Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria ochrony atmosfery:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria ochrony atmosfery
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Przepiórski <Jacek.Przepiorski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,20,41zaliczenie
wykładyW5 30 1,80,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką zanieczyszczania atmosfery.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi najważniejszych metod ochrony atmosfery.
C-3Zapoznanie studentów z najważniejszymi technikami ochrony atmosfery.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sposoby wyrażania stężeń zanieczyszczeń w powietrzu1
T-A-2Obliczanie emisji zanieczyszczeń1
T-A-3Obliczanie instalacji absorpcyjnych1
T-A-4Obliczanie instalacji adsorpcyjnych1
T-A-5Kolokwium I1
T-A-6Obliczanie instalacji do termicznego spalania zanieczyszczeń1
T-A-7Obliczanie instalacji biofiltracyjnych1
T-A-8Obliczanie cyklonów1
T-A-9Obliczanie filtrów workowych1
T-A-10Symulacja komputerowa wybranych procesów oczyszczania powietrza5
T-A-11Kolokwium II1
15
wykłady
T-W-1Atmosfera - skład i znaczenie dla życia na Ziemi1
T-W-2Źródła zanieczyszczeń atmosfery1
T-W-3Oszacowanie emisji1
T-W-4Jakość i monitoring powietrza2
T-W-5Podstawy prawne ochrony atmosfery1
T-W-6Wprowadzenie do metod usuwania zanieczyszczeń gazowych1
T-W-7Usuwanie niebezpiecznych zanieczyszczeń powietrza (HAPs) oraz lotnych związków organicznych (VOCs) - metody: absorpcji, adsorpcji, utleniania termicznego, kondensacji, biofiltracji i membranowe6
T-W-8Usuwanie NOx1
T-W-9Usuwanie SOx, H2S, HCl, SO2, SO31
T-W-10Podstawy teoretyczne usuwania pyłów2
T-W-11Obliczanie cyklonów1
T-W-12Zastosowanie płuczek wodnych1
T-W-13Filtracja i stacje filtrów workowych1
T-W-14Filtry elektrostatyczne1
T-W-15Jednoczesne usuwanie pyłów i gazów1
T-W-16Usuwanie CO i CO21
T-W-17Ochrona przed drganiami i hałasem1
T-W-18Projektowanie i optymalizacja procesów ochrony atmosfery3
T-W-19Zastosowanie symulatorów procesowych do projektowania procesów ochrony atmosfery3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do sprawdzianu z zakresu metod obliczeniowych stosowanych w inżynierii atmosfery13
A-A-3Wykonanie sprawozdania na temat analizy wybranej instalacji oczyszczajacej powietrze8
36
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu14
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do testu zaliczeniowego8
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna: symulacja komputerowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/10_W01
Student zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu ochrony atmosfery
IS_1A_W07C-2T-A-10, T-W-6, T-W-19M-1, M-2, M-3S-2, S-3
IS_1A_S1/C/10_W02
Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące ochrony atmosfery
IS_1A_W10C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-W-2, T-W-16, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-3, T-W-5, T-W-15, T-W-10, T-W-1, T-W-18, T-W-19, T-W-17M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/10_U01
Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe związane z ochroną atmosfery, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_1A_U04C-2T-A-10, T-W-19M-1, M-2, M-3S-2, S-3
IS_1A_S1/C/10_U02
Student potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania zadania z zakresu ochrony atmosfery
IS_1A_U19C-3T-W-6, T-W-5M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/10_K01
Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko, w szczególności zanieczyszczanie atmosfery
IS_1A_K02C-1, C-3T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/10_W01
Student zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu ochrony atmosfery
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu ochrony atmosfery
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/10_W02
Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące ochrony atmosfery
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące ochrony atmosfery
