Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Zrównoważone budownictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zrównoważone budownictwo
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Teresa Rucińska <Teresa.Rucinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>, Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 9 1,40,44zaliczenie
wykładyW1 9 0,60,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Materiały budowlane
W-2Fizyka budowli
W-3Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad Zrównoważonego Rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Znajomość rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjaznych środowisku jak i użytkownikom. Znajomość programów komputerowych do oceny cieplno-wilgotnościowej rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych.
C-2Zrozumienie wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Budynek zrównoważony ze środowiskiem - obliczenia zapotrzeboania na energię na cele ogrzewania i wentylacji5
T-P-2Ocena warunków cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych i detali połączeń w warunkach ustalonych (rozkład temperatury, gęstość strumienia ciepła, wyznaczanie liniowego współczynnika przenikania ciepła)2
T-P-3Zajęcia klauzulowe2
9
wykłady
T-W-1Znaczenie Zrównoważonego Rozwoju w budownictwie. Cykl życia materiałów/wyrobów budowlanych, Syndrom Chorego Budynku1
T-W-2Proekologiczne rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe budynków. Materiały zmienne fazowo1
T-W-3Omówienie doświadczeń zdobytych przy renowacji starej zabudowy: Ecolonia (Holandia, renowacja starej zabudowy w Kopenhadze (Dania), renowacja dzielnicy Kreuzberg (Niemcy), Kwartały Turzyńskie (Szczecin), Kopenhaga, Ecolonia (Holandia)1
T-W-4Bilansowanie energetyczne budynku1
T-W-5Oszczędzanie ciepła i chłodu, ochrona cieplna w okresie letnim, pasywne systemy słoneczne1
T-W-6Systemy pasywne zysków pośrednich i bezposrednich1
T-W-7Podwójne fasady,panele doswietlające ze szkła pryzmatycznego, panele fotochromatyczne1
T-W-8Zagospodarowanie szarej wody, Certyfikaty Środowiskowe i Eko-znaki1
T-W-9Zaliczenie podsumowujace1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych9
A-P-2wykonanie projektu budynku zrównoważonego ze środowiskiem30
A-P-3Przygotowanie do zajęć klauzurowych3
42
wykłady
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Udział w zaliczeniu1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1pokaz, metoda projektu, motody programowe z użyciem komputera
M-2metoda podająca - wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/K/D04_W01
Poznanie zasad Zrównoważonego Rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Znajomość rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjaznych środowisku jak i użytkownikom. Ocena cieplno-wilgotnościowa rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych.
B_2A_W10, B_2A_W14C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/K/D04_U01
Potrafi zaprojektować i rozwiązać przegrody budowlane, wykorzystując powiązaną wiedzę z zakresu budownictwa. Potrafi zastosować rozwiązania systemowe uwzględniające aspekt zrównoważoności. Rozwiązując zadania inżynierskie projektowania przegród budowlanych potrafi wykorzystać dostępne metody, techniki i narzędzia oraz przystosować je do własnych oczekiwań.
B_2A_U11, B_2A_U19C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/K/D04_K01
Zrozumienie wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu. Podniesienie świadomości we wprowadzaniu zasada Zrównoważonego Rozwoju w proscesy budowlane
B_2A_K03, B_2A_K04C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-P-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/K/D04_W01
Poznanie zasad Zrównoważonego Rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Znajomość rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjaznych środowisku jak i użytkownikom. Ocena cieplno-wilgotnościowa rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych.
2,0Student nie osiągnął wymagań jak na ocenę dostateczną
3,0Student zna zasady Zrównoważonego Rozwoju w odniesieniu do budownictwa, zna rozwiązania konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjazne środowisku jak i użytkownikom, potrafi ocenić rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/K/D04_U01
Potrafi zaprojektować i rozwiązać przegrody budowlane, wykorzystując powiązaną wiedzę z zakresu budownictwa. Potrafi zastosować rozwiązania systemowe uwzględniające aspekt zrównoważoności. Rozwiązując zadania inżynierskie projektowania przegród budowlanych potrafi wykorzystać dostępne metody, techniki i narzędzia oraz przystosować je do własnych oczekiwań.
