Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie procesem inwestycyjnym I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie procesem inwestycyjnym I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Siewiera <Agnieszka.Siewiera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Budownictwo ogólne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejetności i kompetencje w zarządzaniu budowlanym procesem inwestycyjnym na jego poszczególnych etapach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje zarądzania projektem.1
T-W-2Różne modele zarządzania projektem - przykłady i optymalizacja wyboru metody.1
T-W-3Główne uwarunkowania i ograniczenia w zarządzaniu projektem.1
T-W-4Metodologia zarządzania procesem inwestycyjnym wg Project Management Institute - PMBOK1
T-W-5Kształtowanie polityki inwestycyjnej pod kątem planowanego rozwoju przedsiębiorstwa.1
T-W-6Analiza SWOT i PEST jako podstawowe narzędzia planowania procesu inwestycyjnego.1
T-W-7Zarządzanie zakresem projektu wg. standardów PMI.1
T-W-8Podstawowe regulacje prawne budowlanych procesów inwestycyjnych.1
T-W-9Zaliczenie wykładów.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Utrwalenie wiadomości w oparciu o wykłady i literaturę, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.22
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Metoda przypadków.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/21_W01
Wskazuje odpowiednie działania organizacyjne i zarządzające procesem inwestycyjnym, a także dotyczące funkcjonowania podmiotów gospodarczych w dziedzinie budownictwa
B_1A_W19C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/21_U01
W oparciu o wiedzę psychologiczną i socjologiczną znajomość wymaganych predyspozycji i umiejętności do kierowania oraz zasad postępowania na stanowiskach kieriowniczych, potrafi umiejetnie określić potrzeby w zakresie samokształcenia się
B_1A_U22C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/21_K01
Kompetentnie ocenia odpowiedzialność za włane decyzje, definiuje gotowość podporządkowania się wszelkim zasadą pracy zespołowej ( ma poczucie odpowiedzialności za podlegających mu pracowników). Umiejetnie rozpoznaje ważność podejmowanych decyzji, dąży do ich profesjonalizmu, przestrzega zasad etyki zawodowej.
B_1A_K04, B_1A_K05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/21_W01
Wskazuje odpowiednie działania organizacyjne i zarządzające procesem inwestycyjnym, a także dotyczące funkcjonowania podmiotów gospodarczych w dziedzinie budownictwa
2,0
3,0Znajomość pokierowania procesem inwestycyjno - budowlanym oraz zarządzania podmiotem gospodarczym funkcjonującym na rynku budowlanym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/21_U01
W oparciu o wiedzę psychologiczną i socjologiczną znajomość wymaganych predyspozycji i umiejętności do kierowania oraz zasad postępowania na stanowiskach kieriowniczych, potrafi umiejetnie określić potrzeby w zakresie samokształcenia się
2,0
3,0Umiejetność oceny własnych atutów jako przyszłego kierującego w budownictwie, a także braków wymagających samokształcenia w celu doskonalenia zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/21_K01
Kompetentnie ocenia odpowiedzialność za włane decyzje, definiuje gotowość podporządkowania się wszelkim zasadą pracy zespołowej ( ma poczucie odpowiedzialności za podlegających mu pracowników). Umiejetnie rozpoznaje ważność podejmowanych decyzji, dąży do ich profesjonalizmu, przestrzega zasad etyki zawodowej.
2,0
3,0Kompetencje do podejmowania profesjonalnych decyzji dotyczących zatrządzania ze świadomością ich wagi i własnej odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jaworski K., Metodologia projektowania realizacji budowy, WN PWN S.A., Warszawa, 1999
  2. Janusz Traczyk, Vademecum Kosztorysanta, Zeszyt 1 - Szacowanie wartości inwestycji i robót budowlanych, Ośrodek Wdrożeń Ekonomiczno-Organizacyjnych Budownictwa "PROMOCJA", Warszawa, 2011
  3. Werner W., Proces inwestycyjny dla architektów, OW Polit. Warszawskiej, Warszawa, 1999
  4. Andrzej Minasowicz, Efektywność i zarzadzanie finasami w budownictwie, Poltext, 2009
  5. Biliński T.,Czachowski J., Organizacja procesów inwestycyjno-budowlanych, WiPB, Warszawa, 2001
  6. W. Ketliński, J. Janowska, C. Woźniak, Proces inwestycyjny w budownictwie, Politechnika Warszawska, 2007
  7. Praca zbiorowa, Zarządzanie-teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 1999
  8. Mirski J.Z., Organizacja budowy, WSiP S.A., Warszawa, 1999
  9. H. Bieniuk, Metody sprawnego zarządzania, Pacet 2004, 2004
  10. B. Korzuch, M. Cywoniuk, Podstawy zarządzania, WSE, Białystok, 2000
  11. Agnieszka Siewiera, Analiza ryzyka w procesie zarządzania projektem budowlanym, WNUS, Szczecin, 2018
  12. Agnieszka Siewiera, Analiza ryzyka w procesie zarządzania projektem budowlanym, WNUS, szczecin, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Babiel F., Powodzenie na budowie, E.BECK, Warszawa, 2001
  2. Prace naukowe Instytutu Budownictwa Politechniki Wrocławskiej, Technologia i zarządzanie w budownictwie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2006
  3. Ćwik S., Ustawodawstwo budowlane w praktycznym podejściu do procesu inwestycyjnego, Popularno-Naukowe, Szczecin, 2000
  4. Sarah Peace, Partnerstwo w budownictwie, Poltext, 2010
  5. Sebastian Wilczewski, MS Project 2010 i MS Project Server 2010, HELION, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje zarądzania projektem.1
T-W-2Różne modele zarządzania projektem - przykłady i optymalizacja wyboru metody.1
T-W-3Główne uwarunkowania i ograniczenia w zarządzaniu projektem.1
T-W-4Metodologia zarządzania procesem inwestycyjnym wg Project Management Institute - PMBOK1
T-W-5Kształtowanie polityki inwestycyjnej pod kątem planowanego rozwoju przedsiębiorstwa.1
T-W-6Analiza SWOT i PEST jako podstawowe narzędzia planowania procesu inwestycyjnego.1
T-W-7Zarządzanie zakresem projektu wg. standardów PMI.1
T-W-8Podstawowe regulacje prawne budowlanych procesów inwestycyjnych.1
T-W-9Zaliczenie wykładów.1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Utrwalenie wiadomości w oparciu o wykłady i literaturę, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.22
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/21_W01Wskazuje odpowiednie działania organizacyjne i zarządzające procesem inwestycyjnym, a także dotyczące funkcjonowania podmiotów gospodarczych w dziedzinie budownictwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat organizacji i zarządzania procesem inwestycyjnym oraz prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej
Cel przedmiotuC-1Umiejetności i kompetencje w zarządzaniu budowlanym procesem inwestycyjnym na jego poszczególnych etapach
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i definicje zarądzania projektem.
T-W-2Różne modele zarządzania projektem - przykłady i optymalizacja wyboru metody.
T-W-3Główne uwarunkowania i ograniczenia w zarządzaniu projektem.
T-W-4Metodologia zarządzania procesem inwestycyjnym wg Project Management Institute - PMBOK
T-W-5Kształtowanie polityki inwestycyjnej pod kątem planowanego rozwoju przedsiębiorstwa.
T-W-6Analiza SWOT i PEST jako podstawowe narzędzia planowania procesu inwestycyjnego.
T-W-7Zarządzanie zakresem projektu wg. standardów PMI.
T-W-8Podstawowe regulacje prawne budowlanych procesów inwestycyjnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość pokierowania procesem inwestycyjno - budowlanym oraz zarządzania podmiotem gospodarczym funkcjonującym na rynku budowlanym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/21_U01W oparciu o wiedzę psychologiczną i socjologiczną znajomość wymaganych predyspozycji i umiejętności do kierowania oraz zasad postępowania na stanowiskach kieriowniczych, potrafi umiejetnie określić potrzeby w zakresie samokształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Umiejetności i kompetencje w zarządzaniu budowlanym procesem inwestycyjnym na jego poszczególnych etapach
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i definicje zarądzania projektem.
T-W-2Różne modele zarządzania projektem - przykłady i optymalizacja wyboru metody.
T-W-3Główne uwarunkowania i ograniczenia w zarządzaniu projektem.
T-W-4Metodologia zarządzania procesem inwestycyjnym wg Project Management Institute - PMBOK
T-W-5Kształtowanie polityki inwestycyjnej pod kątem planowanego rozwoju przedsiębiorstwa.
T-W-6Analiza SWOT i PEST jako podstawowe narzędzia planowania procesu inwestycyjnego.
T-W-7Zarządzanie zakresem projektu wg. standardów PMI.
T-W-8Podstawowe regulacje prawne budowlanych procesów inwestycyjnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z elementami dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejetność oceny własnych atutów jako przyszłego kierującego w budownictwie, a także braków wymagających samokształcenia w celu doskonalenia zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/21_K01Kompetentnie ocenia odpowiedzialność za włane decyzje, definiuje gotowość podporządkowania się wszelkim zasadą pracy zespołowej ( ma poczucie odpowiedzialności za podlegających mu pracowników). Umiejetnie rozpoznaje ważność podejmowanych decyzji, dąży do ich profesjonalizmu, przestrzega zasad etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
B_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-1Umiejetności i kompetencje w zarządzaniu budowlanym procesem inwestycyjnym na jego poszczególnych etapach
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i definicje zarądzania projektem.
T-W-2Różne modele zarządzania projektem - przykłady i optymalizacja wyboru metody.
T-W-3Główne uwarunkowania i ograniczenia w zarządzaniu projektem.
T-W-4Metodologia zarządzania procesem inwestycyjnym wg Project Management Institute - PMBOK
T-W-5Kształtowanie polityki inwestycyjnej pod kątem planowanego rozwoju przedsiębiorstwa.
T-W-6Analiza SWOT i PEST jako podstawowe narzędzia planowania procesu inwestycyjnego.
T-W-7Zarządzanie zakresem projektu wg. standardów PMI.
T-W-8Podstawowe regulacje prawne budowlanych procesów inwestycyjnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z elementami dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje do podejmowania profesjonalnych decyzji dotyczących zatrządzania ze świadomością ich wagi i własnej odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0