Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Geologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Leszek Kaszubowski <Leszek.Kaszubowski@zut.edu.pl>, Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem form geomorfologicznych i profili litogenetycznych na tle przeglądu procesów endo- i egzogenicznych.
C-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
C-3Zrozumienie przez studentów roli prawa w procesie inwestycyjnym w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem styku geologii inżynierskiej i geotechniki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Makroskopowe rozpoznawanie minerałów i skał4
T-L-2Rozpoznawanie gruntów zgodnie ze standardami ISO4
T-L-3Własności geologiczno - inzynierskie gruntów mineralnych i organicznych4
T-L-4Ocena podłoza gruntowego na podstawie map geologicznych2
T-L-5Konstrukcja przekroju geologiczno - inżynierskiego1
15
wykłady
T-W-1Nauki geologiczne i pokrewne - definicje. Literatura. Wszechświat - Układ Słoneczny - Ziemia. Geosfery. Obieg materii w przypowierzchniowych sferach ziemi. Morfogenetyczna działalność sił wewnętrznych (procesy endogeniczne). Tektonika płyt. Geosynkliny. Orogenezy. Izostazja. Epejrogeneza. Trzęsienia ziemi. Procesy magmowe. Wulkanizm. Fałdy, uskoki. Głowne jednostki tektoniczne Polski. Tabela stratygraficzna.2
T-W-2Minerały skałotwórcze. Skały magmowe. Wietrzenie, denudacja, procesy zachodzące na stoku.2
T-W-3Rzeka. Koryto. Łożysko. Ruch wody rzecznej. Erozja i transport rzeczny. Rzeka meandrująca, a roztokowa.2
T-W-4Akumulacja rzeczna. Stożki napływowe, delty, równiny aluwialne. Typy dolin rzecznych. Terasy rzeczne. Przełomy. Metody badań osadów rzecznych.2
T-W-5Cykle geomorfologiczne. Rozwój rzeźby w obszarach o różnej budowie. Skały osadowe. Zjawiska krasowe. Rzeźba eoliczna (erozja - transport - akumulacja). Torfowiska. Wybrzeża morskie. Metamorfizm.2
T-W-6Akumulacyjna działalność lodowców: moreny, kemy, drumliny. Działalność wód lodowcowych: ozy. Krajobraz lodowcowy i polodowcowy. Pradoliny. Zlodowacenia plejstoceńskie na terenie Polski. Deglacjacja lobu Odry. Holocen.2
T-W-7Geologia a geotechnika. Zagadnienia prawne.1
T-W-8Podstawy wykonywania badań geologiczno - inżynierskich na potrzeby ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych. Projektowanie badań. Wiercenia. Wody podziemne. Badania makroskopowe i laboratoryjne gruntów. Badania polowe. Dokumentowanie.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielna prac w czytelni/bibliotece7
A-L-3Przygotowanie samodzielne do zaliczenia6
A-L-4Kolokwium zaliczeniowe2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3udział w kolokwium zaliczeniowym2
A-W-4samodzielne analizowanie treści wykładów5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne (pokaz)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie (kolokwium pisemne)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_B/02_W01
Student ma potrafić wskazać metody badawcze pozwalające na ustalenie własności fizykomechanicznych podłoża.
BIE-NL_1A_W01C-2T-W-8, T-L-4M-1, M-2S-1
BIE_1A_B/02_W02
Student powinien rozumieć zasady tworzenia map i przekrojów geologiczno - inżynierskich (geotechnicznych) i korzystania z nich, jak również sposoby wykonywania prostych prac geodezyjnych
BIE-NL_1A_W03, BIE-NL_1A_W02C-1, C-2T-W-8, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1
BIE_1A_B/02_W03
Student powinien umieć scharakteryzować sposoby ustalania cech mechanicznych gruntów i opisać te cechy
BIE-NL_1A_W04C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1
BIE_1A_B/02_W04
Stodent powinien potrafić wymienić i scharakteryzować podstawowe normy budowlane dotyczące geotechniki, podstawowe metody fudamentowania i technologie wzmacniania podłoża, jak również prawidłowego prowadzenia prac ziemnych i fundamentowych.
