Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Eksploatacja i utrzymanie dróg:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Eksploatacja i utrzymanie dróg
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 0,80,33zaliczenie
projektyP3 30 1,80,33zaliczenie
wykładyW3 30 1,40,34egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie z: Geometrii wykreślnej, Mechaniki ogólnej, Fizyki, Budownictwo komunikacyjne, Podstaw eksploatacji dróg
W-2Zaliczenie z: Budownictwa komunikacyjnego, Podstaw eksploatacji dróg

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością
C-2Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych
C-3Poznanie podstawowych zasad projektowania oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym.
C-4Poznanie zasad oceny stanu nawierzchni i interpretacji wyników badań SOSN

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-11L Ocena warunków widoczności8
T-L-22L Ocena stanu nawierzchni4
T-L-33L Pomiary terenowe3
15
projekty
T-P-11P Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością4
T-P-22P Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym.25
T-P-33P. Obrona projektu z oznakowania tymczasowego1
30
wykłady
T-W-11 Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością8
T-W-22 Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym12
T-W-33 Systemy oceny stanu utrzymania dróg. Ocena nośności konstrukcji drogowych10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie sprawozdań7
A-L-3pomiary w terenie2
24
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2wykonanie projektu oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością5
A-P-3wykonanie projektu oznakowania tymczasowego i zmiany organizacji ruchu podczas zamknięcia całkowitego wybranego odcinka ulicy18
A-P-4wykonanie projektu oznakowania tymczasowego i zmiany organizacji ruchu podczas zamknięcia częściowego wybranego odcinka ulicy15
A-P-5przygotowanie się do obrony projektu z oznakowania tymczasowego i zmiany organizacji ruchu1
54
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie się do egzaminu9
A-W-3egzamin3
42

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: zaliczenie projektu
S-3Ocena formująca: zaliczenie laboratorium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/15_W01
Potrafi interpretować wyniki badań diagnostycznych oraz ocenić warunki ruchu i zaprojektować odpowiednie oznakowanie. Potrafi przeanalizować, objaśnić i rozpoznać warunki na drodze z niedostateczną widocznością i napisać ocenę biegłego.
B_2A_W06, B_2A_W10, B_2A_W12C-4, C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-P-1M-2, M-3, M-1S-1
B_2A_DUL/D/15_W02
Potrafi ocenić warunki ruchu i zaprojektować odpowiednie oznakowanie, a także zaprojektować oznakowanie tymczasowe zabezpieczające roboty drogowe prowadzone w pasie drogowym
B_2A_W06, B_2A_W10, B_2A_W12C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-P-2, T-P-3, T-P-1M-2, M-3, M-1S-2
B_2A_DUL/D/15_W03
Potrafi ocenić warunki ruchu i zaprojektować odpowiednie oznakowanie
B_2A_W06, B_2A_W10, B_2A_W12C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-P-1M-2, M-3, M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/15_U01
Student potrafi wykorzystując odpowiednie metody i narzędzia, przeprowadzić analizy, sformułować hipotezy, zestawić złożone problemy, związane z zagadnieniami eksploatacji obiektów w budownictwie drogowym
B_2A_U10, B_2A_U12, B_2A_U16, B_2A_U18, B_2A_U25C-3, C-4, C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-P-1M-2, M-1S-1
B_2A_DUL/D/15_U02
Student potrafi samodzielnie przygotować prezentację lub dokumentację techniczną (włącznie z dokumentacją CAD) dotyczącą zagadnień z zakresu studiowanej specjalności, zarówno dla warunków istniejących, jak i tych odcinków dróg, które podlegają remontowi lub wymagają prac utrzymaniowych
B_2A_U08C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-3, T-P-2, T-P-3, T-P-1M-2, M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/15_K01
Student ma świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień, przy uwzględnieniu zrównoważonego rozwoju, a także konieczności podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, w celu bardziej kreatywnego i przedsiębiorczego wykonywania swojego zawodu
B_2A_K03, B_2A_K04C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-P-2, T-P-3, T-P-1M-2, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/15_W01
Potrafi interpretować wyniki badań diagnostycznych oraz ocenić warunki ruchu i zaprojektować odpowiednie oznakowanie. Potrafi przeanalizować, objaśnić i rozpoznać warunki na drodze z niedostateczną widocznością i napisać ocenę biegłego.
