Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
specjalność: Sieci, instalacje komunalne i przemysłowe

Sylabus przedmiotu Niezawodność i bezpieczeństwo sys. inżynierskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Niezawodność i bezpieczeństwo sys. inżynierskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Wieczorek <Andrzej.Wieczorek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zagadnienia bezpieczeństwa pracy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z celami i zasadami działania inżynierii bezpieczeństwa.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami teorii niezawodności systemów inżynierskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Geneza inżynierii bezpieczeństwa1
T-W-2Stany eksploatacji obiektu technicznego1
T-W-3Układ funkcjonalny i układ bezpieczeństwa obiektu technicznego1
T-W-4Niezawodność: ujęcie jakościowe i ilościowe1
T-W-5Wielkości niezawodnościowe1
T-W-6Hierarchiczna struktura niezawodności obiektu technicznego1
T-W-7Niezawodność systemów, maszyn i urządzeń1
T-W-8Przyczyny powstawania szkód.1
T-W-9Współzależności między niezawodnością a zagrożeniem technicznym1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu5
A-W-3Udział w konsultacjach3
A-W-4Przygotowanie do testu zaliczeniowego7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/B/05_W01
Student ma szczegółową wiedzę w zakresie niezawodności i inżynierii bezpieczeństwa, szczególnie bezpieczeństwa instalacji i innych systemów technicznych
IS_2A_W03C-2, C-1T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-3M-1S-1
S_2A_N2/B/05_W02
Student zna dostępne metody inżynierii bezpieczeństwa chroniące środowisko, zna zasady analizy rozwiązań technicznych w inżynierii środowiska, budownictwie i przemyśle pod kątem określenia ich wpływu na środowisko
IS_2A_W04C-1T-W-9, T-W-8M-1S-1
S_2A_N2/B/05_W03
Student ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
IS_2A_W15C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/B/05_U01
Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, wykorzystywać wiedzę z zakresu inżynierii bezpieczeństwa
IS_2A_U12C-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/B/05_K01
Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierii bezpieczeństwa, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
IS_2A_K04C-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/B/05_W01
Student ma szczegółową wiedzę w zakresie niezawodności i inżynierii bezpieczeństwa, szczególnie bezpieczeństwa instalacji i innych systemów technicznych
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie inżynierii bezpieczeństwa, szczególnie bezpieczeństwa instalacji i innych systemów technicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_N2/B/05_W02
Student zna dostępne metody inżynierii bezpieczeństwa chroniące środowisko, zna zasady analizy rozwiązań technicznych w inżynierii środowiska, budownictwie i przemyśle pod kątem określenia ich wpływu na środowisko
2,0
3,0Student zna w podstawowym zakresie dostępne metody inżynierii bezpieczeństwa chroniące środowisko, zna zasady analizy rozwiązań technicznych w inżynierii środowiska, budownictwie i przemyśle pod kątem określenia ich wpływu na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_N2/B/05_W03
Student ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/B/05_U01
Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, wykorzystywać wiedzę z zakresu inżynierii bezpieczeństwa
2,0
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, wykorzystywać wiedzę z zakresu inżynierii bezpieczeństwa
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/B/05_K01
Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierii bezpieczeństwa, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0
3,0Student ma wyrobioną w stopniu podstawowym świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierii bezpieczeństwa, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pihowicz W., Inżynieria bezpieczeństwa technicznego – problematyka podstawowa, WNT, Warszawa, 2008
  2. Bobrowski D., Modele i metody matematyczne teorii niezawodności w przykładach i zadaniach, WNT, Warszawa, 1985
  3. Jaźwiński J., Ważyńska-Fiok K., Niezawodność systemów technicznych, PWN, Warszawa, 1990
  4. Zamojski W. (red.), Niezawodnosc i eksploatacja systemów, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1981
  5. Poradnik niezawodności. Podstawy matematyczne, Wydawnictwa Przemysłu Maszynowego „WEMA”, Warszawa, 1982
  6. Radkowski S., Podstawy bezpiecznej techniki, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2003
