Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Nawierzchnie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nawierzchnie | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Robert Jurczak <Robert.Jurczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy i umiejętności z zakresu "Materiałów Drogowych". |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość rodzajów mieszanek mineralno-asfaltowych, wykorzystywanych przy budowie dróg oraz technologii ich wytwarzania i wbudowywania. |
C-2 | Umiejętność projektowania składu mieszanek mineralno-asfaltowych typu beton asfaltowy. |
C-3 | Umiejętność wykonania badań oraz oceny na ich podstawie właściwości funkcjonalnych mieszanek mineralno-asfaltowych. |
C-4 | Umiejętność pracy w zespole, odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i zespołu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Szkolenie stanowiskowe z zakresu BHP i obsługi urządzeń laboratoryjnych. Omówienie możliwych niebezpieczeństw związanych z badaniami laboratoryjnymi. | 1 |
T-L-2 | Przygotowanie materiałów (asfalt, kruszywo, wypełniacz, dodatki) i sprawdzenie ich podstawowych właściwości. Wykonanie próbek MMA typu beton asfaltowy AC w oparciu o przygotowaną recepturę. Określenie ich podstawowych cech fizycznych (gęstość, gęstość objętościowa, wolna przestrzeń). | 4 |
T-L-3 | Optymalizacja składu MMA, badania cech wytrzymałościowych (odporność na deformacje trwałe, odporność na działanie wody). | 3 |
T-L-4 | Sprawozdanie z badań, deklaracja zgodności dla zaprojektowanej MMA w oparciu o normę PN-EN 13108 i WT-2. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nawierzchnie asfaltowe. Nawierzchnie betonowe. Zasady pracy warstw nawierzchni podatnych i sztywnych. Oddziaływania zewnętrzne od ruchu pojazdów samochodowych i czynników klimatyczno-pogodowych. | 1 |
T-W-2 | Mieszanki mineralno-asfaltowe o strukturze kontaktowej, porfirowej i pośredniej. Zasady projektowania. Optymalizacja uziarnienia mieszanek mineralnych w oparciu o krzywe graniczne. | 1 |
T-W-3 | Wyznaczanie teoretycznej ilości lepiszcza na podstawie wzorów teoretycznych. Optymalizacja ilości lepiszcza w oparciu o cechy fizyczno-wytrzymałościowe. | 1 |
T-W-4 | Dodatki, modyfikatory do mieszanek mineralno-asfaltowych. Możliwości zastosowania destruktu. | 1 |
T-W-5 | Badania cech fizyczno-wytrzymałościowych mieszanek mineralno-asfaltowych z uwzględnieniem zjawisk reologii w oparciu o wymagania norm serii PN-EN. | 2 |
T-W-6 | Rodzaje mieszanek mineralno-asfaltowych. Ogólne założenia norm serii PN-EN 13108-x. Deklaracja zgodności i znakowanie CE. | 1 |
T-W-7 | Beton asfaltowy AC – wymagania normy PN-EN 13108-1 i dokumentu technicznego WT-2:2010. | 1 |
T-W-8 | Mieszanki BBTM, SA i HRA– wymagania normy PN-EN 13108-(2-4) i dokumentu technicznego WT-2:2010. | 2 |
T-W-9 | Mastyksy wysokogrysowe SMA– wymagania normy PN-EN 13108-5 i dokumentu technicznego WT-2:2010. | 1 |
T-W-10 | Asfalty lane MA– wymagania normy PN-EN 13108-6 i dokumentu technicznego WT-2:2010. | 1 |
T-W-11 | Betony porowate PA– wymagania normy PN-EN 13108-7 i dokumentu technicznego WT-2:2010. | 1 |
T-W-12 | Produkcja mieszanek mineralno-asfaltowych w urządzeniach do produkcji ciągłej i cyklicznej. | 1 |
T-W-13 | Mieszanki mineralno-asfaltowe w technologii na ciepło i zimno. | 1 |
T-W-14 | Wbudowywanie mieszanek mineralno-asfaltowych z uwzględnieniem procesów cieplnych. Kształtowanie struktury mieszanek i jej wpływ na cechy fizyczno-wytrzymałościowe. | 1 |
T-W-15 | Wpływ struktury reologicznej asfaltu na cechy mechaniczne MMA w różnych temperaturach. Lepko-sprężyste i sprężysto-kruche właściwości MMA w zależności od temperatury i sposobu oddziaływania siły. Zjawiska mechaniczno-energetyczne w asfaltowych mieszankach drogowych w trakcie ich eksploatacji. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 8 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych. | 9 |
A-L-3 | Grupowe opracowanie sprawozdań z badań i przygotowanie deklaracji zgodności CE. | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia laboratorium. | 5 |
A-L-5 | Zaliczenie laboratorium. | 1 |
33 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 18 |
A-W-2 | Ugruntowanie i poszerzenie wiedzy z zakresu nawierzchni drogowych. | 19 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 18 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu. | 2 |