2,0Student nie posiada minimalnej wiedzy o interpretacji wyników diagnostycznych, ani wiedzy z zakresu projektowania oraz oceny warunków widoczności
3,0Student posiada minimalną wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych, potrafi zaprojektować i wykonać minimalną ocenę warunków widoczności
3,5Student posiada podstawową wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych, projektowaniu oraz ocenie warunków widoczności
4,0Student posiada dobrą wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych, projektowaniu oraz ocenie warunków widoczności
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych, projektowaniu oraz ocenie warunków widoczności
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych, projektowaniu oraz ocenie warunków widoczności
B_2A_DUL/D/15_W02
Potrafi ocenić warunki ruchu i zaprojektować odpowiednie oznakowanie, a także zaprojektować oznakowanie tymczasowe zabezpieczające roboty drogowe prowadzone w pasie drogowym
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym
3,0Student posiada minimalną wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym
B_2A_DUL/D/15_W03
Potrafi ocenić warunki ruchu i zaprojektować odpowiednie oznakowanie
2,0Student nie posiada wiedzy podstawowej z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
3,0Student posiada podstawową wiedzę (minimalną) z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
3,5Student posiada podstawową wiedzę (więcej niż minimalną) z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/15_U01
Student potrafi wykorzystując odpowiednie metody i narzędzia, przeprowadzić analizy, sformułować hipotezy, zestawić złożone problemy, związane z zagadnieniami eksploatacji obiektów w budownictwie drogowym
2,0Student nie potrafi skorzystać z odpowiednich metod czy narzędzi, ani nie potrafi sformułować hipotezy i rozwiązać problem
3,0Student minimalnie potrafi skorzystać z odpowiednich metod czy narzędzi, potrafi umiarkowanie samodzielnie sformułować podstawowe hipotezy rozwiązując problem
3,5Student potrafi w sposób podstawowy skorzystać z odpowiednich metod czy narzędzi, potrafi sformułować podstawowe hipotezy rozwiązując problem
4,0Student potrafi w sposób dobry skorzystać z odpowiednich metod czy narzędzi, potrafi dobrze sformułować hipotezy rozwiązując problem
4,5Student potrafi w sposób ponad dobry skorzystać z odpowiednich metod czy narzędzi, potrafi dobrze sformułować hipotezy rozwiązując problem
5,0Student potrafi w sposób bardzo dobry skorzystać z odpowiednich metod czy narzędzi, potrafi bardzo dobrze sformułować hipotezy rozwiązując problem
B_2A_DUL/D/15_U02
Student potrafi samodzielnie przygotować prezentację lub dokumentację techniczną (włącznie z dokumentacją CAD) dotyczącą zagadnień z zakresu studiowanej specjalności, zarówno dla warunków istniejących, jak i tych odcinków dróg, które podlegają remontowi lub wymagają prac utrzymaniowych
2,0Student nie potrafi samodzielnie przygotować prezentacji (lub dokumentacji), dotyczącej studiowanej specjalności
3,0Student wykazuje oznaki minimalnej samodzielności w przygotowaniu prezentacji (lub dokumentacji), dotyczącej studiowanej specjalności
3,5Student potrafi wykonać w sposób podstawowy samodzielną prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności
4,0Student potrafi wykonać w sposób dobry samodzielną prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności
4,5Student potrafi wykonać w sposób ponad dobry samodzielną prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności
5,0Student potrafi wykonać w sposób bardzo dobry samodzielną prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/15_K01
Student ma świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień, przy uwzględnieniu zrównoważonego rozwoju, a także konieczności podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, w celu bardziej kreatywnego i przedsiębiorczego wykonywania swojego zawodu
2,0Student jest nieświadomy rozwiązywanych zagadnień i wykazuje brak wiedzy
3,0Student ma minimalną świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień
3,5Student ma podstawową świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień
4,0Student ma dobrą świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień

Literatura podstawowa

  1. Rozporządzenie MTiGM z dnia 02.03.1999 r., Dziennik Ustaw nr 43/1999, Warszawa, 1999
  2. Rozporządzenie MTiGM z dnia 23.12.2003 r. wraz z załącznikami, Dziennik Ustaw nr 220/2003 poz. 2181, Warszawa, 2003
  3. System oceny stanu nawierzchni, GDDKiA, W-wa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, WKŁ, Warszawa, 1997
  2. Strona internetowa, droga.zut.edu.pl – bieżąca aktualizacja podstrony „eksploatacja”
