Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Konstrukcje betonowe II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konstrukcje betonowe II
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Kiernożycki <Wlodzimierz.Kiernozycki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Freidenberg <Piotr.Freidenberg@zut.edu.pl>, Leszek Stachecki <Leszek.Stachecki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 1,50,40zaliczenie
wykładyW6 30 2,50,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Matematyki
W-2Ukończony kurs Fizyki
W-3Unończony kurs Wytrzymałości materiałów
W-4Ukończony kurs Mechaniki budowli
W-5Ukończony kurs Konstrukcje betonowe - 1
W-6Ukończony kurs Konstrukcje betonowe - 2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie istoty pracy złożonych konstrukcji żelbetowych.
C-2Umiejętność projektowania zlożonych, nietypowych elementów i konstrukcji żelbetowych oraz doboru typowych dźwigarów sprężonych.
C-3Umiejętność określania rozkładu naprężeń w konstrukcjach i dostosowania do niego układu zbrojenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt budynku halowego z suwnicą: wstępny dobór elementów; obliczenia statyczne układu poprzecznego; wymiarowanie i rysunki konstrukcyjne dłupa dwugałęziowego i stopy kielichowej; rysunki konstrukcyjne projektowanych elementów.30
30
wykłady
T-W-1Hale przemysłowe: statyka ukladów słupowo - ryglowych, sztywność przestrzenna konstrukcji.8
T-W-2Belki podsuwnicowe: elementy żelbetowe pod obciązeniem wielokrotnie zmiennym, podstawowe zasady konstruowania belek podsuwnicowych.4
T-W-3Projektowanie słupów dwugałęziowych.2
T-W-4Projektowanie krótkich wsporników.2
T-W-5Projektowanie stóp kielichowych.2
T-W-6Konstrukcje przejmujące lokalne obciążenia - docisk miejscowy, przebicie4
T-W-7Żelbetowe konstrukcje zespolone.2
T-W-8Stropy żelbetowe prefabrykowane i monolityczne dwukierunkowo zginane.2
T-W-9Schody żelbetowe.2
T-W-10Układy płytowo-słupowe i stropy grzybkowe - metody obliczeń i zasady konstruowania.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-P-2Samodzielne opracowanie indywidualnego projektu.12
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia.3
A-P-4Zaliczenie1
46
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielna praca nad opracowaniem tematyki wykładów - studia literaturowe.22
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Udział w egzaminie.3
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Realizacja indywidualnego zadania projektowego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/KBI02_W01
Rozumie istotę podstawowych typów złożonych konstrukcji betonowych w tym konstrukcji wykonywanych z prefabrykatów.
B_1A_W08, B_1A_W10, B_1A_W17C-2, C-3, C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-6M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/KBI02_U01
Potrafi projektować konstrukcje złożone z typowych elementów żelbetowych, dobrać typowe elementy prefabrykowane lub zaprojektować je indywidualnie.
B_1A_U02, B_1A_U05, B_1A_U07, B_1A_U08C-2, C-3, C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-6M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/KBI02_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się.
B_1A_K01C-2, C-3, C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-6M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/KBI02_W01
Rozumie istotę podstawowych typów złożonych konstrukcji betonowych w tym konstrukcji wykonywanych z prefabrykatów.
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/KBI02_U01
Potrafi projektować konstrukcje złożone z typowych elementów żelbetowych, dobrać typowe elementy prefabrykowane lub zaprojektować je indywidualnie.
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/KBI02_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się.
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają ocenie bezpośredniej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Knauff M., Obliczenie konstrukcji żelbetowych według Eurokodu 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
  2. Łapko A., Jensen B., Podstawy projektowanie konstrukcji żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2008
  3. Starosolski W., Konstrukcje żelbetowe, t. II, III, PWN, Warszawa, 2011
  4. Grabiec K., Bogucka J., Grabiec-Mizera T, Obliczanie przekrojów w elementach betonowych i żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2002
  5. Kobiak J., Stachurski W., Konstrukcje żelbetowe t. 1-4, Arkady, Warszawa, 1991
  6. Urban T., Przykłady projektowania żelbetowych wsporników., Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Zybura A., Konstrukcje żelbetowe. Atlas rysunków, PWN, Warszawa, 2011
  2. Ajdukiewicz A., Eurokod 2. Podręczny skrót dla projektantów konstrukcji żelbetowych, SPC, Kraków, 2010
  3. Praca zbiorowa, Podstawy projektowania konstrukcji żelbetowych i sprężonych według Eurokodu 2, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2006
  4. Kiernożycki W., Adamczyk A., Katastrofa na budowie centrum handlowego, Inżynieria i Budownictwo, Warszawa, 2001, 8

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt budynku halowego z suwnicą: wstępny dobór elementów; obliczenia statyczne układu poprzecznego; wymiarowanie i rysunki konstrukcyjne dłupa dwugałęziowego i stopy kielichowej; rysunki konstrukcyjne projektowanych elementów.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Hale przemysłowe: statyka ukladów słupowo - ryglowych, sztywność przestrzenna konstrukcji.8
T-W-2Belki podsuwnicowe: elementy żelbetowe pod obciązeniem wielokrotnie zmiennym, podstawowe zasady konstruowania belek podsuwnicowych.4
T-W-3Projektowanie słupów dwugałęziowych.2
T-W-4Projektowanie krótkich wsporników.2
T-W-5Projektowanie stóp kielichowych.2
T-W-6Konstrukcje przejmujące lokalne obciążenia - docisk miejscowy, przebicie4
T-W-7Żelbetowe konstrukcje zespolone.2
T-W-8Stropy żelbetowe prefabrykowane i monolityczne dwukierunkowo zginane.2
T-W-9Schody żelbetowe.2
T-W-10Układy płytowo-słupowe i stropy grzybkowe - metody obliczeń i zasady konstruowania.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-P-2Samodzielne opracowanie indywidualnego projektu.12
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia.3
A-P-4Zaliczenie1
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielna praca nad opracowaniem tematyki wykładów - studia literaturowe.22
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Udział w egzaminie.3
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/KBI02_W01Rozumie istotę podstawowych typów złożonych konstrukcji betonowych w tym konstrukcji wykonywanych z prefabrykatów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W08Zna zasady konstruowania i wymiarowania elementów konstrukcji budowlanych
B_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W17Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania zlożonych, nietypowych elementów i konstrukcji żelbetowych oraz doboru typowych dźwigarów sprężonych.
