Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne

Sylabus przedmiotu Autostrady i węzły drogowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Autostrady i węzły drogowe
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Czarnecki <Jacek.Czarnecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 45 3,00,56egzamin
projektyP2 45 3,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs "Budownictwo komunikacyjne"
W-2Zaliczony kurs "Skrzyżowania drogowe"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych.
C-2Umiejętność projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.
C-3Poznanie zasad projektowania urządzeń oświetleniowych, technicznych i infrastruktury uzbrojenia technicznego dróg i ulic.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie celu, zakresu i zasad zaliczenia ćwiczeń projektowych. Wydanie tematów i podkładów mapowych do projektu węzła drogowego. Zawartość opisowej i rysunkowej części projektu.3
T-P-2Typy i charakterystyka map cyfrowych. Cyfrowy model terenu w programie CAD.3
T-P-3Węzeł w planie. Dobór typu węzła. Rozwiązania koncepcyjne.12
T-P-4Węzeł w profilu podłużnym. Wyjazdy i wjazdy. Łącznice.12
T-P-5Przejezdność na elementach węzła.3
T-P-6Przekroje normalne na węźle. Szczegóły konstrukcyjne.6
T-P-7Organizacja ruchu na węźle.6
45
wykłady
T-W-1Treści programowe i zasady przeprowadzenia egzaminu. Definicje i charakterystyka ogólna dróg szybkiego ruchu. Aspekty prawne w ustawie o ruchu drogowym3
T-W-2Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w planie i w profilu podłużnym.3
T-W-3Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w przekroju normalnym.3
T-W-4Definicje, typy i klasyfikacja węzłów drogowych. Zalecenia dotyczące typu skrzyżowania i węzła. Zakres stosowania poszczególnych typów węzłów. Postępowanie prawne w sprawie wydania decyzji zrid, pozwolenie wejścia na budowę3
T-W-5Typy łącznic i ich charakterystyka. Jezdnie zbierająco – rozprowadzające i obszary przeplatania.3
T-W-6Wyjazdy i wjazdy na jezdnie główne, łącznice i jezdnie zbierająco – rozprowadzające.6
T-W-7Miejsca obsługi podróżnych.3
T-W-8Organizacja ruchu na drogach szybkiego ruchu i węzłach drogowych.3
T-W-9Urządzenia oświetleniowe i techniczne dróg.3
T-W-10Odwodnienie dróg szybkiego ruchu i węzłów.3
T-W-11Ocena i wybór wariantów rozwiązań projektowych węzłów.3
T-W-12Projektowanie autostrad płatnych.3
T-W-13Podstawowa infrastruktura techniczna w przekroju ulicznym. Zasady lokalizacji uzbrojenia podziemnego w pasie drogowym.3
T-W-14Podstawy ochrony środowiska w projektowaniu dróg i ulic.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.45
A-P-2Wykonanie wizji lokalnej na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym.2
A-P-3Wykonanie pomiarów natężenia ruchu na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym.8
A-P-4Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści ćwiczeń i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD.15
A-P-5Wykonanie projektu20
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.45
A-W-2Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów.20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.22
A-W-4Udział w egzaminie.3
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/08_W01
Ma wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
B_2A_W06, B_2A_W10, B_2A_W13C-1, C-2, C-3T-P-2, T-P-6, T-P-7, T-P-3, T-P-4, T-W-7, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1
B_2A_DUL/D/08_W02
Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
B_2A_W09C-2T-P-2, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-3, T-P-4, T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/08_U01
Potrafi sklasyfikować drogi szybkiego ruchu i węzły drogowe oraz sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
B_2A_U07, B_2A_U08, B_2A_U14, B_2A_U18, B_2A_U21, B_2A_U22C-1, C-2T-P-2, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-3, T-P-4, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/08_K01
Jest odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego.
