Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Hydraulika i hydrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydraulika i hydrologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Norbert Laskowski <Norbert.Laskowski@zut.edu.pl>, Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>, Aleksandra Mokrzycka-Olek <Aleksandra.Mokrzycka-Olek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 0,80,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,20,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, fizyka
W-2Wymagana wiedza z matematyki
W-3Wymagana wiedza z fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie podstawowe zjawiska związane z hydrostatyką i hydrodynamiką
C-2Posiada umiejętności obliczania elementów hydrostatyki
C-3Umiejętność obliczania wyporu i równowagi ciał pływajacych
C-4Umie obliczać elementy ruchu pod ciśnieniem
C-5Posiada umiejętność obliczania ruchu wód gruntowych
C-6Umie i rozumie ruch w korytach otwartych
C-7Rozumie podstawowe pojęcia hydrologiczne
C-8Potrafi obliczyć bilans wody

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Własności fizyczne cieczy1
T-A-2Ciśnienie hydrostatyczne2
T-A-3Parcie hydrostatyczne na powerzchnie płaskie1
T-A-4Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne2
T-A-5Kolokwium z hydrostatyki1
T-A-6Przewody pod ciśnieniem2
T-A-7Koryta otwarte1
T-A-8Wody gruntowe2
T-A-9Kolokwium1
T-A-10Podstawowy hydrologii1
T-A-11Współczynnik odpływu1
15
wykłady
T-W-1Własności fizyczne cieczy, elementy hydrostatyki. Ciśnienie hydrostatyczne1
T-W-2Parcie hydrostatyczne na powierzchnie płaskie1
T-W-3Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne1
T-W-4Przewody pod ciśnieniem. Liczba Reynoldsa, promień hydrauliczny1
T-W-5Równanie Bernoulli2
T-W-6Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych1
T-W-7Wzór Chezy, zastosowanie1
T-W-8Ruch wód gruntowych, filtracja1
T-W-9Budowle zwiazane z wodami gruntowymi2
T-W-10Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki1
T-W-11Straty lokalne i straty na długości1
T-W-12Hydrologia i jej podział1
T-W-13Bilans wody1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń5
A-A-3Przygotowanie do kolokwium4
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe6
A-W-4Przygotowanie do testów z hydrauliki13
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
M-4Analiza zjawisk hydrologicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykłady: na koniec semestru test wyboru
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: 3 kolokwia
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
S-4Ocena formująca: Zaliczenie dwóch kolokwiów
S-5Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanych ćwiczeń
S-6Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanego operatu hydrologicznego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/05_W02
Ma wiedzę z hydrauliki i hydrologii
BIE-NL_1A_W05C-5T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-4, T-W-6M-1, M-3S-6, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/05_U02
Uzyskaną wiedzę potrafi zastosować zgodnie z wykładaną tematyką
BIE-NL_1A_U10C-5T-A-2, T-A-10, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-11M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/05_K01
student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
BIE-NL_1A_K03, BIE-NL_1A_K04C-2, C-3, C-4, C-1T-A-2, T-A-10, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-11M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/05_W02
Ma wiedzę z hydrauliki i hydrologii
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z hydrauliki i hydrologii
3,0Rozwiązuje test w 60 % i rozwiązuje połowę zadań na kolokwium
3,5Rozwiązuje test w 70 % i rozwiązuje więcej niż połowę zadań na kolokwium
4,0Rozwiązuje test w 80 % i rozwiązuje 2/3 zadań na kolokwium
4,5Rozwiązuje test w 90 % i rozwiązuje 3/4 zadań na kolokwium
5,0Rozwiązuje test w 100 % i rozwiązuje wszystkie zadania na kolokwium

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/05_U02
Uzyskaną wiedzę potrafi zastosować zgodnie z wykładaną tematyką
2,0Nie ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,0Ma podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,5Ma ponad podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,0Ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,5Ma dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
5,0Ma bardzo dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/05_K01
student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0po przeprowadzonych zajęciach student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach
3,0po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach
3,5po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach w stopniu dość dobrym
4,0po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach w stopniu dobrym
4,5po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach w stopniu ponad dobrym
5,0po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Szuster A., Utrysko B., Hydraulika i podstawy hydromechaniki, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1986
  2. Czetwertyński E., Utrysko B., Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975
  3. Czetwertyński E., Utrysko B., Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975
  4. Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 2001
