Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Automatyka, sterowanie i eksploatacja urządzeń technicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Automatyka, sterowanie i eksploatacja urządzeń technicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Zwarycz-Makles <Katarzyna.Zwarycz-Makles@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki i fizyki na poziomie studiów pierwszego stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nauczenie studentów budowy, zasady działania i doboru urządzeń układów automatycznego sterowania stosowanych w inżynierii środowiska.
C-2Wykształcenie zasad stosowania i umiejętności obsługi układów automatycznego sterowania w inżynierii środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Analiza sygnałów w dziedzinie czasu i częstotliwości.2
T-W-2Metody matematycznego opisu systemów dynamicznych stosowanych w automatyce.3
T-W-3Identyfikacja obiektów regulacji i sterowania.3
T-W-4Klasyfikacja układów automatyki – układy pomiarowe, regulacyjne i zabezpieczające stosowane w inżynierii środowiska.5
T-W-5Standardowe algorytmy regulacji.2
T-W-6Stabilność układów i metody oceny jakości regulacji.2
T-W-7Urządzenia automatycznej regulacji: przetworniki pomiarowe, sterowniki cyfrowe, regulatory analogowe oraz urządzenia wykonawcze – rodzaje, właściwości statyczne i dynamiczne, funkcje.3
T-W-8Zasady doboru urządzeń oraz ustawiania parametrów eksploatacyjnych.2
T-W-9Sterowanie procesami złożonymi.2
T-W-10Niestandardowe algorytmy regulacji specyficzne w inynierii środowiska.2
T-W-11Programowanie sterowników swobodnie programowalnych.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Praca własna z literaturą20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaangażowanie, aktywność studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie ocen formujących.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/C/03_W01
Ma wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz zakresu właściwości dynamicznych obiektów sterowania.
IS_2A_W06C-1, C-2T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-10, T-W-7, T-W-11, T-W-6, T-W-8, T-W-9M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/C/03_U01
Potrafi formułować założenia do przeprowadzania pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski. Potrafi wykorzystać metody analityczne symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu automatycznego sterowania procesów występujących w inżynierii środowiska.
IS_2A_U11, IS_2A_U10C-1, C-2T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-10, T-W-7, T-W-11, T-W-6, T-W-8, T-W-9M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/C/03_W01
Ma wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz zakresu właściwości dynamicznych obiektów sterowania.
2,0
3,0Ma wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz zakresu właściwości dynamicznych obiektów sterowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/C/03_U01
Potrafi formułować założenia do przeprowadzania pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski. Potrafi wykorzystać metody analityczne symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu automatycznego sterowania procesów występujących w inżynierii środowiska.
2,0
3,0Potrafi formułować założenia do przeprowadzania pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski. Potrafi wykorzystać metody analityczne symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu automatycznego sterowania procesów występujących w inżynierii środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmielnicki W., Kołodziejczyk L, Automatyzacja i dynamika procesów w inżynierii sanitarnej., PWN, Warszawa, 1981
  2. Rietschel H., Raiss W, Ogrzewanie i klimatyzacja. Tom II, Rozdz. 15., Arkady, Warszawa, 1973
  3. Kostyrko K., Łobzowski A., Klimat: Pomiary i regulacja, Ag.Wyd. PAK, Warszawa, 2002
  4. Zawada B, Układy sterowania w systemach wentylacji i klimatyzacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Bielecki A, Automatyzacja w inżynierii sanitarnej, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 1977
  2. Skoczowski S., Dwustawna regulacja temperatury., WNT, Warszawa, 1977
  3. Broel-Plater B., Układy wykorzystujące sterowniki PLC., PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza sygnałów w dziedzinie czasu i częstotliwości.2
T-W-2Metody matematycznego opisu systemów dynamicznych stosowanych w automatyce.3
T-W-3Identyfikacja obiektów regulacji i sterowania.3
T-W-4Klasyfikacja układów automatyki – układy pomiarowe, regulacyjne i zabezpieczające stosowane w inżynierii środowiska.5
T-W-5Standardowe algorytmy regulacji.2
T-W-6Stabilność układów i metody oceny jakości regulacji.2
T-W-7Urządzenia automatycznej regulacji: przetworniki pomiarowe, sterowniki cyfrowe, regulatory analogowe oraz urządzenia wykonawcze – rodzaje, właściwości statyczne i dynamiczne, funkcje.3
T-W-8Zasady doboru urządzeń oraz ustawiania parametrów eksploatacyjnych.2
T-W-9Sterowanie procesami złożonymi.2
T-W-10Niestandardowe algorytmy regulacji specyficzne w inynierii środowiska.2
T-W-11Programowanie sterowników swobodnie programowalnych.4
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Praca własna z literaturą20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/C/03_W01Ma wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz zakresu właściwości dynamicznych obiektów sterowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W06Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-1Nauczenie studentów budowy, zasady działania i doboru urządzeń układów automatycznego sterowania stosowanych w inżynierii środowiska.
