Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Detal w architekturze 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Detal w architekturze 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>, Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>, Agnieszka Lamprecht <ap_studio@wp.pl>, Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe umiejętności manualne w zakresie rysunku odręcznego. |
W-2 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii architektury i sztuki. |
W-3 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu stylowgo detalu architektonicznego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie projektowania detalu zainspirowanego architekturą stylową. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie w treść przedmiotu. Współczesna interpretacja detalu architektury starożytnego Egiptu. | 2 |
T-P-2 | Współczesna interpretacja detalu starożytnej Grecji - porządki klasyczne - styl dorycki i joński. | 2 |
T-P-3 | Współczesna interpretacja detalu starożytnej Grecji - porządki klasyczne - styl koryncki, kompozytowy. | 2 |
T-P-4 | Współczesna interpretacja detalu starożytnego Rzymu - porządki, malarstwo iluzjonistyczne, mozaiki. | 2 |
T-P-5 | Współczesna interpretacja detalu starożytnego Rzymu cd. - na podstawie traktatu o architekturze Witruwiusza. | 2 |
T-P-6 | Współczesna interpretacja detalu architektury starochrześcijańskiej. | 2 |
T-P-7 | Współczesna interpretacja detalu architektury romańskiej. | 2 |
T-P-8 | Współczesna interpretacja detalu architektury gotyckiej. | 2 |
T-P-9 | Współczesna interpretacja detalu architektury gotyckiej - cd. | 2 |
T-P-10 | Współczesna interpretacja detalu architektury renesansowej - elementy architektiniczne, ornamenty | 2 |
T-P-11 | Współczesna interpretacja detalu architektury renesansowej - traktaty poświęcone architekturze (Alberti, Palladio, Vignola, Serlio, Scamozzi). | 2 |
T-P-12 | Współczesna interpretacja detalu architektury barokowej. | 2 |
T-P-13 | Współczesna interpretacja detalu architektury kalsycystycznej. Wpływ wzorników na XIX-wieczną architekturę. | 2 |
T-P-14 | Współczesna interpretacja detalu architektury modernistycznej. | 2 |
T-P-15 | Zaliczenie przedmiotu. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Czynne uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-P-2 | Zapoznanie się ze wskazaną literaturą. | 15 |
A-P-3 | Samodzielne przygotowanie w domu projektu detalu do zaliczenia. | 45 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda praktyczna, wykonanie rysunków detalu architektonicznego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za projekty detalu zaispirowanego architekturą stylową wykonanego zgodnie z tematyką ćwiczeń. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena końcowa z ćwiczeń na podsatwie średniej oceny uzyskanej z ocen cząstkowych za poszczególne rysunki detalu architektonicznego wykonane zgodnie z tematyką ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/13B_U01 posiada umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i jego bezpośredniego otoczenia w określonym stylu | PAWiO_1A_U12 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-15, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/13B_K01 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | PAWiO_1A_K08 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-15, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/13B_U01 posiada umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i jego bezpośredniego otoczenia w określonym stylu | 2,0 | |
3,0 | posiada w stopniu dostatecznym umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i bezpośredniego otoczenia architektury w określonym stylu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/13B_K01 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | 2,0 | |
3,0 | w stopniu dostatecznym jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Arkady, Warszawa, 1980
- Watkin D., Historia architektury zachodniej, Arkady, Warszawa, 2001
- Vignola J.B., O pięciu porządkach w architekturze, PWN Warszawa, Kraków, 1955
- Witruwiusz, O Architekturze ksiąg dziesięć, PWN Warszawa, Kraków, 1956
- Palladio A., Cztery księgi o architekturze, PWN Warszawa, Kraków, 1955
- Alberti, Ksiąg dziesięć o sztuce budowania, PWN, Warszawa, 1960
- Kowalczyk J., Sebastian Serlio a sztuka polska. O roli włoskich trak tatów architektonicznych w dobie nowożytnej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wroclaw—Warszawa—Kraków— Gdańsk, 1973