BIE-NL_1A_W07, BIE-NL_1A_W17, BIE-NL_1A_W09, BIE-NL_1A_W18C-1, C-2T-W-8, T-L-3, T-L-4M-1S-1
BIE_1A_B/02_W05
Student powinien rozumieć zachowanie się wody w podłożu gruntowym, objaśnić sposoby przedstawiania zjawisk hydrogeologicznych w dokumentacji geologiczno - inżynierskiej (geotechnicznej) i znać sposoby radzenia sobie z obecnością wody w strefie robót ziemnych. Student powinien potrafić opisać sposoby kontroli jakości wód podziemnych w aspekcie możliwych odpowierzchniowych zanieczyszczeń antropogenicznych.
BIE-NL_1A_W05, BIE-NL_1A_W20C-1, C-2T-W-5, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1
BIE_1A_B/02_W06
Student powinien znać i opisać najnowsze metody badawcze stosowane w geotechnice.
BIE-NL_1A_W23C-2T-W-8, T-L-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_B/02_U01
Student powinien potrafić dobierać właściwe metody badawcze i umieć posłużyć się ich wynikami, aby uzyskać parametry pozwalające rozwiązać dany problem geotechniczny i projektować fudamenty.
BIE-NL_1A_U09, BIE-NL_1A_U08C-2T-W-8M-1, M-2S-1
BIE_1A_B/02_U02
Student powinien umieć analizować różne formy (mapy, przekroje, profile) graficznego przedstawiania budowy geologicznej, warunków geologiczno - inżynierskich i hydrogeologicznych oraz procesów (zagrożeń) geologicznych i znać sposoby przeciwdziałania tym zagrożeniom. Student powinien potrafić stosować terminologię geologicznczną, geomorfologiczną i geotechniczną, a w razie potrzeby wspomagać się technologiami informatycznymi
BIE-NL_1A_U14, BIE-NL_1A_U11, BIE-NL_1A_U15, BIE-NL_1A_U12, BIE-NL_1A_U13C-1T-W-5, T-W-6M-1S-1
BIE_1A_B/02_U03
Student powinien potrafić interpretować i koordynować treści zapisów prawa geologicznego i prawa budowlanego w zakresie geotechniki
BIE-NL_1A_U16C-3T-W-8, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_B/02_K01
Student ma świadomość, iż nauka nie jest dana raz na zawsze, lecz jest procesem wymagającym aktywnej postawy osoby, która z niej korzysta. We wszystkich wykładach akcentowano aspekt postępu w naukach geologicznych i geotechnice. Treść szeregu z nich wskazywała na możliwy wpływ działalnosci człowieka na środowisko wodno - gruntowe. Student powinien mieć świadomość potrzeby nie dopuszczania do takich sytuacji.
BIE-NL_1A_K01, BIE-NL_1A_K02C-3, C-2T-W-8, T-W-7, T-W-1M-1S-1
BIE_1A_B/02_K02
Wykłady, w których omawiano sposób prowadzenia badań polowych oraz robót ziemnych zawierały aspekt bezpieczeństwa pracy.
BIE-NL_1A_K03C-3T-W-8, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_B/02_W01
Student ma potrafić wskazać metody badawcze pozwalające na ustalenie własności fizykomechanicznych podłoża.
2,0
3,0Wymieni podstawowe metody badań gruntu
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_B/02_W02
Student powinien rozumieć zasady tworzenia map i przekrojów geologiczno - inżynierskich (geotechnicznych) i korzystania z nich, jak również sposoby wykonywania prostych prac geodezyjnych
2,0
3,0Rozumie treści map i przekrojów
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_B/02_W03
Student powinien umieć scharakteryzować sposoby ustalania cech mechanicznych gruntów i opisać te cechy
2,0
3,0Zna nazwy mechanicznych cech gruntu
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_B/02_W04
Stodent powinien potrafić wymienić i scharakteryzować podstawowe normy budowlane dotyczące geotechniki, podstawowe metody fudamentowania i technologie wzmacniania podłoża, jak również prawidłowego prowadzenia prac ziemnych i fundamentowych.
