Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Konstrukcje metalowe I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konstrukcje metalowe I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Teorii Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Paczkowski <Wieslaw.Paczkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Popiel <Piotr.Popiel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 9,0 | ECTS (formy) | 9,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka |
W-2 | Rysunek techniczny |
W-3 | Wytrzymałość materiałów |
W-4 | Mechanika budowli |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie procesu produkcji stali konstrukcyjnych i jego wpływu na właściwości stali |
C-2 | Zapoznanie z właściwościami konstrukcyjnymi stali i sposobem ich badania |
C-3 | Podanie sposobów zabezpieczania konstrukcji stalowych przed korozją i pożarem |
C-4 | Wyjaśnienie teoretycznych podstaw projektowania konstrukcji stalowych metodą stanów granicznych |
C-5 | Zapoznanie z postawowymi przypadkami pracy oraz wymiarowaniem elementów konstrukcji stalowych poddanych działaniu obciążenia osiowego rozciągającego, ściskającego, zginania oraz w złożonych stanach wytężenia |
C-6 | Zapoznanie z podstawowymi sposobami łączenia elementów kostrukcji stalowych za pomocą łączników trzpieniowych i spawania, określenie warunków prawidłowego konstruowania i obliczania połączeń. |
C-7 | Zapoznanie z techniką i technologią łączenia elementów stalowych za pomocą metod termicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przepisy BHP stosowane w spawalnictwie | 1 |
T-L-2 | Spawanie gazowe | 1 |
T-L-3 | Spawanie elektryczne elektrodami otulonymi | 2 |
T-L-4 | Kontrola jakości spawania | 2 |
T-L-5 | Zgrzewanie | 1 |
T-L-6 | Spawanie automatyczne i cięcie metali | 1 |
T-L-7 | Zaliczenie | 1 |
9 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt stropu stalowego obejmujący belki drugorzędne, blachownicę, słup osiowo ściskany i połączenia. | 27 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stal jako materiał budowlany: produkcja, właściwości, klasyfikacja, wyroby, zabezpieczenia antykorozyjne i przeciwpożarowe | 10 |
T-W-2 | Podstawy teoretyczne wymiarowania konstrukcji stalowych | 4 |
T-W-3 | Ogólne zasady wymiarowania konstrukcji stalowych metodą stanów granicznych | 6 |
T-W-4 | Wymiarowanie elementów zginanych | 6 |
T-W-5 | Elementy osiowo rozciągane | 2 |
T-W-6 | Elementy osiowo ściskane | 6 |
T-W-7 | Złożone stany obciążeń elementów stalowych | 3 |
T-W-8 | Połączenia trzpieniowe | 5 |
T-W-9 | Połączenia spawane | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 8 |
A-L-2 | Samodzielne wykonanie sprawozdań | 18 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów | 3 |
A-L-4 | Zaliczenie laboratoriów | 1 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach | 25 |
A-P-2 | Samodzielne wykonanie projektu | 83 |
A-P-3 | Przygotowania do zaliczeń | 10 |
A-P-4 | Zaliczenia | 2 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 45 |
A-W-2 | Konsultacje | 1 |
A-W-3 | Studia i praca własna | 41 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 30 |
A-W-5 | Egzamin | 3 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenia ustne i przez sprawozdania laboratoriów |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwia w czasie ćwiczeń projektowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu stropu |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/18_W01 Znajomość technik spawania i cięcia metali oraz oceny jakości tych prac | B_1A_W17 | — | — | C-7 | T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-6 | M-2 | S-1 |
