Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne

Sylabus przedmiotu Teoria sprężystości i plastyczności-3:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria sprężystości i plastyczności-3
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Silicka <Ewa.Silicka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 15 1,10,44zaliczenie
wykładyW1 15 0,90,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Postawy rachunku różniczkowego i całkowego.
W-2Analiza stanu naprężenia i odkształcenia w konstrukcjach prętowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi prawami teorii sprężystości.
C-2Wykształcenie umiejętności rozwiązywania zagadnień PSN i PSO.
C-3Zapoznanie z klasyczną teorią płyt i wykształcenie umiejętności rozwiązywania pasm płytowych.
C-4Zapoznanie z podstawami teorii plastyczności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Powtórzenie podstaw rachunku różniczkowego i całkowego.2
T-P-2Płaski stan naprężenia i płaski stan odkształcenia we współrzędnych kartezjańskich.6
T-P-3Klasyczna teoria płyt i pasma płytowe.5
T-P-4Kolokwium zaliczające.2
15
wykłady
T-W-1Analiza stanu naprężenia i odlształcenia w przestrzeni trójwymiarowej - wiadomości postawowe. Uogólnione prawo Hooke'a, związki geometryczne Cauchy'ego.3
T-W-2Analiza płaskiego stanu naprężenia oraz płaskiego stanu odkształcenia we współrzędnych kartezjańskich. Równanie różniczkowe Levy'ego. Pojęcie funcji Airy'ego.5
T-W-3Podstawy klasycznej teorii płyt. Naprężenia i siły wewnętrzne w płytach we współrzędnych kartezjańskich. Równanie różniczkowe płyty. Pojęcie pasma płytowego.5
T-W-4Podstawy teorii plastyczności. Podstawowe hipotezy wytrzymałościowe.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Realizacja zadań projektowych10
A-P-3Przygotowanie do kolokwium8
33
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe i przygotowanie do zaliczenia12
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Oceny z poszczególnych ćwiczeń projektowych oraz kolokwium.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/01_W01
Zna i rozumie podstawowe prawa i zasady analizy stanu naprężenia oraz odkształcenia w odniesieniu do konstrukcji wielowymiarowych.
B_2A_W03C-1, C-2, C-3, C-4T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/01_U01
Potrafi przeprowadzić analizę stanu naprężenia i odkształcenia w odniesieniu do prostych konstrukcji wielowymiarowych.
B_2A_U17C-1, C-2, C-3, C-4T-P-2, T-P-3, T-P-1, T-P-4M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/01_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń
B_2A_K02C-2, C-3T-P-2, T-P-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/01_W01
Zna i rozumie podstawowe prawa i zasady analizy stanu naprężenia oraz odkształcenia w odniesieniu do konstrukcji wielowymiarowych.
2,0
3,0Zna podstawowe prawa teorii sprężystości i plastyczności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/01_U01
Potrafi przeprowadzić analizę stanu naprężenia i odkształcenia w odniesieniu do prostych konstrukcji wielowymiarowych.
2,0
3,0Potrafi rozwiązywac proste zadania z analizy stanu naprężenia oraz odkształcenia konstrukcji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/01_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Timoshenko S., Goodier J. N., Teoria sprężystości, Arkady, Warszawa, 1962
  2. Timoshenko S., Woinowsky-Krieger S., Teoria płyt i powłok, Arkady, Warszawa, 1962
  3. Kączkowski Z., Płyty. Obliczenia statyczne, Arkady, Warszawa, 2000
  4. Piechnik S., Mechanika techniczna ciała stałego, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2007
  5. Radwańska M., Ustroje powierzchniowe. Podstawy teoretyczne oraz rozwiązania analityczne i numeryczne, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Paluch M., Podstawy teorii sprężystości i plastyczności z przykładami, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2006
  2. Sokołowski M. (red.), Mechanika techniczna. Sprężystość, PWN, Warszawa, 1978
  3. Jedno S., Paczkowski W. M., Silicka E., Discrete multicriteria reliability–based optimization of spatial trusses, Computer Assisted Mechanics and Engineering Science 14, 2007

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Powtórzenie podstaw rachunku różniczkowego i całkowego.2
T-P-2Płaski stan naprężenia i płaski stan odkształcenia we współrzędnych kartezjańskich.6
T-P-3Klasyczna teoria płyt i pasma płytowe.5
T-P-4Kolokwium zaliczające.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza stanu naprężenia i odlształcenia w przestrzeni trójwymiarowej - wiadomości postawowe. Uogólnione prawo Hooke'a, związki geometryczne Cauchy'ego.3
T-W-2Analiza płaskiego stanu naprężenia oraz płaskiego stanu odkształcenia we współrzędnych kartezjańskich. Równanie różniczkowe Levy'ego. Pojęcie funcji Airy'ego.5
T-W-3Podstawy klasycznej teorii płyt. Naprężenia i siły wewnętrzne w płytach we współrzędnych kartezjańskich. Równanie różniczkowe płyty. Pojęcie pasma płytowego.5
T-W-4Podstawy teorii plastyczności. Podstawowe hipotezy wytrzymałościowe.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Realizacja zadań projektowych10
A-P-3Przygotowanie do kolokwium8
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe i przygotowanie do zaliczenia12
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/01_W01Zna i rozumie podstawowe prawa i zasady analizy stanu naprężenia oraz odkształcenia w odniesieniu do konstrukcji wielowymiarowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W03Zna podstawy mechaniki ośrodków ciągłych. Zna zasady analizy zagadnień statyki konstrukcji powierzchniowych oraz bryłowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami teorii sprężystości.
C-2Wykształcenie umiejętności rozwiązywania zagadnień PSN i PSO.
C-3Zapoznanie z klasyczną teorią płyt i wykształcenie umiejętności rozwiązywania pasm płytowych.
C-4Zapoznanie z podstawami teorii plastyczności.
Treści programoweT-W-3Podstawy klasycznej teorii płyt. Naprężenia i siły wewnętrzne w płytach we współrzędnych kartezjańskich. Równanie różniczkowe płyty. Pojęcie pasma płytowego.
T-W-4Podstawy teorii plastyczności. Podstawowe hipotezy wytrzymałościowe.
T-W-2Analiza płaskiego stanu naprężenia oraz płaskiego stanu odkształcenia we współrzędnych kartezjańskich. Równanie różniczkowe Levy'ego. Pojęcie funcji Airy'ego.
T-W-1Analiza stanu naprężenia i odlształcenia w przestrzeni trójwymiarowej - wiadomości postawowe. Uogólnione prawo Hooke'a, związki geometryczne Cauchy'ego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe prawa teorii sprężystości i plastyczności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/01_U01Potrafi przeprowadzić analizę stanu naprężenia i odkształcenia w odniesieniu do prostych konstrukcji wielowymiarowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U17Potrafi wykonać klasyczną analizę statyczną konstrukcji powierzchniowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami teorii sprężystości.
C-2Wykształcenie umiejętności rozwiązywania zagadnień PSN i PSO.
C-3Zapoznanie z klasyczną teorią płyt i wykształcenie umiejętności rozwiązywania pasm płytowych.
C-4Zapoznanie z podstawami teorii plastyczności.
Treści programoweT-P-2Płaski stan naprężenia i płaski stan odkształcenia we współrzędnych kartezjańskich.
T-P-3Klasyczna teoria płyt i pasma płytowe.
T-P-1Powtórzenie podstaw rachunku różniczkowego i całkowego.
T-P-4Kolokwium zaliczające.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Oceny z poszczególnych ćwiczeń projektowych oraz kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozwiązywac proste zadania z analizy stanu naprężenia oraz odkształcenia konstrukcji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/01_K01Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności rozwiązywania zagadnień PSN i PSO.
C-3Zapoznanie z klasyczną teorią płyt i wykształcenie umiejętności rozwiązywania pasm płytowych.
Treści programoweT-P-2Płaski stan naprężenia i płaski stan odkształcenia we współrzędnych kartezjańskich.
T-P-3Klasyczna teoria płyt i pasma płytowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Oceny z poszczególnych ćwiczeń projektowych oraz kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń
3,5
4,0
4,5
5,0