Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Geometria wykreślna i rysunek techniczny-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geometria wykreślna i rysunek techniczny-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Hajdamowicz <rhajdamowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,00,44zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 9 2,00,30zaliczenie
laboratoriaL2 9 2,00,26zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie podstawowej wiedzy z matematyki, geometrii euklidesowej, planimetrii, stereometrii.
W-2Posiadanie podstawowej wiedzy z rysunku technicznego.
W-3Umiejętność posługiwania sie przyboromi geometrycznymi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Posiadanie wyobrazni przestrzennej na bazie geometrii wykreślnej
C-2Posiadanie umiejętności wykonywania rysunku technicznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1T-C-1Transformacje układu odniesienia.1
T-A-2Transformacje (c.d.). Konstrukcje wielościanów.1
T-A-3Transformacje. Przekroje wielościanów.1
T-A-4Transformacje. Punkty przebicja wielościanów prostą.1
T-A-5Rzuty cechowane. Konstrukcje podstawowe.1
T-A-6Rzuty cechowane. Krawędzie płaszczyzn.1
T-A-7Rzuty cechowane. Kłady płaszczyzn.1
T-A-8Rzuty cechowane. Rzuty wielościanów.1
T-A-9Podsumowanie materiału.1
9
laboratoria
T-L-1Ogólne zasady wykonania rysunków technicznych. Formaty, podziałki, linie rysunkowe1
T-L-2Podstawy prawidłowego wymiarowania. Linie, liczby wymiarowe. Wykonanie zadania- rzuty detalu.1
T-L-3Rzutowanie elementów. Tabele na rysunkach technicznych. Wykonanie zadania - rzuty detalu ( c.d.).1
T-L-4Rysunki inwentaryzacyjne. Zasady wykonania. Wykonanie zadania - rysunek inwentaryzacyjny mieszkaniówki.1
T-L-5Wymiarowanie elementów na rysunkach architektoniczno -budowlanych. Wymiarowanie otworów okiennych i drzwiowych. Wykonanie zadania - rzut pionowy mieszkania.1
T-L-6T-L-6 Wymiarowanie klatki schodowej i biegów schodów. Wykonanie zadania - rzut i przekrój klatki schodowej.1
T-L-7Rysunek konstrukcji drewnianych. Rysunki zestawieniowe i montażowe. Wykonanie zadania - rysunek roboczy fragmentu więżby dachowej.1
T-L-8Rysunek konstrukcji metalowych. Rysunki schematyczne, zestawienia montażowe,rysunki montażowe, rysunki robocze.1
T-L-9Zaliczenie zadań i przedmiotu.1
9
wykłady
T-W-1Transformacje układu odniesienia1
T-W-2Transformacje (c.d.), konstrukcje wielościanów.1
T-W-3Przekroje wielościanów.1
T-W-4Punkty przebicia wielościanów prostą.1
T-W-5Rzuty cechowane. Konstrukcje podstawowe.1
T-W-6Rzuty cechowane. Krawędzie płaszczyzn. Odległości punktów.1
T-W-7Rzuty cechowane.Kłady płaszczyzn.1
T-W-8Rzuty cechowane. Rzuty wielościanów.1
T-W-9Podsumowanie materiału.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Udział w konsultacjach9
A-A-3Studia literaturowe25
A-A-4Przygotowanie do sprawdzianu16
A-A-5zaliczenie1
60
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratorium9
A-L-2Udział w konsultacjach18
A-L-3Opracowanie materiału - studia literatuirawe32
A-L-4zaliczenie1
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Udział w konsultacjach9
A-W-3Studia literaturowe12
A-W-4zaliczenie1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady są prowadzone metodą informacyjno problemową. Mają charakter informacyjny przedstawiający pojęcia, reguły i metody teoretyczne, a następnie - podający przykłady omawianych metod w zastosowaniu do rozwiązywania konkretnych problemów geometrycznych. Środkami są rysunki przedstawiające wabstrachowane problemy i przykłady rozwiązywania zadań , którym towarzyszy szczegółowe omawianie werbalne
M-2Geometria Wykreślna. Ćwiczenia są ściśle powiązane z tematyką wykładów, do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje zestaw zadań, odpowiednio dobranych do bieżącej tematyki wykładów. Studenci podczas ćwiczeń samodzielnie rozwiązują otrzymane zadania. Prowadzacy w miarę potrzeb wspiera studentów.