2,0
3,0Potrafi wymienić najważniejsze normy geotechniczne
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_B/02_W05
Student powinien rozumieć zachowanie się wody w podłożu gruntowym, objaśnić sposoby przedstawiania zjawisk hydrogeologicznych w dokumentacji geologiczno - inżynierskiej (geotechnicznej) i znać sposoby radzenia sobie z obecnością wody w strefie robót ziemnych. Student powinien potrafić opisać sposoby kontroli jakości wód podziemnych w aspekcie możliwych odpowierzchniowych zanieczyszczeń antropogenicznych.
2,0
3,0Potrafi rozróżnić różne objawy wód podziemnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_B/02_W06
Student powinien znać i opisać najnowsze metody badawcze stosowane w geotechnice.
2,0
3,0Wymieni 2 - 3 metody badawcze w geotechnice.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_B/02_U01
Student powinien potrafić dobierać właściwe metody badawcze i umieć posłużyć się ich wynikami, aby uzyskać parametry pozwalające rozwiązać dany problem geotechniczny i projektować fudamenty.
2,0
3,0Wymieni 1 metodę badawczą w aspekcie jej zastosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_B/02_U02
Student powinien umieć analizować różne formy (mapy, przekroje, profile) graficznego przedstawiania budowy geologicznej, warunków geologiczno - inżynierskich i hydrogeologicznych oraz procesów (zagrożeń) geologicznych i znać sposoby przeciwdziałania tym zagrożeniom. Student powinien potrafić stosować terminologię geologicznczną, geomorfologiczną i geotechniczną, a w razie potrzeby wspomagać się technologiami informatycznymi
2,0
3,0Przedstawi 1 formę graficzną przedstawiającą warunki geologiczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_B/02_U03
Student powinien potrafić interpretować i koordynować treści zapisów prawa geologicznego i prawa budowlanego w zakresie geotechniki
2,0
3,0Wymieni podstawowe akty prawne w geologii i budownictwie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_B/02_K01
Student ma świadomość, iż nauka nie jest dana raz na zawsze, lecz jest procesem wymagającym aktywnej postawy osoby, która z niej korzysta. We wszystkich wykładach akcentowano aspekt postępu w naukach geologicznych i geotechnice. Treść szeregu z nich wskazywała na możliwy wpływ działalnosci człowieka na środowisko wodno - gruntowe. Student powinien mieć świadomość potrzeby nie dopuszczania do takich sytuacji.
2,0
3,0Potrafi wskazać na możliwe przyczyny zanieczyszczenia środowiska wodno - gruntowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_B/02_K02
Wykłady, w których omawiano sposób prowadzenia badań polowych oraz robót ziemnych zawierały aspekt bezpieczeństwa pracy.
2,0
3,0Wskaże zagrożenia BHP przy robotach wiertniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mizerska W., Geologia Dynamiczna, PWN, Warszawa, 2006, 1
  2. Migoń P., Geomorfologia, PWN, Warszawa, 2008, 1
  3. Kaczyński R. R., Warunki Geologiczno-Inżynierskie na Obszarze Polski, PIG - PIB, Warszawa, 2017, 1
  4. Racinowski R., Hauryłkiewicz J., Zarys Geologii Inżynierskiej, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001, 1
  5. Kołodziejczyk U. Kraiński A., Zarys Geologii, Ofic. Wyd. Uniwersytetu Zielonogórski, Zielona Góra, 2003, 1
  6. Jeż J., Gruntoznawstwo budowlane, Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2004, 1

Literatura dodatkowa

  1. Racinowski R., Coufal R., Geologia Inżynierska, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999, 1
  2. Kołodziejczyk U., Kraiński A., Rozpoznanie minerałów, skał i budowy geologicznej, Of. Wyd. Uniwersyteu Zielonogórksiego, Zielona Góra, 2008, 1
  3. Seul C., Warunki geologiczno-inżynierskie na obszarze strefy krawęddziowej Wzgórz Warszewskich, Annales UMCS, Lublin, 2011, LXX, z. 2, s. 9 - 25

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Makroskopowe rozpoznawanie minerałów i skał4
