Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Lewandowska <Monika.Lewandowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,62egzamin
laboratoriaL1 30 3,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy fizyki w zakresie szkoły średniej.
W-2Posiada podstawowe umiejętności matematyczne w zakresie szkoły średniej, w tym umiejętność rozwiązywania równań algebraicznych, zna pojęcie wektora i co najmniej na poziomie intuicyjnym umie się nim posłużyć.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z fizyki w zakresie przydatnym inżynierowi.
C-2Poznanie podstawowych metod matematycznych przydatnych w praktyce inżynierskiej przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów z zakresu fizyki klasycznej.
C-3Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Studentów obowiązuje wiedza odnośnie fizycznych i technicznych podstaw wybranych dla danego kierunku ćwiczeń laboratoryjnych. Pełny zestaw tematów oferowanych ćwiczeń laboratoryjnych dla studentów ZUT znajduje się na stronie internetowej Instytutu Fizyki: http://labor.zut.edu.pl/tematy.pdf30
30
wykłady
T-W-1Prawa Newtona, przykłady sił, pojęcie równania ruchu, przykłady równań ruchu, rozwiązywanie równań ruchu, równania ruchu a prawa zachowania w fizyce klasycznej.8
T-W-2Elementy analizy wymiarowej na wybranych przykładach2
T-W-3Drgania i układy drgające, opis matematyczny drgań, układy liniowe i nieliniowe, przykłady.8
T-W-4Fale, opis matematyczny fal, przykłady ruchu falowego, ogólne własności fal: interferencja, dyfrakcja, załamanie, polaryzacja, liniowe i nieliniowe równania falowe.8
T-W-5Podstawowe idee mechaniki kwantowej3
T-W-6Zaliczenie przedmiotu1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Merytoryczne przygotowanie się do ćwiczeń, w tym przygotowanie z zakresu szacowania niepewności pomiarowych.1
A-L-3Opracowanie sprawozdań z wykonywanych ćwiczeń, łącznie z dyskusją niepewności pomiarowych.1
32
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury, w tym wyszukiwanie informacji w internecie.5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu.5
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z pokazami eksperymentów fizycznych.
M-2Ćwiczenia w laboratorium fizycznym.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe wykładu.
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Całościowa ocena zaliczająca ćwiczenia laboratoryjne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/02_W01
Student posiądzie wiedzę z wybranych działów fizyki przydatnych w praktyce inżynierskiej, tzn. mechaniki klasycznej, mechaniki ośrodków ciągłych, elementów elektrodynamiki.
IS_1A_W01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/02_U01
Student na podstawie swojej wiedzy i poznanych metod matematycznych potrafi rozwiązywac proste problemy z fizyki.
IS_1A_U04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/02_K01
Student nabędzie aktywnej postawy w zakresie zdobywania wiedzy naukowej, kreatywności w rozwiązywaniu problemów naukowych, niezbędnej dozy krytycyzmu wobec pseudonaukowych fantazji.
IS_1A_K01, IS_1A_K05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/02_W01
Student posiądzie wiedzę z wybranych działów fizyki przydatnych w praktyce inżynierskiej, tzn. mechaniki klasycznej, mechaniki ośrodków ciągłych, elementów elektrodynamiki.
2,0
3,0Uzyskanie wiedzy z całego zakresu wykładanego przedmiotu w stopniu dostatecznym, tzn. znajomość podstawowych pojęć i podstawowych powiązań między nimi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/02_U01
Student na podstawie swojej wiedzy i poznanych metod matematycznych potrafi rozwiązywac proste problemy z fizyki.
2,0
3,0Umiejętność przedstawienia i wypisania podstawowych pojęć i równań dotyczących zagadnień fizycznych w zakresie objętym nauczaniem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/02_K01
Student nabędzie aktywnej postawy w zakresie zdobywania wiedzy naukowej, kreatywności w rozwiązywaniu problemów naukowych, niezbędnej dozy krytycyzmu wobec pseudonaukowych fantazji.
