Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Sieci, Instalacje Komunalne i Przemysłowe

Sylabus przedmiotu Podstawy CAD:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy CAD
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki.
W-2Znajomość obsługi komputera.
W-3Znajomość rysunku technicznego odręcznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie umiejętności przygotowania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu AutoCAD.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do AutoCAD-a2
T-L-2Polecenia: linia, okrąg, wymaż, odsuń, szyk, utnij, zoom, pomoce rysunkowe.... Proste rysunki.2
T-L-3Operacje na blokach. Regiony. Rysowanie z wykorzystaniem gotowych elementów.2
T-L-4Operacje na warstwach. Rozwarstwienie rysunku.2
T-L-5Polecenia: prosta, polilinia, łuk, wydłuż. kopiuj, przesuń, rozbij, ... Rysowanie złożonych rysunków.3
T-L-6Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku.6
T-L-7Rzutnie. Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do wydruku.3
T-L-8Wprowadzenie do rysuneku 3D. Modelowanie bryłowe.10
30
wykłady
T-W-1Wstęp3
T-W-2Polecenia rysunkoewe3
T-W-3Polecenia edycyjne3
T-W-4Warstwy1
T-W-5Bloki2
T-W-6Wymiarowanie1
T-W-7Wydruki1
T-W-8Zaliczenie wykadów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Samodzielne wykonanie rysunków.20
A-L-3uczestnictwo w konsultacjach3
A-L-4przygotowanie do zaliczenia5
A-L-5zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3Opracowanie treści wykładów6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Samodzielne wykonanie rysunków.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/05_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
IS_1A_W02C-1T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/05_U01
Potrafi sporządzić dokumentację graficzną z wykorzystaniem programu AutoCAD.
IS_1A_U03C-1T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-2M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/05_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Umie samodzielnie podejmować decyzje.
IS_1A_K01C-1T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-2M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/05_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
2,0
3,0Opanował materiał słabo, jednak w wystarczającym zakresie. Odpowiedzi daje niepełne ale ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/05_U01
Potrafi sporządzić dokumentację graficzną z wykorzystaniem programu AutoCAD.
2,0
3,0Samodzielnie rysuje rysunki w CAD. Popełnia błędy, które poprawia za pomocą nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/05_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Umie samodzielnie podejmować decyzje.
2,0
3,0Student samodzielnie wykonuje prace. Nie wykazuje chęci współpracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Andrzej Pikoń, AutoCAD, Helion, Gliwice

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do AutoCAD-a2
T-L-2Polecenia: linia, okrąg, wymaż, odsuń, szyk, utnij, zoom, pomoce rysunkowe.... Proste rysunki.2
T-L-3Operacje na blokach. Regiony. Rysowanie z wykorzystaniem gotowych elementów.2
T-L-4Operacje na warstwach. Rozwarstwienie rysunku.2
T-L-5Polecenia: prosta, polilinia, łuk, wydłuż. kopiuj, przesuń, rozbij, ... Rysowanie złożonych rysunków.3
T-L-6Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku.6
T-L-7Rzutnie. Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do wydruku.3
T-L-8Wprowadzenie do rysuneku 3D. Modelowanie bryłowe.10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp3
T-W-2Polecenia rysunkoewe3
T-W-3Polecenia edycyjne3
T-W-4Warstwy1
T-W-5Bloki2
T-W-6Wymiarowanie1
T-W-7Wydruki1
T-W-8Zaliczenie wykadów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Samodzielne wykonanie rysunków.20
A-L-3uczestnictwo w konsultacjach3
A-L-4przygotowanie do zaliczenia5
A-L-5zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3Opracowanie treści wykładów6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/05_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W02Ma podstawową wiedzę z zakresu geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczącą w szczególności zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności przygotowania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu AutoCAD.
Treści programoweT-W-6Wymiarowanie
T-W-2Polecenia rysunkoewe
T-W-4Warstwy
T-W-3Polecenia edycyjne
T-W-1Wstęp
T-W-5Bloki
T-W-7Wydruki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opanował materiał słabo, jednak w wystarczającym zakresie. Odpowiedzi daje niepełne ale ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/05_U01Potrafi sporządzić dokumentację graficzną z wykorzystaniem programu AutoCAD.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U03Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne; potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności przygotowania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu AutoCAD.
Treści programoweT-L-6Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku.
T-L-5Polecenia: prosta, polilinia, łuk, wydłuż. kopiuj, przesuń, rozbij, ... Rysowanie złożonych rysunków.
T-L-4Operacje na warstwach. Rozwarstwienie rysunku.
T-L-3Operacje na blokach. Regiony. Rysowanie z wykorzystaniem gotowych elementów.
T-L-1Wprowadzenie do AutoCAD-a
T-L-7Rzutnie. Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do wydruku.
T-L-2Polecenia: linia, okrąg, wymaż, odsuń, szyk, utnij, zoom, pomoce rysunkowe.... Proste rysunki.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Samodzielne wykonanie rysunków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Samodzielnie rysuje rysunki w CAD. Popełnia błędy, które poprawia za pomocą nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/05_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Umie samodzielnie podejmować decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności przygotowania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu AutoCAD.
Treści programoweT-W-6Wymiarowanie
T-W-2Polecenia rysunkoewe
T-W-4Warstwy
T-W-3Polecenia edycyjne
T-W-1Wstęp
T-W-5Bloki
T-W-7Wydruki
T-L-6Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku.
T-L-5Polecenia: prosta, polilinia, łuk, wydłuż. kopiuj, przesuń, rozbij, ... Rysowanie złożonych rysunków.
T-L-4Operacje na warstwach. Rozwarstwienie rysunku.
T-L-3Operacje na blokach. Regiony. Rysowanie z wykorzystaniem gotowych elementów.
T-L-1Wprowadzenie do AutoCAD-a
T-L-7Rzutnie. Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do wydruku.
T-L-2Polecenia: linia, okrąg, wymaż, odsuń, szyk, utnij, zoom, pomoce rysunkowe.... Proste rysunki.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Samodzielne wykonanie rysunków.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student samodzielnie wykonuje prace. Nie wykazuje chęci współpracy.
3,5
4,0
4,5
5,0