T-L-2Rozpoznawanie gruntów zgodnie ze standardami ISO4
T-L-3Własności geologiczno - inzynierskie gruntów mineralnych i organicznych4
T-L-4Ocena podłoza gruntowego na podstawie map geologicznych2
T-L-5Konstrukcja przekroju geologiczno - inżynierskiego1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nauki geologiczne i pokrewne - definicje. Literatura. Wszechświat - Układ Słoneczny - Ziemia. Geosfery. Obieg materii w przypowierzchniowych sferach ziemi. Morfogenetyczna działalność sił wewnętrznych (procesy endogeniczne). Tektonika płyt. Geosynkliny. Orogenezy. Izostazja. Epejrogeneza. Trzęsienia ziemi. Procesy magmowe. Wulkanizm. Fałdy, uskoki. Głowne jednostki tektoniczne Polski. Tabela stratygraficzna.2
T-W-2Minerały skałotwórcze. Skały magmowe. Wietrzenie, denudacja, procesy zachodzące na stoku.2
T-W-3Rzeka. Koryto. Łożysko. Ruch wody rzecznej. Erozja i transport rzeczny. Rzeka meandrująca, a roztokowa.2
T-W-4Akumulacja rzeczna. Stożki napływowe, delty, równiny aluwialne. Typy dolin rzecznych. Terasy rzeczne. Przełomy. Metody badań osadów rzecznych.2
T-W-5Cykle geomorfologiczne. Rozwój rzeźby w obszarach o różnej budowie. Skały osadowe. Zjawiska krasowe. Rzeźba eoliczna (erozja - transport - akumulacja). Torfowiska. Wybrzeża morskie. Metamorfizm.2
T-W-6Akumulacyjna działalność lodowców: moreny, kemy, drumliny. Działalność wód lodowcowych: ozy. Krajobraz lodowcowy i polodowcowy. Pradoliny. Zlodowacenia plejstoceńskie na terenie Polski. Deglacjacja lobu Odry. Holocen.2
T-W-7Geologia a geotechnika. Zagadnienia prawne.1
T-W-8Podstawy wykonywania badań geologiczno - inżynierskich na potrzeby ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych. Projektowanie badań. Wiercenia. Wody podziemne. Badania makroskopowe i laboratoryjne gruntów. Badania polowe. Dokumentowanie.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielna prac w czytelni/bibliotece7
A-L-3Przygotowanie samodzielne do zaliczenia6
A-L-4Kolokwium zaliczeniowe2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3udział w kolokwium zaliczeniowym2
A-W-4samodzielne analizowanie treści wykładów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_B/02_W01Student ma potrafić wskazać metody badawcze pozwalające na ustalenie własności fizykomechanicznych podłoża.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_W01Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
Treści programoweT-W-8Podstawy wykonywania badań geologiczno - inżynierskich na potrzeby ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych. Projektowanie badań. Wiercenia. Wody podziemne. Badania makroskopowe i laboratoryjne gruntów. Badania polowe. Dokumentowanie.
T-L-4Ocena podłoza gruntowego na podstawie map geologicznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie (kolokwium pisemne)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wymieni podstawowe metody badań gruntu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_B/02_W02Student powinien rozumieć zasady tworzenia map i przekrojów geologiczno - inżynierskich (geotechnicznych) i korzystania z nich, jak również sposoby wykonywania prostych prac geodezyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_W03Wie, jak definiuje się odwzorowania kartograficzne oraz jakie są podstawowe prace geodezyjne w budownictwie
BIE-NL_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem form geomorfologicznych i profili litogenetycznych na tle przeglądu procesów endo- i egzogenicznych.
C-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
Treści programoweT-W-8Podstawy wykonywania badań geologiczno - inżynierskich na potrzeby ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych. Projektowanie badań. Wiercenia. Wody podziemne. Badania makroskopowe i laboratoryjne gruntów. Badania polowe. Dokumentowanie.