2,0
3,0Kompetencja w radzeniu sobie z problemami poprzez aktywne wyszukiwanie informacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecinskiej, Szczecin, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Richard P. Feynman, Robert B. Leighton, Matthew Sands, Feynmana wykłady z fizyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009
  2. David Halliday, Robert Resnick, Jearl Walker, Podstawy fizyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005
  3. J. Typek, Materiały dydaktyczne na stronie internetowej, http://typjan.zut.edu.pl/, Szczecin, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Studentów obowiązuje wiedza odnośnie fizycznych i technicznych podstaw wybranych dla danego kierunku ćwiczeń laboratoryjnych. Pełny zestaw tematów oferowanych ćwiczeń laboratoryjnych dla studentów ZUT znajduje się na stronie internetowej Instytutu Fizyki: http://labor.zut.edu.pl/tematy.pdf30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawa Newtona, przykłady sił, pojęcie równania ruchu, przykłady równań ruchu, rozwiązywanie równań ruchu, równania ruchu a prawa zachowania w fizyce klasycznej.8
T-W-2Elementy analizy wymiarowej na wybranych przykładach2
T-W-3Drgania i układy drgające, opis matematyczny drgań, układy liniowe i nieliniowe, przykłady.8
T-W-4Fale, opis matematyczny fal, przykłady ruchu falowego, ogólne własności fal: interferencja, dyfrakcja, załamanie, polaryzacja, liniowe i nieliniowe równania falowe.8
T-W-5Podstawowe idee mechaniki kwantowej3
T-W-6Zaliczenie przedmiotu1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Merytoryczne przygotowanie się do ćwiczeń, w tym przygotowanie z zakresu szacowania niepewności pomiarowych.1
A-L-3Opracowanie sprawozdań z wykonywanych ćwiczeń, łącznie z dyskusją niepewności pomiarowych.1
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury, w tym wyszukiwanie informacji w internecie.5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu.5
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/02_W01Student posiądzie wiedzę z wybranych działów fizyki przydatnych w praktyce inżynierskiej, tzn. mechaniki klasycznej, mechaniki ośrodków ciągłych, elementów elektrodynamiki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z fizyki w zakresie przydatnym inżynierowi.
C-2Poznanie podstawowych metod matematycznych przydatnych w praktyce inżynierskiej przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów z zakresu fizyki klasycznej.
C-3Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych
Treści programoweT-W-1Prawa Newtona, przykłady sił, pojęcie równania ruchu, przykłady równań ruchu, rozwiązywanie równań ruchu, równania ruchu a prawa zachowania w fizyce klasycznej.
T-W-2Elementy analizy wymiarowej na wybranych przykładach
T-W-5Podstawowe idee mechaniki kwantowej
T-W-4Fale, opis matematyczny fal, przykłady ruchu falowego, ogólne własności fal: interferencja, dyfrakcja, załamanie, polaryzacja, liniowe i nieliniowe równania falowe.
T-W-3Drgania i układy drgające, opis matematyczny drgań, układy liniowe i nieliniowe, przykłady.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z pokazami eksperymentów fizycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie wiedzy z całego zakresu wykładanego przedmiotu w stopniu dostatecznym, tzn. znajomość podstawowych pojęć i podstawowych powiązań między nimi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/02_U01Student na podstawie swojej wiedzy i poznanych metod matematycznych potrafi rozwiązywac proste problemy z fizyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z fizyki w zakresie przydatnym inżynierowi.
C-2Poznanie podstawowych metod matematycznych przydatnych w praktyce inżynierskiej przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów z zakresu fizyki klasycznej.
C-3Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych
Treści programoweT-W-1Prawa Newtona, przykłady sił, pojęcie równania ruchu, przykłady równań ruchu, rozwiązywanie równań ruchu, równania ruchu a prawa zachowania w fizyce klasycznej.
T-W-2Elementy analizy wymiarowej na wybranych przykładach
T-W-5Podstawowe idee mechaniki kwantowej
T-W-4Fale, opis matematyczny fal, przykłady ruchu falowego, ogólne własności fal: interferencja, dyfrakcja, załamanie, polaryzacja, liniowe i nieliniowe równania falowe.
T-W-3Drgania i układy drgające, opis matematyczny drgań, układy liniowe i nieliniowe, przykłady.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z pokazami eksperymentów fizycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność przedstawienia i wypisania podstawowych pojęć i równań dotyczących zagadnień fizycznych w zakresie objętym nauczaniem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/02_K01Student nabędzie aktywnej postawy w zakresie zdobywania wiedzy naukowej, kreatywności w rozwiązywaniu problemów naukowych, niezbędnej dozy krytycyzmu wobec pseudonaukowych fantazji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
IS_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z fizyki w zakresie przydatnym inżynierowi.
C-2Poznanie podstawowych metod matematycznych przydatnych w praktyce inżynierskiej przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów z zakresu fizyki klasycznej.
C-3Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych
Treści programoweT-W-1Prawa Newtona, przykłady sił, pojęcie równania ruchu, przykłady równań ruchu, rozwiązywanie równań ruchu, równania ruchu a prawa zachowania w fizyce klasycznej.
T-W-2Elementy analizy wymiarowej na wybranych przykładach
T-W-5Podstawowe idee mechaniki kwantowej
T-W-4Fale, opis matematyczny fal, przykłady ruchu falowego, ogólne własności fal: interferencja, dyfrakcja, załamanie, polaryzacja, liniowe i nieliniowe równania falowe.
T-W-3Drgania i układy drgające, opis matematyczny drgań, układy liniowe i nieliniowe, przykłady.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z pokazami eksperymentów fizycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencja w radzeniu sobie z problemami poprzez aktywne wyszukiwanie informacji.
3,5
4,0
4,5
5,0