M-3Rysunek techniczny. Szeroko rozumiana dydaktyka rysunku technicznego, prowadzona na laboratorium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Geometria wykreślna. Studenci sa oceniani na bieżąco w trakcie zajęć praktycznych. Oceniany jest poziom przyswajania bieżącego materiału., trafność doboru metod rozwiązania problemu, poprawność wypowiedzi werbalnej, staranność w wykonaniu rysunków.
S-2Ocena podsumowująca: Geometria wykreślna. Poziom przyswajania materiału jest kontrolowany dwukrotnie, w połowie i pod koniec semestru, w formie pisemnych kolokwiów.
S-3Ocena podsumowująca: Rysunek techniczny. Średnia ocen wszystkich prac wykonanych w czasie opanowywania materiału z rysunku technicznego na laboratorium.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/01-2_W01
Ma Wiedzę z wybranych działów matematyki i innych obszarów właściwych dla kierunków budownictwo, niezbędnych do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa. Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych,budowlanych. Potrafi narysować proste elementy konstrukcji inżynierskich.
B_1A_W01, B_1A_W02, B_1A_W07C-1, C-2T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-3, M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/01-2_U01
Potrafi narysowac podstawowe elementy konstrukcji inżynierskich. Potrafi analizować rysunki architektoniczne, budowlane, a także je wykonywać.
B_1A_U07, B_1A_U11C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-1M-3, M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/01-2_K01
Ciągle rozwija sie naukowo.
B_1A_K01C-1, C-2T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-1M-3, M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/01-2_W01
Ma Wiedzę z wybranych działów matematyki i innych obszarów właściwych dla kierunków budownictwo, niezbędnych do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa. Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych,budowlanych. Potrafi narysować proste elementy konstrukcji inżynierskich.
2,0Nie wie jak rozwiązać zadanie.
3,0Wie w jaki sposób rozwiązać zadanie, obrał właściwą metodę, nie ma błędów merytorycznych. Nie do końca poradził sobie z czytelnym rysunkiem i opisem.
3,5Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań.
4,0Właściwe rozwiązanie zadania, drobne błędy graficzne.
4,5Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań.
5,0Prawidłowe wykonanie zadań. Bez błędów.Opisy czytelne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/01-2_U01
Potrafi narysowac podstawowe elementy konstrukcji inżynierskich. Potrafi analizować rysunki architektoniczne, budowlane, a także je wykonywać.
2,0Nie umie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy teoretycznej. Wykazuje znaczne braki w wiedzy.
3,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie . Zna tylko jedną z metod rozwiązania. Zrobił błędy graficzne i w opisie rysunku.
3,5Umie rozwiązać zadanie poprawnie. Nie ma błędów merytorycznych. Rysunek czytelny, opis niejednoznaczny.
4,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie. Nie ma błędów merytorycznych. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek czytelny, opis niejednoznaczny.
4,5Umie rozwiązać zadanie poprawnie .Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek i opis czytelny.
5,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie.Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek i opis czytelny. Umie zweryfikować swoje błędy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/01-2_K01
Ciągle rozwija sie naukowo.
2,0Student bierny. Pozbawiony energii. Nie angażuje się, nie wykonuje poleceń.
3,0Student niechętnie angażuje się we wspólną pracę. Oczekuje gotowych i sprawdzonych rozwiązań.
3,5Student odnajduje swe miejsce w grupie, ale jest dla niej obciążeniem. Inni wykonują część jego obowiązków.
4,0Student odnajduje swe miejsce w grupie, wypełnia przydzielony zakres obowiązków, nie wykazuje całkowitej inicjatywy.
