Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Zrównoważony rozwój w gospodarce wodami powierzchniowymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zrównoważony rozwój w gospodarce wodami powierzchniowymi
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS5 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy budownictwa ogólnego
W-2Podstawy hydrologii i hydrauliki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z koncepcją zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodnej ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących gospodarki wodami powierzchniowymi i opadowymi w kontekście szeroko pojętej potrzeby zrównoważonej gospodarki zasobami ziemskimi i ochroną środowiska
C-2Ukształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu zrównoważonej gospodarki wodami opadowymi na jakość wód powierzchniowych, kształtowanie zrównoważonych przestrzeni miejskich i ochronę środowiska naturalnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku1
T-S-2Koncepcja zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych2
T-S-3Wpływ urbanizacji i zmian klimatu na jakość i ilość wód powierzchniowych i opadowych2
T-S-4Zintegrowana gospodarka wodami opadowymi3
T-S-5Deficyt wody i katastrofalne powodzie - czy i jak tym zjawiskom możemy zapobiec2
T-S-6Innowacyjna zielona infrastruktura2
T-S-7Najlepsze praktyki inżynierskie (Best Management Practices, BMPs) w zrównoważonej gospodarce wodami powierzchniowymi3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-S-2Poszukiwanie i przygotowanie przykładów/materiałów do prezentacji8
A-S-3Przygotowanie i referowanie prezentacji7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna (PowerPoint i Video) z użyciem laptopa
M-3Dyskusja dydaktyczna w połączeniu z metodą sytuacyjną
M-4Seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie seminarium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/21_W01
Nabycie umiejętności zdefiniowania głównych zasad i metod zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzględnieniem zielonej infrastruktury i najlepszych praktyk inżynierskich.
BIE-NL_1A_W13C-2, C-1T-S-1, T-S-2, T-S-6, T-S-7, T-S-4, T-S-3, T-S-5M-3, M-4, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/21_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych żródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej ocenie, a także wyciągać wnioski oraz formuować i wyczerpująco uzasadniać opinie.
BIE-NL_1A_U22, BIE-NL_1A_U21, BIE-NL_1A_U08C-2, C-1T-S-1, T-S-2, T-S-6, T-S-7, T-S-4, T-S-3, T-S-5M-3, M-4, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/21_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student myśli i działa kreatywnie w dziedzinie zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych ze szczególnym uwzględnieniem metod i zastosowań dot. zielonej infrastruktury. Jest świadomy wpływu klimatu i urbanizacji na jakość i ilość wód powierzchniwych i stan środowiska naturalnego. Jest świadomy konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i poszerzania wiedzy w zakresie zrównoważonego rozwoju i zielonej infrastruktury.
BIE-NL_1A_K07, BIE-NL_1A_K05C-2, C-1T-S-1, T-S-2, T-S-6, T-S-7, T-S-4M-3, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/21_W01
Nabycie umiejętności zdefiniowania głównych zasad i metod zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzględnieniem zielonej infrastruktury i najlepszych praktyk inżynierskich.
2,0
3,0Ma jedynie podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu problematyki zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi. Potrafi opisać minimum jedną do dwóch z wielu form zielonej infrastruktury czy najlepszych praktyk inżynierskich stosowanych w gospodarce wodami opadowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/21_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych żródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej ocenie, a także wyciągać wnioski oraz formuować i wyczerpująco uzasadniać opinie.
2,0
3,0Potrafi jedynie w podstawowym zakresie ocenić przydatność minimum dwóch metod czy narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich związanych z zieloną infrastrukturą i najlepszymi praktykami inżynierskimi stosowanymi w zrównoważonej gospodarce wodami opadowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/21_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student myśli i działa kreatywnie w dziedzinie zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych ze szczególnym uwzględnieniem metod i zastosowań dot. zielonej infrastruktury. Jest świadomy wpływu klimatu i urbanizacji na jakość i ilość wód powierzchniwych i stan środowiska naturalnego. Jest świadomy konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i poszerzania wiedzy w zakresie zrównoważonego rozwoju i zielonej infrastruktury.
2,0
3,0Student realizuje zadanie problemowe jedynie w dostatecznym zakresie i przy użyciu ograniczonej ilości środków i metod.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zarzycki R., Imbierowcz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska - cz 1, WNT, Warszawa, 2007
  2. Słyś Daniel, Zrównoważone systemy odwodnienia miast, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2013
  3. Water - Environmental Protection Agency, www.water.epa.gov

Literatura dodatkowa

  1. Geiger W., Dreiseitl H., Nowe sposoby odprowadzania wód deszczowych. Poradnik., Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 1999, Pierwsze
  2. Sustainable development, www.unsdsn.org
  3. Królikowska J., Królikowski A., Wody opadowe. Odprowadzanie, zagospodarowanie, podczyszczanie i wykorzystanie., Seidel-Przywecki sp. z o.o., 2012

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku1
T-S-2Koncepcja zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych2
T-S-3Wpływ urbanizacji i zmian klimatu na jakość i ilość wód powierzchniowych i opadowych2
T-S-4Zintegrowana gospodarka wodami opadowymi3
T-S-5Deficyt wody i katastrofalne powodzie - czy i jak tym zjawiskom możemy zapobiec2
T-S-6Innowacyjna zielona infrastruktura2
T-S-7Najlepsze praktyki inżynierskie (Best Management Practices, BMPs) w zrównoważonej gospodarce wodami powierzchniowymi3
15