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/10_U01
Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe związane z ochroną atmosfery, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe związane z procesami ochrony atmosfery, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/10_U02
Student potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania zadania z zakresu ochrony atmosfery
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania zadania z zakresu ochrony atmosfery
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/10_K01
Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko, w szczególności zanieczyszczanie atmosfery
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko, w szczególności zanieczyszczanie atmosfery
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Desonie D., Atmosphere. Air pollution and its effects, Chelsea House, New York, 2007
  2. Flagan R.C., Fundamentals of air pollution engineering, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, 1988
  3. Schnelle K.B., Brown Ch.A., Air pollution control technology handbook, CRC Press, Boca Raton, 2002
  4. Rutkowski J.D., Syczewska K., Trzepierczyńska I. Podstawy inżynierii ochrony atmosfery, Podstawy inżynierii ochrony atmosfery, PWN, Wrocław, 1993
  5. Kropka J., Oczyszczanie gazów odlotowych z zanieczyszczeń gazowych, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1991
  6. Warych J., Oczyszczanie gazów: procesy i aparatura, WNT, Warszawa, 1998
  7. Warych J., Odpylanie gazów metodami mokrymi, WNT, Warszawa, 1979
  8. Engel Z., Ochrona Środowiska przed drganiami i hałasem, PWN, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Najlepsze Dostępne Techniki (BAT). Wytyczne dla Branży Chemicznej w Polsce. Systemy Obróbki / Zarządzania Wodami i Gazami Odpadowymi w Sektorze Chemicznym, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sposoby wyrażania stężeń zanieczyszczeń w powietrzu1
T-A-2Obliczanie emisji zanieczyszczeń1
T-A-3Obliczanie instalacji absorpcyjnych1
T-A-4Obliczanie instalacji adsorpcyjnych1
T-A-5Kolokwium I1
T-A-6Obliczanie instalacji do termicznego spalania zanieczyszczeń1
T-A-7Obliczanie instalacji biofiltracyjnych1
T-A-8Obliczanie cyklonów1
T-A-9Obliczanie filtrów workowych1
T-A-10Symulacja komputerowa wybranych procesów oczyszczania powietrza5
T-A-11Kolokwium II1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Atmosfera - skład i znaczenie dla życia na Ziemi1
T-W-2Źródła zanieczyszczeń atmosfery1
T-W-3Oszacowanie emisji1
T-W-4Jakość i monitoring powietrza2
T-W-5Podstawy prawne ochrony atmosfery1
T-W-6Wprowadzenie do metod usuwania zanieczyszczeń gazowych1
T-W-7Usuwanie niebezpiecznych zanieczyszczeń powietrza (HAPs) oraz lotnych związków organicznych (VOCs) - metody: absorpcji, adsorpcji, utleniania termicznego, kondensacji, biofiltracji i membranowe6
T-W-8Usuwanie NOx1
T-W-9Usuwanie SOx, H2S, HCl, SO2, SO31
T-W-10Podstawy teoretyczne usuwania pyłów2
T-W-11Obliczanie cyklonów1
T-W-12Zastosowanie płuczek wodnych1
T-W-13Filtracja i stacje filtrów workowych1
T-W-14Filtry elektrostatyczne1
T-W-15Jednoczesne usuwanie pyłów i gazów1
T-W-16Usuwanie CO i CO21
T-W-17Ochrona przed drganiami i hałasem1
T-W-18Projektowanie i optymalizacja procesów ochrony atmosfery3
T-W-19Zastosowanie symulatorów procesowych do projektowania procesów ochrony atmosfery3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do sprawdzianu z zakresu metod obliczeniowych stosowanych w inżynierii atmosfery13
A-A-3Wykonanie sprawozdania na temat analizy wybranej instalacji oczyszczajacej powietrze8
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu14
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do testu zaliczeniowego8
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/10_W01Student zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu ochrony atmosfery
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W07zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi najważniejszych metod ochrony atmosfery.
