Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Sieci, Instalacje Komunalne i Przemysłowe
Sylabus przedmiotu Urządzenia do oczyszczania ścieków i przeróbki osadów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Urządzenia do oczyszczania ścieków i przeróbki osadów | ||
Specjalność | Sieci, Instalacje Komunalne i Przemysłowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Podstawy uzdatniania wody i oczyszczania ścieków |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zasadami budowy i działania urządzeń służacych do oczyszczania ścieków |
C-2 | Zapoznanie studenta z zasadami projektowania oczyszczalni ścieków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt oczyszczalni ścieków mechaniczno-biologicznej | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Określanie miarodajnej ilości i jakości ścieków. Wskaźniki zanieczyszczeń. Wskaźniki nierównomierności dopływu ścieków.Konieczny stopień oczyszczania ścieków bytowych, komunalnych, deszczowych, przemysłowych. | 2 |
T-W-2 | Schematy oczyszczalni | 1 |
T-W-3 | Urządzenia do mechanicznego oczyszczania ścieków: kraty, sita, rozdrabniarki do skratek, piaskowniki, odtłuszczacze, osadniki wstępne | 3 |
T-W-4 | Urządzenia do biologicznego oczyszczania ścieków, złoża biologiczne, komory osadu czynnego do redukcji związków węgla, fosforu i azotu - w różnych systemach, urządzenia do napowietrzania ścieków | 5 |
T-W-5 | Chemiczne oczyszczanie ścieków | 1 |
T-W-6 | Dezynfekcja ścieków | 1 |
T-W-7 | Oczyszczanie ścieków deszczowych, urządzenia do oczyszczania ścieków deszczowych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 30 |
A-P-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 5 |
A-P-3 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 28 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 3 |
66 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Bieżące studiowanie literatury | 32 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 4 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
53 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/02_W01 Student zna budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń stosowanych do oczyszczania ścieków. Student ma wiedzę dotyczącą procesów realizowanych w poszczególnych urządzeniach w oczyszczalni ścieków | IS_1A_W06 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/02_U01 Student samodzielnie w literaturze, internecie, katalogach urządzeń itp. wyszukuje informacje dotyczące urządzeń do oczyszczania ścieków. Student samodzielnie wykonuje projekt oczyszczalni ścieków i potrafi w czasie zaliczenia omówić zastosowane rozwiązania. Student w zależności od rodzaju ścieków potrafi dobrać technologię ich oczyszczania | IS_1A_U08 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/02_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie konieczność ciągłego zdobywania wiedzy w tematyce oczyszczania ścieków | IS_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/02_W01 Student zna budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń stosowanych do oczyszczania ścieków. Student ma wiedzę dotyczącą procesów realizowanych w poszczególnych urządzeniach w oczyszczalni ścieków | 2,0 | |
3,0 | Student posiada jedynie podstawową wiedzę dotyczącą oczyszczalni ścieków: budowy urządzeń i zasady ich działania. Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie procesów realizowanych w poszczególnych urządzeniach stosowanych w oczyszczalniach ścieków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/02_U01 Student samodzielnie w literaturze, internecie, katalogach urządzeń itp. wyszukuje informacje dotyczące urządzeń do oczyszczania ścieków. Student samodzielnie wykonuje projekt oczyszczalni ścieków i potrafi w czasie zaliczenia omówić zastosowane rozwiązania. Student w zależności od rodzaju ścieków potrafi dobrać technologię ich oczyszczania | 2,0 | |
3,0 | Student wyszukuje informacje jedynie o podstawowych i najprostszych urządzeniach i rozwiązaniach stosowanych w oczyszczalniach ścieków. Student samodzielnie wykonał projekt oczyszczalni ścieków. W obliczeniach i na rysunkach występują liczne błędy, jednakże nie dyskwalifikujące projektu jako całości. Dobrana technologia oczyszczania ścieków gwarantuje osiągnięcie zamierzonego efektu tj. oczyszczenie wybranego strumienia ścieków do poziomu wymaganego stosownym rozporządzeniem Ministra Środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/02_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie konieczność ciągłego zdobywania wiedzy w tematyce oczyszczania ścieków | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zdobywać i wyszukiwać informacje tylko w podstawowym i ograniczonym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zbysław Dymaczewski, Poradnik eksploatatora oczyszczalni scieków, PZiTS Oddział Wielkopolski, Poznań, 2011
- Zbigniew Heidrich, Andrzej Witkowski, Urządzenia do oczyszczania ścieków. Projektowanie, przykłady obliczeń., Seidel-Przywecki, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Mozia, S., Janus, M., Brożek, P., Bering, S., Tarnowski, K., Mazur, J., & Morawski, A. W., A system coupling hybrid biological method with UV/O3 oxidation and membrane separation for treatment and reuse of industrial laundry wastewater, Environmental Science and Pollution Research, 2016, 23, 19, p. 19145-19155. doi:10.1007/s11356-016-7111-5
- Janusz Łomotowski, Adam Szpindor, Nowoczesne systemy oczyszczania ścieków, Arkady, Warszawa, 1999
- Bering S., Mazur J., Tarnowski K., Dąbkowska N., Janus M., Mozia S., Morawski A. W., Removal of organic pollutants and surfactants from laundry wastewater in membrane bioreactor (MBR), Desalination and Water Treatment, 2018, 134, p 281–288. doi:10.5004/dwt.2018.23207
- Bering, S., Mazur, J., Tarnowski, K., Janus, M., Mozia, S., & Morawski, A. W., The application of moving bed bio-reactor (MBBR) in commercial laundry wastewater treatment., Science of the Total Environment, 2018, 627, s. 1638-1643. doi:10.1016/j.scitotenv.2018.02.029