Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Sieci, Instalacje Komunalne i Przemysłowe

Sylabus przedmiotu Podstawy budownictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy budownictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Gil <Zofia.Gil@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Lange <Malgorzata.Lange@zut.edu.pl>, Szymon Skibicki <Szymon.Skibicki@zut.edu.pl>, Piotr Tkacz <Piotr.Tkacz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,50,56egzamin
projektyP4 15 1,50,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Materiałoznawstwa
W-2Ukończony kurs Rysunku technicznego
W-3Ukończony kurs Mechaniki i wytrzymałości materiałów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie roli i zadań podstawowych elementów konstrukcyjnych budynku oraz umiejętność doboru właściwych rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych w budynkach wykonanych w technologii tradycyjnej.
C-2Umiejetność oceny podstawowych warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki.
C-3Umiejetność sporządzania dokumentacji budowlanej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt konstrukcyjny obiektu budowlanego w technologii tradycyjnej. Projekt obejmuje analizę i dobranie odpowiednich rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych oraz wykonanie podstawowych rysunków konstrukcyjno-budowlanych.15
15
wykłady
T-W-1Zagadnienia ogólne dotyczące obiektów budowlanych. Budynek, jego rola nośna i osłonowa. Klasyfikacja obiektów budowlanych. Metody wykonawcze realizacji obiektów budowlanych.4
T-W-2Konstrukcje murowe, żelbetowe, stalowe i drewniane - charakterystyka, warunki stosowania.2
T-W-3Elementy budowli: dachy, stropy, ściany, schody, fundamenty - pojęcia podstawowe, rodzaje, kryteria doboru i wymagania.14
T-W-4Przegrody budowlane - warunki wytrzymałościowe, izolacyjne i przeciwpożarowe.4
T-W-5Przewody wentylacyjne, spalinowe i dymowe, mury kanałowe i systemy kominowe.2
T-W-6Warunki techniczne użytkowania budynków. Ochrona przeciwpożarowa w budownictwie.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego30
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Utrwalenie wiedzy w oparciu o wykłady i literaturę, przygotowanie do egzaminu43
A-W-3Udział w egzaminie2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/17_W01
Zna podstawowe elementy i ustroje konstrukcyjne budynków, typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie oraz normy i wytyczne techniczne obowiązujące przy projektowaniu obiektów budowlanych.
IS_1A_W04C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/17_U01
Student potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych oraz dokonać wyboru odpowiednich rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przy ich projektowaniu, potrafi w podstawowym zakresie sporządzić dokumentację techniczną obiektu.
IS_1A_U13, IS_1A_U05C-2, C-1, C-3T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/17_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się i ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy i umiejetności.
IS_1A_K01C-2, C-1, C-3T-P-1, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/17_W01
Zna podstawowe elementy i ustroje konstrukcyjne budynków, typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie oraz normy i wytyczne techniczne obowiązujące przy projektowaniu obiektów budowlanych.
2,0
3,0Zna podstawowe elementy i ustroje konstrukcyjne budynków oraz ogólne wytyczne techniczne obowiązujące przy projektowaniu obiektów budowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/17_U01
Student potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych oraz dokonać wyboru odpowiednich rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przy ich projektowaniu, potrafi w podstawowym zakresie sporządzić dokumentację techniczną obiektu.
2,0
3,0Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych oraz w postawowym zakresie dokonać wyboru odpowiednich rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/17_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się i ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy i umiejetności.
2,0
3,0Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod kierunkiem Lichołai L., Budownictwo ogólne T.3. Elementy budynków. Podstawy projektowania, Arkady, Warszawa, 2008
  2. Praca zbiorowa pod kierunkiem Buczkowskiego W., Budownictwo ogólne T.4. Konstrukcje budynków, Arkady, Warszawa, 2009
  3. Korzeniewski W., Warunki techniczne dla budynków i ich usytuowanie, Polcen, Warszawa, 2006
  4. Mielczarek Z., Nowoczesne konstrukcje w budownictwie ogólnym, Arkady, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Kotwica E., Nożyński W., Nowak R., Konstrukcje Drewniane - Przykłady obliczeń, SPPD, Czarna Woda, 2015
  2. Lange M., Budownictwo mieszkaniowe w Polsce w aspekcie zrównoważonego rozwoju, Economicus, Szczecin, 2009, Trwały i zrównoważony rozwój w układzie regionalnym i lokalnym
  3. Lange M., Mielczarek Z., Utilization of the wood waste in the building industries, Z.U.P.W. “OPTIMEX”, Szczecin, 2005, Sustainable Development
  4. Schabowicz K., Gorzelańczyk T., Materiały do ćwiczeń projektowych z budownictwa ogólnego, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt konstrukcyjny obiektu budowlanego w technologii tradycyjnej. Projekt obejmuje analizę i dobranie odpowiednich rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych oraz wykonanie podstawowych rysunków konstrukcyjno-budowlanych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia ogólne dotyczące obiektów budowlanych. Budynek, jego rola nośna i osłonowa. Klasyfikacja obiektów budowlanych. Metody wykonawcze realizacji obiektów budowlanych.4
T-W-2Konstrukcje murowe, żelbetowe, stalowe i drewniane - charakterystyka, warunki stosowania.2
T-W-3Elementy budowli: dachy, stropy, ściany, schody, fundamenty - pojęcia podstawowe, rodzaje, kryteria doboru i wymagania.14
T-W-4Przegrody budowlane - warunki wytrzymałościowe, izolacyjne i przeciwpożarowe.4
T-W-5Przewody wentylacyjne, spalinowe i dymowe, mury kanałowe i systemy kominowe.2
T-W-6Warunki techniczne użytkowania budynków. Ochrona przeciwpożarowa w budownictwie.4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Utrwalenie wiedzy w oparciu o wykłady i literaturę, przygotowanie do egzaminu43
A-W-3Udział w egzaminie2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/17_W01Zna podstawowe elementy i ustroje konstrukcyjne budynków, typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie oraz normy i wytyczne techniczne obowiązujące przy projektowaniu obiektów budowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W04Ma podstawową wiedzę z zakresu budownictwa, konstrukcji i struktury budynków oraz sposobu kształtowania komponentów budowlanych pod względem cieplnym, wytrzymałościowym, wilgotnościowym, szczelności powietrznej
Cel przedmiotuC-2Umiejetność oceny podstawowych warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki.