  7. Szopa T., Niezawodność i bezpieczeństwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Pamuła W., Niezawodność i bezpieczeństwo. Wybór zagadnień, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza inżynierii bezpieczeństwa1
T-W-2Stany eksploatacji obiektu technicznego1
T-W-3Układ funkcjonalny i układ bezpieczeństwa obiektu technicznego1
T-W-4Niezawodność: ujęcie jakościowe i ilościowe1
T-W-5Wielkości niezawodnościowe1
T-W-6Hierarchiczna struktura niezawodności obiektu technicznego1
T-W-7Niezawodność systemów, maszyn i urządzeń1
T-W-8Przyczyny powstawania szkód.1
T-W-9Współzależności między niezawodnością a zagrożeniem technicznym1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu5
A-W-3Udział w konsultacjach3
A-W-4Przygotowanie do testu zaliczeniowego7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/B/05_W01Student ma szczegółową wiedzę w zakresie niezawodności i inżynierii bezpieczeństwa, szczególnie bezpieczeństwa instalacji i innych systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W03Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska w tym z zakresu inżynierii elektrycznej, inżynierii mechanicznej, ochrony środowiska, planowania przestrzennego, inżynierii bezpieczeństwa, szczególnie bezpieczeństwa instalacji i innych systemów technicznych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami teorii niezawodności systemów inżynierskich
C-1Zapoznanie studentów z celami i zasadami działania inżynierii bezpieczeństwa.
Treści programoweT-W-1Geneza inżynierii bezpieczeństwa
T-W-6Hierarchiczna struktura niezawodności obiektu technicznego
T-W-4Niezawodność: ujęcie jakościowe i ilościowe
T-W-2Stany eksploatacji obiektu technicznego
T-W-5Wielkości niezawodnościowe
T-W-9Współzależności między niezawodnością a zagrożeniem technicznym
T-W-7Niezawodność systemów, maszyn i urządzeń
T-W-8Przyczyny powstawania szkód.
T-W-3Układ funkcjonalny i układ bezpieczeństwa obiektu technicznego
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie inżynierii bezpieczeństwa, szczególnie bezpieczeństwa instalacji i innych systemów technicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/B/05_W02Student zna dostępne metody inżynierii bezpieczeństwa chroniące środowisko, zna zasady analizy rozwiązań technicznych w inżynierii środowiska, budownictwie i przemyśle pod kątem określenia ich wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W04Zna dostępne technologie chroniące środowisko, zna zasady analizy rozwiązań technicznych w inżynierii środowiska, budownictwie i przemyśle pod kątem określenia ich wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z celami i zasadami działania inżynierii bezpieczeństwa.
Treści programoweT-W-9Współzależności między niezawodnością a zagrożeniem technicznym
T-W-8Przyczyny powstawania szkód.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w podstawowym zakresie dostępne metody inżynierii bezpieczeństwa chroniące środowisko, zna zasady analizy rozwiązań technicznych w inżynierii środowiska, budownictwie i przemyśle pod kątem określenia ich wpływu na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/B/05_W03Student ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W15Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na środowisko; ma uporządkowana wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, zna środki bezpieczeństwa i ochrony oraz kryteria ich doboru
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z celami i zasadami działania inżynierii bezpieczeństwa.
Treści programoweT-W-1Geneza inżynierii bezpieczeństwa
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/B/05_U01Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, wykorzystywać wiedzę z zakresu inżynierii bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U12Potrafi — przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich — integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak na przykład: budownictwo, energetyka, inżynieria elektryczna, inżynieria bezpieczeństwa, planowanie przestrzenne, nauki ekonomiczne i ochrona środowiska oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z celami i zasadami działania inżynierii bezpieczeństwa.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, wykorzystywać wiedzę z zakresu inżynierii bezpieczeństwa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/B/05_K01Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierii bezpieczeństwa, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K04Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z celami i zasadami działania inżynierii bezpieczeństwa.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wyrobioną w stopniu podstawowym świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierii bezpieczeństwa, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0