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-S-2Poszukiwanie i przygotowanie przykładów/materiałów do prezentacji8
A-S-3Przygotowanie i referowanie prezentacji7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/21_W01Nabycie umiejętności zdefiniowania głównych zasad i metod zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzględnieniem zielonej infrastruktury i najlepszych praktyk inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu zrównoważonej gospodarki wodami opadowymi na jakość wód powierzchniowych, kształtowanie zrównoważonych przestrzeni miejskich i ochronę środowiska naturalnego
C-1Zapoznanie studenta z koncepcją zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodnej ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących gospodarki wodami powierzchniowymi i opadowymi w kontekście szeroko pojętej potrzeby zrównoważonej gospodarki zasobami ziemskimi i ochroną środowiska
Treści programoweT-S-1Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku
T-S-2Koncepcja zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych
T-S-6Innowacyjna zielona infrastruktura
T-S-7Najlepsze praktyki inżynierskie (Best Management Practices, BMPs) w zrównoważonej gospodarce wodami powierzchniowymi
T-S-4Zintegrowana gospodarka wodami opadowymi
T-S-3Wpływ urbanizacji i zmian klimatu na jakość i ilość wód powierzchniowych i opadowych
T-S-5Deficyt wody i katastrofalne powodzie - czy i jak tym zjawiskom możemy zapobiec
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna w połączeniu z metodą sytuacyjną
M-4Seminarium
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna (PowerPoint i Video) z użyciem laptopa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie seminarium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma jedynie podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu problematyki zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi. Potrafi opisać minimum jedną do dwóch z wielu form zielonej infrastruktury czy najlepszych praktyk inżynierskich stosowanych w gospodarce wodami opadowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/21_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych żródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej ocenie, a także wyciągać wnioski oraz formuować i wyczerpująco uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
BIE-NL_1A_U21Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wyników realizacji zadania inżynierskiego
BIE-NL_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu zrównoważonej gospodarki wodami opadowymi na jakość wód powierzchniowych, kształtowanie zrównoważonych przestrzeni miejskich i ochronę środowiska naturalnego
C-1Zapoznanie studenta z koncepcją zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodnej ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących gospodarki wodami powierzchniowymi i opadowymi w kontekście szeroko pojętej potrzeby zrównoważonej gospodarki zasobami ziemskimi i ochroną środowiska
Treści programoweT-S-1Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku
T-S-2Koncepcja zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych
T-S-6Innowacyjna zielona infrastruktura
T-S-7Najlepsze praktyki inżynierskie (Best Management Practices, BMPs) w zrównoważonej gospodarce wodami powierzchniowymi
T-S-4Zintegrowana gospodarka wodami opadowymi
T-S-3Wpływ urbanizacji i zmian klimatu na jakość i ilość wód powierzchniowych i opadowych
T-S-5Deficyt wody i katastrofalne powodzie - czy i jak tym zjawiskom możemy zapobiec
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna w połączeniu z metodą sytuacyjną
M-4Seminarium
M-2Prezentacja multimedialna (PowerPoint i Video) z użyciem laptopa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie seminarium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi jedynie w podstawowym zakresie ocenić przydatność minimum dwóch metod czy narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich związanych z zieloną infrastrukturą i najlepszymi praktykami inżynierskimi stosowanymi w zrównoważonej gospodarce wodami opadowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/21_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student myśli i działa kreatywnie w dziedzinie zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych ze szczególnym uwzględnieniem metod i zastosowań dot. zielonej infrastruktury. Jest świadomy wpływu klimatu i urbanizacji na jakość i ilość wód powierzchniwych i stan środowiska naturalnego. Jest świadomy konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i poszerzania wiedzy w zakresie zrównoważonego rozwoju i zielonej infrastruktury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_K07Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy nt. budownictwa. Formułuje wnioski i opisuje wyniki prac własnych. Jest komunikatywny w prezentacjach medialnych
BIE-NL_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu zrównoważonej gospodarki wodami opadowymi na jakość wód powierzchniowych, kształtowanie zrównoważonych przestrzeni miejskich i ochronę środowiska naturalnego
C-1Zapoznanie studenta z koncepcją zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodnej ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących gospodarki wodami powierzchniowymi i opadowymi w kontekście szeroko pojętej potrzeby zrównoważonej gospodarki zasobami ziemskimi i ochroną środowiska
Treści programoweT-S-1Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku
T-S-2Koncepcja zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych
T-S-6Innowacyjna zielona infrastruktura
T-S-7Najlepsze praktyki inżynierskie (Best Management Practices, BMPs) w zrównoważonej gospodarce wodami powierzchniowymi
T-S-4Zintegrowana gospodarka wodami opadowymi
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna w połączeniu z metodą sytuacyjną
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna (PowerPoint i Video) z użyciem laptopa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie seminarium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student realizuje zadanie problemowe jedynie w dostatecznym zakresie i przy użyciu ograniczonej ilości środków i metod.
3,5
4,0
4,5
5,0