  5. Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1996, Tom 1 i 2
  2. Kubrak E., Kubrak J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004
  3. Kubrak J., Hydraulika techniczna, SGGW, Warszawa, 1998
  4. Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971
  5. Kubrak E. J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004
  6. Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii i ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Własności fizyczne cieczy1
T-A-2Ciśnienie hydrostatyczne2
T-A-3Parcie hydrostatyczne na powerzchnie płaskie1
T-A-4Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne2
T-A-5Kolokwium z hydrostatyki1
T-A-6Przewody pod ciśnieniem2
T-A-7Koryta otwarte1
T-A-8Wody gruntowe2
T-A-9Kolokwium1
T-A-10Podstawowy hydrologii1
T-A-11Współczynnik odpływu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Własności fizyczne cieczy, elementy hydrostatyki. Ciśnienie hydrostatyczne1
T-W-2Parcie hydrostatyczne na powierzchnie płaskie1
T-W-3Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne1
T-W-4Przewody pod ciśnieniem. Liczba Reynoldsa, promień hydrauliczny1
T-W-5Równanie Bernoulli2
T-W-6Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych1
T-W-7Wzór Chezy, zastosowanie1
T-W-8Ruch wód gruntowych, filtracja1
T-W-9Budowle zwiazane z wodami gruntowymi2
T-W-10Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki1
T-W-11Straty lokalne i straty na długości1
T-W-12Hydrologia i jej podział1
T-W-13Bilans wody1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń5
A-A-3Przygotowanie do kolokwium4
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe6
A-W-4Przygotowanie do testów z hydrauliki13
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/05_W02Ma wiedzę z hydrauliki i hydrologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_W05Ma podstawową wiedzę z mechaniki płynów i hydrologii
Cel przedmiotuC-5Posiada umiejętność obliczania ruchu wód gruntowych
Treści programoweT-W-9Budowle zwiazane z wodami gruntowymi
T-W-1Własności fizyczne cieczy, elementy hydrostatyki. Ciśnienie hydrostatyczne
T-W-2Parcie hydrostatyczne na powierzchnie płaskie
T-W-3Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne
T-W-5Równanie Bernoulli
T-W-7Wzór Chezy, zastosowanie
T-W-8Ruch wód gruntowych, filtracja
T-W-10Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki
T-W-12Hydrologia i jej podział
T-W-13Bilans wody
T-W-4Przewody pod ciśnieniem. Liczba Reynoldsa, promień hydrauliczny
T-W-6Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanego operatu hydrologicznego
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z hydrauliki i hydrologii
3,0Rozwiązuje test w 60 % i rozwiązuje połowę zadań na kolokwium
3,5Rozwiązuje test w 70 % i rozwiązuje więcej niż połowę zadań na kolokwium
4,0Rozwiązuje test w 80 % i rozwiązuje 2/3 zadań na kolokwium
4,5Rozwiązuje test w 90 % i rozwiązuje 3/4 zadań na kolokwium
5,0Rozwiązuje test w 100 % i rozwiązuje wszystkie zadania na kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/05_U02Uzyskaną wiedzę potrafi zastosować zgodnie z wykładaną tematyką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-5Posiada umiejętność obliczania ruchu wód gruntowych
Treści programoweT-A-2Ciśnienie hydrostatyczne
T-A-10Podstawowy hydrologii
T-A-1Własności fizyczne cieczy
T-A-3Parcie hydrostatyczne na powerzchnie płaskie
T-A-4Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne
T-A-5Kolokwium z hydrostatyki
T-A-7Koryta otwarte
T-A-6Przewody pod ciśnieniem
T-A-8Wody gruntowe
T-A-9Kolokwium
T-A-11Współczynnik odpływu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,0Ma podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,5Ma ponad podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,0Ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,5Ma dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
5,0Ma bardzo dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/05_K01student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
BIE-NL_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-2Posiada umiejętności obliczania elementów hydrostatyki
C-3Umiejętność obliczania wyporu i równowagi ciał pływajacych
C-4Umie obliczać elementy ruchu pod ciśnieniem
C-1Rozumienie podstawowe zjawiska związane z hydrostatyką i hydrodynamiką
Treści programoweT-A-2Ciśnienie hydrostatyczne
T-A-10Podstawowy hydrologii
T-A-1Własności fizyczne cieczy
T-A-3Parcie hydrostatyczne na powerzchnie płaskie
T-A-4Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne
T-A-5Kolokwium z hydrostatyki
T-A-7Koryta otwarte
T-A-6Przewody pod ciśnieniem
T-A-8Wody gruntowe
T-A-9Kolokwium
T-A-11Współczynnik odpływu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: 3 kolokwia
S-1Ocena podsumowująca: Wykłady: na koniec semestru test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0po przeprowadzonych zajęciach student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach
3,0po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach
3,5po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach w stopniu dość dobrym
4,0po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach w stopniu dobrym
4,5po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach w stopniu ponad dobrym
5,0po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach w stopniu bardzo dobrym