B_2A_K02C-2T-P-2, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-3, T-P-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/08_W01
Ma wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
2,0Student(ka) nie ma wiedzy dotyczącej wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
3,0Student(ka) ma minimalną wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
3,5Student(ka) ma podstawową wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
4,0Student(ka) ma dobrą wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
4,5Student(ka) ma więcej niż dobrą wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
5,0Student(ka) ma bardzo dobrą wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
B_2A_DUL/D/08_W02
Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
2,0Student(ka) nie zna zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
3,0Student(ka) w minimalnym stopniu zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
3,5Student(ka) w podstawowym stopniu zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
4,0Student(ka) posiada dobrą wiedzę z zakresu zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
4,5Student(ka) posiada więcej niż dobrą wiedzę z zakresu zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
5,0Student(ka) posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/08_U01
Potrafi sklasyfikować drogi szybkiego ruchu i węzły drogowe oraz sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
2,0Student(ka) nie potrafi sporządzić dokumentacji technicznej węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
3,0Student(ka) z trudnością potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
3,5Student(ka) bez większych trudności potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
4,0Student(ka) potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
4,5Student(ka) w sposób dobry potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
5,0Student(ka) w sposób bardzo dobry potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/08_K01
Jest odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego.
2,0Student(ka) nie jest odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego.
3,0Student(ka) w minimalnym stopniu jest odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego i może wymagać nadzoru.
3,5Student(ka) w podstawowym stopniu jest odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego.
4,0Student(ka) jest odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego.
4,5Student(ka) jest bardzo odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego.
5,0Student(ka) jest bardzo odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego, nadzoruje i koordynuje pracę innych członków zespołu.

Literatura podstawowa

  1. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, 1999, Dz. U. Nr 43 z 1999 r., poz. 430 z późń. zm.
  2. Obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z dnia 25 stycznia w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o drogach publicznych, Warszawa, 2007, Dz. U. Nr 19 z 2007 r. poz. 115
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, Warszawa, 2003, Dz. U. Nr 220 z 2003 r., poz. 2181
  4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 stycznia 2002 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych, Warszawa, 2002, Dz. U. Nr 12 z 2002 r., poz. 116 z późn. zm.
  5. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 listopada 2004 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, 2004, Dz.U. nr 256 z 2004 r., poz. 2571
  6. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie., 2000, Dz. U. Nr 63 z 2000 r., poz. 735 z późn. zm.
  7. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2008
  8. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, WKŁ, Warszawa, 1999
  9. Tracz M., Allsop R. E., Skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, WKŁ, Warszawa, 1990
  10. Krystek R., Węzły drogowe i autostradowe, WKŁ, Warszawa, 2008
  11. Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych cz. I i II, GDDP, Warszawa, 2001
  12. Wytyczne projektowania dróg – WPD 1, WPD – 2 i WPD- 3, GDDP, Warszawa, 1995
  13. Wytyczne projektowania ulic, GDDP, Warszawa, 1992

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Komentarz do warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Cz. II Zagadnienia techniczne, GDDKiA, Warszawa, 2002
  2. Stypułkowski B., Drogi kołowe i węzły drogowe, PWN, Warszawa, 1984
  3. Datka S., Ulice, Politechnika Krakowska, Kraków, 1986
  4. Sołowczuk A., Majer S., Matecki K., Pobłocka M., Realizacja węzła „Klucz” na połączeniu drogi ekspresowej S3 i autostrady A6, Inżynieria i Budownictwo, 2009, nr 5, s. 252–257
  5. Sołowczuk A., Utrzymanie zimowe autostrad i dróg ekspresowych, Drogi Lądowe – Powietrzne –Wodne, 2011, nr 2, s. 50–63
  6. Sołowczuk A., Matecki K., Wybrane obiekty inżynierskie nad drogą ekspresową S3, Inżynieria i Budownictwo, 2011, nr 5, s. 284–287
  7. Kacprzak D., Sołowczuk A., Studium analityczne warunków projektowych węzła dwupoziomowego z rondem, Inżynieria i Budownictwo, 2015, nr 5, s. 234–237
  8. Sołowczuk A., Kacprzak D., Identification of Determinants of the Speed-Reducing Effect of Pedestrian Refuges in Villages Located on a Chosen Regional Road, Symmetry, Szwajcaria Bazylea, 2019, 11(4), 597, https://doi.org/10.3390/sym11040597

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie celu, zakresu i zasad zaliczenia ćwiczeń projektowych. Wydanie tematów i podkładów mapowych do projektu węzła drogowego. Zawartość opisowej i rysunkowej części projektu.3
T-P-2Typy i charakterystyka map cyfrowych. Cyfrowy model terenu w programie CAD.3
T-P-3Węzeł w planie. Dobór typu węzła. Rozwiązania koncepcyjne.12
T-P-4Węzeł w profilu podłużnym. Wyjazdy i wjazdy. Łącznice.12
T-P-5Przejezdność na elementach węzła.3
T-P-6Przekroje normalne na węźle. Szczegóły konstrukcyjne.6
T-P-7Organizacja ruchu na węźle.6
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Treści programowe i zasady przeprowadzenia egzaminu. Definicje i charakterystyka ogólna dróg szybkiego ruchu. Aspekty prawne w ustawie o ruchu drogowym3
T-W-2Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w planie i w profilu podłużnym.3
T-W-3Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w przekroju normalnym.3
T-W-4Definicje, typy i klasyfikacja węzłów drogowych. Zalecenia dotyczące typu skrzyżowania i węzła. Zakres stosowania poszczególnych typów węzłów. Postępowanie prawne w sprawie wydania decyzji zrid, pozwolenie wejścia na budowę3
T-W-5Typy łącznic i ich charakterystyka. Jezdnie zbierająco – rozprowadzające i obszary przeplatania.3
T-W-6Wyjazdy i wjazdy na jezdnie główne, łącznice i jezdnie zbierająco – rozprowadzające.6
T-W-7Miejsca obsługi podróżnych.3
T-W-8Organizacja ruchu na drogach szybkiego ruchu i węzłach drogowych.3
T-W-9Urządzenia oświetleniowe i techniczne dróg.3
T-W-10Odwodnienie dróg szybkiego ruchu i węzłów.3
T-W-11Ocena i wybór wariantów rozwiązań projektowych węzłów.3
T-W-12Projektowanie autostrad płatnych.3
T-W-13Podstawowa infrastruktura techniczna w przekroju ulicznym. Zasady lokalizacji uzbrojenia podziemnego w pasie drogowym.3
T-W-14Podstawy ochrony środowiska w projektowaniu dróg i ulic.3
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.45
A-P-2Wykonanie wizji lokalnej na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym.2
A-P-3Wykonanie pomiarów natężenia ruchu na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym.8
A-P-4Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści ćwiczeń i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD.15
A-P-5Wykonanie projektu20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.45
A-W-2Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów.20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.22
A-W-4Udział w egzaminie.3
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/08_W01Ma wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
B_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Znajomość klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych.
C-2Umiejętność projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.
C-3Poznanie zasad projektowania urządzeń oświetleniowych, technicznych i infrastruktury uzbrojenia technicznego dróg i ulic.
Treści programoweT-P-2Typy i charakterystyka map cyfrowych. Cyfrowy model terenu w programie CAD.
T-P-6Przekroje normalne na węźle. Szczegóły konstrukcyjne.
T-P-7Organizacja ruchu na węźle.
T-P-3Węzeł w planie. Dobór typu węzła. Rozwiązania koncepcyjne.
T-P-4Węzeł w profilu podłużnym. Wyjazdy i wjazdy. Łącznice.
T-W-7Miejsca obsługi podróżnych.
T-W-12Projektowanie autostrad płatnych.
T-W-13Podstawowa infrastruktura techniczna w przekroju ulicznym. Zasady lokalizacji uzbrojenia podziemnego w pasie drogowym.
T-W-14Podstawy ochrony środowiska w projektowaniu dróg i ulic.
T-W-6Wyjazdy i wjazdy na jezdnie główne, łącznice i jezdnie zbierająco – rozprowadzające.
T-W-8Organizacja ruchu na drogach szybkiego ruchu i węzłach drogowych.
T-W-9Urządzenia oświetleniowe i techniczne dróg.
T-W-10Odwodnienie dróg szybkiego ruchu i węzłów.
T-W-11Ocena i wybór wariantów rozwiązań projektowych węzłów.
T-W-2Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w planie i w profilu podłużnym.
T-W-3Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w przekroju normalnym.
T-W-4Definicje, typy i klasyfikacja węzłów drogowych. Zalecenia dotyczące typu skrzyżowania i węzła. Zakres stosowania poszczególnych typów węzłów. Postępowanie prawne w sprawie wydania decyzji zrid, pozwolenie wejścia na budowę
T-W-5Typy łącznic i ich charakterystyka. Jezdnie zbierająco – rozprowadzające i obszary przeplatania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student(ka) nie ma wiedzy dotyczącej wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
3,0Student(ka) ma minimalną wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
3,5Student(ka) ma podstawową wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
4,0Student(ka) ma dobrą wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
4,5Student(ka) ma więcej niż dobrą wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
5,0Student(ka) ma bardzo dobrą wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/08_W02Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu budownictwa
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.
Treści programoweT-P-2Typy i charakterystyka map cyfrowych. Cyfrowy model terenu w programie CAD.
T-P-5Przejezdność na elementach węzła.
T-P-6Przekroje normalne na węźle. Szczegóły konstrukcyjne.
T-P-7Organizacja ruchu na węźle.
T-P-3Węzeł w planie. Dobór typu węzła. Rozwiązania koncepcyjne.
T-P-4Węzeł w profilu podłużnym. Wyjazdy i wjazdy. Łącznice.
T-W-6Wyjazdy i wjazdy na jezdnie główne, łącznice i jezdnie zbierająco – rozprowadzające.
T-W-8Organizacja ruchu na drogach szybkiego ruchu i węzłach drogowych.
T-W-2Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w planie i w profilu podłużnym.
T-W-3Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w przekroju normalnym.
T-W-5Typy łącznic i ich charakterystyka. Jezdnie zbierająco – rozprowadzające i obszary przeplatania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student(ka) nie zna zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
3,0Student(ka) w minimalnym stopniu zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
3,5Student(ka) w podstawowym stopniu zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
4,0Student(ka) posiada dobrą wiedzę z zakresu zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
4,5Student(ka) posiada więcej niż dobrą wiedzę z zakresu zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
5,0Student(ka) posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/08_U01Potrafi sklasyfikować drogi szybkiego ruchu i węzły drogowe oraz sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów budowlanych
B_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
B_2A_U14Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów budowlanych
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U21Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne w różnych obiektach budowlanych w zależności od studiowanej specjalności
B_2A_U22Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą również aspekty pozatechniczne, zaprojektować złożony obiekt budowlany lub proces technologiczny właściwy dla studiowanej specjalności oraz określić co najmniej w części, sposób jego realizacji, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Znajomość klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych.
C-2Umiejętność projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.
Treści programoweT-P-2Typy i charakterystyka map cyfrowych. Cyfrowy model terenu w programie CAD.
T-P-5Przejezdność na elementach węzła.
T-P-6Przekroje normalne na węźle. Szczegóły konstrukcyjne.
T-P-7Organizacja ruchu na węźle.
T-P-3Węzeł w planie. Dobór typu węzła. Rozwiązania koncepcyjne.
T-P-4Węzeł w profilu podłużnym. Wyjazdy i wjazdy. Łącznice.
T-W-6Wyjazdy i wjazdy na jezdnie główne, łącznice i jezdnie zbierająco – rozprowadzające.
T-W-8Organizacja ruchu na drogach szybkiego ruchu i węzłach drogowych.
T-W-4Definicje, typy i klasyfikacja węzłów drogowych. Zalecenia dotyczące typu skrzyżowania i węzła. Zakres stosowania poszczególnych typów węzłów. Postępowanie prawne w sprawie wydania decyzji zrid, pozwolenie wejścia na budowę
T-W-5Typy łącznic i ich charakterystyka. Jezdnie zbierająco – rozprowadzające i obszary przeplatania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student(ka) nie potrafi sporządzić dokumentacji technicznej węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
3,0Student(ka) z trudnością potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
3,5Student(ka) bez większych trudności potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
4,0Student(ka) potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
4,5Student(ka) w sposób dobry potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
5,0Student(ka) w sposób bardzo dobry potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/08_K01Jest odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.
Treści programoweT-P-2Typy i charakterystyka map cyfrowych. Cyfrowy model terenu w programie CAD.
T-P-5Przejezdność na elementach węzła.
T-P-6Przekroje normalne na węźle. Szczegóły konstrukcyjne.
T-P-7Organizacja ruchu na węźle.
T-P-3Węzeł w planie. Dobór typu węzła. Rozwiązania koncepcyjne.
T-P-4Węzeł w profilu podłużnym. Wyjazdy i wjazdy. Łącznice.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student(ka) nie jest odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego.
3,0Student(ka) w minimalnym stopniu jest odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego i może wymagać nadzoru.
3,5Student(ka) w podstawowym stopniu jest odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego.
4,0Student(ka) jest odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego.
4,5Student(ka) jest bardzo odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego.
5,0Student(ka) jest bardzo odpowiedzialny(a) za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego, nadzoruje i koordynuje pracę innych członków zespołu.