4,5Student posiada zdolności przywódcze, poszukuje rozwiązań problemów.
5,0Student przejmuje przywództwo w grupie, dzieli pracę, pomaga słabszym.

Literatura podstawowa

  1. Wiktor Janowski, Geometria Wykreślna, PWN, Warszawa, 1975, 843/74
  2. Zbigniew Lewandowski, Geometria Wykreślna, PWN, Warszawa, 1969, 448.B-8
  3. Franciszek Otto, Edward Otto, Podręcznik Geometrii Wykreślnej, PWN, Warszawa, 1975
  4. Elżbieta Miśniakiewicz, Wojciech Skowroński, Rysunek technoczny budowlany, Arkady, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Mieczysław Majewski, Przykłady Rozwiązywania Zadań z Geometrii Wykreślnej Tom ii, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1984
  2. Hanna I Jerzy Samujłło, Rysunek techniczny i odręczny w budownictwie., Arkady, Warszawa, 1974

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1T-C-1Transformacje układu odniesienia.1
T-A-2Transformacje (c.d.). Konstrukcje wielościanów.1
T-A-3Transformacje. Przekroje wielościanów.1
T-A-4Transformacje. Punkty przebicja wielościanów prostą.1
T-A-5Rzuty cechowane. Konstrukcje podstawowe.1
T-A-6Rzuty cechowane. Krawędzie płaszczyzn.1
T-A-7Rzuty cechowane. Kłady płaszczyzn.1
T-A-8Rzuty cechowane. Rzuty wielościanów.1
T-A-9Podsumowanie materiału.1
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ogólne zasady wykonania rysunków technicznych. Formaty, podziałki, linie rysunkowe1
T-L-2Podstawy prawidłowego wymiarowania. Linie, liczby wymiarowe. Wykonanie zadania- rzuty detalu.1
T-L-3Rzutowanie elementów. Tabele na rysunkach technicznych. Wykonanie zadania - rzuty detalu ( c.d.).1
T-L-4Rysunki inwentaryzacyjne. Zasady wykonania. Wykonanie zadania - rysunek inwentaryzacyjny mieszkaniówki.1
T-L-5Wymiarowanie elementów na rysunkach architektoniczno -budowlanych. Wymiarowanie otworów okiennych i drzwiowych. Wykonanie zadania - rzut pionowy mieszkania.1
T-L-6T-L-6 Wymiarowanie klatki schodowej i biegów schodów. Wykonanie zadania - rzut i przekrój klatki schodowej.1
T-L-7Rysunek konstrukcji drewnianych. Rysunki zestawieniowe i montażowe. Wykonanie zadania - rysunek roboczy fragmentu więżby dachowej.1
T-L-8Rysunek konstrukcji metalowych. Rysunki schematyczne, zestawienia montażowe,rysunki montażowe, rysunki robocze.1
T-L-9Zaliczenie zadań i przedmiotu.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Transformacje układu odniesienia1
T-W-2Transformacje (c.d.), konstrukcje wielościanów.1
T-W-3Przekroje wielościanów.1
T-W-4Punkty przebicia wielościanów prostą.1
T-W-5Rzuty cechowane. Konstrukcje podstawowe.1
T-W-6Rzuty cechowane. Krawędzie płaszczyzn. Odległości punktów.1
T-W-7Rzuty cechowane.Kłady płaszczyzn.1
T-W-8Rzuty cechowane. Rzuty wielościanów.1
T-W-9Podsumowanie materiału.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Udział w konsultacjach9
A-A-3Studia literaturowe25
A-A-4Przygotowanie do sprawdzianu16
A-A-5zaliczenie1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratorium9
A-L-2Udział w konsultacjach18
A-L-3Opracowanie materiału - studia literatuirawe32
A-L-4zaliczenie1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Udział w konsultacjach9
A-W-3Studia literaturowe12
A-W-4zaliczenie1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/01-2_W01Ma Wiedzę z wybranych działów matematyki i innych obszarów właściwych dla kierunków budownictwo, niezbędnych do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa. Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych,budowlanych. Potrafi narysować proste elementy konstrukcji inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W01Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
B_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Posiadanie wyobrazni przestrzennej na bazie geometrii wykreślnej
C-2Posiadanie umiejętności wykonywania rysunku technicznego.
Treści programoweT-L-6T-L-6 Wymiarowanie klatki schodowej i biegów schodów. Wykonanie zadania - rzut i przekrój klatki schodowej.
T-L-2Podstawy prawidłowego wymiarowania. Linie, liczby wymiarowe. Wykonanie zadania- rzuty detalu.
T-L-3Rzutowanie elementów. Tabele na rysunkach technicznych. Wykonanie zadania - rzuty detalu ( c.d.).
T-L-4Rysunki inwentaryzacyjne. Zasady wykonania. Wykonanie zadania - rysunek inwentaryzacyjny mieszkaniówki.
T-L-5Wymiarowanie elementów na rysunkach architektoniczno -budowlanych. Wymiarowanie otworów okiennych i drzwiowych. Wykonanie zadania - rzut pionowy mieszkania.
T-L-7Rysunek konstrukcji drewnianych. Rysunki zestawieniowe i montażowe. Wykonanie zadania - rysunek roboczy fragmentu więżby dachowej.
T-L-8Rysunek konstrukcji metalowych. Rysunki schematyczne, zestawienia montażowe,rysunki montażowe, rysunki robocze.
T-L-1Ogólne zasady wykonania rysunków technicznych. Formaty, podziałki, linie rysunkowe
T-A-1T-C-1Transformacje układu odniesienia.
T-A-2Transformacje (c.d.). Konstrukcje wielościanów.
T-A-3Transformacje. Przekroje wielościanów.
T-A-4Transformacje. Punkty przebicja wielościanów prostą.
T-A-5Rzuty cechowane. Konstrukcje podstawowe.
T-A-6Rzuty cechowane. Krawędzie płaszczyzn.
T-A-7Rzuty cechowane. Kłady płaszczyzn.
T-A-8Rzuty cechowane. Rzuty wielościanów.
Metody nauczaniaM-3Rysunek techniczny. Szeroko rozumiana dydaktyka rysunku technicznego, prowadzona na laboratorium
M-2Geometria Wykreślna. Ćwiczenia są ściśle powiązane z tematyką wykładów, do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje zestaw zadań, odpowiednio dobranych do bieżącej tematyki wykładów. Studenci podczas ćwiczeń samodzielnie rozwiązują otrzymane zadania. Prowadzacy w miarę potrzeb wspiera studentów.
M-1Wykłady są prowadzone metodą informacyjno problemową. Mają charakter informacyjny przedstawiający pojęcia, reguły i metody teoretyczne, a następnie - podający przykłady omawianych metod w zastosowaniu do rozwiązywania konkretnych problemów geometrycznych. Środkami są rysunki przedstawiające wabstrachowane problemy i przykłady rozwiązywania zadań , którym towarzyszy szczegółowe omawianie werbalne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Geometria wykreślna. Studenci sa oceniani na bieżąco w trakcie zajęć praktycznych. Oceniany jest poziom przyswajania bieżącego materiału., trafność doboru metod rozwiązania problemu, poprawność wypowiedzi werbalnej, staranność w wykonaniu rysunków.
S-3Ocena podsumowująca: Rysunek techniczny. Średnia ocen wszystkich prac wykonanych w czasie opanowywania materiału z rysunku technicznego na laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wie jak rozwiązać zadanie.
3,0Wie w jaki sposób rozwiązać zadanie, obrał właściwą metodę, nie ma błędów merytorycznych. Nie do końca poradził sobie z czytelnym rysunkiem i opisem.
3,5Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań.
4,0Właściwe rozwiązanie zadania, drobne błędy graficzne.
4,5Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań.
