Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie procesem inwestycyjnym - 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie procesem inwestycyjnym - 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Tracz <Krzysztof.Tracz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 30 2,20,41zaliczenie
wykładyW5 30 1,80,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z organizacji przedsiebiorstw budowlanych
W-2Ukończony kurs z ekonomiki budownictwa i technologii robót budowlanych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z metodologią i zasadami podejmowania decyzji inwestycyjnych
C-2Umiejetność identyfikacji ryzyka inwestycyjnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Identyfikacja i analiza interesariuszy różnych projektów4
T-A-2Wstępna analiza techniczna i finansowa róznych projektów4
T-A-3Wybór projektu przez Inwestora -Analiza SWOT i PEST5
T-A-4Cele i opis wybranego projektu4
T-A-5Sporządzenie matrycy logicznej projektu wg. metody PCM4
T-A-6Kamienie milowe3
T-A-7Sporządzenie struktury podziału pełnego cyklu życia projektu (WBS)4
T-A-8Kolokwium zaliczające2
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje zarządzania projektem,2
T-W-2Cykl życia projektu inwestycyjnego - przykłady z różnych dziedzin działalności gospodarczej2
T-W-3Identyfikacja Interesariuszy procesu inwestycyjnego i analiza ich wpływu na projekt2
T-W-4Główne uwarunkowania i ograniczenia w zarządzaniu projektem2
T-W-5Planowanie strategiczne procesu inwestycyjnego - omówienie głównych celów i parametrów projektu2
T-W-6Analiza SWOT i PEST jako podstawowe narzędzia Inwestora przy wyborze Projektu2
T-W-7Różne modele zarządzania projektem - przykłady i optymalizacja wyboru metody2
T-W-8Metodologia zarządzania procesem inwestycyjnym wg. Project Management Institute - PMBOK4
T-W-9Zarządzanie zakresem projektu wg. standardów PMI2
T-W-10Zarządzanie cyklem życia projektu wg. wytycznych Komisji Europejskiej2
T-W-11Struktura i zasady sporządzania matrycy logicznej projektu2
T-W-12Wskaźniki realizacji celów projektu - test SMART2
T-W-13Inne standardy zarządzania projektami - ISO 10 006, BS 6079, Prince 2, AGILE2
T-W-14Struktura podziału działań WBS w odniesieniu do pełnego cyklu życia projektu inwestycyjnego2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2studia literaturowe, analizowanie tresci wykladów i ćwiczeń24
A-A-3przygotowanie do zaliczenia10
A-A-4zaliczenie2
66
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materialu13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie1
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów na podstawie testu
S-2Ocena formująca: sprawdzenie poprawności rozwiazań dla poszczególnych przypadków omawianych w trakcie ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/22-1_W01
Rozróżnienia cykl życia projektu inwstycyjnego z podziałem na poszczególne fazy, charaktetyzuje mocne i słabe strony projektu, rozpoznaje główne założenia projektu i metody zrządzania
BIE_1A_W22, BIE_1A_W19C-1T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-14M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/22-1_U01
Dobiera modele zarządzania projektem na podstawie kryteriów i wymogów zamawiającego,analizuje ryzyko inwestycji i wykonalność techniczną i finansową.
BIE_1A_U12, BIE_1A_U20C-1T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-9M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/22-1_K01
Jest świadomy zachowań zgodnych z etyką zawodową oraz jest zorientowanyw działaniach dotyczących przedsiębiorczości.
BIE_1A_K05, BIE_1A_K06C-1T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-W-1M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/22-1_W01
Rozróżnienia cykl życia projektu inwstycyjnego z podziałem na poszczególne fazy, charaktetyzuje mocne i słabe strony projektu, rozpoznaje główne założenia projektu i metody zrządzania
2,0
3,0Znajomość podstawowych etapów cyklu życia inwestycji oraz głównych założeń projektu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/22-1_U01
Dobiera modele zarządzania projektem na podstawie kryteriów i wymogów zamawiającego,analizuje ryzyko inwestycji i wykonalność techniczną i finansową.
