Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Gospodarka wodna

Sylabus przedmiotu Hydraulika i elementy hydromechaniki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka wodna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Hydraulika i elementy hydromechaniki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>, Norbert Laskowski <Norbert.Laskowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 16 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 8 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL1 8 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Słuchacz ma niezbędną wiedzę z matematyki i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy
C-2Umie rozwiązywać zagadnienia z hydrostatyki
C-3Umie rozwiązywać zagadnienia z ruchu wody pod ciśnieniem
C-4Umie rozwiązywać zagadnienia z ruchu wody w korytach otwartych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie parcia, wyporu i wysokości metacentrycznej2
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu ruchu cieczy rzeczywistej w przewodach pod ciśnieniem2
T-A-3Rozwiązywanie zadań z zakresu ruchu wody w korytach otwartych3
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu ruchu wody w ośrodkach porowatych1
8
laboratoria
T-L-1Doświadczenie Reynoldsa2
T-L-2Ruch wody w przewodach pod ciśnieniem – obliczanie strat wysokości2
T-L-3Wyznaczanie współczynnika filtracji2
T-L-4Wyznaczanie współczynnika wydatku przelewu2
8
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe1
T-W-2Przegląd zagadnień hydraulicznych1
T-W-3Zasady hydrostatyki, przykłady obliczeń ciśnienia, parcia i wyporu2
T-W-4Ruch cieczy – pojęcia podstawowe, równania ruchu cieczy2
T-W-5Równania Bernoulliego dla strugi i strumienia, równanie zachowania energii cieczy lepkiej2
T-W-6Ruch laminarny i burzliwy, opory ruchu2
T-W-7Wypływ cieczy przez otwory i przelewy1
T-W-8Ruchy wody w korytach otwartych4
T-W-9Ruchy wody w ośrodkach porowatych1
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych8
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia22
30
laboratoria
A-L-1Samodzielna realizacja zadań laboratoryjnych30
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach16
A-W-2Studia literaturowe z zakresu hydrauliki i hydromechaniki32
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (Wykład informacyjny)
M-2Metody podające (Ćwiczenia audytoryjne)
M-3Metody praktyczne (Ćwiczenia laboratoryjne)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GW_10-_GW-03_W01
Słuchacz studium podyplomowego ma podstawową wiedzę z zakresu hydrauliki
GW_10-_W01C-1, C-3, C-4, C-2T-A-1, T-A-3, T-W-9, T-L-2, T-W-3, T-A-2, T-W-4, T-L-3, T-W-1, T-A-4, T-W-2, T-W-6, T-L-1, T-W-7, T-W-8, T-L-4, T-W-5M-3, M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GW_10-_GW-03_U01
Słuchacz studium podyplomowego potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrauliki, a uzyskaną wiedzę potrafi zastosować zgodnie z wykładaną tematyką
GW_10-_U02C-3, C-4, C-2, C-1T-W-4, T-A-2, T-L-4, T-W-1, T-L-2, T-W-5, T-A-3, T-A-1, T-L-3, T-W-9, T-W-6, T-W-3, T-L-1, T-A-4, T-W-8, T-W-7, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GW_10-_GW-03_K01
Słuchacz studium podyplomowego rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, ma świadomość podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone cele
GW_10-_K03C-1, C-3, C-2, C-4T-W-6, T-L-4, T-W-3, T-W-2, T-A-2, T-W-8, T-W-4, T-L-1, T-A-4, T-L-3, T-L-2, T-W-7, T-W-5, T-A-1, T-W-9, T-W-1, T-A-3M-3, M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GW_10-_GW-03_W01
Słuchacz studium podyplomowego ma podstawową wiedzę z zakresu hydrauliki
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu hydrauliki i hydromechaniki
3,0Posiada wiedzę z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu dostatecznym
3,5Posiada wiedzę z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu dość dobrym
4,0Posiada wiedzę z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu dobrym
4,5Posiada wiedzę z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu ponad dobrym
5,0Posiada wiedzę z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GW_10-_GW-03_U01
Słuchacz studium podyplomowego potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrauliki, a uzyskaną wiedzę potrafi zastosować zgodnie z wykładaną tematyką
2,0Nie potrafi rozwiązywać podstawowych zagadnień inżynierskich z zakresu hydrauliki i hydromechaniki
3,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu dość dobrym
4,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu dobrym
