Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Drogowe roboty ziemne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Drogowe roboty ziemne | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Czarnecki <Jacek.Czarnecki@zut.edu.pl>, Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl>, Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Budownictwo komunikacyjne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentowi wiedzy z zakresu projektowania i wykonywania robót ziemnych w budownictwie drogowym. Zapoznanie z zasadami wymiarowania elementów odwodnienia powierzchniowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt robót ziemnych na odcinku drogi ok. 1000 m na podstawie projektu wykonanego w ramach przedmiotu „Budownictwo komunikacyjne”. W zakres projektu wchodzą m.in. obliczenia hydrauliczne rowów i przepustów, sporządzenie planu sytuacyjnego w skali 1:1000, wykonanie profilu podłużnego w skali 1 : 1000/100, wykonanie przekrojów poprzecznych robót ziemnych. | 27 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe informacje z zakresu hydrologii. Ruch wody w przyrodzie, rodzaje wód podziemnych, opady atmosferyczne.Wielkość opadów i parametry deszczu. | 4 |
T-W-2 | Obliczenie wielkości spływu. Metoda natężeń granicznych (MNG). Metoda stałych natężeń (MSN). | 2 |
T-W-3 | Obliczenia hydrauliczne kanałów otwartych. | 2 |
T-W-4 | Odwodnienie pasa drogowego rowy i ścieki. | 2 |
T-W-5 | Drogowe urządzenia odwadniające. Nowe sposoby odprowadzania wód deszczowych. | 3 |
T-W-6 | Drenaż, rodzaje drenażu. Zasady układania sączków drenarskich, układy i wymiarowanie zbieraczy. Zasady ujmowania wód źródlanych. | 2 |
T-W-7 | Przepusty. Obliczenia hydrauliczne przepustów. Rozwiązania materiałowe stosowane do budowy przepustów drogowych. | 2 |
T-W-8 | Podstawowe informacje o drogowych robotach ziemnych. Metody obliczania objętości robót ziemnych powierzchniowych i liniowych. | 2 |
T-W-9 | Charakterystyka gruntów budowlanych, ocena przydatności gruntów do celów drogowych i prowadzenia robót ziemnych. Wysadzinowość gruntów. Przygotowanie podłoża pod konstrukcje nawierzchni. | 3 |
T-W-10 | Metody wykonywania nasypów i wykopów Wymagane zagęszczenie gruntu w nasypach i wykopach. Kształtowanie i umacnianie skarp nasypów i wykopów. | 3 |
T-W-11 | Metody odspajania gruntów. Kategorie urabialności gruntu Maszyny do robót ziemnych – rodzaje, zakres stosowania, wydajność. | 2 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych | 27 |
A-P-2 | samodzielna praca studenta nad projektem poza zajęciami | 50 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 8 |
85 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 27 |
A-W-2 | Samodzielna praca studenta związna z pogłębianiem treści wykładów | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 18 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
67 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów podczas egzaminu |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D03_W01 Znajomość zasad projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym oraz projektowania systemów odwodnienia dróg. | B_1A_W02, B_1A_W10, B_1A_W11, B_1A_W17, B_1A_W07, B_1A_W23, B_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-10 | M-1 | S-1 |
B_1A_N1/DUL/D03_W02 Ma wiedzę na temat zasad odwodnienia dróg i robót ziemnych oraz sposobu odprowadzania wód opadowych poza pas drogowy | B_1A_W07, B_1A_W23, B_1A_W13 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D03_U01 Umie zaprojektować system odwodnienia drogi zamiejskiej | B_1A_U13, B_1A_U17, B_1A_U22, B_1A_U08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-7 | M-1 | S-1 |
B_1A_N1/DUL/D03_U02 Umie sporządzić dokumentacje projektową drogi w zakresie robót ziemnych wraz z zaprojektowaniem systemu odwodnienia i umie zaplanować prowadzenie robót ziemnych w budownictwie drogowym. | B_1A_U11, B_1A_U13, B_1A_U17, B_1A_U19, B_1A_U22, B_1A_U08 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D03_K01 Rozumie potrzebę uzupełninia wiedzy z zakresu budownictwa drogowego, oraz wpływu budowy dróg na środowisko naturalne. | B_1A_K02, B_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D03_W01 Znajomość zasad projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym oraz projektowania systemów odwodnienia dróg. | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym |
3,0 | Student ma minimalną wiedzę na temat projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym | |
3,5 | Student ma większą wiedzę od minimalnej na temat projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym | |
