorzystania komputera w pracy projektowej.
C-3Umiejętność poruszania się w środowisku VR i AR, przygotowania animacji.
Treści programoweT-L-1Przygotowanie modeli pod wykorzystanie w środowisku VR i AR
T-L-2Zapoznanie się z oprogramowaniem do komunikacji środowiska modeli CAD z środowiskiem VR i AR. – Enscape, Lumion, Twinmotion
T-L-3Przygotowanie scen świetlnych w środowisku VR, przygotowanie ścieżek animacji, realizacja animacji w oparciu o poznane oprogramowanie VR
T-L-4Wprowadzenie do składu animacji architektonicznej w oparciu o dostępne darmowe oprogramowanie o składu avi i mp4
Metody nauczaniaM-1Grupowe i indywidualne korekty rozwiązań zadań laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych składająca się z prezentacji zaawansowania zadań oraz oceny końcowej zadania semestralnego przedstawionego na planszach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi poruszać się w modelu przy wykorzystaniu środowiska VR i AR w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/K/08_K01wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją w myśleniu i działaniu, jest otwarty i komunikatywny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_K03wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją w myśleniu i działaniu, jest otwarty i komunikatywny
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą wykorzystania sporządzanych modelów bryłowych architektury wnętrz do poruszania się w środowisk Virtual Reality oraz Augmented Reality
C-2Poszerzenie umiejętności wykorzystania komputera w pracy projektowej.
C-3Umiejętność poruszania się w środowisku VR i AR, przygotowania animacji.
Treści programoweT-L-1Przygotowanie modeli pod wykorzystanie w środowisku VR i AR
T-L-2Zapoznanie się z oprogramowaniem do komunikacji środowiska modeli CAD z środowiskiem VR i AR. – Enscape, Lumion, Twinmotion
T-L-3Przygotowanie scen świetlnych w środowisku VR, przygotowanie ścieżek animacji, realizacja animacji w oparciu o poznane oprogramowanie VR
T-L-4Wprowadzenie do składu animacji architektonicznej w oparciu o dostępne darmowe oprogramowanie o składu avi i mp4
Metody nauczaniaM-1Grupowe i indywidualne korekty rozwiązań zadań laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych składająca się z prezentacji zaawansowania zadań oraz oceny końcowej zadania semestralnego przedstawionego na planszach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest otwarty i komunikatywny, podejmuje próby wykorzystania nowych technologii.
3,5
4,0
4,5
5,0