B_1A_N1/C/18_W02 Potrafi objaśnić i opisać - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - zasady zaprojektowania prostej konstrukcji stalowej zarówno w aspekcie pracy poszczególnych składników jak i szczegółów konstrukcyjnych uwzględniając właściwe technologie połączeń i trendy rozwojowe elementów walcowanych | B_1A_W08, B_1A_W17, B_1A_W07, B_1A_W23 | — | — | C-3, C-4, C-1, C-2, C-6, C-5 | T-P-1, T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/18_U01 Potrafi wykonać projekt - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - prostego stropu przemysłowego wykonanego z wybranych elementów walcowanych, poddanego podstawowemu układowi obciążeńwymagających właściwego zestawienia, zarówno w aspekcie pracy poszczególnych elementów jak i szczegółów konstrukcyjnych w postaci dokumentacji zawierającej obliczenia i rysunki konstrukcyjne. Wiele szczegółowych problemów student rozwiązuje na drodze samokształcenia się. | B_1A_U02, B_1A_U07, B_1A_U11, B_1A_U17, B_1A_U19, B_1A_U22 | — | — | C-3, C-4, C-1, C-2, C-6, C-5 | T-P-1, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/18_K01 Poprzez samodzielną i podlegającą ocenie pracę wyrabia właściwy stosunek do odpowiedzialności za wytworzone przez siebie rozwiązania pogłębiając poczucie potrzeby uczenia się i profesjonalnego stosunku do działań zawodowych | B_1A_K01, B_1A_K05 | — | — | C-3, C-4, C-7, C-1, C-2, C-6, C-5 | T-L-1, T-P-1, T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/18_W01 Znajomość technik spawania i cięcia metali oraz oceny jakości tych prac | 2,0 | Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu. |
3,0 | Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić, a z wypowiedzi wynika rozumienie podstaw problemu | |
3,5 | W merytorycznie i formalnie poprawnym rozwiązaniu występuje kilka błędów o znaczeniu lokalnym nie rzutujących na ogólną poprawność rozwiązania lub pojawiło się istotne naruszenie któregoś z formalnych aspektów opracowania, a wypowiedź potwierdza zdolność rozumienia podstaw i niektórych szerszych aspektów problemu | |
4,0 | Rozwiązanie w zasadzie całkowicie poprawne, ale w którymś elemencie występuje wyraźny błąd o znaczeniu lokalnym lub wyraźne naruszenie któregoś z aspektów formalnych, zaś ustna wypowiedź daje dobry obraz rozumienia problemu | |
4,5 | Prawidłowe rozwiązanie z drobnymi błędami nie wpływającymi na jego jakość merytoryczną i formalną. Błędy te są w sposób oczywisty łatwe do wykrycia, a usterki formalne łatwe do naprawienia. W wypowiedzi ustnej swobodne i szerokie przedstawienie problemu. | |
5,0 | Rozwiązanie całkowicie poprawne pod względem merytorycznym i formalnym z co najwyżej nielicznymi, drobnymi, lokalnymi, nie powtarzającymi się błędami. Wypowiedź ustna potwierdza profesjonalne rozumienie problemu. | |
B_1A_N1/C/18_W02 Potrafi objaśnić i opisać - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - zasady zaprojektowania prostej konstrukcji stalowej zarówno w aspekcie pracy poszczególnych składników jak i szczegółów konstrukcyjnych uwzględniając właściwe technologie połączeń i trendy rozwojowe elementów walcowanych | 2,0 | Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu. |
3,0 | Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | W merytorycznie i formalnie poprawnym rozwiązaniu występuje kilka błędów o znaczeniu lokalnym nie rzutujących na ogólną poprawność rozwiązania lub pojawiło się istotne naruszenie któregoś z formalnych aspektów opracowania. | |
4,0 | Rozwiązanie w zasadzie całkowicie poprawne, ale w którymś elemencie występuje wyraźny błąd o znaczeniu lokalnym lub wyraźne naruszenie któregoś z aspektów formalnych. | |
4,5 | Prawidłowe rozwiązanie z drobnymi błędami nie wpływającymi na jego jakość merytoryczną i formalną. Błędy te są w sposób oczywisty łatwe do wykrycia, a usterki formalne łatwe do naprawienia. | |