4,5Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu ponad dobrym
5,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GW_10-_GW-03_K01
Słuchacz studium podyplomowego rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, ma świadomość podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone cele
2,0Nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej w zakresie hydrauliki
3,0Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie hydrauliki w stopniu dostatecznym
3,5Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie hydrauliki w stopniu dość dobrym
4,0Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie hydrauliki w stopniu dobrym
4,5Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie hydrauliki w stopniu ponad dobrym
5,0Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie hydrauliki w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Czetwertyński E., Utrysko B., Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975
  2. Kubrak J., Hydraulika techniczna, SGGW, Warszawa, 1998
  3. Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 2001
  2. Kubrak E., Kubrak J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004
  3. Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie parcia, wyporu i wysokości metacentrycznej2
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu ruchu cieczy rzeczywistej w przewodach pod ciśnieniem2
T-A-3Rozwiązywanie zadań z zakresu ruchu wody w korytach otwartych3
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu ruchu wody w ośrodkach porowatych1
8

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Doświadczenie Reynoldsa2
T-L-2Ruch wody w przewodach pod ciśnieniem – obliczanie strat wysokości2
T-L-3Wyznaczanie współczynnika filtracji2
T-L-4Wyznaczanie współczynnika wydatku przelewu2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe1
T-W-2Przegląd zagadnień hydraulicznych1
T-W-3Zasady hydrostatyki, przykłady obliczeń ciśnienia, parcia i wyporu2
T-W-4Ruch cieczy – pojęcia podstawowe, równania ruchu cieczy2
T-W-5Równania Bernoulliego dla strugi i strumienia, równanie zachowania energii cieczy lepkiej2
T-W-6Ruch laminarny i burzliwy, opory ruchu2
T-W-7Wypływ cieczy przez otwory i przelewy1
T-W-8Ruchy wody w korytach otwartych4
T-W-9Ruchy wody w ośrodkach porowatych1
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych8
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia22
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Samodzielna realizacja zadań laboratoryjnych30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach16
A-W-2Studia literaturowe z zakresu hydrauliki i hydromechaniki32
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGW_10-_GW-03_W01Słuchacz studium podyplomowego ma podstawową wiedzę z zakresu hydrauliki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGW_10-_W01Posiada podstawową wiedzę z zakresu hydrauliki i hydrologii
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy
C-3Umie rozwiązywać zagadnienia z ruchu wody pod ciśnieniem
C-4Umie rozwiązywać zagadnienia z ruchu wody w korytach otwartych
C-2Umie rozwiązywać zagadnienia z hydrostatyki
Treści programoweT-A-1Obliczanie parcia, wyporu i wysokości metacentrycznej
T-A-3Rozwiązywanie zadań z zakresu ruchu wody w korytach otwartych
T-W-9Ruchy wody w ośrodkach porowatych
T-L-2Ruch wody w przewodach pod ciśnieniem – obliczanie strat wysokości
T-W-3Zasady hydrostatyki, przykłady obliczeń ciśnienia, parcia i wyporu
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu ruchu cieczy rzeczywistej w przewodach pod ciśnieniem
T-W-4Ruch cieczy – pojęcia podstawowe, równania ruchu cieczy
T-L-3Wyznaczanie współczynnika filtracji
T-W-1Pojęcia podstawowe
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu ruchu wody w ośrodkach porowatych
T-W-2Przegląd zagadnień hydraulicznych
T-W-6Ruch laminarny i burzliwy, opory ruchu
T-L-1Doświadczenie Reynoldsa
T-W-7Wypływ cieczy przez otwory i przelewy
T-W-8Ruchy wody w korytach otwartych
T-L-4Wyznaczanie współczynnika wydatku przelewu
T-W-5Równania Bernoulliego dla strugi i strumienia, równanie zachowania energii cieczy lepkiej
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (Ćwiczenia laboratoryjne)
M-2Metody podające (Ćwiczenia audytoryjne)
M-1Metody podające (Wykład informacyjny)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu hydrauliki i hydromechaniki
3,0Posiada wiedzę z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu dostatecznym
3,5Posiada wiedzę z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu dość dobrym
