Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
specjalność: Sieci, instalacje komunalne i przemysłowe
Sylabus przedmiotu Chemia środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Kurs chemii w zakresie studiów pierwszego stopnia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zebranie i przekazanie studentom wiedzy, z zakresu chemiii środowiska, wykorzystywanej przy identyfikowaniu i rozwiązywaniu bieżących problemów dotyczących rozwiązań technicznych służących ochronie środowiska. |
C-2 | Przedstawienie studentom wybranych technologii chroniących środowisko. Przedstawienie zagadnień dotyczących wpływu środowiska na działanie instalacji, których konstrukcja leży w zakresie inżynierii środowiska. |
C-3 | Omówienie zagadnień związanych z wpływem działalności inżynierskiej na środowisko oraz pojęciem rozwoju zrównoważonego. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności formułowania założeń dotyczących eksperymentów, przygotowania stanowisk badawczych do realizacji podstawowych badań określających jakość i właściwości poszczególnych komponentów środowiska, wykorzystywania metod analitycznych, wykonywania pomiarów i badań oraz interpretacji wyników i wyciągania wniosków. Ukształtownie poczucia odpowiedzialności i rzetelności uzyskiwanych, w pracy zespołowej, wyników. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Organizacja pracy w laboratorium. Wprowadzenie do analizy miareczkowej. | 2 |
T-L-2 | Zasady bezpiecznej pracy w laboratorium. Analiza miareczkowa alkacymetryczna. | 2 |
T-L-3 | Analiza jakości wody pod kątem określenia jej agresywności kwasowęglanowej. | 4 |
T-L-4 | Spektrofotometria absorpcyjna VIS. Oznaczanie zawartości żelaza i manganu w wodzie. | 4 |
T-L-5 | Metody wskaźnikowego oznaczania zawartości substancji organicznych. Badania zapotrzebowania tlenu. Oznaczenie BZT i ChZT. | 4 |
T-L-6 | Uzupełnianie ewentualnych niedokończonych analiz. Zaliczanie zajeć. | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Treści kształcenia w zakresie chemii środowiska. Przypomnienie podstawowych pojęć chemicznych. Organizacja, program i harmonogram zajęć (wykłady, ćwiczenia laboratoryjne). Tryb i forma zaliczenia kursu. Geoekosystemy i ich charakterystyka. | 1 |
T-W-2 | Rozwój zrównoważony. Woda w przyrodzie. Substancje organiczne i nieorganiczne w wodach naturalnych. | 2 |
T-W-3 | Atmosfera i jej rola w bilansie cieplnym ziemi. Obieg podstawowych pierwiastków w atmosferze. | 1 |
T-W-4 | Warstwa ozonowa. Zanieczyszczenia atmosfery, kwaśne deszcze, smog. | 1 |
T-W-5 | Substancje chemiczne w srodowisku. Mikro- i makroelementy. | 1 |
T-W-6 | Krążenie pierwiastków chemicznych w środowisku, cykl węgla, azotu, siarki i fosforu. | 1 |
T-W-7 | Zanieczyszczenie środowiska substancjami organicznymi i nieorganicznymi. | 1 |
T-W-8 | Samooczyszczanie oraz usuwanie zanieczyszczeń metodami chemicznymi. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie się do poszczególnych tematów zajęc laboratoryjnych | 6 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdania z badań w oparciu o wyniki uzyskane w trakcie zajęc laboratoryjnych. | 4 |
A-L-4 | Konsultacje/zaliczanie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Studiowanie zagadnień przedstawianych na wykładach/Przygotowanie się do zaliczenia | 18 |
A-W-3 | Zaliczenie | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny połączony z konwersatoryjnym. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego. Arkusz zaliczeniowy ma głównie formę testową z kilkoma pytaniami otwartymi. W przypadku nieosiągnięcia wymaganego minimum możliwość ustnego wyjaśnienia zagadnień wybranych z arkusza zaliczeniowego. |
S-2 | Ocena formująca: Bieżąca, w formie pisemnej, ocena opanowania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena poprawności sprawozdań z poszczególnych, wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_N2/B/02_W01 Student potrafi scharakteryzować właściwosci i obieg podstawowych substancji obecnych w środowisku, wyjaśnić potencjalne skutki wprowadzenia do środowiska różnych substancji oraz zaproponować metody zmniejszenia ich emisji i szkodliwości dla środowiska. Student potrafi wymienić i tłumaczyć zasady działania podstawowych dostępnych technologii chroniących środowisko. Student potrafi zdefiniować trendy rozwojowe i scharakteryzować istotne nowe osiągnięcia w inżynierii środowiska. | IS_2A_W02, IS_2A_W04, IS_2A_W14 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_N2/B/02_U01 Student potrafi poprawnie korzystać ze stanowiska do wykonania eksperymentu laboratoryjnego przygotowanego do zebrania wyników mających na celu rozwiązanie problemu badawczego. Potrafi analizować dobór i zasady stosowanych metod analitycznych oraz poprawnie je wykonać. Potrafi opracować uzyskane wyniki oraz wyciągnąć wnioski. | IS_2A_U11, IS_2A_U17, IS_2A_U10 | — | — | C-4 | T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_N2/B/02_K01 Student ma zdolność do pracy w zespole z podziałem ról. Przyjmując rolę członka zespołu lub odpowiedzialnego za opracowanaie wyników odpowiada za rzetelność uzyskiwanych wyników. Student jest swiadomy relacji pomiędzy działalnością inżynierską a jej pozatechnicznymi aspektami i wpływem na środowisko. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student jest zorientowany w zasadach zrównoważonego rozwoju i otwarty na ich stosowanie. | IS_2A_K04, IS_2A_K03, IS_2A_K05 | — | — | C-4, C-3 | T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_N2/B/02_W01 Student potrafi scharakteryzować właściwosci i obieg podstawowych substancji obecnych w środowisku, wyjaśnić potencjalne skutki wprowadzenia do środowiska różnych substancji oraz zaproponować metody zmniejszenia ich emisji i szkodliwości dla środowiska. Student potrafi wymienić i tłumaczyć zasady działania podstawowych dostępnych technologii chroniących środowisko. Student potrafi zdefiniować trendy rozwojowe i scharakteryzować istotne nowe osiągnięcia w inżynierii środowiska. | 2,0 | Nie spełnia któregoś z wymogów określonych dla oceny dostatecznej. |
3,0 | Przystępuje do pisemnego zaliczenia materiału po zakończeniu cyklu wykładów. Arkusz zaliczeniowy zawiera do dwudziestu pytań, w większości testowych oraz obliczeniowych i otwartych z podaną punktacją. Udzielając odpowiedzi w arkuszu zaliczeniowym, zawierającym przekrojowo zagadnienia stanowiące reprezentatywną próbkę materiału wykładowego, uzyskuje co najmniej 40% punktów (z możliwościa korzystania z wszelkich drukowanych/pisanych materiałów pomocniczych pomocniczych). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_N2/B/02_U01 Student potrafi poprawnie korzystać ze stanowiska do wykonania eksperymentu laboratoryjnego przygotowanego do zebrania wyników mających na celu rozwiązanie problemu badawczego. Potrafi analizować dobór i zasady stosowanych metod analitycznych oraz poprawnie je wykonać. Potrafi opracować uzyskane wyniki oraz wyciągnąć wnioski. | 2,0 | Nie spełnia któregoś z wymogów określonych dla oceny dostatecznej. |
3,0 | Student wykonuje wszystkie przewidziane planem zajęć ćwiczenia laboratoryjne. Na bieżących sprawdzianach wykazuje się minimum wiedzy potrzebnej do wykonania poszczególnch ćwiczeń (uzyskuje co najmniej 50% w każdym z krótkich sprawdzianów wiedzy przed wykonaniem poszczególnych ćwiczeń). Wykonuje terminowo co najmniej jedno sprawozdanie z wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych zawierających poprawnie wykonane obliczenia i własne wnioski. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_N2/B/02_K01 Student ma zdolność do pracy w zespole z podziałem ról. Przyjmując rolę członka zespołu lub odpowiedzialnego za opracowanaie wyników odpowiada za rzetelność uzyskiwanych wyników. Student jest swiadomy relacji pomiędzy działalnością inżynierską a jej pozatechnicznymi aspektami i wpływem na środowisko. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student jest zorientowany w zasadach zrównoważonego rozwoju i otwarty na ich stosowanie. | 2,0 | Nie spełnia któregoś z wymogów określonych dla oceny dostatecznej. |
3,0 | Przystępuje do pisemnego zaliczenia materiału po zakończeniu cyklu wykładów. Arkusz zaliczeniowy zawiera do dwudziestu pytań, w większości testowych oraz obliczeniowych i otwartych z podaną punktacją. Udzielając odpowiedzi w arkuszu zaliczeniowym, zawierającym przekrojowo zagadnienia stanowiące reprezentatywną próbkę materiału wykładowego, uzyskuje co najmniej 40% punktów (z możliwością korzystania z wszelkich drukowanych/pisanych materiałów pomocniczych). Student wykonuje wszystkie przewidziane planem zajęć ćwiczenia laboratoryjne. Na bieżących sprawdzianach wykazuje się minimum wiedzy potrzebnej do wykonania poszczególnych ćwiczeń (uzyskuje co najmniej 50% w każdym z krótkich sprawdzianów wiedzy przed wykonaniem poszczególnych ćwiczeń). Wykonuje terminowo co najmniej jedno sprawozdanie z wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych zawierających poprawnie wykonane obliczenia i własne wnioski. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Andrews J. E., Brimblecombe P., Jickells T. D., Liss P. S., Wprowadzenie do chemii środowiska., WNT, Warszawa, 2000
- O’Neill P., Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 1998
- Mazur J., Materiały pomocnicze do ćwiczeń laboratoryjnych z chemii środowiska, WBiA, KIS Zespół Inżynierii Sanitarnej i Systemów Ochrony Środowiska, Szczecin, 2008, Materiały zamieszczone w formie pliku pdf w publicznie dostępnym folderze sieciowym na serwerze ZUT
- Mazur J., Bieżące materiały wykładowe, WBiA, KIS, Zespół Inzynierii Sanitarnej i Systemów Ochrony Środowiska, 2012, Materiały zamieszczone w formie pliku pdf w publicznie dostępnym folderze sieciowym na serwerze ZUT
Literatura dodatkowa
- Gomółka E., Szaynok A., Chemia wody i powietrza., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997
- Migaszewski Z. M., Gałuszka A., Podstawy Geochemii Środowiska, WNT, Warszawa, 2007