5,0 | Rozwiązanie całkowicie poprawne pod względem merytorycznym i formalnym z co najwyżej nielicznymi, drobnymi, lokalnymi, nie powtarzającymi się błędami. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/18_U01 Potrafi wykonać projekt - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - prostego stropu przemysłowego wykonanego z wybranych elementów walcowanych, poddanego podstawowemu układowi obciążeńwymagających właściwego zestawienia, zarówno w aspekcie pracy poszczególnych elementów jak i szczegółów konstrukcyjnych w postaci dokumentacji zawierającej obliczenia i rysunki konstrukcyjne. Wiele szczegółowych problemów student rozwiązuje na drodze samokształcenia się. | 2,0 | Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu. |
3,0 | Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | W merytorycznie i formalnie poprawnym rozwiązaniu występuje kilka błędów o znaczeniu lokalnym nie rzutujących na ogólną poprawność rozwiązania lub pojawiło się istotne naruszenie któregoś z formalnych aspektów opracowania. | |
4,0 | Rozwiązanie w zasadzie całkowicie poprawne, ale w którymś elemencie występuje wyraźny błąd o znaczeniu lokalnym lub wyraźne naruszenie któregoś z aspektów formalnych. | |
4,5 | Prawidłowe rozwiązanie z drobnymi błędami nie wpływającymi na jego jakość merytoryczną i formalną. Błędy te są w sposób oczywisty łatwe do wykrycia, a usterki formalne łatwe do naprawienia. | |
5,0 | Rozwiązanie całkowicie poprawne pod względem merytorycznym i formalnym z co najwyżej nielicznymi, drobnymi, lokalnymi, nie powtarzającymi się błędami. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/18_K01 Poprzez samodzielną i podlegającą ocenie pracę wyrabia właściwy stosunek do odpowiedzialności za wytworzone przez siebie rozwiązania pogłębiając poczucie potrzeby uczenia się i profesjonalnego stosunku do działań zawodowych | 2,0 | |
3,0 | Kompetencje społeczne nie podlegają bezpośredniej ocenie na zajęciach, a ich ocena może mieć charakter dedukcyjny i wynikać z ocen za wiedzę i umiejętności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod kierunkiem Mariana Giżejowskiego i Jerzego Ziółko, Stalowe konstrukcje budynków. Projektowanie wg eurokodów z przykładami obliczeń, Arkady, Warszawa, 2010, Budownictwo ogólne t. 5
- Praca zbiorowa pod redakcją Aleksandra Kozłowskiego, Konstrukcje stalowe. Przykłady obliczeń wg PN-EN 1993-1. Część pierwsza: Wybrane elementy i połączenia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2010, Wydanie I - 2009, Wydanie II – 2010
- Praca zbiorowa pod redakcją Aleksandra Kozłowskiego, Konstrukcje stalowe. Przykłady obliczeń według PN-EN 1993-1-1. Część druga: Stropy i pomosty, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2011
- Łubiński M., Filipowicz A., Żółtowski W., Konstrukcje metalowe, cz. 1, Arkady, Warszawa, 2000, Wyd. II
- Norma: PN-EN 1993-1-1: 2006. Eurokod 3, Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków, PKN, 2006
- Norma PN-EN 1993-1-5:2008. Eurokod 3, Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-5: Blachownice, PKN, 2008
- Norma PN-EN 1993-1-8: 2006. Eurokod 3, Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-8: Projektowanie węzłów, PKN, 2006
- Ostapiuk H., Czubakowski H., Konstrukcje metalowe. Przewodnik do ćwiczeń laboratoryjnych ze spawalnictwa, Skrypt Politechniki Szczecińskiej, Szczecin
Literatura dodatkowa
- Bogucki W., Żyburtowicz M., Tablice do projektowania konstrukcji metalowych, Arkady, Warszawa, 2006
- Paczkowski W., Pełka-Sawenko A., Wzmocnienie słupów stalowej konstrukcji szkieletowej w warunkach osiadania podłoża, Inżynieria i Budownictwo, Warszawa, 2011, 5, s. 261-265.