Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne

Sylabus przedmiotu Podstawy mostownictwa II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy mostownictwa II
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Hołowaty <Janusz.Holowaty@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 30 1,30,44zaliczenie
wykładyW3 15 0,70,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mechanika budowli
W-2Wytrzymałość materiałów
W-3Konstrukcje betonowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z branżą mostownictwa.
C-2Poznanie zasad projektowych i wykonawczych w mostownictwie.
C-3Umiejętność wykonania prostego projektu obiektu mostowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie zasad ćwiczeń. Wydanie tematów. Omówienie zawartości projektu. Wyjaśnienie pojęć i terminów.2
T-P-2Kształtowanie przęsła belkowego. Dobór przekroju poprzecznego mostu, dobór materiałów konstrukcyjnych i wyposażenia. Kształtowanie przekroju poprzecznego drogi na dojeździe do mostu.2
T-P-3Rysunek budowlany przęsła. Sprawdzenie rysunków przekrojów poprzecznych mostu i drogi.2
T-P-4Zasady obliczeń statycznych. Kombinacje oddziaływań. Obliczenia statyczne pomostu: zestawienie obciążeń i obliczenie sił wewnętrznych.2
T-P-5Sprawdzenie rysunku budowlanego przęsła.2
T-P-6Wymiarowanie elementów pomostu.2
T-P-7Obliczenia statyczne dźwigarów głównych. Zestawienie oddziaływań stałych i zmiennych. Obliczenia wielkości sił wewnętrznych.2
T-P-8Wymiarowanie dźwigarów głównych w stanie granicznym nośności. Sprawdzenie stanu zaawnasowania projektu.2
T-P-9Sprawdzenie stanów granicznych użytkowalności przęsła. Obliczenia i dobór elementów wyposażenia.2
T-P-10Zakres i omówienie rysunków konstrukcyjnych. Sprawdzenie stanu zaawnasowania projektu.2
T-P-11Technologia budowy przęsła. Rysunki technologiczne.2
T-P-12Sprawdzenie rysunków konstrukcycjnych i technologicznych.2
T-P-13Omówienie zawartości opisu technicznego i przedmiaru robót.2
T-P-14Korekty i uzupełnienia do projektu i opisu technicznego. Zagadnienia technologiczne.2
T-P-15Zakończenie projektu. Podsumowanie zajęć, omówienie błędów, ocena końcowa.2
30
wykłady
T-W-1Zalecana literatura. Rodzaje konstrukcji inżynierskich i obiektów mostowych.1
T-W-2Zarządzanie i finansowanie obiektów mostowych. Aspekty prawne w zamówieniach publicznych. Części składowe obiektów mostowych.1
T-W-3Kształtowanie przęsła mostu drogowego. Podstawowe elementy wyposażenie mostów.1
T-W-4Podstawowe wymiary obiektów mostowych. Skrajnia i światło mostu.1
T-W-5Materiały stosowane w budowie mostów.1
T-W-6Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 1.1
T-W-7Oddziaływania na obiekty mostowe. Obciążenia ruchome.1
T-W-8Podstawy obliczeń statycznych. Weryfikacja przekrojów konstrukcyjnych.1
T-W-9Podstawowe typy betonowych obiektów mostowych.1
T-W-10Podstawowe typy mostów stalowych.1
T-W-11Układy konstrukcyjne mostów.1
T-W-12Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 2.1
T-W-13Przykłady budowy mostów betonowych.1
T-W-14Przykłady budowy mostów stalowych.1
T-W-15Historia i rozwój konstrukcji mostowych. Podsumowanie przedmiotu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych30
A-P-2Samodzielna praca nad projektem10
40
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do posumowania wiedzy3
A-W-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału2
A-W-4Udział w konsultacjach1
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: sprawdzian z wykładów i ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/17_W01
Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu mostownictwa.
B_2A_W05C-1, C-2T-W-13, T-W-14, T-W-1, T-W-4, T-W-15, T-W-9, T-W-2, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-11, T-P-8, T-P-9, T-P-7, T-P-3M-1, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/17_U01
Potrafi wykonać projekt prostego mostu.
B_2A_U14, B_2A_U20C-1, C-3T-W-4, T-W-11, T-W-12, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-11, T-P-8, T-P-9, T-P-7, T-P-3M-1, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/17_K01
Ma świadomość potrzeby i zdolność do samodzielnego rozszerzania wiedzy.
B_2A_K02, B_2A_K06C-1, C-2T-W-1, T-P-12, T-P-14, T-P-15M-1, M-3S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/17_W01
Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu mostownictwa.
2,0<50%
3,050-60%
3,560-70%
4,070-80%
4,580-90%
5,0>90%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/17_U01
Potrafi wykonać projekt prostego mostu.
2,0<50%
3,050-60%
3,560-70%
4,070-80%
4,580-90%
5,0>90%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/17_K01
Ma świadomość potrzeby i zdolność do samodzielnego rozszerzania wiedzy.
2,0<50%
3,050-60%
3,560-70%
4,079-80%
4,580-90%
5,0>90%