C-2Wykształcenie zasad stosowania i umiejętności obsługi układów automatycznego sterowania w inżynierii środowiska.
Treści programoweT-W-5Standardowe algorytmy regulacji.
T-W-2Metody matematycznego opisu systemów dynamicznych stosowanych w automatyce.
T-W-3Identyfikacja obiektów regulacji i sterowania.
T-W-4Klasyfikacja układów automatyki – układy pomiarowe, regulacyjne i zabezpieczające stosowane w inżynierii środowiska.
T-W-1Analiza sygnałów w dziedzinie czasu i częstotliwości.
T-W-10Niestandardowe algorytmy regulacji specyficzne w inynierii środowiska.
T-W-7Urządzenia automatycznej regulacji: przetworniki pomiarowe, sterowniki cyfrowe, regulatory analogowe oraz urządzenia wykonawcze – rodzaje, właściwości statyczne i dynamiczne, funkcje.
T-W-11Programowanie sterowników swobodnie programowalnych.
T-W-6Stabilność układów i metody oceny jakości regulacji.
T-W-8Zasady doboru urządzeń oraz ustawiania parametrów eksploatacyjnych.
T-W-9Sterowanie procesami złożonymi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz zakresu właściwości dynamicznych obiektów sterowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/C/03_U01Potrafi formułować założenia do przeprowadzania pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski. Potrafi wykorzystać metody analityczne symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu automatycznego sterowania procesów występujących w inżynierii środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U11Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych z zakresu inżynierii środowiska
IS_2A_U10Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Nauczenie studentów budowy, zasady działania i doboru urządzeń układów automatycznego sterowania stosowanych w inżynierii środowiska.
C-2Wykształcenie zasad stosowania i umiejętności obsługi układów automatycznego sterowania w inżynierii środowiska.
Treści programoweT-W-5Standardowe algorytmy regulacji.
T-W-2Metody matematycznego opisu systemów dynamicznych stosowanych w automatyce.
T-W-3Identyfikacja obiektów regulacji i sterowania.
T-W-4Klasyfikacja układów automatyki – układy pomiarowe, regulacyjne i zabezpieczające stosowane w inżynierii środowiska.
T-W-1Analiza sygnałów w dziedzinie czasu i częstotliwości.
T-W-10Niestandardowe algorytmy regulacji specyficzne w inynierii środowiska.
T-W-7Urządzenia automatycznej regulacji: przetworniki pomiarowe, sterowniki cyfrowe, regulatory analogowe oraz urządzenia wykonawcze – rodzaje, właściwości statyczne i dynamiczne, funkcje.
T-W-11Programowanie sterowników swobodnie programowalnych.
T-W-6Stabilność układów i metody oceny jakości regulacji.
T-W-8Zasady doboru urządzeń oraz ustawiania parametrów eksploatacyjnych.
T-W-9Sterowanie procesami złożonymi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaangażowanie, aktywność studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie ocen formujących.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi formułować założenia do przeprowadzania pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski. Potrafi wykorzystać metody analityczne symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu automatycznego sterowania procesów występujących w inżynierii środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0