Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Teoria konstrukcji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria konstrukcji
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksander Badower <Aleksander.Badower@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Szewczyk <Piotr.Szewczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 9 0,60,25zaliczenie
projektyP1 9 1,10,33zaliczenie
wykładyW1 18 1,30,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, fizyka, mechanika budowli, metody numeryczne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza zwązana z zagadnieniem stanów granicznych prętów ciągłych
C-2Wiedza związana ze statyką prętów ciągłych
C-3Umiejętność tworzenia linii wpływowych i obwiedni w belkach ciągłych
C-4Umiejętność rozwiązywania belek na podłożu sprężystym
C-5Umiejętność rozwiązywania statyki lin i łańcuchów
C-6Umiejętność rozwiązywania zagadnień stanów granicznych układów prętowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Płaski stan naprężeń2
T-L-2Skręcanie przekroju cienkościennego1
T-L-3Rejestracja i wizualizacja drgań1
T-L-4Wyboczenie sprężyste pręta1
T-L-5Linie wpływowe belki ciągłej2
T-L-6Rozciąganie niesymetrycznego profilu cienkościennego2
9
projekty
T-P-1Linie wpływowe belek ciągłych3
T-P-2Belka na podłożu sprężystym3
T-P-3Stan graniczny ramy i belki3
9
wykłady
T-W-1Belki ciągłe statycznie niewyznaczalne, linie wpływowe4
T-W-2Liny i łańcuchy2
T-W-3Belki na podłożu sprężystym2
T-W-4Stany graniczne belek i ram, metoda statyczna i kinematyczna10
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1przygotowanie do zajęć laboratoryjnych9
A-L-2udział w ćwiczeniach laboratoryjnych9
18
projekty
A-P-1udział w cwiczeniach projektowych9
A-P-2przygotowanie do ćwiczeń projektowych8
A-P-3samodzielna realizacja zadania projektowego14
A-P-4udział w zaliczeniu2
33
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie do egzaminu19
A-W-3Udział w egzaminie2
39

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia projektowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
S-2Ocena formująca: Ocena w trakcie wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu semestru-egzamin

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/K/D01_W01
Wie jak tworzyć modele numeryczne dla układów prętowych statycznie niewyznaczalnych w zakresie obciążeń stałych i ruchomych
B_2A_W05C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-P-2, T-P-3, T-P-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/K/D01_U01
Umie tworzyć modele numeryczne i pomiarowe stosownie do rozwiązywanego problemu
B_2A_U19C-3, C-4, C-5, C-6T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-P-2, T-P-3, T-P-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/K/D01_K01
Potrafi wspólnie z pozostałymi członkami grupy tworzyć modele numeryczne zagadnienia i je rozwiązywać
B_2A_K01C-3, C-4, C-5, C-6, C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-P-2, T-P-3, T-P-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/K/D01_W01
Wie jak tworzyć modele numeryczne dla układów prętowych statycznie niewyznaczalnych w zakresie obciążeń stałych i ruchomych
2,0
3,0Zna reguły tworzenia prostych rozwiązań w zakresie tematyki wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/K/D01_U01
Umie tworzyć modele numeryczne i pomiarowe stosownie do rozwiązywanego problemu
2,0
3,0Umie tworzyć arkusze kalkulacyjne dla tematów z zakresu prezentowanego na wykładach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/K/D01_K01
Potrafi wspólnie z pozostałymi członkami grupy tworzyć modele numeryczne zagadnienia i je rozwiązywać
2,0
3,0poprawnie wykonane projekty, pisemne zaliczenie przedmiotu, możliwe niewielkie braki wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jastrzębski Z., Mutermilch W., Orłowski J., Wytrzymałość materiałów, Arkady, Warszawa, 2011
  2. Paluch M., Mechanika Budowli: teoria i przykłady, PWN, Warszawa, 2013
  3. Sadecka L., Metoda różnic skończonych i metoda elementów skończonych w zagadnieniach mechaniki konstrukcji i podłoża, O.W.P.O, Opole, 2010
  4. Bijak-Żochowski M. red., Mechanika materiałów i konstrukcji t. I i II, O.W.P.W, Wrocław, 2006
  5. Wojewódzki W., Nośność graniczna konstrukcji prętowych, O.W.P.W., Warszawa, 2012, wyd. 2

Literatura dodatkowa

  1. Cypryjański R., Weber H., Spatial Advertising Structure Analysis on Selected Examples, IOP Conference Series : Materials Science & Engineering, 2019, Vol. 471, pp.1-9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Płaski stan naprężeń2
T-L-2Skręcanie przekroju cienkościennego1
T-L-3Rejestracja i wizualizacja drgań1
T-L-4Wyboczenie sprężyste pręta1
T-L-5Linie wpływowe belki ciągłej2
T-L-6Rozciąganie niesymetrycznego profilu cienkościennego2
9