2,0
3,0Potrafi ocenić kryteria i wymogi zamawiającego oraz zaproponować model zarządzania projektem
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/22-1_K01
Jest świadomy zachowań zgodnych z etyką zawodową oraz jest zorientowanyw działaniach dotyczących przedsiębiorczości.
2,0
3,0ma świadomość posiadania wiedzy lecz nie wykorzystuje jej w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kerzner Harold, Project Management - A system approach to planning, scheduling and control, John Wiley &Sons, 2003
  2. Project Management Institute, "A guide to the Project Management Body of Knowledge", 2000
  3. Halpin D.W., Woodhead R.W., “ Construction Management”, John Wiley & Sons, 2011
  4. Kerzner Harold, "Advanced Project Management – edycja polska, John Wiley &Sons, 2004
  5. Dziworska K., Decyzje inwestycyjne przedsiębiorstw, Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2000
  6. The Chartered Institute of Building, Code Of Practice For Project Management For Construction and Development, Wiley-Blackwell, 2010
  7. Kietliński W.,Janowska J., Wożniak C., Proces inwestycyjny w budownictwie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
  8. Rory Burke, Poject Management, Planning and Control, John Wiley&Sons, 1992
  9. Nicholas J.M., Steyn H., Projekt management for business, engineering, and technology. Principles and practice., Elsevier Butterworth Heinemann, 2008
  10. Bochenek M., The mind mapping technique in project management, Automation and Robotics in Construction : proceedings of the Creative Construction Conference 2019, Budapest, Hungary, 2019
  11. Tracz K., Methodology of large projects accomplishment based on nuclear power plant construction, Technical Transactions, Kraków, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Pastusiak R., Ocena efektywności inwestycji, Cedetu, warszawa, 2003
  2. Praca zbiorowa, Podstawy Zarządzania nieruchomościami, Poltext, Warszawa, 2009
  3. Minasowicz A., Efektywność i zarządzanie finansami w budownictwie, Poltext, Warszawa, 2009
  4. Kerzner H., Project Management. A system approach to planning, scheduling and controlling., John Wiley Sons, New Jersey, 2003
  5. Lessel W., Zarządzanie projektem. Jak precyzyjnie zaplanować i wdrożyć projekt., BC Edukacja Sp. z o.o., Warszawa, 2008
  6. Werner W.A., Procedury inwestowania., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Identyfikacja i analiza interesariuszy różnych projektów4
T-A-2Wstępna analiza techniczna i finansowa róznych projektów4
T-A-3Wybór projektu przez Inwestora -Analiza SWOT i PEST5
T-A-4Cele i opis wybranego projektu4
T-A-5Sporządzenie matrycy logicznej projektu wg. metody PCM4
T-A-6Kamienie milowe3
T-A-7Sporządzenie struktury podziału pełnego cyklu życia projektu (WBS)4
T-A-8Kolokwium zaliczające2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje zarządzania projektem,2
T-W-2Cykl życia projektu inwestycyjnego - przykłady z różnych dziedzin działalności gospodarczej2
T-W-3Identyfikacja Interesariuszy procesu inwestycyjnego i analiza ich wpływu na projekt2
T-W-4Główne uwarunkowania i ograniczenia w zarządzaniu projektem2
T-W-5Planowanie strategiczne procesu inwestycyjnego - omówienie głównych celów i parametrów projektu2
T-W-6Analiza SWOT i PEST jako podstawowe narzędzia Inwestora przy wyborze Projektu2
T-W-7Różne modele zarządzania projektem - przykłady i optymalizacja wyboru metody2
T-W-8Metodologia zarządzania procesem inwestycyjnym wg. Project Management Institute - PMBOK4
T-W-9Zarządzanie zakresem projektu wg. standardów PMI2
T-W-10Zarządzanie cyklem życia projektu wg. wytycznych Komisji Europejskiej2
T-W-11Struktura i zasady sporządzania matrycy logicznej projektu2
T-W-12Wskaźniki realizacji celów projektu - test SMART2
T-W-13Inne standardy zarządzania projektami - ISO 10 006, BS 6079, Prince 2, AGILE2
T-W-14Struktura podziału działań WBS w odniesieniu do pełnego cyklu życia projektu inwestycyjnego2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2studia literaturowe, analizowanie tresci wykladów i ćwiczeń24
