Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Budowle ziemne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowle ziemne
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 9 1,20,44zaliczenie
wykładyW3 9 0,80,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1MGiF

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność projektowania budowli ziemnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Posadowienie budowli ziemnej9
9
wykłady
T-W-1Podział budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych Kategorie geotechniczne. Stataczność budowli. Posadowienie budowli.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2wykonanie projektu posadowienia budowli ziemnej27
36
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2bieżace utwalanie materiału9
A-W-3przyhotowanie sprawozdań6
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie wykładów na podstawie sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń projektoiwych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/K/D14_W01
Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z budownictwem
B_2A_W02, B_2A_W07, B_2A_W10, B_2A_W14C-1T-P-1, T-W-1M-1S-1
B_2A_N2/K/D14_W02
Umiejętność projektowania podstawowych typów budowli ziemnych
B_2A_W02, B_2A_W07, B_2A_W10, B_2A_W14C-1T-P-1, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/K/D14_U01
Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
B_2A_U01, B_2A_U11, B_2A_U16C-1T-P-1, T-W-1M-1S-1
B_2A_N2/K/D14_U02
Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
B_2A_U01, B_2A_U11, B_2A_U16C-1T-P-1, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/K/D14_K01
Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
B_2A_K03, B_2A_K04C-1T-W-1M-1S-1
B_2A_N2/K/D14_K02
Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
B_2A_K03, B_2A_K04C-1T-P-1, T-W-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/K/D14_W01
Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z budownictwem
2,0
3,0student zna budowle ziemne i wykazuje małą umiejętność projektowania podstawowych typów budowli ziemnych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_N2/K/D14_W02
Umiejętność projektowania podstawowych typów budowli ziemnych
2,0
3,0student wykazuje słabą miejętność projektowania podstawowych typów budowli ziemnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/K/D14_U01
Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
2,0
3,0student w prezentacji i sprawozdaniach wykazuje małą znajomość budowli ziemnej
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_N2/K/D14_U02
Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
2,0
3,0student słabo radzi sobiez obliczeniami w projekcie, często dopiero po pomocy prowadzącego wykonuje poprawne obliczenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/K/D14_K01
Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
2,0
3,0student radzi sobie słabo podczas projektowania posadowienia wału przeciwpowodziowego
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_N2/K/D14_K02
Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
2,0
3,0student wykazuje słabą umiejętność projektowania budowli ziemnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fanti K., Budowle piętrzące, Arkady, Warszawa, 1980
  2. Cios I., Garwacka-Piórkowska S., Projektowanie fundamentów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993
  3. Dembicki E., i inni, Fundamentowanie, tom I i II, Arkady, Warszawa, 1998
  4. Grabowski Z., Pisarczyk S., Obrycki M., Fundamentowanie, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1993
  5. Grodkowski K., Żuromski S., Budowle i roboty ziemne, Warszawa, 1977
  6. Jarominiak A., Lekkie konstrukcje oporowe, WKiŁ, Warszawa, 1999
  7. Obrycki M., Pisarczyk S., Wybrane zagadnienia z fundamnetowania, OWPW, Warszawa, 1998
  8. Pisarczyk S., Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego, OWPW, Warszawa, 2005
  9. Pisarczyk S., Grunty nasypowe. Właściwości geotechniczne i metody ich badania, OWPW, Warszawa, 2004
  10. PKN, Normy z zakresu mechaniki gruntów, fundamentowania i geotechniki, PKN, 2011
  11. Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych, Instrukcja badań podłoża gruntowego budowli drogowych i mostowych, GDDP, Warszawa, 1998
  12. Projektowanie konstrukcji oporowych stromych skarp i nasypów z gruntu zbrojonego geosyntetykami, ITB, Warszawa, 2007, 429/2007
  13. F.C. Townsend, J. Brian Anderson, A Compendium of Ground Modyfication Techniques, Floryda Department of Transportation, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2008
  2. Zasady budowy składowisk odpadów, ITB, Warszawa, 2009, 444/2009
  3. Warunki techniczne wykonania i odbioru robót budowalnych, Roboty ziemne i konstrukcje, ITB, Wraszawa, 2007
  4. A. Duszyńska, Zbrojenie geosyntetyczne podstawy nasypu, WILIS POlitechnika Gdańska, Gdańsk, 2016
  5. Tomasz Kozłowski, Geotechnika w infrastrukturze komunikacyjnej na przykładzie budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, Inżynieria Morska i Geotechnik a, Gdańsk, 2016, 6/2016

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Posadowienie budowli ziemnej9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych Kategorie geotechniczne. Stataczność budowli. Posadowienie budowli.9
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2wykonanie projektu posadowienia budowli ziemnej27
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2bieżace utwalanie materiału9
A-W-3przyhotowanie sprawozdań6
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/K/D14_W01Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z budownictwem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z budownictwem
B_2A_W07Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
B_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania budowli ziemnych
Treści programoweT-P-1Posadowienie budowli ziemnej
T-W-1Podział budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych Kategorie geotechniczne. Stataczność budowli. Posadowienie budowli.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie wykładów na podstawie sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna budowle ziemne i wykazuje małą umiejętność projektowania podstawowych typów budowli ziemnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/K/D14_W02Umiejętność projektowania podstawowych typów budowli ziemnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z budownictwem
B_2A_W07Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
B_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania budowli ziemnych
Treści programoweT-P-1Posadowienie budowli ziemnej
T-W-1Podział budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych Kategorie geotechniczne. Stataczność budowli. Posadowienie budowli.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń projektoiwych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje słabą miejętność projektowania podstawowych typów budowli ziemnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/K/D14_U01Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania budowli ziemnych
Treści programoweT-P-1Posadowienie budowli ziemnej
T-W-1Podział budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych Kategorie geotechniczne. Stataczność budowli. Posadowienie budowli.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie wykładów na podstawie sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w prezentacji i sprawozdaniach wykazuje małą znajomość budowli ziemnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/K/D14_U02Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania budowli ziemnych
Treści programoweT-P-1Posadowienie budowli ziemnej
T-W-1Podział budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych Kategorie geotechniczne. Stataczność budowli. Posadowienie budowli.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń projektoiwych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student słabo radzi sobiez obliczeniami w projekcie, często dopiero po pomocy prowadzącego wykonuje poprawne obliczenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/K/D14_K01Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
B_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania budowli ziemnych
Treści programoweT-W-1Podział budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych Kategorie geotechniczne. Stataczność budowli. Posadowienie budowli.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie wykładów na podstawie sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student radzi sobie słabo podczas projektowania posadowienia wału przeciwpowodziowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/K/D14_K02Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
B_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania budowli ziemnych
Treści programoweT-P-1Posadowienie budowli ziemnej
T-W-1Podział budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych Kategorie geotechniczne. Stataczność budowli. Posadowienie budowli.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń projektoiwych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje słabą umiejętność projektowania budowli ziemnych
3,5
4,0
4,5
5,0