2,0Student nie osiągnął wymagań jak na ocenę dostateczną
3,0Student potrafi zaprojektować i rozwiązać przegrody budowlane, wykorzystując powiązaną wiedzę z zakresu budownictwa. Potrafi zastosować rozwiązania systemowe uwzględniajace aspekt zrównoważoności. Rozwiązując zadania inżynierskie projektowania przegród budowlanych potrafi wykorzystać dostępne metody, techniki i narzędzia oraz przystosować je do właśnych oczekiwań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/K/D04_K01
Zrozumienie wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu. Podniesienie świadomości we wprowadzaniu zasada Zrównoważonego Rozwoju w proscesy budowlane
2,0Student nie osiągnął wymagań jak na ocenę dostateczną
3,0Student rozumienie wpływ zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu. Jest świadmy, co do konieczności wprowadzania zasad Zrównoważonego Rozwoju w procesy budowlane
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gawin D., Kossecka E. (red.), Program komputerowy WUFI i jego zastosowanie w analizach cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych, Wydawnicwto Politechniki Łódźkiej, Łódź, 2007
  2. Grabarczyk S., Fizyka budowli. Komputerowe wspomaganie projektowania budownictwa energooszczędnego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Biuletyny wydawane przez PKN - KT 307 Zrównoważone Budownictwo
  2. Krajowe i zagraniczne publikacje o tematyce Zrównoważonego Budownictwa
  3. Rucińska T., Sustainable cement mortars, E3S Web of Conferences 49, 2018, s. 1-8
  4. Gawin D., Grzywacz M, Jerominko T., Kurtz K., Pabjańczyk W., Sabiniak H., Świadectwa charakterystyki energetycznej budynków – praktyczny poradnik, ArCADiasoft Chudzik sp.j. Łódź, Łódź, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Budynek zrównoważony ze środowiskiem - obliczenia zapotrzeboania na energię na cele ogrzewania i wentylacji5
T-P-2Ocena warunków cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych i detali połączeń w warunkach ustalonych (rozkład temperatury, gęstość strumienia ciepła, wyznaczanie liniowego współczynnika przenikania ciepła)2
T-P-3Zajęcia klauzulowe2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie Zrównoważonego Rozwoju w budownictwie. Cykl życia materiałów/wyrobów budowlanych, Syndrom Chorego Budynku1
T-W-2Proekologiczne rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe budynków. Materiały zmienne fazowo1
T-W-3Omówienie doświadczeń zdobytych przy renowacji starej zabudowy: Ecolonia (Holandia, renowacja starej zabudowy w Kopenhadze (Dania), renowacja dzielnicy Kreuzberg (Niemcy), Kwartały Turzyńskie (Szczecin), Kopenhaga, Ecolonia (Holandia)1
T-W-4Bilansowanie energetyczne budynku1
T-W-5Oszczędzanie ciepła i chłodu, ochrona cieplna w okresie letnim, pasywne systemy słoneczne1
T-W-6Systemy pasywne zysków pośrednich i bezposrednich1
T-W-7Podwójne fasady,panele doswietlające ze szkła pryzmatycznego, panele fotochromatyczne1
T-W-8Zagospodarowanie szarej wody, Certyfikaty Środowiskowe i Eko-znaki1
T-W-9Zaliczenie podsumowujace1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych9
A-P-2wykonanie projektu budynku zrównoważonego ze środowiskiem30
A-P-3Przygotowanie do zajęć klauzurowych3
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Udział w zaliczeniu1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/K/D04_W01Poznanie zasad Zrównoważonego Rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Znajomość rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjaznych środowisku jak i użytkownikom. Ocena cieplno-wilgotnościowa rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
B_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad Zrównoważonego Rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Znajomość rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjaznych środowisku jak i użytkownikom. Znajomość programów komputerowych do oceny cieplno-wilgotnościowej rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych.
C-2Zrozumienie wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu.
