Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Mechanika budowli-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika budowli-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Weber <Hanna.Weber@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 15 2,50,44zaliczenie
wykładyW3 30 1,50,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs matematyki
W-2Ukończony kurs fizyki
W-3Ukończony kurs mechaniki ogólnej
W-4Ukończony kurs wytrzymałości materiałów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejęność obliczania przemieszczeń w układach prętowych
C-2Umiejętność obliczania sił wewnętrznych metodą sił w układach prętowych
C-3Umiejętność wyznaczalnia sił wewnętrznych metodą przemieszczeń w układach nieprzesuwnych
C-4Umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnym rozwiązywaniu zadanych problemów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Odkształcona postać ramy3
T-P-2Rozwiązanie ramy metodą sił2
T-P-3Rozwiązanie belki metodą sił2
T-P-4Rozwiązanie kratownicy metodą sił2
T-P-5Rama z ukośnym prętem2
T-P-6Rozwiązanie ramy nieprzesuwnej metodą przemieszczeń1
T-P-7Kolokwia3
15
wykłady
T-W-1Zasada prac wirtualnych2
T-W-2Przemieszczenia w ukladach statycznie wyznaczalnych3
T-W-3Metoda sił. Równania kanoniczne.Schematy podstawowe3
T-W-4Rozwiązywanie układów prętowych metodą sił14
T-W-5Twierdzenia redukcyjne - wyznaczanie przemieszczeń w układach statycznie niewyznaczalnych2
T-W-6Metoda przemieszczeń. Równania kanoniczne2
T-W-7Rozwiązywanie układów nieprzesuwnych metodą przemieszczeń2
T-W-8Zaliczenie pisemne wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Wykonanie projektu45
A-P-3Przygotowanie do kolokwium15
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Samodzielne wykonanie zadań projektowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych działów (zadanie projektowe oraz kolokwium z danego działu)
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/11-1_W01
Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
B_1A_W06C-3, C-2, C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/11-1_U01
Umie wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych
B_1A_U04C-1T-P-1, T-W-2, T-W-1, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1
B_1A_S1/C/11-1_U02
Umie wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych
B_1A_U04C-3, C-2T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/12_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia
B_1A_K04C-4T-P-7, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-W-8M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/11-1_W01
Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
2,0
3,0zna zasady mechaniki budowli i potrafi obliczać układy prętowe robiąc błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/11-1_U01
Umie wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych
2,0
3,0Umie wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/C/11-1_U02
Umie wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych
2,0
3,0Umie wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/12_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia
2,0
3,0Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę do poprawnego rozwiązywania zadanych problemów, samodzielnie realizuje zadanie projektowe, pisze kolokwia oraz zaliczenie wykładów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dyląg Z., Mechanika Budowli, PWN, Warszawa, 1989
  2. Paluch M., Mechanika Budowli: teoria i przykłady, PWN, Warszawa, 2013, Wyd.4
  3. Olszowski B. Radwańska M., Mechanika Budowli t. I, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2013, Wyd. 2
  4. Witkowska Z., Witkowski M., Zbiór zadań z mechaniki budowli, O.W.P.W., Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Pyrak S., Mechanika Konstrukcji, Arkady, Warszawa, 2001
  2. A. Jabłonka A., T.D. Hien, A modified perturbation scheme for structural statics systems with random parameters, Archive of Applied Mechanics, Springer-Verlag, 2014, Vol. 84, pp. 821-831
  3. Cypryjański R., Weber H., Spatial Advertising Structure Analysis on Selected Examples, IOP Conference Series : Materials Science & Engineering, 2019, Vol. 471, pp.1-9

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Odkształcona postać ramy3
T-P-2Rozwiązanie ramy metodą sił2
T-P-3Rozwiązanie belki metodą sił2
T-P-4Rozwiązanie kratownicy metodą sił2
T-P-5Rama z ukośnym prętem2