Literatura podstawowa

  1. Madaj A., Wołowicki W., Projektowanie mostów betonowych, WKŁ, Warszawa, 2010
  2. Leonhardt F., Podstawy budowy mostów betonowych, Warszawa, WKŁ, 1982
  3. Ryżyński A. i in., Mosty stalowe, PWN, Warszawa - Poznań, 1994
  4. Hołowaty J., Mosty zespolone w przebudowie dróg województwa zachodniopomorskiego, Inżynieria i Budownictwo, Warszawa, 2017, 10

Literatura dodatkowa

  1. Madaj A., Wołowicki W., Budowa i utrzymanie mostów, WKŁ, Warszawa, 2007
  2. Hołowaty J., Technologie budowy obiektów mostowych w przebudowie drogi ekspresowej S5/S10, Inżynieria i Budownictwo, Warszawa, 2011, 7-8
  3. Hołowaty J., Uproszczone metody rozdzaiłu poprzecznego obciążeń w mostach drogowych, Mosty, Katowice, 2010, 4

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie zasad ćwiczeń. Wydanie tematów. Omówienie zawartości projektu. Wyjaśnienie pojęć i terminów.2
T-P-2Kształtowanie przęsła belkowego. Dobór przekroju poprzecznego mostu, dobór materiałów konstrukcyjnych i wyposażenia. Kształtowanie przekroju poprzecznego drogi na dojeździe do mostu.2
T-P-3Rysunek budowlany przęsła. Sprawdzenie rysunków przekrojów poprzecznych mostu i drogi.2
T-P-4Zasady obliczeń statycznych. Kombinacje oddziaływań. Obliczenia statyczne pomostu: zestawienie obciążeń i obliczenie sił wewnętrznych.2
T-P-5Sprawdzenie rysunku budowlanego przęsła.2
T-P-6Wymiarowanie elementów pomostu.2
T-P-7Obliczenia statyczne dźwigarów głównych. Zestawienie oddziaływań stałych i zmiennych. Obliczenia wielkości sił wewnętrznych.2
T-P-8Wymiarowanie dźwigarów głównych w stanie granicznym nośności. Sprawdzenie stanu zaawnasowania projektu.2
T-P-9Sprawdzenie stanów granicznych użytkowalności przęsła. Obliczenia i dobór elementów wyposażenia.2
T-P-10Zakres i omówienie rysunków konstrukcyjnych. Sprawdzenie stanu zaawnasowania projektu.2
T-P-11Technologia budowy przęsła. Rysunki technologiczne.2
T-P-12Sprawdzenie rysunków konstrukcycjnych i technologicznych.2
T-P-13Omówienie zawartości opisu technicznego i przedmiaru robót.2
T-P-14Korekty i uzupełnienia do projektu i opisu technicznego. Zagadnienia technologiczne.2
T-P-15Zakończenie projektu. Podsumowanie zajęć, omówienie błędów, ocena końcowa.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zalecana literatura. Rodzaje konstrukcji inżynierskich i obiektów mostowych.1
T-W-2Zarządzanie i finansowanie obiektów mostowych. Aspekty prawne w zamówieniach publicznych. Części składowe obiektów mostowych.1
T-W-3Kształtowanie przęsła mostu drogowego. Podstawowe elementy wyposażenie mostów.1
T-W-4Podstawowe wymiary obiektów mostowych. Skrajnia i światło mostu.1
T-W-5Materiały stosowane w budowie mostów.1
T-W-6Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 1.1
T-W-7Oddziaływania na obiekty mostowe. Obciążenia ruchome.1
T-W-8Podstawy obliczeń statycznych. Weryfikacja przekrojów konstrukcyjnych.1
T-W-9Podstawowe typy betonowych obiektów mostowych.1
T-W-10Podstawowe typy mostów stalowych.1
T-W-11Układy konstrukcyjne mostów.1
T-W-12Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 2.1
T-W-13Przykłady budowy mostów betonowych.1
T-W-14Przykłady budowy mostów stalowych.1
T-W-15Historia i rozwój konstrukcji mostowych. Podsumowanie przedmiotu.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych30
A-P-2Samodzielna praca nad projektem10
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do posumowania wiedzy3
A-W-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału2
A-W-4Udział w konsultacjach1
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_KBI/D/17_W01Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu mostownictwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z branżą mostownictwa.
C-2Poznanie zasad projektowych i wykonawczych w mostownictwie.
Treści programoweT-W-13Przykłady budowy mostów betonowych.
T-W-14Przykłady budowy mostów stalowych.
T-W-1Zalecana literatura. Rodzaje konstrukcji inżynierskich i obiektów mostowych.
T-W-4Podstawowe wymiary obiektów mostowych. Skrajnia i światło mostu.
T-W-15Historia i rozwój konstrukcji mostowych. Podsumowanie przedmiotu.
T-W-9Podstawowe typy betonowych obiektów mostowych.
T-W-2Zarządzanie i finansowanie obiektów mostowych. Aspekty prawne w zamówieniach publicznych. Części składowe obiektów mostowych.
