Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Projektowanie układów komunikacyjnych w miastach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie układów komunikacyjnych w miastach
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Czarnecki <Jacek.Czarnecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Czarnecki <Jacek.Czarnecki@zut.edu.pl>, Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 45 2,60,44zaliczenie
wykładyW6 30 2,40,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs "Budownictwo komunikacyjne"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość klasyfikacji dróg, ulic i skrzyżowań.
C-2Poznanie zasad projektowania elementów infrastruktury ulicznej (chodniki, przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne, elementy uspokojenia ruchu).
C-3Umiejętność projektowania miejskich skrzyżowań drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie treści programowych ćwiczeń oraz zawartości projektu. Wydanie tematów ćwiczeń projektowych i podkładów mapowych skrzyżowań do wykonania projektu koncepcyjnego ich przebudowy.3
T-P-2Kalibracja podkładu mapowego i umieszczenie jej w odpowiednich współrzędnych geodezyjnych. Omówienie oznaczeń na podkładzie mapowym.3
T-P-3Wyznaczenie linii rozgraniczających. Wstępna koncepcja skrzyżowania.6
T-P-4Koncepcja skrzyżowania.9
T-P-5Geometria i wymiarowanie skrzyżowania miejskiego – plan sytuacyjno – wysokościowy. Sprawdzenie przejezdności skrzyżowania.6
T-P-6Projektowanie chodników, ścieżek rowerowych, usprawnień dla niepełnosprawnych, miejsc parkingowych, zatok autobusowych i zjazdów (geometria, wymiarowanie, odwodnienie itp.)6
T-P-7Profil podłużny ulicy nadrzędnej i podrzędnej.6
T-P-8Przekrój normalny ulicy nadrzędnej i podrzędnej.6
45
wykłady
T-W-1Treści programowe i zasady przeprowadzenia egzaminu. Podstawowe definicje i parametry dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań.2
T-W-2Podział skrzyżowań (ze względu na układ wlotów, organizację ruchu, geometrię, natężenie ruchu na wlotach).2
T-W-3Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań zwykłych i skanalizowanych w planie sytuacyjnym. Elementy usprawnienia ruchu dla niepełnosprawnych.8
T-W-4Dobór typu skrzyżowania. Pomiary natężenia ruchu.2
T-W-5Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań w profilu podłużnym.4
T-W-6Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań w przekroju normalnym.2
T-W-7Projektowanie chodników i przejść dla pieszych.2
T-W-8Projektowanie ścieżek rowerowych.2
T-W-9Zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne.2
T-W-10Elementy uspokojenia ruchu.2
T-W-11Odwodnienie ulic.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.45
A-P-2Wykonanie wizji lokalnej na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym.2
A-P-3Wykonanie pomiarów natężenia ruchu na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym.2
A-P-4Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści ćwiczeń i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD.14
A-P-5Projekt skrzyżowania15
78
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.30
A-W-2Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów.20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.20
A-W-4Udział w egzaminie.2
72

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL03_W01
Zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w ich projektowaniu.
B_1A_W10, B_1A_W07, B_1A_W23C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-11M-1S-1
B_1A_S1/D/DUL03_W02
Zna podstawowe zasady opracowania i wydruku rysunku planu sytuacyjnego, profilu podłużnego i przekrojów normalnych skrzyżowania ulic z wykorzystaniem oprogramowania CAD. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie skrzyżowań.
B_1A_W02, B_1A_W11, B_1A_W14C-3, C-2T-P-6, T-P-5, T-P-3, T-P-2, T-P-7, T-P-8, T-P-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-11M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL03_U01
Potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując odpowiednio wybrane środowisko CAD. Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu projektowania skrzyżowań, planując je, interpretując i analizując.
B_1A_U06, B_1A_U07, B_1A_U11, B_1A_U19C-1, C-3, C-2T-P-6, T-P-5, T-P-3, T-P-2, T-P-7, T-P-8, T-P-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-11M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL03_K01
Rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie. Rozumie znaczenie odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń inżynierskich. Ma świadomość zapewnienia bezpieczeństwa działań inżynierskich, które podejmuje.
