Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Gospodarka wodna

Sylabus przedmiotu Podstawy systemów informacji przestrzennej i geodezji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka wodna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Podstawy systemów informacji przestrzennej i geodezji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Kurnatowski <Marek.Kurnatowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 6 1,00,60zaliczenie
laboratoriaL2 6 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Słuchacz ma niezbędną wiedzę z zakresu geografii i technik informacyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadnień inżynierskich z pomocą danych przestrzennych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Mapa numeryczna jako podstawowy element SIP. Zasady tworzenia modeli wektorowych1
T-L-2Wprowadzenie do systemu Quantum GIS. Wprowadzanie, edycja obiektów2
T-L-3Podstawowe techniki geodezyjne1
T-L-4Wybrane analizy danych przestrzennych2
6
wykłady
T-W-1Definicja i podstawowe funkcje SIP. Rola geodezyjnych zagadnień inżynierskich1
T-W-2Mapy analogowe, numeryczne i ich klasyfikacje. Systemy odniesień przestrzennych1
T-W-3Pojęcie obiektu, atrybutów i relacji przestrzennych. Wizualizacja danych przestrzennych1
T-W-4Wektorowe i rastrowe modele danych przestrzennych. Numeryczny model terenu1
T-W-5Pozyskiwanie danych dla SIP. Wybrane techniki pomiarowe2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych i opracowanie zadań30
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Studia literaturowe12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie obecności na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GW_10-_GW-12_W01
Słuchacz studium podyplomowego ma podstawową wiedzę z zakresu SIP i geodezji oraz ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu SIP i geodezji
GW_10-_W08C-1T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-L-2, T-L-1, T-W-4, T-W-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GW_10-_GW-12_U01
Słuchacz studium podyplomowego ma umiejętność odczytywania map cyfrowych i atrybutów analizowanych obiektów oraz ma umiejętność wykonania prostych analiz danych przestrzennych
GW_10-_U06C-1T-W-2, T-L-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GW_10-_GW-12_K01
Słuchacz studium podyplomowego ma umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego uczenia się oraz ma świadomość postępu technologicznego
GW_10-_K03, GW_10-_K02C-1T-W-3, T-L-2, T-W-5, T-W-1, T-L-4, T-L-3, T-W-2, T-L-1, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GW_10-_GW-12_W01
Słuchacz studium podyplomowego ma podstawową wiedzę z zakresu SIP i geodezji oraz ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu SIP i geodezji
2,0Nie zna zasady konstrukcji mapy numerycznej oraz nie zna i nie rozumie podstawowych pojęć w systemie GIS
3,0Zna zasady konstrukcji mapy numerycznej oraz zna i rozumie podstawowe pojęcia w systemie GIS w stopniu dostatecznym
3,5Zna zasady konstrukcji mapy numerycznej oraz zna i rozumie podstawowe pojęcia w systemie GIS w stopniu dość dobrym
4,0Zna zasady konstrukcji mapy numerycznej oraz zna i rozumie podstawowe pojęcia w systemie GIS w stopniu dobrym
4,5Zna zasady konstrukcji mapy numerycznej oraz zna i rozumie podstawowe pojęcia w systemie GIS w stopniu ponad dobrym
5,0Zna zasady konstrukcji mapy numerycznej oraz zna i rozumie podstawowe pojęcia w systemie GIS w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GW_10-_GW-12_U01
Słuchacz studium podyplomowego ma umiejętność odczytywania map cyfrowych i atrybutów analizowanych obiektów oraz ma umiejętność wykonania prostych analiz danych przestrzennych
2,0Nie potrafi korzystać z danych zawartych na mapie cyfrowej oraz nie umie czytać ze zrozumieniem informacji zawartych na mapie cyfrowej
3,0Potrafi korzystać z danych zawartych na mapie cyfrowej oraz umie czytać ze zrozumieniem informacje zawarte na mapie cyfrowej w stopniu podstawowym
3,5Potrafi korzystać z danych zawartych na mapie cyfrowej oraz umie czytać ze zrozumieniem informacje zawarte na mapie cyfrowej w stopniu dość dobrym
4,0Potrafi korzystać z danych zawartych na mapie cyfrowej oraz umie czytać ze zrozumieniem informacje zawarte na mapie cyfrowej w stopniu dobrym
4,5Potrafi korzystać z danych zawartych na mapie cyfrowej oraz umie czytać ze zrozumieniem informacje zawarte na mapie cyfrowej w stopniu ponad dobrym
5,0Potrafi korzystać z danych zawartych na mapie cyfrowej oraz umie czytać ze zrozumieniem informacje zawarte na mapie cyfrowej w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GW_10-_GW-12_K01
Słuchacz studium podyplomowego ma umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego uczenia się oraz ma świadomość postępu technologicznego
2,0Nie wykazuje potrzeby poznawania nowoczesnych technologii do rozwiązywania zagadnień inżynierskich
3,0Wykazuje w stopniu podstawowym potrzebę poznawania nowoczesnych technologii do rozwiązywania zagadnień inżynierskich
3,5Wykazuje w stopniu dość dobrym potrzebę poznawania nowoczesnych technologii do rozwiązywania zagadnień inżynierskich
4,0Wykazuje w stopniu dobrym potrzebę poznawania nowoczesnych technologii do rozwiązywania zagadnień inżynierskich
4,5Wykazuje w stopniu ponad dobrym potrzebę poznawania nowoczesnych technologii do rozwiązywania zagadnień inżynierskich
5,0Wykazuje w stopniu bardzo dobrym potrzebę poznawania nowoczesnych technologii do rozwiązywania zagadnień inżynierskich

Literatura podstawowa

  1. Kwietniewski M., GIS w wodociągach i kanalizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
  2. Gotlib D. i in., GIS: Obszary zastosowań, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Olszewski R., Kartograficzne modelowanie rzeźby terenu metodami inteligencji obliczeniowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Mapa numeryczna jako podstawowy element SIP. Zasady tworzenia modeli wektorowych1
T-L-2Wprowadzenie do systemu Quantum GIS. Wprowadzanie, edycja obiektów2
T-L-3Podstawowe techniki geodezyjne1
T-L-4Wybrane analizy danych przestrzennych2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja i podstawowe funkcje SIP. Rola geodezyjnych zagadnień inżynierskich1
T-W-2Mapy analogowe, numeryczne i ich klasyfikacje. Systemy odniesień przestrzennych1
T-W-3Pojęcie obiektu, atrybutów i relacji przestrzennych. Wizualizacja danych przestrzennych1
T-W-4Wektorowe i rastrowe modele danych przestrzennych. Numeryczny model terenu1
T-W-5Pozyskiwanie danych dla SIP. Wybrane techniki pomiarowe2
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych i opracowanie zadań30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Studia literaturowe12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGW_10-_GW-12_W01Słuchacz studium podyplomowego ma podstawową wiedzę z zakresu SIP i geodezji oraz ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu SIP i geodezji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGW_10-_W08Posiada podstawową wiedzę z zakresu kartograii i systemów informacji przestrzennej
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadnień inżynierskich z pomocą danych przestrzennych
Treści programoweT-W-3Pojęcie obiektu, atrybutów i relacji przestrzennych. Wizualizacja danych przestrzennych
T-W-5Pozyskiwanie danych dla SIP. Wybrane techniki pomiarowe
T-W-1Definicja i podstawowe funkcje SIP. Rola geodezyjnych zagadnień inżynierskich
T-L-2Wprowadzenie do systemu Quantum GIS. Wprowadzanie, edycja obiektów
T-L-1Mapa numeryczna jako podstawowy element SIP. Zasady tworzenia modeli wektorowych
T-W-4Wektorowe i rastrowe modele danych przestrzennych. Numeryczny model terenu
T-W-2Mapy analogowe, numeryczne i ich klasyfikacje. Systemy odniesień przestrzennych
T-L-3Podstawowe techniki geodezyjne
T-L-4Wybrane analizy danych przestrzennych
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (metoda projektów)
M-1Metody podające (wykład informacyjny)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie obecności na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna zasady konstrukcji mapy numerycznej oraz nie zna i nie rozumie podstawowych pojęć w systemie GIS
3,0Zna zasady konstrukcji mapy numerycznej oraz zna i rozumie podstawowe pojęcia w systemie GIS w stopniu dostatecznym
3,5Zna zasady konstrukcji mapy numerycznej oraz zna i rozumie podstawowe pojęcia w systemie GIS w stopniu dość dobrym
4,0Zna zasady konstrukcji mapy numerycznej oraz zna i rozumie podstawowe pojęcia w systemie GIS w stopniu dobrym
4,5Zna zasady konstrukcji mapy numerycznej oraz zna i rozumie podstawowe pojęcia w systemie GIS w stopniu ponad dobrym
