Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Melioracje wodne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Melioracje wodne
Specjalność Sieci, instalacje komunalne i przemysłowe
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Wira <Jerzy.Wira@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,20,56egzamin
projektyP1 9 0,80,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Gleboznastwo. Meteorologia i klimatologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno - wodnych gleb
C-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projektowanie systemów nawadniających i odwadniających.9
9
wykłady
T-W-1Cel i zadania melioracji wodnych.2
T-W-2Melioracje szczegółowe: rodzaje drenowań i materiałów drenarskich.2
T-W-3Budowa rurociągów o srednicach mniejszych od 100 cm i rowów odpływowych ze zdrenowanych obiektów.1
T-W-4Wykonywanie budowli regulacyjnych, piętrzących i komunikacyjnych na wyznaczonych ciekach.1
T-W-5Budowa reterncyjnych zbiorników wodnych, owałowania ochronne rzek, potoków, kanałów i zbiorników wodnych.2
T-W-6Wznoszenie budowli regulacyjnych, piętrzących i komunikacyjnych na drogach państwowych, naciekach i owałowaniach oraz instalowanie stałych stacji pomp.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Konsultacje1
A-P-3Realizacja zadania projektowego.5
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu2
A-P-5Zaliczenie1
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów.12
A-W-3Konsultacje.9
A-W-4Przygotowanie studenta do egzaminu.5
A-W-5Egzamin1
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwensatoryjny
M-3Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe (dwa)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/D/04_W01
Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności. Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności. Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w inżynierii środowiska
IS_2A_W14, IS_2A_W07, IS_2A_W11C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-P-1M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/D/04_U01
Potrafi przygotować oraz przedstawić w języku polskim i obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanej specjalności. Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia. Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów z zakresu inżynierii środowiska
IS_2A_U05, IS_2A_U06, IS_2A_U15C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-P-1M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/D/04_K01
Student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
IS_2A_K03, IS_2A_K07, IS_2A_K09C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-P-1M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/D/04_W01
Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności. Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności. Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w inżynierii środowiska
2,0
3,0Student ma ograniczoną wiedzę na temat czynników wpływających na stan owilgotnienia gleb i rozpoznaje tylko wybrane metody regulacji stosunków powietrzno - wodnych gleb, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/D/04_U01
Potrafi przygotować oraz przedstawić w języku polskim i obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanej specjalności. Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia. Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów z zakresu inżynierii środowiska
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi ocenić stan owilgotnienia gleb mineralnych, potrafi dobrać zabieg w celu odwodnienia gleb nadmiernie uwilgotnionych, w ograniczonym stopniu potrafi wykorzystać literaturę przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/D/04_K01
Student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu postępuje z zasadami zrównoważonego gospodarowania zasobami wodnymi w środowisku przyrodniczym, w ograniczonym zakresie wykorzystuje znane metody melioracji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ostromęcki J., Podstawy melioracji nawadniających, PWN, Warszawa, 1973
  2. Mioduszewski W., Regulowanie zwierciadła wód gruntowych w dolinach małych rzek, PWRiL, Warszawa, 2011
  3. Praca zb. red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, IMUZ, MRiRW, Warszawa, 2009
  4. Cieśliński Zb., Agromelioracje w kształtowaniu środowiska rolniczego, AR Poznań, Poznań, 1997
  5. Praca zb. red. Prochal P, Podstawy melioracji rolnych, PWRiL, Warszawa, 1987

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma techniczne, Gospodarka wodna, Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie, NOT, Warszawa, 2012
  2. Somorowski C., Postęp w projektowaniu i eksploatacji nawodnień podsiąkowych, SGGW, Warszawa, 1991

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projektowanie systemów nawadniających i odwadniających.9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel i zadania melioracji wodnych.2
T-W-2Melioracje szczegółowe: rodzaje drenowań i materiałów drenarskich.2
T-W-3Budowa rurociągów o srednicach mniejszych od 100 cm i rowów odpływowych ze zdrenowanych obiektów.1
T-W-4Wykonywanie budowli regulacyjnych, piętrzących i komunikacyjnych na wyznaczonych ciekach.1
T-W-5Budowa reterncyjnych zbiorników wodnych, owałowania ochronne rzek, potoków, kanałów i zbiorników wodnych.2
T-W-6Wznoszenie budowli regulacyjnych, piętrzących i komunikacyjnych na drogach państwowych, naciekach i owałowaniach oraz instalowanie stałych stacji pomp.1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Konsultacje1
A-P-3Realizacja zadania projektowego.5
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu2
A-P-5Zaliczenie1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów.12
A-W-3Konsultacje.9
A-W-4Przygotowanie studenta do egzaminu.5
A-W-5Egzamin1
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/D/04_W01Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności. Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności. Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W14Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w inżynierii środowiska
IS_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu inżynierii środowiska
IS_2A_W11Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych
C-1Zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno - wodnych gleb
Treści programoweT-W-1Cel i zadania melioracji wodnych.
T-W-2Melioracje szczegółowe: rodzaje drenowań i materiałów drenarskich.
T-W-5Budowa reterncyjnych zbiorników wodnych, owałowania ochronne rzek, potoków, kanałów i zbiorników wodnych.
T-W-6Wznoszenie budowli regulacyjnych, piętrzących i komunikacyjnych na drogach państwowych, naciekach i owałowaniach oraz instalowanie stałych stacji pomp.
T-W-3Budowa rurociągów o srednicach mniejszych od 100 cm i rowów odpływowych ze zdrenowanych obiektów.
T-W-4Wykonywanie budowli regulacyjnych, piętrzących i komunikacyjnych na wyznaczonych ciekach.
T-P-1Projektowanie systemów nawadniających i odwadniających.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia projektowe
M-2Wykład konwensatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe (dwa)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ograniczoną wiedzę na temat czynników wpływających na stan owilgotnienia gleb i rozpoznaje tylko wybrane metody regulacji stosunków powietrzno - wodnych gleb, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/D/04_U01Potrafi przygotować oraz przedstawić w języku polskim i obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanej specjalności. Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia. Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U05Potrafi przygotować oraz przedstawić w języku polskim i obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii środowiska
IS_2A_U06Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
IS_2A_U15Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych
C-1Zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno - wodnych gleb
Treści programoweT-W-1Cel i zadania melioracji wodnych.
T-W-2Melioracje szczegółowe: rodzaje drenowań i materiałów drenarskich.
T-W-5Budowa reterncyjnych zbiorników wodnych, owałowania ochronne rzek, potoków, kanałów i zbiorników wodnych.
T-W-6Wznoszenie budowli regulacyjnych, piętrzących i komunikacyjnych na drogach państwowych, naciekach i owałowaniach oraz instalowanie stałych stacji pomp.
T-W-3Budowa rurociągów o srednicach mniejszych od 100 cm i rowów odpływowych ze zdrenowanych obiektów.
T-W-4Wykonywanie budowli regulacyjnych, piętrzących i komunikacyjnych na wyznaczonych ciekach.
T-P-1Projektowanie systemów nawadniających i odwadniających.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia projektowe
M-2Wykład konwensatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe (dwa)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi ocenić stan owilgotnienia gleb mineralnych, potrafi dobrać zabieg w celu odwodnienia gleb nadmiernie uwilgotnionych, w ograniczonym stopniu potrafi wykorzystać literaturę przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/D/04_K01Student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K03Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
IS_2A_K07Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska
IS_2A_K09Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych
C-1Zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno - wodnych gleb
Treści programoweT-W-1Cel i zadania melioracji wodnych.
T-W-2Melioracje szczegółowe: rodzaje drenowań i materiałów drenarskich.
T-W-5Budowa reterncyjnych zbiorników wodnych, owałowania ochronne rzek, potoków, kanałów i zbiorników wodnych.
T-W-6Wznoszenie budowli regulacyjnych, piętrzących i komunikacyjnych na drogach państwowych, naciekach i owałowaniach oraz instalowanie stałych stacji pomp.
T-W-3Budowa rurociągów o srednicach mniejszych od 100 cm i rowów odpływowych ze zdrenowanych obiektów.
T-W-4Wykonywanie budowli regulacyjnych, piętrzących i komunikacyjnych na wyznaczonych ciekach.
T-P-1Projektowanie systemów nawadniających i odwadniających.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia projektowe
M-2Wykład konwensatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe (dwa)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu postępuje z zasadami zrównoważonego gospodarowania zasobami wodnymi w środowisku przyrodniczym, w ograniczonym zakresie wykorzystuje znane metody melioracji
3,5
4,0
4,5
5,0