T-W-11Układy konstrukcyjne mostów.
T-W-10Podstawowe typy mostów stalowych.
T-W-12Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 2.
T-W-3Kształtowanie przęsła mostu drogowego. Podstawowe elementy wyposażenie mostów.
T-W-7Oddziaływania na obiekty mostowe. Obciążenia ruchome.
T-W-6Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 1.
T-W-5Materiały stosowane w budowie mostów.
T-W-8Podstawy obliczeń statycznych. Weryfikacja przekrojów konstrukcyjnych.
T-P-2Kształtowanie przęsła belkowego. Dobór przekroju poprzecznego mostu, dobór materiałów konstrukcyjnych i wyposażenia. Kształtowanie przekroju poprzecznego drogi na dojeździe do mostu.
T-P-4Zasady obliczeń statycznych. Kombinacje oddziaływań. Obliczenia statyczne pomostu: zestawienie obciążeń i obliczenie sił wewnętrznych.
T-P-6Wymiarowanie elementów pomostu.
T-P-11Technologia budowy przęsła. Rysunki technologiczne.
T-P-8Wymiarowanie dźwigarów głównych w stanie granicznym nośności. Sprawdzenie stanu zaawnasowania projektu.
T-P-9Sprawdzenie stanów granicznych użytkowalności przęsła. Obliczenia i dobór elementów wyposażenia.
T-P-7Obliczenia statyczne dźwigarów głównych. Zestawienie oddziaływań stałych i zmiennych. Obliczenia wielkości sił wewnętrznych.
T-P-3Rysunek budowlany przęsła. Sprawdzenie rysunków przekrojów poprzecznych mostu i drogi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego
S-2Ocena formująca: sprawdzian z wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,050-60%
3,560-70%
4,070-80%
4,580-90%
5,0>90%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_KBI/D/17_U01Potrafi wykonać projekt prostego mostu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U14Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów budowlanych
B_2A_U20Potrafi zaprojektować elementy i złożone konstrukcje obiektów budowlanych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z branżą mostownictwa.
C-3Umiejętność wykonania prostego projektu obiektu mostowego.
Treści programoweT-W-4Podstawowe wymiary obiektów mostowych. Skrajnia i światło mostu.
T-W-11Układy konstrukcyjne mostów.
T-W-12Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 2.
T-W-3Kształtowanie przęsła mostu drogowego. Podstawowe elementy wyposażenie mostów.
T-W-7Oddziaływania na obiekty mostowe. Obciążenia ruchome.
T-W-6Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 1.
T-W-5Materiały stosowane w budowie mostów.
T-W-8Podstawy obliczeń statycznych. Weryfikacja przekrojów konstrukcyjnych.
T-P-2Kształtowanie przęsła belkowego. Dobór przekroju poprzecznego mostu, dobór materiałów konstrukcyjnych i wyposażenia. Kształtowanie przekroju poprzecznego drogi na dojeździe do mostu.
T-P-4Zasady obliczeń statycznych. Kombinacje oddziaływań. Obliczenia statyczne pomostu: zestawienie obciążeń i obliczenie sił wewnętrznych.
T-P-6Wymiarowanie elementów pomostu.
T-P-11Technologia budowy przęsła. Rysunki technologiczne.
T-P-8Wymiarowanie dźwigarów głównych w stanie granicznym nośności. Sprawdzenie stanu zaawnasowania projektu.
T-P-9Sprawdzenie stanów granicznych użytkowalności przęsła. Obliczenia i dobór elementów wyposażenia.
T-P-7Obliczenia statyczne dźwigarów głównych. Zestawienie oddziaływań stałych i zmiennych. Obliczenia wielkości sił wewnętrznych.
T-P-3Rysunek budowlany przęsła. Sprawdzenie rysunków przekrojów poprzecznych mostu i drogi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego
S-2Ocena formująca: sprawdzian z wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,050-60%
3,560-70%
4,070-80%
4,580-90%
5,0>90%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_KBI/D/17_K01Ma świadomość potrzeby i zdolność do samodzielnego rozszerzania wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
B_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z branżą mostownictwa.
C-2Poznanie zasad projektowych i wykonawczych w mostownictwie.
Treści programoweT-W-1Zalecana literatura. Rodzaje konstrukcji inżynierskich i obiektów mostowych.
T-P-12Sprawdzenie rysunków konstrukcycjnych i technologicznych.
T-P-14Korekty i uzupełnienia do projektu i opisu technicznego. Zagadnienia technologiczne.
T-P-15Zakończenie projektu. Podsumowanie zajęć, omówienie błędów, ocena końcowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,050-60%
3,560-70%
4,079-80%
4,580-90%
5,0>90%