5,0Zna zasady konstrukcji mapy numerycznej oraz zna i rozumie podstawowe pojęcia w systemie GIS w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGW_10-_GW-12_U01Słuchacz studium podyplomowego ma umiejętność odczytywania map cyfrowych i atrybutów analizowanych obiektów oraz ma umiejętność wykonania prostych analiz danych przestrzennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGW_10-_U06Potrafi odczytywać mapy cyfrowe i papierowe oraz potrafi przeprowadzić podstawowe analizy z danymi przestrzennymi
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadnień inżynierskich z pomocą danych przestrzennych
Treści programoweT-W-2Mapy analogowe, numeryczne i ich klasyfikacje. Systemy odniesień przestrzennych
T-L-2Wprowadzenie do systemu Quantum GIS. Wprowadzanie, edycja obiektów
T-W-5Pozyskiwanie danych dla SIP. Wybrane techniki pomiarowe
T-W-1Definicja i podstawowe funkcje SIP. Rola geodezyjnych zagadnień inżynierskich
T-W-3Pojęcie obiektu, atrybutów i relacji przestrzennych. Wizualizacja danych przestrzennych
T-W-4Wektorowe i rastrowe modele danych przestrzennych. Numeryczny model terenu
T-L-3Podstawowe techniki geodezyjne
T-L-4Wybrane analizy danych przestrzennych
T-L-1Mapa numeryczna jako podstawowy element SIP. Zasady tworzenia modeli wektorowych
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (metoda projektów)
M-1Metody podające (wykład informacyjny)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie obecności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi korzystać z danych zawartych na mapie cyfrowej oraz nie umie czytać ze zrozumieniem informacji zawartych na mapie cyfrowej
3,0Potrafi korzystać z danych zawartych na mapie cyfrowej oraz umie czytać ze zrozumieniem informacje zawarte na mapie cyfrowej w stopniu podstawowym
3,5Potrafi korzystać z danych zawartych na mapie cyfrowej oraz umie czytać ze zrozumieniem informacje zawarte na mapie cyfrowej w stopniu dość dobrym
4,0Potrafi korzystać z danych zawartych na mapie cyfrowej oraz umie czytać ze zrozumieniem informacje zawarte na mapie cyfrowej w stopniu dobrym
4,5Potrafi korzystać z danych zawartych na mapie cyfrowej oraz umie czytać ze zrozumieniem informacje zawarte na mapie cyfrowej w stopniu ponad dobrym
5,0Potrafi korzystać z danych zawartych na mapie cyfrowej oraz umie czytać ze zrozumieniem informacje zawarte na mapie cyfrowej w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGW_10-_GW-12_K01Słuchacz studium podyplomowego ma umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego uczenia się oraz ma świadomość postępu technologicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGW_10-_K03Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę
GW_10-_K02Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadnień inżynierskich z pomocą danych przestrzennych
Treści programoweT-W-3Pojęcie obiektu, atrybutów i relacji przestrzennych. Wizualizacja danych przestrzennych
T-L-2Wprowadzenie do systemu Quantum GIS. Wprowadzanie, edycja obiektów
T-W-5Pozyskiwanie danych dla SIP. Wybrane techniki pomiarowe
T-W-1Definicja i podstawowe funkcje SIP. Rola geodezyjnych zagadnień inżynierskich
T-L-4Wybrane analizy danych przestrzennych
T-L-3Podstawowe techniki geodezyjne
T-W-2Mapy analogowe, numeryczne i ich klasyfikacje. Systemy odniesień przestrzennych
T-L-1Mapa numeryczna jako podstawowy element SIP. Zasady tworzenia modeli wektorowych
T-W-4Wektorowe i rastrowe modele danych przestrzennych. Numeryczny model terenu
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie obecności na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje potrzeby poznawania nowoczesnych technologii do rozwiązywania zagadnień inżynierskich
3,0Wykazuje w stopniu podstawowym potrzebę poznawania nowoczesnych technologii do rozwiązywania zagadnień inżynierskich
3,5Wykazuje w stopniu dość dobrym potrzebę poznawania nowoczesnych technologii do rozwiązywania zagadnień inżynierskich
4,0Wykazuje w stopniu dobrym potrzebę poznawania nowoczesnych technologii do rozwiązywania zagadnień inżynierskich
4,5Wykazuje w stopniu ponad dobrym potrzebę poznawania nowoczesnych technologii do rozwiązywania zagadnień inżynierskich
5,0Wykazuje w stopniu bardzo dobrym potrzebę poznawania nowoczesnych technologii do rozwiązywania zagadnień inżynierskich