  3. Sołowczuk A., Gardas P., Schab M., Efektywność prac remontowych i utrzymaniowych w zatokach i na przystankach autobusowych, Roads and Bridges – Drogi i Mosty, 2014, nr 2, s. 157–166, DOI: 10.7409/rabdim.014.011
  4. Sołowczuk A., Gardas P., Proponowana metoda oceny stanu nawierzchni w zatokach i na przystankach autobusowych, oads and Bridges – Drogi i Mosty, 2013, nr 4, s. 425–439, DOI: 10.7409/rabdim.013.027
  5. Sołowczuk A., The impact of land development on the distribution of road noise level, LAP LAMBERT AcademicPublishing, SIA OmniScriptum Publishing, Berlin, 2018

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-11L Ocena warunków widoczności8
T-L-22L Ocena stanu nawierzchni4
T-L-33L Pomiary terenowe3
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-11P Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością4
T-P-22P Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym.25
T-P-33P. Obrona projektu z oznakowania tymczasowego1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11 Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością8
T-W-22 Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym12
T-W-33 Systemy oceny stanu utrzymania dróg. Ocena nośności konstrukcji drogowych10
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie sprawozdań7
A-L-3pomiary w terenie2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2wykonanie projektu oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością5
A-P-3wykonanie projektu oznakowania tymczasowego i zmiany organizacji ruchu podczas zamknięcia całkowitego wybranego odcinka ulicy18
A-P-4wykonanie projektu oznakowania tymczasowego i zmiany organizacji ruchu podczas zamknięcia częściowego wybranego odcinka ulicy15
A-P-5przygotowanie się do obrony projektu z oznakowania tymczasowego i zmiany organizacji ruchu1
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie się do egzaminu9
A-W-3egzamin3
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/15_W01Potrafi interpretować wyniki badań diagnostycznych oraz ocenić warunki ruchu i zaprojektować odpowiednie oznakowanie. Potrafi przeanalizować, objaśnić i rozpoznać warunki na drodze z niedostateczną widocznością i napisać ocenę biegłego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
B_2A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-4Poznanie zasad oceny stanu nawierzchni i interpretacji wyników badań SOSN
C-1Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością
C-2Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych
Treści programoweT-W-11 Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością
T-W-22 Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym
T-W-33 Systemy oceny stanu utrzymania dróg. Ocena nośności konstrukcji drogowych
T-L-11L Ocena warunków widoczności
T-L-22L Ocena stanu nawierzchni
T-P-11P Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada minimalnej wiedzy o interpretacji wyników diagnostycznych, ani wiedzy z zakresu projektowania oraz oceny warunków widoczności
3,0Student posiada minimalną wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych, potrafi zaprojektować i wykonać minimalną ocenę warunków widoczności
3,5Student posiada podstawową wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych, projektowaniu oraz ocenie warunków widoczności
4,0Student posiada dobrą wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych, projektowaniu oraz ocenie warunków widoczności
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych, projektowaniu oraz ocenie warunków widoczności
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych, projektowaniu oraz ocenie warunków widoczności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/15_W02Potrafi ocenić warunki ruchu i zaprojektować odpowiednie oznakowanie, a także zaprojektować oznakowanie tymczasowe zabezpieczające roboty drogowe prowadzone w pasie drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
B_2A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-3Poznanie podstawowych zasad projektowania oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym.
C-1Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością
Treści programoweT-W-11 Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością
T-W-22 Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym
T-L-11L Ocena warunków widoczności
T-P-22P Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym.
T-P-33P. Obrona projektu z oznakowania tymczasowego
T-P-11P Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym
3,0Student posiada minimalną wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/15_W03Potrafi ocenić warunki ruchu i zaprojektować odpowiednie oznakowanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
B_2A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-3Poznanie podstawowych zasad projektowania oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym.