B_1A_K01, B_1A_K04C-3, C-2T-P-6, T-P-5, T-P-7, T-P-8, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-11M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL03_W01
Zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w ich projektowaniu.
2,0Student(ka) nie zna wytycznych technicznych stosowanych w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach.
3,0Student(ka) w minimalnym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach.
3,5Student(ka) w podstawowym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach.
4,0Student(ka) w dobrym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach.
4,5Student(ka) w więcej niż dobrym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach.
5,0Student(ka) w bardzo dobrym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach.
B_1A_S1/D/DUL03_W02
Zna podstawowe zasady opracowania i wydruku rysunku planu sytuacyjnego, profilu podłużnego i przekrojów normalnych skrzyżowania ulic z wykorzystaniem oprogramowania CAD. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie skrzyżowań.
2,0Student(ka) nie zna wytycznych technicznych i zasad projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD.
3,0Student(ka) w minimalnym stopniu zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD.
3,5Student(ka) w podstawowym stopniu zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD.
4,0Student(ka) w dobrym stopniu zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD.
4,5Student(ka) w stopniu więcej niż dobrym zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD.
5,0Student(ka) w bardzo dobrym stopniu zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL03_U01
Potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując odpowiednio wybrane środowisko CAD. Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu projektowania skrzyżowań, planując je, interpretując i analizując.
2,0Student(ka) nie potrafi zaprojektować elementów skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązań istniejących i projektowanych oraz odczytać map geodezyjnych i rysunków budowlanych wykorzystując środowisko CAD.
3,0Student(ka) z trudnością potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD.
3,5Student(ka) bez większych trudności potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD.
4,0Student(ka) w sposób dobry potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD.
4,5Student(ka) w sposób więcej niż dobry potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD.
5,0Student(ka) w sposób bardzo dobry potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL03_K01
Rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie. Rozumie znaczenie odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń inżynierskich. Ma świadomość zapewnienia bezpieczeństwa działań inżynierskich, które podejmuje.
2,0Student(ka) nie rozumie odpowiedzialności za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo.
3,0Student(ka) w stopniu minimalnym rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo.
3,5Student(ka) w stopniu podstawowym rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo.
4,0Student(ka) rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo.
4,5Student(ka) dobrze rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo.
5,0Student(ka) bardzo dobrze rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo.

Literatura podstawowa

  1. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, Warszawa, 1999, Dz. U. Nr 43 z 1999 r., poz. 430 z późń. zm.
  2. Praca zbiorowa, Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych cz. I i II, GDDP, Warszawa, 2001
  3. Praca zbiorowa, Wytyczne projektowania ulic, GDDP, Warszawa, 1992
  4. Praca zbiorowa, Wytyczne projektowania dróg – WPD 1, WPD – 2 i WPD- 3, GDDP, Warszawa, 1995
  5. Marszałek Sejmu RP, Obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z dnia 25 stycznia w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o drogach publicznych, Warszawa, 2007, Dz. U. Nr 19 z 2007 r. poz. 115
  6. Minister Infrastruktury, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, Warszawa, 2003, Dz. U. Nr 220 z 2003 r., poz. 2181

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Komentarz do warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Cz. II Zagadnienia techniczne, GDDKiA, Warszawa, 2002
  2. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2008
  3. Praca zbiorowa, Instrukcja techniczna K-1 Mapa zasadnicza, Główny Geodeta Kraju, Warszawa, 1998
  4. Datka S, Ulice, Politechnika Krakowska, Kraków, 1986
  5. Sołowczuk A., Wałdoch L., Tarko M., Cykliński D., Studium kształtowania geometrii czterowlotowych rond turbinowych cz. 1 (Propedeutyka i podstawowe typy), Drogi – Budownictwo Infrastrukturalne, 2013, nr 9, s. 34–45
  6. Sołowczuk A., Wałdoch L., Tarko M., Studium kształtowania geometrii czterowlotowych rond turbinowych cz. 2 (Rondo typu Look–a–like i rondo turbinowe Egg), Drogi – Budownictwo Infrastrukturalne, 2013, nr 10, s. 34–43
  7. Sołowczuk A., Wałdoch L., Tarko M., Studium kształtowania geometrii czterowlotowych rond turbinowych cz. 3 (Rondo turbinowe typu Egg według najnowszych tendencji projektowych), Drogi – Budownictwo Infrastrukturalne, 2013, nr 11, s. 30–39
  8. Sołowczuk A., Wałdoch L., Tarko M., Studium kształtowania geometrii czterowlotowych rond turbinowych cz. 4 (Rondo turbinowe typu Egg z wyspą środkową w kształcie okręgu), Drogi – Budownictwo Infrastrukturalne, 2013, nr 12, s. 38–49
  9. Sołowczuk A., Kacprzak D., Identification of Determinants of the Speed-Reducing Effect of Pedestrian Refuges in Villages Located on a Chosen Regional Road, Symmetry, Szwajcaria Bazylea, 2019, 11(4), 597, https://doi.org/10.3390/sym11040597
  10. Kacprzak D., Sołowczuk A., Identification of the Determinants of the Effectiveness of On-Road Chicanes in Transition Zones to Villages Subject to a 70 km/h Speed Limit, Energies, Szwajcaria Bazylea, 2020, 13(20), 5244, https://www.mdpi.com/1996-1073/13/20/5244
  11. Sołowczuk A., Gardas P., Effect of the Parking Lane Configuration on Vehicle Speeds in Home Zones in Poland, Sustainability, Szwajcaria Bazylea, 2020, 12(2), 588, https://doi.org/10.3390/su12020588

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie treści programowych ćwiczeń oraz zawartości projektu. Wydanie tematów ćwiczeń projektowych i podkładów mapowych skrzyżowań do wykonania projektu koncepcyjnego ich przebudowy.3
T-P-2Kalibracja podkładu mapowego i umieszczenie jej w odpowiednich współrzędnych geodezyjnych. Omówienie oznaczeń na podkładzie mapowym.3
T-P-3Wyznaczenie linii rozgraniczających. Wstępna koncepcja skrzyżowania.6
T-P-4Koncepcja skrzyżowania.9
T-P-5Geometria i wymiarowanie skrzyżowania miejskiego – plan sytuacyjno – wysokościowy. Sprawdzenie przejezdności skrzyżowania.6
T-P-6Projektowanie chodników, ścieżek rowerowych, usprawnień dla niepełnosprawnych, miejsc parkingowych, zatok autobusowych i zjazdów (geometria, wymiarowanie, odwodnienie itp.)6
T-P-7Profil podłużny ulicy nadrzędnej i podrzędnej.6
T-P-8Przekrój normalny ulicy nadrzędnej i podrzędnej.6
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Treści programowe i zasady przeprowadzenia egzaminu. Podstawowe definicje i parametry dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań.2
T-W-2Podział skrzyżowań (ze względu na układ wlotów, organizację ruchu, geometrię, natężenie ruchu na wlotach).2
T-W-3Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań zwykłych i skanalizowanych w planie sytuacyjnym. Elementy usprawnienia ruchu dla niepełnosprawnych.8
T-W-4Dobór typu skrzyżowania. Pomiary natężenia ruchu.2
T-W-5Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań w profilu podłużnym.4
T-W-6Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań w przekroju normalnym.2
T-W-7Projektowanie chodników i przejść dla pieszych.2
T-W-8Projektowanie ścieżek rowerowych.2
T-W-9Zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne.2
T-W-10Elementy uspokojenia ruchu.2
T-W-11Odwodnienie ulic.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.45
A-P-2Wykonanie wizji lokalnej na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym.2
A-P-3Wykonanie pomiarów natężenia ruchu na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym.2
A-P-4Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści ćwiczeń i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD.14
A-P-5Projekt skrzyżowania15
78
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.30
A-W-2Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów.20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.20
A-W-4Udział w egzaminie.2
72
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL03_W01Zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w ich projektowaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W23Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Znajomość klasyfikacji dróg, ulic i skrzyżowań.
C-2Poznanie zasad projektowania elementów infrastruktury ulicznej (chodniki, przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne, elementy uspokojenia ruchu).
Treści programoweT-W-2Podział skrzyżowań (ze względu na układ wlotów, organizację ruchu, geometrię, natężenie ruchu na wlotach).
T-W-5Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań w profilu podłużnym.
T-W-7Projektowanie chodników i przejść dla pieszych.
T-W-8Projektowanie ścieżek rowerowych.
T-W-9Zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne.
T-W-10Elementy uspokojenia ruchu.
T-W-4Dobór typu skrzyżowania. Pomiary natężenia ruchu.
T-W-6Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań w przekroju normalnym.
T-W-1Treści programowe i zasady przeprowadzenia egzaminu. Podstawowe definicje i parametry dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań.
T-W-3Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań zwykłych i skanalizowanych w planie sytuacyjnym. Elementy usprawnienia ruchu dla niepełnosprawnych.
T-W-11Odwodnienie ulic.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student(ka) nie zna wytycznych technicznych stosowanych w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach.
3,0Student(ka) w minimalnym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach.
3,5Student(ka) w podstawowym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach.
4,0Student(ka) w dobrym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach.
4,5Student(ka) w więcej niż dobrym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach.
5,0Student(ka) w bardzo dobrym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL03_W02Zna podstawowe zasady opracowania i wydruku rysunku planu sytuacyjnego, profilu podłużnego i przekrojów normalnych skrzyżowania ulic z wykorzystaniem oprogramowania CAD. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie skrzyżowań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat projektowania obiektów infrastruktury transportu lądowego
B_1A_W14Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji oraz organizację robót budowlanych
Cel przedmiotuC-3Umiejętność projektowania miejskich skrzyżowań drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.
C-2Poznanie zasad projektowania elementów infrastruktury ulicznej (chodniki, przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne, elementy uspokojenia ruchu).
Treści programoweT-P-6Projektowanie chodników, ścieżek rowerowych, usprawnień dla niepełnosprawnych, miejsc parkingowych, zatok autobusowych i zjazdów (geometria, wymiarowanie, odwodnienie itp.)
T-P-5Geometria i wymiarowanie skrzyżowania miejskiego – plan sytuacyjno – wysokościowy. Sprawdzenie przejezdności skrzyżowania.
T-P-3Wyznaczenie linii rozgraniczających. Wstępna koncepcja skrzyżowania.
T-P-2Kalibracja podkładu mapowego i umieszczenie jej w odpowiednich współrzędnych geodezyjnych. Omówienie oznaczeń na podkładzie mapowym.
T-P-7Profil podłużny ulicy nadrzędnej i podrzędnej.
T-P-8Przekrój normalny ulicy nadrzędnej i podrzędnej.
T-P-4Koncepcja skrzyżowania.
T-W-2Podział skrzyżowań (ze względu na układ wlotów, organizację ruchu, geometrię, natężenie ruchu na wlotach).
T-W-5Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań w profilu podłużnym.
T-W-7Projektowanie chodników i przejść dla pieszych.
T-W-8Projektowanie ścieżek rowerowych.
T-W-9Zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne.
T-W-10Elementy uspokojenia ruchu.
T-W-4Dobór typu skrzyżowania. Pomiary natężenia ruchu.
T-W-6Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań w przekroju normalnym.
T-W-3Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań zwykłych i skanalizowanych w planie sytuacyjnym. Elementy usprawnienia ruchu dla niepełnosprawnych.
T-W-11Odwodnienie ulic.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student(ka) nie zna wytycznych technicznych i zasad projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD.
3,0Student(ka) w minimalnym stopniu zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD.
3,5Student(ka) w podstawowym stopniu zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD.
4,0Student(ka) w dobrym stopniu zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD.
4,5Student(ka) w stopniu więcej niż dobrym zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD.
5,0Student(ka) w bardzo dobrym stopniu zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL03_U01Potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując odpowiednio wybrane środowisko CAD. Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu projektowania skrzyżowań, planując je, interpretując i analizując.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U06Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki
B_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
B_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
Cel przedmiotuC-1Znajomość klasyfikacji dróg, ulic i skrzyżowań.
C-3Umiejętność projektowania miejskich skrzyżowań drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.
C-2Poznanie zasad projektowania elementów infrastruktury ulicznej (chodniki, przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne, elementy uspokojenia ruchu).
Treści programoweT-P-6Projektowanie chodników, ścieżek rowerowych, usprawnień dla niepełnosprawnych, miejsc parkingowych, zatok autobusowych i zjazdów (geometria, wymiarowanie, odwodnienie itp.)
T-P-5Geometria i wymiarowanie skrzyżowania miejskiego – plan sytuacyjno – wysokościowy. Sprawdzenie przejezdności skrzyżowania.
T-P-3Wyznaczenie linii rozgraniczających. Wstępna koncepcja skrzyżowania.
T-P-2Kalibracja podkładu mapowego i umieszczenie jej w odpowiednich współrzędnych geodezyjnych. Omówienie oznaczeń na podkładzie mapowym.
T-P-7Profil podłużny ulicy nadrzędnej i podrzędnej.
T-P-8Przekrój normalny ulicy nadrzędnej i podrzędnej.
T-P-4Koncepcja skrzyżowania.
T-W-2Podział skrzyżowań (ze względu na układ wlotów, organizację ruchu, geometrię, natężenie ruchu na wlotach).
T-W-5Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań w profilu podłużnym.
T-W-7Projektowanie chodników i przejść dla pieszych.
T-W-8Projektowanie ścieżek rowerowych.
T-W-9Zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne.
T-W-10Elementy uspokojenia ruchu.
T-W-4Dobór typu skrzyżowania. Pomiary natężenia ruchu.
T-W-6Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań w przekroju normalnym.
T-W-3Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań zwykłych i skanalizowanych w planie sytuacyjnym. Elementy usprawnienia ruchu dla niepełnosprawnych.
T-W-11Odwodnienie ulic.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student(ka) nie potrafi zaprojektować elementów skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązań istniejących i projektowanych oraz odczytać map geodezyjnych i rysunków budowlanych wykorzystując środowisko CAD.
3,0Student(ka) z trudnością potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD.
3,5Student(ka) bez większych trudności potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD.
4,0Student(ka) w sposób dobry potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD.
4,5Student(ka) w sposób więcej niż dobry potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD.
5,0Student(ka) w sposób bardzo dobry potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL03_K01Rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie. Rozumie znaczenie odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń inżynierskich. Ma świadomość zapewnienia bezpieczeństwa działań inżynierskich, które podejmuje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-3Umiejętność projektowania miejskich skrzyżowań drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.
C-2Poznanie zasad projektowania elementów infrastruktury ulicznej (chodniki, przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne, elementy uspokojenia ruchu).
Treści programoweT-P-6Projektowanie chodników, ścieżek rowerowych, usprawnień dla niepełnosprawnych, miejsc parkingowych, zatok autobusowych i zjazdów (geometria, wymiarowanie, odwodnienie itp.)
T-P-5Geometria i wymiarowanie skrzyżowania miejskiego – plan sytuacyjno – wysokościowy. Sprawdzenie przejezdności skrzyżowania.
T-P-7Profil podłużny ulicy nadrzędnej i podrzędnej.
T-P-8Przekrój normalny ulicy nadrzędnej i podrzędnej.
T-W-5Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań w profilu podłużnym.
T-W-4Dobór typu skrzyżowania. Pomiary natężenia ruchu.
T-W-6Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań w przekroju normalnym.
T-W-3Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań zwykłych i skanalizowanych w planie sytuacyjnym. Elementy usprawnienia ruchu dla niepełnosprawnych.
T-W-11Odwodnienie ulic.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student(ka) nie rozumie odpowiedzialności za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo.
3,0Student(ka) w stopniu minimalnym rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo.
3,5Student(ka) w stopniu podstawowym rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo.
4,0Student(ka) rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo.
4,5Student(ka) dobrze rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo.
5,0Student(ka) bardzo dobrze rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo.