Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu PHS - Historia sztuki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot PHS - Historia sztuki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-11. Wymagane są podstawowe wiadomości z historii, historii sztuki i architektury na poziomie programu szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w sztuce europejskiej i polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech. Wykonanie planszy na wybrany temat z zakresu historii sztuki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu.2
T-W-2Sztuka romańska w Europie i Polsce2
T-W-3Sztuka gotycka w Europie i Polsce2
T-W-4Renesans w Europie i Polsce2
T-W-5Barok w Europie i Polsce2
T-W-6Klasycyzm, romantyzm i secesja w Europie i Polsce2
T-W-7Sztuka XX w. Wiodące style i wybitni twórcy2
T-W-8Sztuka współczesna kierunki i tendencje2
T-W-9Kolokwium sprawdzające.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie wiedzy w nim zawartej36
A-W-3Przygotowanie planszy na wybrany przez studenta i zaakceptowany przez wykładowcę temat.6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia planszy na wybrany przez nich temat z zakresu historii sztuki. Preferowana tematyka - sztuka współczesna, wybitni twórcy i ich dzieła.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/A/01-2_W01
Student uzyskuje wiedzę na temat współczesnej architektury, zna najnowsze trendy i kierunki. Porafi je ogólnie scharakteryzować. Rozpoznaje wybrane przykłady wybitnych obiektów inżynierskich i architektonicznych.
B_2A_W13C-1T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/A/01-2_U01
Student nabywa umiejętności korzystania z baz danych i literatury. Dokonuje selekcji i interpretacji faktów. W sposób jasny i precyzyjny przedstawia przygotowaną prezentację na zadany temat.
B_2A_U01C-1T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-7M-1S-1
B_2A_N2/A/01-2_U02
Uzyskuje umiejętności opracowania (wybranego i uzgodnionego) tematu i przedstawienia go w jasny, precyzyjny oraz atrakcyjny sposób.
B_2A_U04C-1T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/A/01-2_K01
Rzetelnie opracowuje i przedstawia wyniki swojej pracy.
B_2A_K02C-1T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/A/01-2_W01
Student uzyskuje wiedzę na temat współczesnej architektury, zna najnowsze trendy i kierunki. Porafi je ogólnie scharakteryzować. Rozpoznaje wybrane przykłady wybitnych obiektów inżynierskich i architektonicznych.
2,0Nie potrafi rozpoznać stylu dzieła.
3,0Potrafi rozpoznać styl dzieła. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego.
3,5Potrafi rozpoznać styl dzieła. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego.
4,0Potrafi rozpoznać styl dzieła. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne.
4,5Potrafi rozpoznać styl dzieła. Umie opisać szczegółowo cechy charakterystyczne danego stylu.
5,0Bezbłędnie rozpoznaje style dzieła. Zna cechy charakterystyczne dla danego stylu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/A/01-2_U01
Student nabywa umiejętności korzystania z baz danych i literatury. Dokonuje selekcji i interpretacji faktów. W sposób jasny i precyzyjny przedstawia przygotowaną prezentację na zadany temat.
2,0Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić.
3,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić
4,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób.
4,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić.
5,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie.
B_2A_N2/A/01-2_U02
Uzyskuje umiejętności opracowania (wybranego i uzgodnionego) tematu i przedstawienia go w jasny, precyzyjny oraz atrakcyjny sposób.
2,0Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić.
3,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić
4,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób.
4,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić.
5,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/A/01-2_K01
Rzetelnie opracowuje i przedstawia wyniki swojej pracy.
2,0Student nieaktywny , nieobowiązkowy.
3,0Student sumienny, współpracujący z zespołem.
3,5Student sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
4,0Student obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
4,5Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
5,0Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, bardzo dobrze współpracujący z zespołem.

Literatura podstawowa

  1. Białostocki J., Style w architekturze, Sztuka cenniejsza niż złoto.Opowieści o sztuce europejskiej naszej ery., Warszawa, 1991
  2. Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie.t. 1-3, Warszawa, 1988
  3. J. Arlet, Architektura renesansowa jako przejaw prestiżu fundatora i pozycji twórcy, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Watkin David, Historia architektury zachodniej, Arkady, Warszawa, 2001, ISBN 83-213-4178-0
  2. Joanna Arlet, Architektura renesansowa jako przejaw prestiżu fundatora i pozycji twórcy, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2017, ISBN 978-83-7663-242-1
  3. Joanna Arlet, Architektura włoskiego baroku w służbie władzy i kontrreformacji, Hogben, Szczecin, 2018, Teka Zachodniopomorska nr 4, ISBN 978-83-63868-94-9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu.2
T-W-2Sztuka romańska w Europie i Polsce2
T-W-3Sztuka gotycka w Europie i Polsce2
T-W-4Renesans w Europie i Polsce2
T-W-5Barok w Europie i Polsce2
T-W-6Klasycyzm, romantyzm i secesja w Europie i Polsce2
T-W-7Sztuka XX w. Wiodące style i wybitni twórcy2
T-W-8Sztuka współczesna kierunki i tendencje2
T-W-9Kolokwium sprawdzające.2
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie wiedzy w nim zawartej36
A-W-3Przygotowanie planszy na wybrany przez studenta i zaakceptowany przez wykładowcę temat.6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/A/01-2_W01Student uzyskuje wiedzę na temat współczesnej architektury, zna najnowsze trendy i kierunki. Porafi je ogólnie scharakteryzować. Rozpoznaje wybrane przykłady wybitnych obiektów inżynierskich i architektonicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w sztuce europejskiej i polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech. Wykonanie planszy na wybrany temat z zakresu historii sztuki.
Treści programoweT-W-5Barok w Europie i Polsce
T-W-4Renesans w Europie i Polsce
T-W-1Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu.
T-W-2Sztuka romańska w Europie i Polsce
T-W-3Sztuka gotycka w Europie i Polsce
T-W-6Klasycyzm, romantyzm i secesja w Europie i Polsce
T-W-8Sztuka współczesna kierunki i tendencje
T-W-7Sztuka XX w. Wiodące style i wybitni twórcy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia planszy na wybrany przez nich temat z zakresu historii sztuki. Preferowana tematyka - sztuka współczesna, wybitni twórcy i ich dzieła.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozpoznać stylu dzieła.
3,0Potrafi rozpoznać styl dzieła. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego.
3,5Potrafi rozpoznać styl dzieła. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego.
4,0Potrafi rozpoznać styl dzieła. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne.
4,5Potrafi rozpoznać styl dzieła. Umie opisać szczegółowo cechy charakterystyczne danego stylu.
5,0Bezbłędnie rozpoznaje style dzieła. Zna cechy charakterystyczne dla danego stylu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/A/01-2_U01Student nabywa umiejętności korzystania z baz danych i literatury. Dokonuje selekcji i interpretacji faktów. W sposób jasny i precyzyjny przedstawia przygotowaną prezentację na zadany temat.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w sztuce europejskiej i polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech. Wykonanie planszy na wybrany temat z zakresu historii sztuki.
Treści programoweT-W-5Barok w Europie i Polsce
T-W-4Renesans w Europie i Polsce
T-W-1Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu.
T-W-2Sztuka romańska w Europie i Polsce
T-W-3Sztuka gotycka w Europie i Polsce
T-W-6Klasycyzm, romantyzm i secesja w Europie i Polsce
T-W-8Sztuka współczesna kierunki i tendencje
T-W-7Sztuka XX w. Wiodące style i wybitni twórcy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia planszy na wybrany przez nich temat z zakresu historii sztuki. Preferowana tematyka - sztuka współczesna, wybitni twórcy i ich dzieła.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić.
3,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić
4,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób.
4,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić.
5,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/A/01-2_U02Uzyskuje umiejętności opracowania (wybranego i uzgodnionego) tematu i przedstawienia go w jasny, precyzyjny oraz atrakcyjny sposób.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U04Potrafi przygotować oraz przedstawić w języku polskim i obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w sztuce europejskiej i polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech. Wykonanie planszy na wybrany temat z zakresu historii sztuki.
Treści programoweT-W-5Barok w Europie i Polsce
T-W-4Renesans w Europie i Polsce
T-W-1Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu.
T-W-2Sztuka romańska w Europie i Polsce
T-W-3Sztuka gotycka w Europie i Polsce
T-W-6Klasycyzm, romantyzm i secesja w Europie i Polsce
T-W-8Sztuka współczesna kierunki i tendencje
T-W-7Sztuka XX w. Wiodące style i wybitni twórcy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia planszy na wybrany przez nich temat z zakresu historii sztuki. Preferowana tematyka - sztuka współczesna, wybitni twórcy i ich dzieła.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić.
3,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić
4,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób.
4,5Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić.
5,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/A/01-2_K01Rzetelnie opracowuje i przedstawia wyniki swojej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Cel przedmiotuC-1Poznanie wiodących kierunków i stylów w sztuce europejskiej i polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech. Wykonanie planszy na wybrany temat z zakresu historii sztuki.
Treści programoweT-W-5Barok w Europie i Polsce
T-W-4Renesans w Europie i Polsce
T-W-1Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu.
T-W-2Sztuka romańska w Europie i Polsce
T-W-3Sztuka gotycka w Europie i Polsce
T-W-6Klasycyzm, romantyzm i secesja w Europie i Polsce
T-W-8Sztuka współczesna kierunki i tendencje
T-W-7Sztuka XX w. Wiodące style i wybitni twórcy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia planszy na wybrany przez nich temat z zakresu historii sztuki. Preferowana tematyka - sztuka współczesna, wybitni twórcy i ich dzieła.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny , nieobowiązkowy.
3,0Student sumienny, współpracujący z zespołem.
3,5Student sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
4,0Student obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
4,5Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
5,0Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, bardzo dobrze współpracujący z zespołem.