T-L-4Ocena podłoza gruntowego na podstawie map geologicznych
T-L-5Konstrukcja przekroju geologiczno - inżynierskiego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie (kolokwium pisemne)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie treści map i przekrojów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_B/02_W03Student powinien umieć scharakteryzować sposoby ustalania cech mechanicznych gruntów i opisać te cechy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
Treści programoweT-L-2Rozpoznawanie gruntów zgodnie ze standardami ISO
T-L-3Własności geologiczno - inzynierskie gruntów mineralnych i organicznych
T-L-4Ocena podłoza gruntowego na podstawie map geologicznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie (kolokwium pisemne)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna nazwy mechanicznych cech gruntu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_B/02_W04Stodent powinien potrafić wymienić i scharakteryzować podstawowe normy budowlane dotyczące geotechniki, podstawowe metody fudamentowania i technologie wzmacniania podłoża, jak również prawidłowego prowadzenia prac ziemnych i fundamentowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
BIE-NL_1A_W17Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie
BIE-NL_1A_W09Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych
BIE-NL_1A_W18Ma wiedzę na temat tworzenia procedur zarządzania jakością robót budowlanych. Zna normy i normatywy pracy w budownictwie oraz organizację i zasady kierowania budową
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem form geomorfologicznych i profili litogenetycznych na tle przeglądu procesów endo- i egzogenicznych.
C-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
Treści programoweT-W-8Podstawy wykonywania badań geologiczno - inżynierskich na potrzeby ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych. Projektowanie badań. Wiercenia. Wody podziemne. Badania makroskopowe i laboratoryjne gruntów. Badania polowe. Dokumentowanie.
T-L-3Własności geologiczno - inzynierskie gruntów mineralnych i organicznych
T-L-4Ocena podłoza gruntowego na podstawie map geologicznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie (kolokwium pisemne)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić najważniejsze normy geotechniczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_B/02_W05Student powinien rozumieć zachowanie się wody w podłożu gruntowym, objaśnić sposoby przedstawiania zjawisk hydrogeologicznych w dokumentacji geologiczno - inżynierskiej (geotechnicznej) i znać sposoby radzenia sobie z obecnością wody w strefie robót ziemnych. Student powinien potrafić opisać sposoby kontroli jakości wód podziemnych w aspekcie możliwych odpowierzchniowych zanieczyszczeń antropogenicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_W05Ma podstawową wiedzę z mechaniki płynów i hydrologii
BIE-NL_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem form geomorfologicznych i profili litogenetycznych na tle przeglądu procesów endo- i egzogenicznych.
C-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
Treści programoweT-W-5Cykle geomorfologiczne. Rozwój rzeźby w obszarach o różnej budowie. Skały osadowe. Zjawiska krasowe. Rzeźba eoliczna (erozja - transport - akumulacja). Torfowiska. Wybrzeża morskie. Metamorfizm.
T-L-3Własności geologiczno - inzynierskie gruntów mineralnych i organicznych
T-L-4Ocena podłoza gruntowego na podstawie map geologicznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie (kolokwium pisemne)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozróżnić różne objawy wód podziemnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_B/02_W06Student powinien znać i opisać najnowsze metody badawcze stosowane w geotechnice.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_W23Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
Treści programoweT-W-8Podstawy wykonywania badań geologiczno - inżynierskich na potrzeby ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych. Projektowanie badań. Wiercenia. Wody podziemne. Badania makroskopowe i laboratoryjne gruntów. Badania polowe. Dokumentowanie.
T-L-5Konstrukcja przekroju geologiczno - inżynierskiego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie (kolokwium pisemne)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wymieni 2 - 3 metody badawcze w geotechnice.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_B/02_U01Student powinien potrafić dobierać właściwe metody badawcze i umieć posłużyć się ich wynikami, aby uzyskać parametry pozwalające rozwiązać dany problem geotechniczny i projektować fudamenty.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_U09Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane
BIE-NL_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
Treści programoweT-W-8Podstawy wykonywania badań geologiczno - inżynierskich na potrzeby ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych. Projektowanie badań. Wiercenia. Wody podziemne. Badania makroskopowe i laboratoryjne gruntów. Badania polowe. Dokumentowanie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie (kolokwium pisemne)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wymieni 1 metodę badawczą w aspekcie jej zastosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_B/02_U02Student powinien umieć analizować różne formy (mapy, przekroje, profile) graficznego przedstawiania budowy geologicznej, warunków geologiczno - inżynierskich i hydrogeologicznych oraz procesów (zagrożeń) geologicznych i znać sposoby przeciwdziałania tym zagrożeniom. Student powinien potrafić stosować terminologię geologicznczną, geomorfologiczną i geotechniczną, a w razie potrzeby wspomagać się technologiami informatycznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_U14Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót budowlanych
BIE-NL_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
BIE-NL_1A_U15Opanował umiejętność porozumiewania się w języku nowożytnym na poziomie B2 łącznie ze znajomością elementów języka technicznego z zakresu budownictwa
BIE-NL_1A_U12Potrafi sporządzić prosty kosztorys i harmonogram robót budowlanych
BIE-NL_1A_U13Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem form geomorfologicznych i profili litogenetycznych na tle przeglądu procesów endo- i egzogenicznych.