5,0Prawidłowe wykonanie zadań. Bez błędów.Opisy czytelne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/01-2_U01Potrafi narysowac podstawowe elementy konstrukcji inżynierskich. Potrafi analizować rysunki architektoniczne, budowlane, a także je wykonywać.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
B_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
Cel przedmiotuC-1Posiadanie wyobrazni przestrzennej na bazie geometrii wykreślnej
C-2Posiadanie umiejętności wykonywania rysunku technicznego.
Treści programoweT-W-1Transformacje układu odniesienia
T-W-2Transformacje (c.d.), konstrukcje wielościanów.
T-W-8Rzuty cechowane. Rzuty wielościanów.
T-W-3Przekroje wielościanów.
T-W-5Rzuty cechowane. Konstrukcje podstawowe.
T-W-6Rzuty cechowane. Krawędzie płaszczyzn. Odległości punktów.
T-W-7Rzuty cechowane.Kłady płaszczyzn.
T-W-4Punkty przebicia wielościanów prostą.
T-L-6T-L-6 Wymiarowanie klatki schodowej i biegów schodów. Wykonanie zadania - rzut i przekrój klatki schodowej.
T-L-2Podstawy prawidłowego wymiarowania. Linie, liczby wymiarowe. Wykonanie zadania- rzuty detalu.
T-L-3Rzutowanie elementów. Tabele na rysunkach technicznych. Wykonanie zadania - rzuty detalu ( c.d.).
T-L-4Rysunki inwentaryzacyjne. Zasady wykonania. Wykonanie zadania - rysunek inwentaryzacyjny mieszkaniówki.
T-L-5Wymiarowanie elementów na rysunkach architektoniczno -budowlanych. Wymiarowanie otworów okiennych i drzwiowych. Wykonanie zadania - rzut pionowy mieszkania.
T-L-7Rysunek konstrukcji drewnianych. Rysunki zestawieniowe i montażowe. Wykonanie zadania - rysunek roboczy fragmentu więżby dachowej.
T-L-8Rysunek konstrukcji metalowych. Rysunki schematyczne, zestawienia montażowe,rysunki montażowe, rysunki robocze.
T-L-1Ogólne zasady wykonania rysunków technicznych. Formaty, podziałki, linie rysunkowe
Metody nauczaniaM-3Rysunek techniczny. Szeroko rozumiana dydaktyka rysunku technicznego, prowadzona na laboratorium
M-2Geometria Wykreślna. Ćwiczenia są ściśle powiązane z tematyką wykładów, do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje zestaw zadań, odpowiednio dobranych do bieżącej tematyki wykładów. Studenci podczas ćwiczeń samodzielnie rozwiązują otrzymane zadania. Prowadzacy w miarę potrzeb wspiera studentów.
M-1Wykłady są prowadzone metodą informacyjno problemową. Mają charakter informacyjny przedstawiający pojęcia, reguły i metody teoretyczne, a następnie - podający przykłady omawianych metod w zastosowaniu do rozwiązywania konkretnych problemów geometrycznych. Środkami są rysunki przedstawiające wabstrachowane problemy i przykłady rozwiązywania zadań , którym towarzyszy szczegółowe omawianie werbalne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Geometria wykreślna. Studenci sa oceniani na bieżąco w trakcie zajęć praktycznych. Oceniany jest poziom przyswajania bieżącego materiału., trafność doboru metod rozwiązania problemu, poprawność wypowiedzi werbalnej, staranność w wykonaniu rysunków.
S-2Ocena podsumowująca: Geometria wykreślna. Poziom przyswajania materiału jest kontrolowany dwukrotnie, w połowie i pod koniec semestru, w formie pisemnych kolokwiów.
S-3Ocena podsumowująca: Rysunek techniczny. Średnia ocen wszystkich prac wykonanych w czasie opanowywania materiału z rysunku technicznego na laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy teoretycznej. Wykazuje znaczne braki w wiedzy.
3,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie . Zna tylko jedną z metod rozwiązania. Zrobił błędy graficzne i w opisie rysunku.
3,5Umie rozwiązać zadanie poprawnie. Nie ma błędów merytorycznych. Rysunek czytelny, opis niejednoznaczny.
4,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie. Nie ma błędów merytorycznych. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek czytelny, opis niejednoznaczny.
4,5Umie rozwiązać zadanie poprawnie .Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek i opis czytelny.
5,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie.Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek i opis czytelny. Umie zweryfikować swoje błędy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/01-2_K01Ciągle rozwija sie naukowo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Posiadanie wyobrazni przestrzennej na bazie geometrii wykreślnej
C-2Posiadanie umiejętności wykonywania rysunku technicznego.
Treści programoweT-L-6T-L-6 Wymiarowanie klatki schodowej i biegów schodów. Wykonanie zadania - rzut i przekrój klatki schodowej.
T-L-2Podstawy prawidłowego wymiarowania. Linie, liczby wymiarowe. Wykonanie zadania- rzuty detalu.
T-L-3Rzutowanie elementów. Tabele na rysunkach technicznych. Wykonanie zadania - rzuty detalu ( c.d.).
T-L-4Rysunki inwentaryzacyjne. Zasady wykonania. Wykonanie zadania - rysunek inwentaryzacyjny mieszkaniówki.
T-L-5Wymiarowanie elementów na rysunkach architektoniczno -budowlanych. Wymiarowanie otworów okiennych i drzwiowych. Wykonanie zadania - rzut pionowy mieszkania.
T-L-7Rysunek konstrukcji drewnianych. Rysunki zestawieniowe i montażowe. Wykonanie zadania - rysunek roboczy fragmentu więżby dachowej.
T-L-8Rysunek konstrukcji metalowych. Rysunki schematyczne, zestawienia montażowe,rysunki montażowe, rysunki robocze.
T-L-1Ogólne zasady wykonania rysunków technicznych. Formaty, podziałki, linie rysunkowe
Metody nauczaniaM-3Rysunek techniczny. Szeroko rozumiana dydaktyka rysunku technicznego, prowadzona na laboratorium
M-2Geometria Wykreślna. Ćwiczenia są ściśle powiązane z tematyką wykładów, do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje zestaw zadań, odpowiednio dobranych do bieżącej tematyki wykładów. Studenci podczas ćwiczeń samodzielnie rozwiązują otrzymane zadania. Prowadzacy w miarę potrzeb wspiera studentów.
M-1Wykłady są prowadzone metodą informacyjno problemową. Mają charakter informacyjny przedstawiający pojęcia, reguły i metody teoretyczne, a następnie - podający przykłady omawianych metod w zastosowaniu do rozwiązywania konkretnych problemów geometrycznych. Środkami są rysunki przedstawiające wabstrachowane problemy i przykłady rozwiązywania zadań , którym towarzyszy szczegółowe omawianie werbalne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Geometria wykreślna. Studenci sa oceniani na bieżąco w trakcie zajęć praktycznych. Oceniany jest poziom przyswajania bieżącego materiału., trafność doboru metod rozwiązania problemu, poprawność wypowiedzi werbalnej, staranność w wykonaniu rysunków.
S-2Ocena podsumowująca: Geometria wykreślna. Poziom przyswajania materiału jest kontrolowany dwukrotnie, w połowie i pod koniec semestru, w formie pisemnych kolokwiów.
S-3Ocena podsumowująca: Rysunek techniczny. Średnia ocen wszystkich prac wykonanych w czasie opanowywania materiału z rysunku technicznego na laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student bierny. Pozbawiony energii. Nie angażuje się, nie wykonuje poleceń.
3,0Student niechętnie angażuje się we wspólną pracę. Oczekuje gotowych i sprawdzonych rozwiązań.
3,5Student odnajduje swe miejsce w grupie, ale jest dla niej obciążeniem. Inni wykonują część jego obowiązków.
4,0Student odnajduje swe miejsce w grupie, wypełnia przydzielony zakres obowiązków, nie wykazuje całkowitej inicjatywy.
4,5Student posiada zdolności przywódcze, poszukuje rozwiązań problemów.
5,0Student przejmuje przywództwo w grupie, dzieli pracę, pomaga słabszym.