T-P-6Rozwiązanie ramy nieprzesuwnej metodą przemieszczeń1
T-P-7Kolokwia3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasada prac wirtualnych2
T-W-2Przemieszczenia w ukladach statycznie wyznaczalnych3
T-W-3Metoda sił. Równania kanoniczne.Schematy podstawowe3
T-W-4Rozwiązywanie układów prętowych metodą sił14
T-W-5Twierdzenia redukcyjne - wyznaczanie przemieszczeń w układach statycznie niewyznaczalnych2
T-W-6Metoda przemieszczeń. Równania kanoniczne2
T-W-7Rozwiązywanie układów nieprzesuwnych metodą przemieszczeń2
T-W-8Zaliczenie pisemne wykładów2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Wykonanie projektu45
A-P-3Przygotowanie do kolokwium15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/11-1_W01Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W06Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wyznaczalnia sił wewnętrznych metodą przemieszczeń w układach nieprzesuwnych
C-2Umiejętność obliczania sił wewnętrznych metodą sił w układach prętowych
C-1Umiejęność obliczania przemieszczeń w układach prętowych
Treści programoweT-P-1Odkształcona postać ramy
T-P-2Rozwiązanie ramy metodą sił
T-P-3Rozwiązanie belki metodą sił
T-P-4Rozwiązanie kratownicy metodą sił
T-P-5Rama z ukośnym prętem
T-P-6Rozwiązanie ramy nieprzesuwnej metodą przemieszczeń
T-W-2Przemieszczenia w ukladach statycznie wyznaczalnych
T-W-3Metoda sił. Równania kanoniczne.Schematy podstawowe
T-W-1Zasada prac wirtualnych
T-W-4Rozwiązywanie układów prętowych metodą sił
T-W-5Twierdzenia redukcyjne - wyznaczanie przemieszczeń w układach statycznie niewyznaczalnych
T-W-6Metoda przemieszczeń. Równania kanoniczne
T-W-7Rozwiązywanie układów nieprzesuwnych metodą przemieszczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Samodzielne wykonanie zadań projektowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych działów (zadanie projektowe oraz kolokwium z danego działu)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna zasady mechaniki budowli i potrafi obliczać układy prętowe robiąc błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/11-1_U01Umie wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Cel przedmiotuC-1Umiejęność obliczania przemieszczeń w układach prętowych
Treści programoweT-P-1Odkształcona postać ramy
T-W-2Przemieszczenia w ukladach statycznie wyznaczalnych
T-W-1Zasada prac wirtualnych
T-W-5Twierdzenia redukcyjne - wyznaczanie przemieszczeń w układach statycznie niewyznaczalnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Samodzielne wykonanie zadań projektowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych działów (zadanie projektowe oraz kolokwium z danego działu)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/11-1_U02Umie wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wyznaczalnia sił wewnętrznych metodą przemieszczeń w układach nieprzesuwnych
C-2Umiejętność obliczania sił wewnętrznych metodą sił w układach prętowych
Treści programoweT-P-2Rozwiązanie ramy metodą sił
T-P-3Rozwiązanie belki metodą sił
T-P-4Rozwiązanie kratownicy metodą sił
T-P-5Rama z ukośnym prętem
T-P-6Rozwiązanie ramy nieprzesuwnej metodą przemieszczeń
T-W-3Metoda sił. Równania kanoniczne.Schematy podstawowe
T-W-4Rozwiązywanie układów prętowych metodą sił
T-W-6Metoda przemieszczeń. Równania kanoniczne
T-W-7Rozwiązywanie układów nieprzesuwnych metodą przemieszczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Samodzielne wykonanie zadań projektowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych działów (zadanie projektowe oraz kolokwium z danego działu)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/12_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-4Umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnym rozwiązywaniu zadanych problemów
Treści programoweT-P-7Kolokwia
T-P-4Rozwiązanie kratownicy metodą sił
T-P-5Rama z ukośnym prętem
T-P-6Rozwiązanie ramy nieprzesuwnej metodą przemieszczeń
T-P-1Odkształcona postać ramy
T-P-3Rozwiązanie belki metodą sił
T-P-2Rozwiązanie ramy metodą sił
T-W-8Zaliczenie pisemne wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Samodzielne wykonanie zadań projektowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych działów (zadanie projektowe oraz kolokwium z danego działu)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę do poprawnego rozwiązywania zadanych problemów, samodzielnie realizuje zadanie projektowe, pisze kolokwia oraz zaliczenie wykładów.
3,5
4,0
4,5
5,0