Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne

Sylabus przedmiotu WZK - Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot WZK - Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien dysponowac podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki i kultury współczesnej. Powinien posiadać umiejetnosci samodzielnego zdobywania informacji oraz orientować się w podstawowych zależnościach pomiędzy kulturą współczesną, a społeczeństwem, polityką, tożsamościami lokalnymi. Powinien również aktywnie uczestniczyc we współczesnej kulturze.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej i designu w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną i design przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej i designu wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Od land artu do eko-dizajnu. Przykłady działań wizualnych, arcihitektury krajobrazu inspirowane naturą3
T-W-2Tożsamość narodowa - styl narodowy. Studium przypadku: Zofia Stryjejeńska i środowisko Zakopiańskie. Fenomen Wystaw Światowych3
T-W-3Relacja sztuki i polityki. Wybrane przykłady3
T-W-4Język - element tożsamości i inspiracja dla kultury wizualnej3
T-W-5Nowe mitologie w dizajnie i w kulturze - czytanie znaków i symboli w pejzażu wizualnym2
T-W-6Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponować wystarczajacą wiedzą by swobodnie poruszać się w omawianej problemtyce j i w sposób otwarty dostrzegać różne aspekty jej funkcjonowania.15
A-W-2Studenci zobowiazani są zdać kolokwium z zakresu poruszanego materiału.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
M-2Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejetność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejętnego motywowania dokonywanych wyborów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium - ocena wpływająca na ocenę końcową.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_A/04-c_W01
ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, a także wzornictwa przemysłowego
B_2A_W16C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_A/04-3_U01
Student umiętnie rozpoznaje i interpretuje zjawiska z zakresu kultury współczesnej w relacji do sfer rzeczywistości pozaartystycznej (np. ekologia, polityka).
B_2A_U26C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_A/04-3_K01
Student jest zdolny kreatywnie kształtować własną postawę projektową i planistyczną, jest chętny do czerpania inspiracji z posiadanej wiedzy pozatechnicznej
B_2A_K09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1
B_2A_A/04-3_K02
Student nabywa świadomość charakteru własnego otoczenia kulturowego i przyrodniczego w relacji do innych regionów, kręgów kulturowych.
B_2A_K09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_A/04-c_W01
ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, a także wzornictwa przemysłowego
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajeć.
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajeć.
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajeć oraz potrafi wykorzystać tą wiedzę w sposób przemyślany.
4,0Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajeć, potrafi wykorzystać posiadane informacje oraz prowadzić dyskusję w obrębie wiedzy przekazanej na zajęciach.
4,5Student dysponuje wiedzą z zakresu prowadzonych zajeć, potrafi wykorzystać kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzić dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł.
5,0Student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu prowadzonych zajeć, potrafi w efektywny i przemyślany sposób prezentować, analizować oraz prowadzić dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych zródeł.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_A/04-3_U01
Student umiętnie rozpoznaje i interpretuje zjawiska z zakresu kultury współczesnej w relacji do sfer rzeczywistości pozaartystycznej (np. ekologia, polityka).
2,0
3,0Student posiada ograniczone umiejętnosci wykorzystywania zdobytych informacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_A/04-3_K01
Student jest zdolny kreatywnie kształtować własną postawę projektową i planistyczną, jest chętny do czerpania inspiracji z posiadanej wiedzy pozatechnicznej
2,0
3,0Student jedynie w ograniczonym stopniu jest w stanie skorelować uzyskaną wiedzę z własną postawą projektową i planistyczną
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_A/04-3_K02
Student nabywa świadomość charakteru własnego otoczenia kulturowego i przyrodniczego w relacji do innych regionów, kręgów kulturowych.
2,0
3,0Student wykazuje się nieznaczną świadomością charakteru własnego otoczenia kulturowego i przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Piotr Piotrowski, Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Rebis, Poznań, 2006
  2. Roland Barthes, Mitologie, Aletheia, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Javier Gimeno-Martinez, Design and National Identity, Bloomsbury, Londyn/Nowy Jork, 2016
  2. Dorota Folga- Januszewska, Mit i Zakopane, Bosz, Olszanica, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Od land artu do eko-dizajnu. Przykłady działań wizualnych, arcihitektury krajobrazu inspirowane naturą3
T-W-2Tożsamość narodowa - styl narodowy. Studium przypadku: Zofia Stryjejeńska i środowisko Zakopiańskie. Fenomen Wystaw Światowych3
T-W-3Relacja sztuki i polityki. Wybrane przykłady3
T-W-4Język - element tożsamości i inspiracja dla kultury wizualnej3
T-W-5Nowe mitologie w dizajnie i w kulturze - czytanie znaków i symboli w pejzażu wizualnym2
T-W-6Zaliczenie1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponować wystarczajacą wiedzą by swobodnie poruszać się w omawianej problemtyce j i w sposób otwarty dostrzegać różne aspekty jej funkcjonowania.15
A-W-2Studenci zobowiazani są zdać kolokwium z zakresu poruszanego materiału.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_A/04-c_W01ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, a także wzornictwa przemysłowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W16Zna podstawową terminologię dotyczącą etyki, filozofii socjologii, sztuki, wzornictwa i kultury
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej i designu w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną i design przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej i designu wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1Od land artu do eko-dizajnu. Przykłady działań wizualnych, arcihitektury krajobrazu inspirowane naturą
T-W-2Tożsamość narodowa - styl narodowy. Studium przypadku: Zofia Stryjejeńska i środowisko Zakopiańskie. Fenomen Wystaw Światowych
T-W-3Relacja sztuki i polityki. Wybrane przykłady
T-W-4Język - element tożsamości i inspiracja dla kultury wizualnej
T-W-5Nowe mitologie w dizajnie i w kulturze - czytanie znaków i symboli w pejzażu wizualnym
T-W-6Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
M-2Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejetność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejętnego motywowania dokonywanych wyborów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium - ocena wpływająca na ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajeć.
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajeć.
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajeć oraz potrafi wykorzystać tą wiedzę w sposób przemyślany.
4,0Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajeć, potrafi wykorzystać posiadane informacje oraz prowadzić dyskusję w obrębie wiedzy przekazanej na zajęciach.
4,5Student dysponuje wiedzą z zakresu prowadzonych zajeć, potrafi wykorzystać kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzić dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł.
5,0Student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu prowadzonych zajeć, potrafi w efektywny i przemyślany sposób prezentować, analizować oraz prowadzić dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych zródeł.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_A/04-3_U01Student umiętnie rozpoznaje i interpretuje zjawiska z zakresu kultury współczesnej w relacji do sfer rzeczywistości pozaartystycznej (np. ekologia, polityka).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U26Potrafi interpretować programy etyczne, socjologiczne, a także analizować współczesne nurty kultury, filozofii, sztuki i wzornictwa
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej i designu w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną i design przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej i designu wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1Od land artu do eko-dizajnu. Przykłady działań wizualnych, arcihitektury krajobrazu inspirowane naturą
T-W-2Tożsamość narodowa - styl narodowy. Studium przypadku: Zofia Stryjejeńska i środowisko Zakopiańskie. Fenomen Wystaw Światowych
T-W-3Relacja sztuki i polityki. Wybrane przykłady
T-W-4Język - element tożsamości i inspiracja dla kultury wizualnej
T-W-5Nowe mitologie w dizajnie i w kulturze - czytanie znaków i symboli w pejzażu wizualnym
T-W-6Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
M-2Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejetność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejętnego motywowania dokonywanych wyborów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium - ocena wpływająca na ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczone umiejętnosci wykorzystywania zdobytych informacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_A/04-3_K01Student jest zdolny kreatywnie kształtować własną postawę projektową i planistyczną, jest chętny do czerpania inspiracji z posiadanej wiedzy pozatechnicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K09Student nabywa kompetencje identyfikacji dylematów etycznych, socjologicznych i zagadnień związanych z kulturą, filozofią, sztuką i wzornictwem, co pozwala mu odpowiedzialnie i świadomie uczestniczyć w wydarzeniach społecznych i kulturalnych
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej i designu w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną i design przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej i designu wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1Od land artu do eko-dizajnu. Przykłady działań wizualnych, arcihitektury krajobrazu inspirowane naturą
T-W-2Tożsamość narodowa - styl narodowy. Studium przypadku: Zofia Stryjejeńska i środowisko Zakopiańskie. Fenomen Wystaw Światowych
T-W-3Relacja sztuki i polityki. Wybrane przykłady
T-W-4Język - element tożsamości i inspiracja dla kultury wizualnej
T-W-5Nowe mitologie w dizajnie i w kulturze - czytanie znaków i symboli w pejzażu wizualnym
T-W-6Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
M-2Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejetność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejętnego motywowania dokonywanych wyborów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium - ocena wpływająca na ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jedynie w ograniczonym stopniu jest w stanie skorelować uzyskaną wiedzę z własną postawą projektową i planistyczną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_A/04-3_K02Student nabywa świadomość charakteru własnego otoczenia kulturowego i przyrodniczego w relacji do innych regionów, kręgów kulturowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K09Student nabywa kompetencje identyfikacji dylematów etycznych, socjologicznych i zagadnień związanych z kulturą, filozofią, sztuką i wzornictwem, co pozwala mu odpowiedzialnie i świadomie uczestniczyć w wydarzeniach społecznych i kulturalnych
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej i designu w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną i design przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej i designu wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1Od land artu do eko-dizajnu. Przykłady działań wizualnych, arcihitektury krajobrazu inspirowane naturą
T-W-2Tożsamość narodowa - styl narodowy. Studium przypadku: Zofia Stryjejeńska i środowisko Zakopiańskie. Fenomen Wystaw Światowych
T-W-3Relacja sztuki i polityki. Wybrane przykłady
T-W-4Język - element tożsamości i inspiracja dla kultury wizualnej
T-W-5Nowe mitologie w dizajnie i w kulturze - czytanie znaków i symboli w pejzażu wizualnym
T-W-6Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
M-2Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejetność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejętnego motywowania dokonywanych wyborów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium - ocena wpływająca na ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się nieznaczną świadomością charakteru własnego otoczenia kulturowego i przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0