4,5 | Student ma dobrą wiedzę na temat projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym | |
5,0 | Student ma szeroki zakres wiedzy na temat projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym | |
B_1A_N1/DUL/D03_W02 Ma wiedzę na temat zasad odwodnienia dróg i robót ziemnych oraz sposobu odprowadzania wód opadowych poza pas drogowy | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat odwadniania dróg i robót ziemnych |
3,0 | Student ma minimalną wiedzę na temat odwadniania robót ziemnych i dróg | |
3,5 | Student posiada podstawowe wiadomości na temat odwodnienia dróg i robót ziemnych | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat odwodnienia dróg i robót ziemnych | |
4,5 | Student ma dobrą wiedzę na temat odwodnienia dróg i robót ziemnych | |
5,0 | Student ma bardzo szeroki zakres wiedzy na temat odwodnienia dróg i robót ziemnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D03_U01 Umie zaprojektować system odwodnienia drogi zamiejskiej | 2,0 | Student nie umie zaprojektować systemu odwodnienia drogi zamiejskiej |
3,0 | Student umie w sposób minimalny zaprojektować system odwodnienia drogi zamiejskiej | |
3,5 | Student umie zaprojektować prosty system odwodnienia drogi zamiejskiej bez większych problemów | |
4,0 | Student umie zaprojektować każdy system odwodnienia drogi zamiejskiej | |
4,5 | Student dobrze umie zaprojektować system odwodnienia drogi zamiejskiej | |
5,0 | Student bardzo dobrze umie zaprojektować system odwodnienia drogi zamiejskiej | |
B_1A_N1/DUL/D03_U02 Umie sporządzić dokumentacje projektową drogi w zakresie robót ziemnych wraz z zaprojektowaniem systemu odwodnienia i umie zaplanować prowadzenie robót ziemnych w budownictwie drogowym. | 2,0 | Student nie umie sporządzić dokumentacji projektowej robót ziemnych i odwodnienia |
3,0 | Student z bardzi dużymi problemami umie sporządzić dokumentację projektową robót ziemnych i odwodnienia | |
3,5 | Student bez większych problemów umie sporządzić dokumentację projektową robót ziemnych i odwodnienia | |
4,0 | Student umie sporządzić dokumentację projektową robót ziemnych i odwodnienia | |
4,5 | Student dobrze umie sporządzić dokumentację projektową robót ziemnych i odwodnienia | |
5,0 | Student bardzo dobrze umie sporządzić dokumentację projektową robót ziemnych i odwodnienia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D03_K01 Rozumie potrzebę uzupełninia wiedzy z zakresu budownictwa drogowego, oraz wpływu budowy dróg na środowisko naturalne. | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa drogowego i jego wpływu na środowisko naturalne |
3,0 | Student w stopniu minimalnym rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa drogowego i jego wpływu na środowisko naturalne | |
3,5 | Student w stopniu podstawowym rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa drogowego i jego wpływu na środowisko naturalne | |
4,0 | Student rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa drogowego i jego wpływu na środowisko naturalne | |
4,5 | Student dobrze rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa drogowego i jego wpływu na środowisko naturalne | |
5,0 | Student bardzo dobrze rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa drogowego i jego wpływu na środowisko naturalne |
Literatura podstawowa
- Lewinowski Cz., Ogólne zasady projektowania robót ziemnych dróg samochodowych i kolejowych, PWN, Warszawa, 1987
- Edel R., Odwodnienie dróg, WKŁ, Warszawa, 2006, 3
- Głażewski M., Nowocień E., Piechowicz K., Roboty ziemne i rekultywacyjne w budownictwie komunikacyjnym, WKŁ, Warszawa, 2010, 1
- Kotowski A., Podstawy bezpiecznego wymiarowania odwodnień terenów, Seidel-Przywecki Sp. z o.o., Warszawa, 2011, 1
Literatura dodatkowa
- Szyling Z., Pacześniak E., Odwodnienie budowli komunikacyjnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2004
- Datka S. Lenczewski S., Drogowe roboty ziemne, WKŁ, Warszawa, 1979
- Zieliński Z., Stefańczyk B., Roboty ziemne, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1977
- -, PN-S-02205:1998: Drogi samochodowe. Roboty ziemne. Wymagania i badania, Wydawnictwa Normalizacyjne ALFA-WERO Sp. z o.o., Warszawa, 1998
- -, PN-S-02204:1997. Drogi samochodowe Odwodnienie dróg., Wydawnictwa Normalizacyjne ALFA-WERO Sp. z o.o., Warszawa, 1997
- Majer S., Wpływ zmian w Rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, na wymagane zagęszczenie gruntów, Elamed sp. z o.o., Magazyn Autostrady, 2015, 5, s. 260-264
- Majer S., Zagęszczalność gruntów niespoistych, Grupa Media, Izolacje, 2013, 2, s. 72-76