C-3Umiejętność określania rozkładu naprężeń w konstrukcjach i dostosowania do niego układu zbrojenia.
C-1Rozumienie istoty pracy złożonych konstrukcji żelbetowych.
Treści programoweT-P-1Projekt budynku halowego z suwnicą: wstępny dobór elementów; obliczenia statyczne układu poprzecznego; wymiarowanie i rysunki konstrukcyjne dłupa dwugałęziowego i stopy kielichowej; rysunki konstrukcyjne projektowanych elementów.
T-W-1Hale przemysłowe: statyka ukladów słupowo - ryglowych, sztywność przestrzenna konstrukcji.
T-W-2Belki podsuwnicowe: elementy żelbetowe pod obciązeniem wielokrotnie zmiennym, podstawowe zasady konstruowania belek podsuwnicowych.
T-W-3Projektowanie słupów dwugałęziowych.
T-W-4Projektowanie krótkich wsporników.
T-W-5Projektowanie stóp kielichowych.
T-W-7Żelbetowe konstrukcje zespolone.
T-W-8Stropy żelbetowe prefabrykowane i monolityczne dwukierunkowo zginane.
T-W-9Schody żelbetowe.
T-W-10Układy płytowo-słupowe i stropy grzybkowe - metody obliczeń i zasady konstruowania.
T-W-6Konstrukcje przejmujące lokalne obciążenia - docisk miejscowy, przebicie
Metody nauczaniaM-2Realizacja indywidualnego zadania projektowego.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/KBI02_U01Potrafi projektować konstrukcje złożone z typowych elementów żelbetowych, dobrać typowe elementy prefabrykowane lub zaprojektować je indywidualnie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U02Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budowlane
B_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania zlożonych, nietypowych elementów i konstrukcji żelbetowych oraz doboru typowych dźwigarów sprężonych.
C-3Umiejętność określania rozkładu naprężeń w konstrukcjach i dostosowania do niego układu zbrojenia.
C-1Rozumienie istoty pracy złożonych konstrukcji żelbetowych.
Treści programoweT-P-1Projekt budynku halowego z suwnicą: wstępny dobór elementów; obliczenia statyczne układu poprzecznego; wymiarowanie i rysunki konstrukcyjne dłupa dwugałęziowego i stopy kielichowej; rysunki konstrukcyjne projektowanych elementów.
T-W-1Hale przemysłowe: statyka ukladów słupowo - ryglowych, sztywność przestrzenna konstrukcji.
T-W-2Belki podsuwnicowe: elementy żelbetowe pod obciązeniem wielokrotnie zmiennym, podstawowe zasady konstruowania belek podsuwnicowych.
T-W-3Projektowanie słupów dwugałęziowych.
T-W-4Projektowanie krótkich wsporników.
T-W-5Projektowanie stóp kielichowych.
T-W-7Żelbetowe konstrukcje zespolone.
T-W-8Stropy żelbetowe prefabrykowane i monolityczne dwukierunkowo zginane.
T-W-9Schody żelbetowe.
T-W-10Układy płytowo-słupowe i stropy grzybkowe - metody obliczeń i zasady konstruowania.
T-W-6Konstrukcje przejmujące lokalne obciążenia - docisk miejscowy, przebicie
Metody nauczaniaM-2Realizacja indywidualnego zadania projektowego.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/KBI02_K01Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania zlożonych, nietypowych elementów i konstrukcji żelbetowych oraz doboru typowych dźwigarów sprężonych.
C-3Umiejętność określania rozkładu naprężeń w konstrukcjach i dostosowania do niego układu zbrojenia.
C-1Rozumienie istoty pracy złożonych konstrukcji żelbetowych.
Treści programoweT-P-1Projekt budynku halowego z suwnicą: wstępny dobór elementów; obliczenia statyczne układu poprzecznego; wymiarowanie i rysunki konstrukcyjne dłupa dwugałęziowego i stopy kielichowej; rysunki konstrukcyjne projektowanych elementów.
T-W-1Hale przemysłowe: statyka ukladów słupowo - ryglowych, sztywność przestrzenna konstrukcji.
T-W-2Belki podsuwnicowe: elementy żelbetowe pod obciązeniem wielokrotnie zmiennym, podstawowe zasady konstruowania belek podsuwnicowych.
T-W-3Projektowanie słupów dwugałęziowych.
T-W-4Projektowanie krótkich wsporników.
T-W-5Projektowanie stóp kielichowych.
T-W-7Żelbetowe konstrukcje zespolone.
T-W-8Stropy żelbetowe prefabrykowane i monolityczne dwukierunkowo zginane.
T-W-9Schody żelbetowe.
T-W-10Układy płytowo-słupowe i stropy grzybkowe - metody obliczeń i zasady konstruowania.
T-W-6Konstrukcje przejmujące lokalne obciążenia - docisk miejscowy, przebicie
Metody nauczaniaM-2Realizacja indywidualnego zadania projektowego.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają ocenie bezpośredniej.
3,5
4,0
4,5
5,0