C-1Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością
C-2Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych
Treści programoweT-W-11 Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością
T-W-22 Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym
T-L-11L Ocena warunków widoczności
T-L-33L Pomiary terenowe
T-L-22L Ocena stanu nawierzchni
T-P-11P Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy podstawowej z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
3,0Student posiada podstawową wiedzę (minimalną) z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
3,5Student posiada podstawową wiedzę (więcej niż minimalną) z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/15_U01Student potrafi wykorzystując odpowiednie metody i narzędzia, przeprowadzić analizy, sformułować hipotezy, zestawić złożone problemy, związane z zagadnieniami eksploatacji obiektów w budownictwie drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U12Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-3Poznanie podstawowych zasad projektowania oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym.
C-4Poznanie zasad oceny stanu nawierzchni i interpretacji wyników badań SOSN
C-1Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością
C-2Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych
Treści programoweT-W-11 Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością
T-W-22 Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym
T-W-33 Systemy oceny stanu utrzymania dróg. Ocena nośności konstrukcji drogowych
T-L-11L Ocena warunków widoczności
T-L-22L Ocena stanu nawierzchni
T-P-11P Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi skorzystać z odpowiednich metod czy narzędzi, ani nie potrafi sformułować hipotezy i rozwiązać problem
3,0Student minimalnie potrafi skorzystać z odpowiednich metod czy narzędzi, potrafi umiarkowanie samodzielnie sformułować podstawowe hipotezy rozwiązując problem
3,5Student potrafi w sposób podstawowy skorzystać z odpowiednich metod czy narzędzi, potrafi sformułować podstawowe hipotezy rozwiązując problem
4,0Student potrafi w sposób dobry skorzystać z odpowiednich metod czy narzędzi, potrafi dobrze sformułować hipotezy rozwiązując problem
4,5Student potrafi w sposób ponad dobry skorzystać z odpowiednich metod czy narzędzi, potrafi dobrze sformułować hipotezy rozwiązując problem
5,0Student potrafi w sposób bardzo dobry skorzystać z odpowiednich metod czy narzędzi, potrafi bardzo dobrze sformułować hipotezy rozwiązując problem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/15_U02Student potrafi samodzielnie przygotować prezentację lub dokumentację techniczną (włącznie z dokumentacją CAD) dotyczącą zagadnień z zakresu studiowanej specjalności, zarówno dla warunków istniejących, jak i tych odcinków dróg, które podlegają remontowi lub wymagają prac utrzymaniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
Cel przedmiotuC-3Poznanie podstawowych zasad projektowania oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym.
C-1Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością
C-2Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych
Treści programoweT-W-11 Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością
T-W-22 Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym
T-L-11L Ocena warunków widoczności
T-L-33L Pomiary terenowe
T-P-22P Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym.
T-P-33P. Obrona projektu z oznakowania tymczasowego
T-P-11P Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przygotować prezentacji (lub dokumentacji), dotyczącej studiowanej specjalności
3,0Student wykazuje oznaki minimalnej samodzielności w przygotowaniu prezentacji (lub dokumentacji), dotyczącej studiowanej specjalności
3,5Student potrafi wykonać w sposób podstawowy samodzielną prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności
4,0Student potrafi wykonać w sposób dobry samodzielną prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności
4,5Student potrafi wykonać w sposób ponad dobry samodzielną prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności
5,0Student potrafi wykonać w sposób bardzo dobry samodzielną prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/15_K01Student ma świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień, przy uwzględnieniu zrównoważonego rozwoju, a także konieczności podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, w celu bardziej kreatywnego i przedsiębiorczego wykonywania swojego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
B_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Cel przedmiotuC-3Poznanie podstawowych zasad projektowania oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym.
C-1Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością
C-2Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych
Treści programoweT-W-11 Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością
T-W-22 Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym
T-W-33 Systemy oceny stanu utrzymania dróg. Ocena nośności konstrukcji drogowych
T-L-11L Ocena warunków widoczności
T-L-22L Ocena stanu nawierzchni
T-P-22P Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym.
T-P-33P. Obrona projektu z oznakowania tymczasowego
T-P-11P Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student jest nieświadomy rozwiązywanych zagadnień i wykazuje brak wiedzy
3,0Student ma minimalną świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień
3,5Student ma podstawową świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień
4,0Student ma dobrą świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień