Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu WZK - Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot WZK - Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien dysponowac podstawowa wiedza z zakresu historii sztuki. Powinien posiadac opanowane podstawowe umiejetnosci pisania tekstów analityczych oraz samodzielnego zdobywania informacji, a także aktywnie uczestniczyc we współczesnej kulturze.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kurs ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej i designu w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną i design przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej i designu wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Seria wykładów dotyczących sztuki nowoczesnej i wzornictwa w kontekście wybranych prądów intelektualnych: - Historia idei – historia a idea - Marksizm a sztuka i design jako forma oporu - Feminizm historycznie i współcześnie - Seksualność, Queer, LGBT - Teoria postkolonialna i subaltern studies - Teoria postkolonialna- studium przypadku: Europa Środkowa15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponować wystarczajaca wiedzą by swobodnie poruszać się w omawianej problemtyce j i w sposób otwarty dostrzegać rózne aspekty jej funkcjonowania.15
A-W-2Studenci zobowiazani są zdać kolokwium z zakresu poruszanego materiału.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
M-2Kolokwium - test sprawdzajacy posiadana wiedze oraz umiejetnosc krytycznego odnoszenia sie do zadanych problemów, samodzielnego wyrazania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność - aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach, takze obecność studenta na zajęciach - ocena czastkowa wpływajaca na ocene koncowa.
S-2Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin - ocena wpływająca na ocenę końcową.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_A/04-ca_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, a także wzornictwa przemysłowego
IS_2A_W15C-1T-W-1M-2, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/A/03-3_U01
Student umiejętnie rozpoznaje i interpretuje zjawiska z zakresu kultury współczesnej w relacji do stref rzeczywistości pozaartystycznej (np. ekologia, polityka)
IS_2A_U01

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/A/03-3_K01
Student nabywa świadomość charakteru włąsnego otoczenia kulturowego i przyrodniczego w relacji do innych regionów kręgów kulturowych
IS_2A_K01

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_A/04-ca_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, a także wzornictwa przemysłowego
2,0Student nie dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec.
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec.
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec oraz potrafi wykorzystac te wiedze w sposób przemyslany.
4,0Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w obrebie wiedzy przekazanej na zajeciach.
4,5Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł.
5,0Student dysponuje szeroka wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi w efektywny i przemyslany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł.

Literatura podstawowa

  1. A. D' Alleva, Metody i teorie historii sztuki, Universitas, Kraków, 2008
  2. P. Piotrowski, W stronę nowej geografii artystycznej, Magazyn Sztuki - czasopismo, 1997

Literatura dodatkowa

  1. E. Said, Orientalizm, Warszawa, 1991
  2. red. C. Frejilich, Rzeczy niepospolite, Kraków, 2013

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Seria wykładów dotyczących sztuki nowoczesnej i wzornictwa w kontekście wybranych prądów intelektualnych: - Historia idei – historia a idea - Marksizm a sztuka i design jako forma oporu - Feminizm historycznie i współcześnie - Seksualność, Queer, LGBT - Teoria postkolonialna i subaltern studies - Teoria postkolonialna- studium przypadku: Europa Środkowa15
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponować wystarczajaca wiedzą by swobodnie poruszać się w omawianej problemtyce j i w sposób otwarty dostrzegać rózne aspekty jej funkcjonowania.15
A-W-2Studenci zobowiazani są zdać kolokwium z zakresu poruszanego materiału.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_A/04-ca_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, a także wzornictwa przemysłowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W15Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na środowisko; ma uporządkowana wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, zna środki bezpieczeństwa i ochrony oraz kryteria ich doboru
Cel przedmiotuC-1Kurs ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej i designu w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną i design przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej i designu wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1Seria wykładów dotyczących sztuki nowoczesnej i wzornictwa w kontekście wybranych prądów intelektualnych: - Historia idei – historia a idea - Marksizm a sztuka i design jako forma oporu - Feminizm historycznie i współcześnie - Seksualność, Queer, LGBT - Teoria postkolonialna i subaltern studies - Teoria postkolonialna- studium przypadku: Europa Środkowa
Metody nauczaniaM-2Kolokwium - test sprawdzajacy posiadana wiedze oraz umiejetnosc krytycznego odnoszenia sie do zadanych problemów, samodzielnego wyrazania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów.
M-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin - ocena wpływająca na ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec.
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec.
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec oraz potrafi wykorzystac te wiedze w sposób przemyslany.
4,0Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w obrebie wiedzy przekazanej na zajeciach.
4,5Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł.
5,0Student dysponuje szeroka wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi w efektywny i przemyslany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_2A_S2/A/03-3_U01Student umiejętnie rozpoznaje i interpretuje zjawiska z zakresu kultury współczesnej w relacji do stref rzeczywistości pozaartystycznej (np. ekologia, polityka)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U01Potrafi interpretować programy etyczne, socjologiczne, a także analizować współczesne nurty kultury, filozofii, sztuki i wzornictwa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_2A_S2/A/03-3_K01Student nabywa świadomość charakteru włąsnego otoczenia kulturowego i przyrodniczego w relacji do innych regionów kręgów kulturowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K01Student nabywa kompetencje identyfikacji dylematów etycznych, socjologicznych i zagadnień związanych z kulturą, filozofią, sztuką i wzornictwem, co pozwala mu odpowiedzialnie i świadomie uczestniczyć w wydarzeniach społecznych i kulturalnych