Treści programoweT-W-5Cykle geomorfologiczne. Rozwój rzeźby w obszarach o różnej budowie. Skały osadowe. Zjawiska krasowe. Rzeźba eoliczna (erozja - transport - akumulacja). Torfowiska. Wybrzeża morskie. Metamorfizm.
T-W-6Akumulacyjna działalność lodowców: moreny, kemy, drumliny. Działalność wód lodowcowych: ozy. Krajobraz lodowcowy i polodowcowy. Pradoliny. Zlodowacenia plejstoceńskie na terenie Polski. Deglacjacja lobu Odry. Holocen.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie (kolokwium pisemne)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawi 1 formę graficzną przedstawiającą warunki geologiczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_B/02_U03Student powinien potrafić interpretować i koordynować treści zapisów prawa geologicznego i prawa budowlanego w zakresie geotechniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_U16Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów roli prawa w procesie inwestycyjnym w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem styku geologii inżynierskiej i geotechniki
Treści programoweT-W-8Podstawy wykonywania badań geologiczno - inżynierskich na potrzeby ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych. Projektowanie badań. Wiercenia. Wody podziemne. Badania makroskopowe i laboratoryjne gruntów. Badania polowe. Dokumentowanie.
T-W-7Geologia a geotechnika. Zagadnienia prawne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie (kolokwium pisemne)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wymieni podstawowe akty prawne w geologii i budownictwie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_B/02_K01Student ma świadomość, iż nauka nie jest dana raz na zawsze, lecz jest procesem wymagającym aktywnej postawy osoby, która z niej korzysta. We wszystkich wykładach akcentowano aspekt postępu w naukach geologicznych i geotechnice. Treść szeregu z nich wskazywała na możliwy wpływ działalnosci człowieka na środowisko wodno - gruntowe. Student powinien mieć świadomość potrzeby nie dopuszczania do takich sytuacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
BIE-NL_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów roli prawa w procesie inwestycyjnym w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem styku geologii inżynierskiej i geotechniki
C-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych
Treści programoweT-W-8Podstawy wykonywania badań geologiczno - inżynierskich na potrzeby ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych. Projektowanie badań. Wiercenia. Wody podziemne. Badania makroskopowe i laboratoryjne gruntów. Badania polowe. Dokumentowanie.
T-W-7Geologia a geotechnika. Zagadnienia prawne.
T-W-1Nauki geologiczne i pokrewne - definicje. Literatura. Wszechświat - Układ Słoneczny - Ziemia. Geosfery. Obieg materii w przypowierzchniowych sferach ziemi. Morfogenetyczna działalność sił wewnętrznych (procesy endogeniczne). Tektonika płyt. Geosynkliny. Orogenezy. Izostazja. Epejrogeneza. Trzęsienia ziemi. Procesy magmowe. Wulkanizm. Fałdy, uskoki. Głowne jednostki tektoniczne Polski. Tabela stratygraficzna.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie (kolokwium pisemne)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wskazać na możliwe przyczyny zanieczyszczenia środowiska wodno - gruntowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_B/02_K02Wykłady, w których omawiano sposób prowadzenia badań polowych oraz robót ziemnych zawierały aspekt bezpieczeństwa pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów roli prawa w procesie inwestycyjnym w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem styku geologii inżynierskiej i geotechniki
Treści programoweT-W-8Podstawy wykonywania badań geologiczno - inżynierskich na potrzeby ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych. Projektowanie badań. Wiercenia. Wody podziemne. Badania makroskopowe i laboratoryjne gruntów. Badania polowe. Dokumentowanie.
T-W-7Geologia a geotechnika. Zagadnienia prawne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie (kolokwium pisemne)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wskaże zagrożenia BHP przy robotach wiertniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0