C-1Rozumienie roli i zadań podstawowych elementów konstrukcyjnych budynku oraz umiejętność doboru właściwych rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych w budynkach wykonanych w technologii tradycyjnej.
C-3Umiejetność sporządzania dokumentacji budowlanej.
Treści programoweT-W-2Konstrukcje murowe, żelbetowe, stalowe i drewniane - charakterystyka, warunki stosowania.
T-W-6Warunki techniczne użytkowania budynków. Ochrona przeciwpożarowa w budownictwie.
T-W-1Zagadnienia ogólne dotyczące obiektów budowlanych. Budynek, jego rola nośna i osłonowa. Klasyfikacja obiektów budowlanych. Metody wykonawcze realizacji obiektów budowlanych.
T-W-5Przewody wentylacyjne, spalinowe i dymowe, mury kanałowe i systemy kominowe.
T-W-4Przegrody budowlane - warunki wytrzymałościowe, izolacyjne i przeciwpożarowe.
T-W-3Elementy budowli: dachy, stropy, ściany, schody, fundamenty - pojęcia podstawowe, rodzaje, kryteria doboru i wymagania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe elementy i ustroje konstrukcyjne budynków oraz ogólne wytyczne techniczne obowiązujące przy projektowaniu obiektów budowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/17_U01Student potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych oraz dokonać wyboru odpowiednich rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przy ich projektowaniu, potrafi w podstawowym zakresie sporządzić dokumentację techniczną obiektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U13Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Umiejetność oceny podstawowych warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki.
C-1Rozumienie roli i zadań podstawowych elementów konstrukcyjnych budynku oraz umiejętność doboru właściwych rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych w budynkach wykonanych w technologii tradycyjnej.
C-3Umiejetność sporządzania dokumentacji budowlanej.
Treści programoweT-W-6Warunki techniczne użytkowania budynków. Ochrona przeciwpożarowa w budownictwie.
T-W-1Zagadnienia ogólne dotyczące obiektów budowlanych. Budynek, jego rola nośna i osłonowa. Klasyfikacja obiektów budowlanych. Metody wykonawcze realizacji obiektów budowlanych.
T-W-5Przewody wentylacyjne, spalinowe i dymowe, mury kanałowe i systemy kominowe.
T-W-4Przegrody budowlane - warunki wytrzymałościowe, izolacyjne i przeciwpożarowe.
T-W-3Elementy budowli: dachy, stropy, ściany, schody, fundamenty - pojęcia podstawowe, rodzaje, kryteria doboru i wymagania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych oraz w postawowym zakresie dokonać wyboru odpowiednich rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/17_K01Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się i ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy i umiejetności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Umiejetność oceny podstawowych warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki.
C-1Rozumienie roli i zadań podstawowych elementów konstrukcyjnych budynku oraz umiejętność doboru właściwych rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych w budynkach wykonanych w technologii tradycyjnej.
C-3Umiejetność sporządzania dokumentacji budowlanej.
Treści programoweT-P-1Projekt konstrukcyjny obiektu budowlanego w technologii tradycyjnej. Projekt obejmuje analizę i dobranie odpowiednich rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych oraz wykonanie podstawowych rysunków konstrukcyjno-budowlanych.
T-W-2Konstrukcje murowe, żelbetowe, stalowe i drewniane - charakterystyka, warunki stosowania.
T-W-6Warunki techniczne użytkowania budynków. Ochrona przeciwpożarowa w budownictwie.
T-W-1Zagadnienia ogólne dotyczące obiektów budowlanych. Budynek, jego rola nośna i osłonowa. Klasyfikacja obiektów budowlanych. Metody wykonawcze realizacji obiektów budowlanych.
T-W-5Przewody wentylacyjne, spalinowe i dymowe, mury kanałowe i systemy kominowe.
T-W-4Przegrody budowlane - warunki wytrzymałościowe, izolacyjne i przeciwpożarowe.
T-W-3Elementy budowli: dachy, stropy, ściany, schody, fundamenty - pojęcia podstawowe, rodzaje, kryteria doboru i wymagania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0