4,0Posiada wiedzę z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu dobrym
4,5Posiada wiedzę z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu ponad dobrym
5,0Posiada wiedzę z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGW_10-_GW-03_U01Słuchacz studium podyplomowego potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrauliki, a uzyskaną wiedzę potrafi zastosować zgodnie z wykładaną tematyką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGW_10-_U02Potrafi stosować wzory hydrauliczne i hydrologiczne dla potrzeb inżynierskich
Cel przedmiotuC-3Umie rozwiązywać zagadnienia z ruchu wody pod ciśnieniem
C-4Umie rozwiązywać zagadnienia z ruchu wody w korytach otwartych
C-2Umie rozwiązywać zagadnienia z hydrostatyki
C-1Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy
Treści programoweT-W-4Ruch cieczy – pojęcia podstawowe, równania ruchu cieczy
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu ruchu cieczy rzeczywistej w przewodach pod ciśnieniem
T-L-4Wyznaczanie współczynnika wydatku przelewu
T-W-1Pojęcia podstawowe
T-L-2Ruch wody w przewodach pod ciśnieniem – obliczanie strat wysokości
T-W-5Równania Bernoulliego dla strugi i strumienia, równanie zachowania energii cieczy lepkiej
T-A-3Rozwiązywanie zadań z zakresu ruchu wody w korytach otwartych
T-A-1Obliczanie parcia, wyporu i wysokości metacentrycznej
T-L-3Wyznaczanie współczynnika filtracji
T-W-9Ruchy wody w ośrodkach porowatych
T-W-6Ruch laminarny i burzliwy, opory ruchu
T-W-3Zasady hydrostatyki, przykłady obliczeń ciśnienia, parcia i wyporu
T-L-1Doświadczenie Reynoldsa
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu ruchu wody w ośrodkach porowatych
T-W-8Ruchy wody w korytach otwartych
T-W-7Wypływ cieczy przez otwory i przelewy
T-W-2Przegląd zagadnień hydraulicznych
Metody nauczaniaM-1Metody podające (Wykład informacyjny)
M-2Metody podające (Ćwiczenia audytoryjne)
M-3Metody praktyczne (Ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
S-3Ocena formująca: Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozwiązywać podstawowych zagadnień inżynierskich z zakresu hydrauliki i hydromechaniki
3,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu dość dobrym
4,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu dobrym
4,5Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu ponad dobrym
5,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGW_10-_GW-03_K01Słuchacz studium podyplomowego rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, ma świadomość podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone cele
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGW_10-_K03Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy
C-3Umie rozwiązywać zagadnienia z ruchu wody pod ciśnieniem
C-2Umie rozwiązywać zagadnienia z hydrostatyki
C-4Umie rozwiązywać zagadnienia z ruchu wody w korytach otwartych
Treści programoweT-W-6Ruch laminarny i burzliwy, opory ruchu
T-L-4Wyznaczanie współczynnika wydatku przelewu
T-W-3Zasady hydrostatyki, przykłady obliczeń ciśnienia, parcia i wyporu
T-W-2Przegląd zagadnień hydraulicznych
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu ruchu cieczy rzeczywistej w przewodach pod ciśnieniem
T-W-8Ruchy wody w korytach otwartych
T-W-4Ruch cieczy – pojęcia podstawowe, równania ruchu cieczy
T-L-1Doświadczenie Reynoldsa
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu ruchu wody w ośrodkach porowatych
T-L-3Wyznaczanie współczynnika filtracji
T-L-2Ruch wody w przewodach pod ciśnieniem – obliczanie strat wysokości
T-W-7Wypływ cieczy przez otwory i przelewy
T-W-5Równania Bernoulliego dla strugi i strumienia, równanie zachowania energii cieczy lepkiej
T-A-1Obliczanie parcia, wyporu i wysokości metacentrycznej
T-W-9Ruchy wody w ośrodkach porowatych
T-W-1Pojęcia podstawowe
T-A-3Rozwiązywanie zadań z zakresu ruchu wody w korytach otwartych
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (Ćwiczenia laboratoryjne)
M-2Metody podające (Ćwiczenia audytoryjne)
M-1Metody podające (Wykład informacyjny)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej w zakresie hydrauliki
3,0Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie hydrauliki w stopniu dostatecznym
3,5Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie hydrauliki w stopniu dość dobrym
4,0Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie hydrauliki w stopniu dobrym
4,5Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie hydrauliki w stopniu ponad dobrym
5,0Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie hydrauliki w stopniu bardzo dobrym