Treści programoweT-W-2Proekologiczne rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe budynków. Materiały zmienne fazowo
T-W-3Omówienie doświadczeń zdobytych przy renowacji starej zabudowy: Ecolonia (Holandia, renowacja starej zabudowy w Kopenhadze (Dania), renowacja dzielnicy Kreuzberg (Niemcy), Kwartały Turzyńskie (Szczecin), Kopenhaga, Ecolonia (Holandia)
T-W-4Bilansowanie energetyczne budynku
T-W-5Oszczędzanie ciepła i chłodu, ochrona cieplna w okresie letnim, pasywne systemy słoneczne
T-W-6Systemy pasywne zysków pośrednich i bezposrednich
T-W-7Podwójne fasady,panele doswietlające ze szkła pryzmatycznego, panele fotochromatyczne
T-W-8Zagospodarowanie szarej wody, Certyfikaty Środowiskowe i Eko-znaki
T-P-1Budynek zrównoważony ze środowiskiem - obliczenia zapotrzeboania na energię na cele ogrzewania i wentylacji
T-P-2Ocena warunków cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych i detali połączeń w warunkach ustalonych (rozkład temperatury, gęstość strumienia ciepła, wyznaczanie liniowego współczynnika przenikania ciepła)
T-P-3Zajęcia klauzulowe
Metody nauczaniaM-1pokaz, metoda projektu, motody programowe z użyciem komputera
M-2metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie osiągnął wymagań jak na ocenę dostateczną
3,0Student zna zasady Zrównoważonego Rozwoju w odniesieniu do budownictwa, zna rozwiązania konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjazne środowisku jak i użytkownikom, potrafi ocenić rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/K/D04_U01Potrafi zaprojektować i rozwiązać przegrody budowlane, wykorzystując powiązaną wiedzę z zakresu budownictwa. Potrafi zastosować rozwiązania systemowe uwzględniające aspekt zrównoważoności. Rozwiązując zadania inżynierskie projektowania przegród budowlanych potrafi wykorzystać dostępne metody, techniki i narzędzia oraz przystosować je do własnych oczekiwań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U19Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia ( analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad Zrównoważonego Rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Znajomość rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjaznych środowisku jak i użytkownikom. Znajomość programów komputerowych do oceny cieplno-wilgotnościowej rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych.
C-2Zrozumienie wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu.
Treści programoweT-W-2Proekologiczne rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe budynków. Materiały zmienne fazowo
T-W-5Oszczędzanie ciepła i chłodu, ochrona cieplna w okresie letnim, pasywne systemy słoneczne
T-W-6Systemy pasywne zysków pośrednich i bezposrednich
T-W-7Podwójne fasady,panele doswietlające ze szkła pryzmatycznego, panele fotochromatyczne
T-P-1Budynek zrównoważony ze środowiskiem - obliczenia zapotrzeboania na energię na cele ogrzewania i wentylacji
T-P-2Ocena warunków cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych i detali połączeń w warunkach ustalonych (rozkład temperatury, gęstość strumienia ciepła, wyznaczanie liniowego współczynnika przenikania ciepła)
T-P-3Zajęcia klauzulowe
Metody nauczaniaM-1pokaz, metoda projektu, motody programowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie osiągnął wymagań jak na ocenę dostateczną
3,0Student potrafi zaprojektować i rozwiązać przegrody budowlane, wykorzystując powiązaną wiedzę z zakresu budownictwa. Potrafi zastosować rozwiązania systemowe uwzględniajace aspekt zrównoważoności. Rozwiązując zadania inżynierskie projektowania przegród budowlanych potrafi wykorzystać dostępne metody, techniki i narzędzia oraz przystosować je do właśnych oczekiwań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/K/D04_K01Zrozumienie wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu. Podniesienie świadomości we wprowadzaniu zasada Zrównoważonego Rozwoju w proscesy budowlane
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
B_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad Zrównoważonego Rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Znajomość rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjaznych środowisku jak i użytkownikom. Znajomość programów komputerowych do oceny cieplno-wilgotnościowej rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych.
C-2Zrozumienie wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu.
Treści programoweT-W-1Znaczenie Zrównoważonego Rozwoju w budownictwie. Cykl życia materiałów/wyrobów budowlanych, Syndrom Chorego Budynku
T-W-3Omówienie doświadczeń zdobytych przy renowacji starej zabudowy: Ecolonia (Holandia, renowacja starej zabudowy w Kopenhadze (Dania), renowacja dzielnicy Kreuzberg (Niemcy), Kwartały Turzyńskie (Szczecin), Kopenhaga, Ecolonia (Holandia)
T-P-1Budynek zrównoważony ze środowiskiem - obliczenia zapotrzeboania na energię na cele ogrzewania i wentylacji
Metody nauczaniaM-1pokaz, metoda projektu, motody programowe z użyciem komputera
M-2metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie osiągnął wymagań jak na ocenę dostateczną
3,0Student rozumienie wpływ zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu. Jest świadmy, co do konieczności wprowadzania zasad Zrównoważonego Rozwoju w procesy budowlane
3,5
4,0
4,5
5,0