Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie wnętrz z wykorzystaniem sztuk przestrzeni rzeczywistej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie wnętrz z wykorzystaniem sztuk przestrzeni rzeczywistej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość rysunku odręcznego, podstawowe umiejętności przygotowania dokumentacji w zakresie: rzut, przekroje, rozwinięcia ścian. Umiejętność rysowania perspektywy, aksonometrii i wykonywania modeli. Obsługa programów komputerowych do projektowania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykształcenie wrażliwości wizualnej i kreatywnego zastosowania współczesnych praktyk artystycznych w kształtowaniu przestrzeni architektonicznych i projektowaniu wnętrz. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Określenie przestrzeni wyjściowej projektu wnętrza. | 2 |
T-A-2 | Wytyczne architektoniczne przestrzeni projektu | 2 |
T-A-3 | Zastosowanie doświadczeń praktyki environment art w przestrzeni wnętrza. | 3 |
T-A-4 | Zastosowanie praktyki installation art w przestrzeni wnętrza. | 3 |
T-A-5 | Zastosowanie praktyki site-specific art w przestrzeni wnętrza. | 3 |
T-A-6 | Omówienie rezultatów zastosowania trzech wymienionych praktyk w kształtowaniu przestrzeni architektonicznych i projektowaniu wnętrz. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historyczne i współczesne relacje sztuk. Sztuki wizualne – sztuki przestrzeni wirtualnej i sztuki przestrzeni rzeczywistej – wprowadzenie. | 4 |
T-W-2 | Sztuki przestrzeni rzeczywistej: architektura, rzeźba oraz współczesne praktyki artystyczne: environment art, installation art, site-specific art -wprowadzenie. | 4 |
T-W-3 | Wykorzystanie praktyki environment art w kształtowaniu otoczenia wizualnego wnętrza | 6 |
T-W-4 | Wykorzystanie praktyki installation art w kształtowaniu zmiennych i czasowych elementów wnętrza | 6 |
T-W-5 | Wykorzystanie praktyki site-specific art w kształtowaniu specyfiki i znaczenia miejsca | 6 |
T-W-6 | Podsumowanie wykorzystania wymienionych praktyk | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie koncepcji przestrzennych z wykorzystaniem doświadczeń praktyki environment art, installation art i site-specific art w przestrzeni wnętrza. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i przyswojenie wiedzy z wykładów. | 25 |
A-W-3 | Konsultacje. | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda przypadku |
M-3 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności |
S-2 | Ocena formująca: Ocena ćwiczeń projektowych składa się z prezentacji zaawansowania zadań projektowych oraz oceny końcowej zadań semestralnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/11B_W01 zna w zakresie podstawowym współczesne tendencje w projektowaniu wnętrz z wykorzystaniem sztuk przestrzeni rzeczywistej | PAWiO_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/11B_U01 Posiada podstawową umiejętność projektowania wnętrz w przestrzeni rzeczywistej | PAWiO_1A_U19 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/11B_K01 rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej i jej wpływ na środowisko | PAWiO_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/11B_W01 zna w zakresie podstawowym współczesne tendencje w projektowaniu wnętrz z wykorzystaniem sztuk przestrzeni rzeczywistej | 2,0 | Student nie przyswoił żadnej informacji podanych na zajęciach |
3,0 | Student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem | |
3,5 | Student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady | |
4,0 | Student zna podstawowe problemy w zakresie rozszerzonym | |
4,5 | Student zna problemy związane z przedmiotem w zakresie rozszerzonym i potrafi wyciągać prawidłowe wnioski | |
5,0 | Student zna przedmiot biegle, rozważa rozwiązania wariantowe, podaje przykłady z dodatkowej literatury |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/11B_U01 Posiada podstawową umiejętność projektowania wnętrz w przestrzeni rzeczywistej | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo rozwiązać zadania projektowego oraz przedstawić je w sposób czytelny. |
3,0 | Student potrafi z błędami rozwiązać zadania projektowego oraz przedstawić je w sposób czyteln | |
3,5 | ocena pośrednia między 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Student potrafi prawidłowo rozwiązać zadanie projektowe oraz przedstawia je w sposób czytelny, prawidłowo przeprowadza analizy własnego projektu, działa wg założeń ideowy i programowych. | |
4,5 | ocena pośrednia między 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Student potrafi w sposób prawidłowy i oryginalny rozwiązać zadanie projektowe oraz przedstawia je w sposób czytelny i innowacyjny, prawidłowo przeprowadza analizy własnego projektu, działa wg założeń ideowy i programowych w sposób kreatywny oraz otwarty na nowatorskie eksperymenty w zakresie formy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/11B_K01 rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej i jej wpływ na środowisko | 2,0 | Student nie przyswoił żadnej informacji podanych na zajęciach |
3,0 | Student potrafi ocenić w stopniu dostatecznym wiadomości związane z przedmiotem | |
3,5 | Student świadomie ocenia wartość przekazanej wiedzy i potrafi wykorzystać ją podając przykłady | |
4,0 | Student prawidłowo w sposób rozszerzony potrafi ocenić wartość i znaczenie przekazanej wiedzy | |
4,5 | Student potrafi prawidłowo przeprowadzić analizę zagadnień związanych z przedmiotem w stopniu rozszerzonym | |
5,0 | Student w sposób biegły ocenia i analizuje zagadnienia związane z przedmiotem |
Literatura podstawowa
- Bonnemaison S., Eisenbach R., Installations by Architects. Experiments in Building and Design., Princeton Architectural Press, New York, 2009
- Guzek Ł., Sztuka instalacji. Zagadnienie związku przestrzeni i obecności w sztuce współczesnej., Wydawnictwo Nerition, Warszawa, 2007
- Rasmussen E. S., Odczuwanie architektury., Wydawnictwo Murator, Warszawa, 1999
- Świtek G., Gry sztuki z architekturą., Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2013
- Tuan Y. F., Przestrzeń i miejsce., Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1987
Literatura dodatkowa
- Zumthor P., Myślenie architekturą., Karakter, Kraków, 2010
- Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1976
- Norberg Schulz Ch., Bycie, przestrzeń i architektura., Wydawnictwo Murator, Warszawa, 2000
- Naylor G., Bauhaus., Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1988
- Hall M. R., R Hall T. E., Czwarty wymiar w architekturze., Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa, 2001