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Linie wpływowe belek ciągłych3
T-P-2Belka na podłożu sprężystym3
T-P-3Stan graniczny ramy i belki3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Belki ciągłe statycznie niewyznaczalne, linie wpływowe4
T-W-2Liny i łańcuchy2
T-W-3Belki na podłożu sprężystym2
T-W-4Stany graniczne belek i ram, metoda statyczna i kinematyczna10
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1przygotowanie do zajęć laboratoryjnych9
A-L-2udział w ćwiczeniach laboratoryjnych9
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1udział w cwiczeniach projektowych9
A-P-2przygotowanie do ćwiczeń projektowych8
A-P-3samodzielna realizacja zadania projektowego14
A-P-4udział w zaliczeniu2
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie do egzaminu19
A-W-3Udział w egzaminie2
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/K/D01_W01Wie jak tworzyć modele numeryczne dla układów prętowych statycznie niewyznaczalnych w zakresie obciążeń stałych i ruchomych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
Cel przedmiotuC-1Wiedza zwązana z zagadnieniem stanów granicznych prętów ciągłych
C-2Wiedza związana ze statyką prętów ciągłych
Treści programoweT-L-2Skręcanie przekroju cienkościennego
T-L-3Rejestracja i wizualizacja drgań
T-L-4Wyboczenie sprężyste pręta
T-L-5Linie wpływowe belki ciągłej
T-L-6Rozciąganie niesymetrycznego profilu cienkościennego
T-L-1Płaski stan naprężeń
T-P-2Belka na podłożu sprężystym
T-P-3Stan graniczny ramy i belki
T-P-1Linie wpływowe belek ciągłych
T-W-4Stany graniczne belek i ram, metoda statyczna i kinematyczna
T-W-3Belki na podłożu sprężystym
T-W-2Liny i łańcuchy
T-W-1Belki ciągłe statycznie niewyznaczalne, linie wpływowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia projektowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
S-2Ocena formująca: Ocena w trakcie wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu semestru-egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna reguły tworzenia prostych rozwiązań w zakresie tematyki wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/K/D01_U01Umie tworzyć modele numeryczne i pomiarowe stosownie do rozwiązywanego problemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U19Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia ( analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
Cel przedmiotuC-3Umiejętność tworzenia linii wpływowych i obwiedni w belkach ciągłych
C-4Umiejętność rozwiązywania belek na podłożu sprężystym
C-5Umiejętność rozwiązywania statyki lin i łańcuchów
C-6Umiejętność rozwiązywania zagadnień stanów granicznych układów prętowych
Treści programoweT-L-2Skręcanie przekroju cienkościennego
T-L-3Rejestracja i wizualizacja drgań
T-L-4Wyboczenie sprężyste pręta
T-L-5Linie wpływowe belki ciągłej
T-L-6Rozciąganie niesymetrycznego profilu cienkościennego
T-L-1Płaski stan naprężeń
T-P-2Belka na podłożu sprężystym
T-P-3Stan graniczny ramy i belki
T-P-1Linie wpływowe belek ciągłych
T-W-4Stany graniczne belek i ram, metoda statyczna i kinematyczna
T-W-3Belki na podłożu sprężystym
T-W-2Liny i łańcuchy
T-W-1Belki ciągłe statycznie niewyznaczalne, linie wpływowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia projektowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
S-2Ocena formująca: Ocena w trakcie wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu semestru-egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie tworzyć arkusze kalkulacyjne dla tematów z zakresu prezentowanego na wykładach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/K/D01_K01Potrafi wspólnie z pozostałymi członkami grupy tworzyć modele numeryczne zagadnienia i je rozwiązywać
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Cel przedmiotuC-3Umiejętność tworzenia linii wpływowych i obwiedni w belkach ciągłych
C-4Umiejętność rozwiązywania belek na podłożu sprężystym
C-5Umiejętność rozwiązywania statyki lin i łańcuchów
C-6Umiejętność rozwiązywania zagadnień stanów granicznych układów prętowych
C-1Wiedza zwązana z zagadnieniem stanów granicznych prętów ciągłych
C-2Wiedza związana ze statyką prętów ciągłych
Treści programoweT-L-2Skręcanie przekroju cienkościennego
T-L-3Rejestracja i wizualizacja drgań
T-L-4Wyboczenie sprężyste pręta
T-L-5Linie wpływowe belki ciągłej
T-L-6Rozciąganie niesymetrycznego profilu cienkościennego
T-L-1Płaski stan naprężeń
T-P-2Belka na podłożu sprężystym
T-P-3Stan graniczny ramy i belki
T-P-1Linie wpływowe belek ciągłych
T-W-4Stany graniczne belek i ram, metoda statyczna i kinematyczna
T-W-3Belki na podłożu sprężystym
T-W-2Liny i łańcuchy
T-W-1Belki ciągłe statycznie niewyznaczalne, linie wpływowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
S-2Ocena formująca: Ocena w trakcie wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0poprawnie wykonane projekty, pisemne zaliczenie przedmiotu, możliwe niewielkie braki wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0