Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne
Sylabus przedmiotu Budowle piętrzące i elektrownie wodne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budowle piętrzące i elektrownie wodne | ||
Specjalność | Budownictwo Hydrotechniczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Wodnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Libront <Dorota.Libront@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Norbert Laskowski <Norbert.Laskowski@zut.edu.pl>, Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>, Aleksandra Mokrzycka-Olek <Aleksandra.Mokrzycka-Olek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs: Hydraulika i hydrologia |
W-2 | Ukończony kurs: Podstawy budownictwa wodnego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość podstaw projektowania hydraulicznego budowli wodnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Filtracja przez podłoże budowli piętrzącej | 15 |
T-P-2 | Filtracja przez korpus zapory ziemnej | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe wymiary jazów oraz rozwiązania konstrukcyjne. | 2 |
T-W-2 | Konstrukcje dokowe. Konstrukcje jazów z niezależnymi filtrami. | 2 |
T-W-3 | Stateczność jazów. Filtracja i wypór pod jazem. | 2 |
T-W-4 | Elementy uszczelniające. Drenaże i filtry odwrotne. | 2 |
T-W-5 | Wybrane zagadnienia posadowienia | 1 |
T-W-6 | Filtracja w budowlach wodnych | 2 |
T-W-7 | Projektowanie i wyposażenie MEW | 3 |
T-W-8 | zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | samodzielna realizacja zadań projektowych | 15 |
A-P-3 | bieżące utrwalanie poznanego materiału | 7 |
52 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | samodzielne pogłębianie treści wykładów | 20 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny) |
M-2 | Metody praktyczne (metoda projektów) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_H/D/10_W01 Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu budowli pietrzących i MEW oraz podstawową w zakresie ich utrzymania. | B_2A_W06, B_2A_W12 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_H/D/10_U01 Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu hydrauliki, hydologii i hydrogeologii z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych | B_2A_U11, B_2A_U18, B_2A_U22 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_H/D/10_K01 Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego | B_2A_K01 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_H/D/10_W01 Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu budowli pietrzących i MEW oraz podstawową w zakresie ich utrzymania. | 2,0 | |
3,0 | posiada minimalna wiedzę z przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_H/D/10_U01 Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu hydrauliki, hydologii i hydrogeologii z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych | 2,0 | |
3,0 | poprawna realizacja zadania projektowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_H/D/10_K01 Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego | 2,0 | |
3,0 | poprawna realizacja zadania projektowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wiesław Depczyński, Andrzej Szamowski, Budowle i zbiorniki wodne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1999
- Minister Środowiska, Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 20 kwietnia 2007 w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie, 2007
- Bednarczyk Stefan, Bolt Adam, Mackiewicz Stanisław, Stateczność oraz bezpieczeństwo jazów i zapór, Wydawnictwo Politechnik Gdańskiej, Gdańsk, 2009
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Budownictwo Betonowe, tom 17, Arkady, 1969
- Aleksander Łaski, Elektrownie wodne rozwiązania i dobór parametrów, Wydawnictwa Naukowo –Techniczne, Warszawa, 1971
- Julian Lambor:, Gospodarka wodna na zbiornikach retencyjnych, Arkady, Warszawa, 1962
- Janusz Kubrak, Hydraulika techniczna, Wyd. SGGW, Warszawa, 1998
- Fanti K., Fiedler K.,Kowalewski J.,Wójcicki S., Budowle piętrzące, Arkady, Warszawa, 1972
- Boretti Z., Bogucki W., Gajowniczek S., Hryniewiecka W., Przykłady obliczeń konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa, 1997
- Krystyna Kazimierowicz-Frankowska, Geosyntetyki w budownictwie wodnym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019
- D. Libront, Bezpieczeństwo budowli piętrzących w Regionalne problemy gospodarki wodnej i hydrotechniki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, 2007