57 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Badania laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Sprawozdanie z badań |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z laboratorium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/01_W01 Zna podstawowe rodzaje mieszanek mineralno-asfaltowych (MMA), ich technologie produkcji i wbudowywania z uwzględnieniem aspektu środowiskowego oraz ma wiedzę na temat badań i możliwości oceny zachowania się MMA w konstrukcji. | B_2A_W05, B_2A_W06, B_2A_W10, B_2A_W11, B_2A_W12, B_2A_W13 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/01_U01 Potrafi dobrać rodzaj MMA do poszczególnych warstw konstrukcji w oparciu o jej właściwości o przewidywane oddziaływania zewnętrzne; potrafi zaprojektować mieszankę typu beton asfaltowy (AC) oraz wykonać badania laboratoryjne MMA i na ich podstawie ocenić zgodność wyrobu z normami i wytycznymi technicznymi. | B_2A_U09, B_2A_U10, B_2A_U18, B_2A_U22 | — | — | C-2, C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/01_K01 Potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności i zachowania warunków bezpieczeństwa własnego i zespołu oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. | B_2A_K02, B_2A_K03, B_2A_K06 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-13, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/01_W01 Zna podstawowe rodzaje mieszanek mineralno-asfaltowych (MMA), ich technologie produkcji i wbudowywania z uwzględnieniem aspektu środowiskowego oraz ma wiedzę na temat badań i możliwości oceny zachowania się MMA w konstrukcji. | 2,0 | Student nie zna podstawowych rodzajów mieszanek mineralno-asfaltowych (MMA) i ich przeznaczenia w konstrukcji nawierzchni, nie potrafi opisać technologii wytwarzania i wbudowywania MMA oraz nie potrafi zdefiniować badań mieszanek. |
3,0 | Student zna kilka wybranych MMA, nie posiada natomiast wiedzy nad możliwością ich wykorzystania w konstrukcji; w stopniu podstawowym orientuje się w procesach technologicznych na etapie wytwarzania oraz wbudowywania; zna badania MMA, ale nie potrafi na podstawie ich wyników ocenić przydatności wyrobu do poszczególnych warstw konstrukcji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/01_U01 Potrafi dobrać rodzaj MMA do poszczególnych warstw konstrukcji w oparciu o jej właściwości o przewidywane oddziaływania zewnętrzne; potrafi zaprojektować mieszankę typu beton asfaltowy (AC) oraz wykonać badania laboratoryjne MMA i na ich podstawie ocenić zgodność wyrobu z normami i wytycznymi technicznymi. | 2,0 | Student nie potrafi dobrać rodzaju MMA do poszczególnych warstw konstrukcji; nie potrafi zaprojektować mieszanki typu beton asfaltowy i wykonać podstawowych badań laboratoryjnych. |
3,0 | Student w stopniu podstawowym opanował umiejętność doboru odpowiedniego rodzaju MMA, ale ma problemy z identyfikacją wpływu składników na jej zachowanie w zależności od warunków pracy w konstrukcji; potrafi zaprojektować teoretyczne ilości składników MMA, ale ma trudności z ich optymalizacją na podstawie wykonywanych badań, których wyników nie potrafi zweryfikować w odniesieniu do obowiązujących norm i wytycznych technicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/01_K01 Potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności i zachowania warunków bezpieczeństwa własnego i zespołu oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. | 2,0 | Student nie rozumie wpływu na środowisko stosowanych technologii opartych na MMA, nie potrafi pracować w zespole oraz przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. |
3,0 | Student ma świadomość wpływu na środowisko kilku wybranych technologii opartych na MMA, rozumie potrzebę pracy w zespole, przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, jednak wymaga częstego nadzoru. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Piłat J., Radziszewski P., Nawierzchnie asfaltowe, WKiŁ, Warszawa, 2004
- Stefańczyk B., Mieczkowski P., Mieszanki mineralno-asfaltowe. Wykonawstwo i badania, WKiŁ, Warszawa, 2008
- Stefańczyk B. Mieczkowski P., Dodatki, katalizatory i emulgatory w mieszankach mineralno-asfaltowych, WKiŁ, Warszawa, 2010
- Read J., Whiteoak D., The Shell Bitumen Handbook, Shell UK Oil Products Limited, London, 2003, Fifth Edition
- Stefańczyk B., Beton asfaltowy, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1990
Literatura dodatkowa
- Szydło A., Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego, Polski Cement, Kraków, 2004
- Kalabińska M., Piłat J., Radziszewski P., Technologia materiałów i nawierzchni drogowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2003
- Błażejowski K., Styk S., Technologia warstw asfaltowych, WKiŁ, Warszawa, 2004
- Budziński B., Mieczkowski P., Application of Innovative SMA-MA Mixtures on Bridges, Applied Sciences, 2020, 10 (19)