Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Detal w architekturze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Detal w architekturze | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl> | ||
Inni nauczyciele | Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe umiejętności manualne w zakresie rysunku odręcznego. |
W-2 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii architektury i sztuki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zasadami projektowania detalu architektury stylowej. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie wykonywania rysunku detalu architektury stylowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie w treść przedmiotu. Współczesna interpretacja detalu architektury starożytnego Egiptu. | 1 |
T-L-2 | Współczesna interpretacja detalu starożytnej Grecji - porządki klasyczne - styl dorycki i joński. | 1 |
T-L-3 | Współczesna interpretacja detalu starożytnej Grecji - porządki klasyczne - styl koryncki, kompozytowy. | 1 |
T-L-4 | Współczesna interpretacja detalu starożytnego Rzymu - porządki, malarstwo iluzjonistyczne, mozaiki. | 1 |
T-L-5 | Współczesna interpretacja detalu starożytnego Rzymu cd. - na podstawie traktatu o architekturze Witruwiusza. | 1 |
T-L-6 | Współczesna interpretacja detalu architektury starochrześcijańskiej. | 1 |
T-L-7 | Współczesna interpretacja detalu architektury romańskiej. | 1 |
T-L-8 | Współczesna interpretacja detalu architektury gotyckiej. | 1 |
T-L-9 | Współczesna interpretacja detalu architektury gotyckiej - cd. | 1 |
T-L-10 | Współczesna interpretacja detalu architektury renesansowej - elementy architektiniczne, ornamenty | 1 |
T-L-11 | Współczesna interpretacja detalu architektury renesansowej - traktaty poświęcone architekturze (Alberti, Palladio, Vignola, Serlio, Scamozzi). | 1 |
T-L-12 | Współczesna interpretacja detalu architektury barokowej. | 1 |
T-L-13 | Współczesna interpretacja detalu architektury kalsycystycznej. Wpływ wzorników na XIX-wieczną architekturę. | 1 |
T-L-14 | Współczesna interpretacja detalu architektury modernistycznej. | 1 |
T-L-15 | Zaliczenie przedmiotu. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie w treść przedmiotu. Detal architektury starożytnego Egiptu. | 2 |
T-W-2 | Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl dorycki i joński. | 2 |
T-W-3 | Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl koryncki, kompozytowy. | 2 |
T-W-4 | Detal architektury starożytnego Rzymu - porządki, malarstwo iluzjonistyczne, mozaiki. | 2 |
T-W-5 | Detal architektury starożytnego Rzymu cd. - w traktacie Witruwiusza "O architekturze ksiąg dziesięć". | 2 |
T-W-6 | Detal architektury starochrześcijańskiej. | 2 |
T-W-7 | Detal architektury romańskiej. | 2 |
T-W-8 | Detal architektury gotyckiej. | 2 |
T-W-9 | Detal architektury gotyckiej - cd. | 2 |
T-W-10 | Detal architektury renesansowej - elementy architektoniczne, ornamenty. | 2 |
T-W-11 | Detal architektury renesansowej według traktatów poświęconych architekturze (Alberti, Palladio, Vignola, Serlio, Scamozzi). | 2 |
T-W-12 | Detal architektury barokowej. | 2 |
T-W-13 | Detal architektury neoklasycystycznej. Wpływ wzorników architektonicznego detalu na forme XIX-wiecznej architektury. | 2 |
T-W-14 | Detal czy brak detalu architektury modernistycznej? | 2 |
T-W-15 | Zaliczenie przedmiotu. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Czynne uczestnictwo w ćwiczeniach w formie odręcznego opracowywania rysunku detalu zgodnie ze wskazaniami prowadzącego ćwiczenia. | 15 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie rysunku detalu do zaliczenia. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca w formie wykładu informacyjnego z objaśnieniami i przykładami. Metoda programowana z użyciem komputera i prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Metoda praktyczna, wykonanie rysunków stylowego detalu architektonicznego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena w postaci pytań kontrolnych przed każdym z wykładów, pokazujących stan wiedzy studentów w zakresie przedmiotu wykładu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy teoretycznej w zakresie detalu w architekurze w formie kolokwium zaliczeniowego wykładów. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena za rysunki detalu architektonicznego wykonanego zgodnie z tematyką ćwiczeń. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń na podstawie średniej oceny uzyskanej z ocen cząstkowych za poszczególne rysunki detalu architektonicznego wykonane zgodnie z tematyką ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/10B_W01 zna podstawy historii architektury, wzornictwa, sztuki i projektowania otoczenia | PAWiO_1A_W17 | — | — | C-2, C-1 | T-L-4, T-L-10, T-L-5, T-L-9, T-L-8, T-L-6, T-L-13, T-L-11, T-L-14, T-L-15, T-L-12, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-W-14, T-W-10, T-W-3, T-W-5, T-W-15 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/10B_U01 osiada umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i jego bezpośredniego otoczenia w określonym stylu | PAWiO_1A_U12 | — | — | C-2, C-1 | T-L-4, T-L-10, T-L-5, T-L-9, T-L-8, T-L-6, T-L-13, T-L-11, T-L-14, T-L-15, T-L-12, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-W-14, T-W-10, T-W-3, T-W-5, T-W-15 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/10B_K01 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki | PAWiO_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-L-4, T-L-10, T-L-5, T-L-9, T-L-8, T-L-6, T-L-13, T-L-11, T-L-14, T-L-15, T-L-12, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-W-14, T-W-10, T-W-3, T-W-5, T-W-15 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/10B_W01 zna podstawy historii architektury, wzornictwa, sztuki i projektowania otoczenia | 2,0 | |
3,0 | zna w stopniu dostatecznym podstawy historii architektury, wzornictwa, sztuki i projektowania bezpośredniego otoczenia architektury | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/10B_U01 osiada umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i jego bezpośredniego otoczenia w określonym stylu | 2,0 | |
3,0 | posiada dostateczną umięjetność kreacji wnętrza architektonicznego i jego bezpośredniego otoczenia w określonym stylu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/10B_K01 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki | 2,0 | |
3,0 | zna w stopniu podstawowym potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Arkady, Warszawa, 1980
- Watkin D., Historia architektury zachodniej, Arkady, Warszawa, 2001
- Vignola J.B., O pięciu porządkach w architekturze, PWN Warszawa, Kraków, 1955
- Witruwiusz, O Architekturze ksiąg dziesięć, PWN Warszawa, Kraków, 1956
- Palladio A., Cztery księgi o architekturze, PWN Warszawa, Kraków, 1955
- Alberti L.B., Ksiąg dziesięć o sztuce budowania, PWN, Warszawa, 1960
- Kowalczyk J., Sebastian Serlio a sztuka polska. O roli włoskich traktatów architektonicznych w dobie nowożytnej., Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wroclaw—Warszawa—Kraków— Gdańsk, 1973