Treści programoweT-A-10Symulacja komputerowa wybranych procesów oczyszczania powietrza
T-W-6Wprowadzenie do metod usuwania zanieczyszczeń gazowych
T-W-19Zastosowanie symulatorów procesowych do projektowania procesów ochrony atmosfery
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna: symulacja komputerowa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu ochrony atmosfery
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/10_W02Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące ochrony atmosfery
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W10Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące między innymi: •maszyn przepływowych i tłokowych, •gospodarki wodno-ściekowej, •ochrony wód i atmosfery, •melioracji, •techniki chłodniczej, •wentylacji i klimatyzacji, •ogrzewnictwa, •gospodarki odpadami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką zanieczyszczania atmosfery.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi najważniejszych metod ochrony atmosfery.
C-3Zapoznanie studentów z najważniejszymi technikami ochrony atmosfery.
Treści programoweT-A-2Obliczanie emisji zanieczyszczeń
T-A-1Sposoby wyrażania stężeń zanieczyszczeń w powietrzu
T-A-3Obliczanie instalacji absorpcyjnych
T-A-4Obliczanie instalacji adsorpcyjnych
T-A-6Obliczanie instalacji do termicznego spalania zanieczyszczeń
T-A-7Obliczanie instalacji biofiltracyjnych
T-A-8Obliczanie cyklonów
T-A-9Obliczanie filtrów workowych
T-A-10Symulacja komputerowa wybranych procesów oczyszczania powietrza
T-W-2Źródła zanieczyszczeń atmosfery
T-W-16Usuwanie CO i CO2
T-W-4Jakość i monitoring powietrza
T-W-6Wprowadzenie do metod usuwania zanieczyszczeń gazowych
T-W-7Usuwanie niebezpiecznych zanieczyszczeń powietrza (HAPs) oraz lotnych związków organicznych (VOCs) - metody: absorpcji, adsorpcji, utleniania termicznego, kondensacji, biofiltracji i membranowe
T-W-8Usuwanie NOx
T-W-9Usuwanie SOx, H2S, HCl, SO2, SO3
T-W-11Obliczanie cyklonów
T-W-12Zastosowanie płuczek wodnych
T-W-13Filtracja i stacje filtrów workowych
T-W-14Filtry elektrostatyczne
T-W-3Oszacowanie emisji
T-W-5Podstawy prawne ochrony atmosfery
T-W-15Jednoczesne usuwanie pyłów i gazów
T-W-10Podstawy teoretyczne usuwania pyłów
T-W-1Atmosfera - skład i znaczenie dla życia na Ziemi
T-W-18Projektowanie i optymalizacja procesów ochrony atmosfery
T-W-19Zastosowanie symulatorów procesowych do projektowania procesów ochrony atmosfery
T-W-17Ochrona przed drganiami i hałasem
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna: symulacja komputerowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące ochrony atmosfery
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/10_U01Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe związane z ochroną atmosfery, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi najważniejszych metod ochrony atmosfery.
Treści programoweT-A-10Symulacja komputerowa wybranych procesów oczyszczania powietrza
T-W-19Zastosowanie symulatorów procesowych do projektowania procesów ochrony atmosfery
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna: symulacja komputerowa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe związane z procesami ochrony atmosfery, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/10_U02Student potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania zadania z zakresu ochrony atmosfery
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U19Potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania prostego zadania z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z najważniejszymi technikami ochrony atmosfery.
Treści programoweT-W-6Wprowadzenie do metod usuwania zanieczyszczeń gazowych
T-W-5Podstawy prawne ochrony atmosfery
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania zadania z zakresu ochrony atmosfery
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/10_K01Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko, w szczególności zanieczyszczanie atmosfery
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką zanieczyszczania atmosfery.
C-3Zapoznanie studentów z najważniejszymi technikami ochrony atmosfery.
Treści programoweT-W-2Źródła zanieczyszczeń atmosfery
T-W-4Jakość i monitoring powietrza
T-W-5Podstawy prawne ochrony atmosfery
T-W-1Atmosfera - skład i znaczenie dla życia na Ziemi
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko, w szczególności zanieczyszczanie atmosfery
3,5
4,0
4,5
5,0