A-A-3przygotowanie do zaliczenia10
A-A-4zaliczenie2
66
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materialu13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie1
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/22-1_W01Rozróżnienia cykl życia projektu inwstycyjnego z podziałem na poszczególne fazy, charaktetyzuje mocne i słabe strony projektu, rozpoznaje główne założenia projektu i metody zrządzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W22Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
BIE_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat organizacji i zarządzania procesem inwestycyjnym oraz prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodologią i zasadami podejmowania decyzji inwestycyjnych
Treści programoweT-A-4Cele i opis wybranego projektu
T-A-6Kamienie milowe
T-A-7Sporządzenie struktury podziału pełnego cyklu życia projektu (WBS)
T-W-2Cykl życia projektu inwestycyjnego - przykłady z różnych dziedzin działalności gospodarczej
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje zarządzania projektem,
T-W-5Planowanie strategiczne procesu inwestycyjnego - omówienie głównych celów i parametrów projektu
T-W-14Struktura podziału działań WBS w odniesieniu do pełnego cyklu życia projektu inwestycyjnego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów na podstawie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość podstawowych etapów cyklu życia inwestycji oraz głównych założeń projektu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/22-1_U01Dobiera modele zarządzania projektem na podstawie kryteriów i wymogów zamawiającego,analizuje ryzyko inwestycji i wykonalność techniczną i finansową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U12Potrafi sporządzić prosty kosztorys i harmonogram robót budowlanych
BIE_1A_U20Potrafi opracować dokumentację dotyczącą przygotowania i wykonania inwestycji budowlanej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodologią i zasadami podejmowania decyzji inwestycyjnych
Treści programoweT-A-3Wybór projektu przez Inwestora -Analiza SWOT i PEST
T-A-4Cele i opis wybranego projektu
T-A-6Kamienie milowe
T-A-7Sporządzenie struktury podziału pełnego cyklu życia projektu (WBS)
T-A-1Identyfikacja i analiza interesariuszy różnych projektów
T-A-2Wstępna analiza techniczna i finansowa róznych projektów
T-W-4Główne uwarunkowania i ograniczenia w zarządzaniu projektem
T-W-7Różne modele zarządzania projektem - przykłady i optymalizacja wyboru metody
T-W-8Metodologia zarządzania procesem inwestycyjnym wg. Project Management Institute - PMBOK
T-W-5Planowanie strategiczne procesu inwestycyjnego - omówienie głównych celów i parametrów projektu
T-W-9Zarządzanie zakresem projektu wg. standardów PMI
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawdzenie poprawności rozwiazań dla poszczególnych przypadków omawianych w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi ocenić kryteria i wymogi zamawiającego oraz zaproponować model zarządzania projektem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/22-1_K01Jest świadomy zachowań zgodnych z etyką zawodową oraz jest zorientowanyw działaniach dotyczących przedsiębiorczości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
BIE_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodologią i zasadami podejmowania decyzji inwestycyjnych
Treści programoweT-A-3Wybór projektu przez Inwestora -Analiza SWOT i PEST
T-A-4Cele i opis wybranego projektu
T-A-7Sporządzenie struktury podziału pełnego cyklu życia projektu (WBS)
T-A-1Identyfikacja i analiza interesariuszy różnych projektów
T-A-2Wstępna analiza techniczna i finansowa róznych projektów
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje zarządzania projektem,
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawdzenie poprawności rozwiazań dla poszczególnych przypadków omawianych w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość posiadania wiedzy lecz nie wykorzystuje jej w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0