Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Hydrologia II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrologia II
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Libront <Dorota.Libront@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>, Norbert Laskowski <Norbert.Laskowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 9 0,90,28zaliczenie
projektyP7 27 1,90,32zaliczenie
wykładyW7 27 2,20,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z matematyki
W-2Wymagana wiedza z fizyki
W-3Ukończony kurs: Hydraulika i hydrologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
C-2Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne
C-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Utrwalanie wiedzy z hydrologii8
T-A-2Kolokwium1
9
projekty
T-P-1Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów - omówienie zakresu operatu2
T-P-2Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów - praca własna studentów3
T-P-3Wyznaczanie krzywych związku stan-przepływ - omówienie operatu2
T-P-4Wyznaczanie krzywych związku stan-przeplyw - praca własna studentów5
T-P-5Wyznaczanie retencji podziemnej czynnej - omówienie zakresu operatu2
T-P-6Wyznaczanie retencji podziemnej czynnej - praca własna studentów5
T-P-7Wyznaczanie krzywej prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów maksymalnych rocznych - omówienie operatu2
T-P-8Wyznaczanie krzywej prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów maksymalnych rocznych - praca własna studentów6
27
wykłady
T-W-1Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów2
T-W-2Pomiary opadów1
T-W-3Charakterystyki opadów cieklych, metoda hipsometryczna2
T-W-4Charakterystyki opadów stałych1
T-W-5Parowanie i transpiracja1
T-W-6Rodzaje retencji, metody wyznaczania retencji podziemnej1
T-W-7Teoria Hortona spływu powierzchniowego, przegląd metod wyznaczania współczynnika odpływu1
T-W-8Pomiary stanów i przepływów wody w ciekach2
T-W-9Krzywe hydrograficzne - analiza i obróbka danych, metody wyznaczania parametrów równań związku stan-przepływ, krzywa całkowa przepływów4
T-W-10Podstawowe pojęcia statystyczne używane w hydrologii2
T-W-11Krzywe prawdopodobieństwa, metody wyznaczania parametrów rozkładów zmiennych losowych3
T-W-12Ruch rumowiska w ciekach - pomiary, metody określania2
T-W-13Metody określania przepływów charakterystycznych2
T-W-14Podstawy modelowania matematycznego w hydrologii2
T-W-15Test egzaminacyjny sprawdzający wiedzę1
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych8
A-A-2Przygotowanie do kolokwium18
A-A-3Zaliczenie1
27
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych27
A-P-2Opracowywanie operatu30
57
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach27
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału28
A-W-3Przygotowanie do testu egzaminacyjnego10
A-W-4Egzamin w formie testu1
66

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
S-2Ocena formująca: Kontrola terminowości wykonywania operatów hydrologicznych
S-3Ocena formująca: Kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładanego materiału
S-5Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładanego materiału

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/BW/D/02_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu hydrologii
B_1A_W05C-2, C-1, C-3T-A-1, T-A-2, T-P-5, T-P-2, T-P-8, T-P-1, T-P-7, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-W-1, T-W-10, T-W-9, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-15M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/BW/D/02_U01
Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii, planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, potrafi sporządzią dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologii.
B_1A_U10, B_1A_U19, B_1A_U08C-2, C-1, C-3T-P-5, T-P-2, T-P-8, T-P-1, T-P-7, T-P-3, T-P-4, T-P-6M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/BW/D/02_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne
B_1A_K02C-1T-W-1, T-W-12, T-W-5, T-W-7M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/BW/D/02_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu hydrologii
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu hydrologii
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie po ustalonym terminie
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność i wykazując inicjatywę badawczą

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/BW/D/02_U01
Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii, planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, potrafi sporządzią dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologii.
2,0Nie potrafi rozwiązywać podstawowych zagadnień inżynierskich z zakresu hydrologii
3,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym
4,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dobrym
4,5Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym
5,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/BW/D/02_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne
2,0Nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej ani jej wpływu na procesy hydrologiczne
3,0Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dostatecznym
3,5Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dość dobrym
4,0Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dobrym
4,5Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu ponad dobrym
5,0Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
  2. Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971

Literatura dodatkowa

  1. Brzeziński J., Ozga-Zielińska M., Hydrologia stosowana, PWN, Warszawa, 1997
  2. Eagleson P.S., Hydrologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 1978
  3. Kaczmarek Z., Metody statystyczne w hydrologii i meteorologii, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1970
  4. Bajkiewicz-Grabowska E. i in., Hydrometria, PWN, Warszawa, 1993
  5. Aktualizacja metodyki obliczania przepływów i opadów maksymalnych o określonym prawdopodobieństwie przewyższenia dla zlewni kontrolowanych i niekontrolowanych oraz identyfikacji modeli transformacji opadu w odpływ, STOWARZYSZENIE HYDROLOGÓW POLSKICH, Warszawa, 2017

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Utrwalanie wiedzy z hydrologii8
T-A-2Kolokwium1
9

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów - omówienie zakresu operatu2
T-P-2Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów - praca własna studentów3
T-P-3Wyznaczanie krzywych związku stan-przepływ - omówienie operatu2
T-P-4Wyznaczanie krzywych związku stan-przeplyw - praca własna studentów5
T-P-5Wyznaczanie retencji podziemnej czynnej - omówienie zakresu operatu2
T-P-6Wyznaczanie retencji podziemnej czynnej - praca własna studentów5
T-P-7Wyznaczanie krzywej prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów maksymalnych rocznych - omówienie operatu2
T-P-8Wyznaczanie krzywej prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów maksymalnych rocznych - praca własna studentów6
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów2
T-W-2Pomiary opadów1
T-W-3Charakterystyki opadów cieklych, metoda hipsometryczna2
T-W-4Charakterystyki opadów stałych1
T-W-5Parowanie i transpiracja1
T-W-6Rodzaje retencji, metody wyznaczania retencji podziemnej1
T-W-7Teoria Hortona spływu powierzchniowego, przegląd metod wyznaczania współczynnika odpływu1
T-W-8Pomiary stanów i przepływów wody w ciekach2
T-W-9Krzywe hydrograficzne - analiza i obróbka danych, metody wyznaczania parametrów równań związku stan-przepływ, krzywa całkowa przepływów4
T-W-10Podstawowe pojęcia statystyczne używane w hydrologii2
T-W-11Krzywe prawdopodobieństwa, metody wyznaczania parametrów rozkładów zmiennych losowych3
T-W-12Ruch rumowiska w ciekach - pomiary, metody określania2
T-W-13Metody określania przepływów charakterystycznych2
T-W-14Podstawy modelowania matematycznego w hydrologii2
T-W-15Test egzaminacyjny sprawdzający wiedzę1
27

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych8
A-A-2Przygotowanie do kolokwium18
A-A-3Zaliczenie1
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych27
A-P-2Opracowywanie operatu30
57
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach27
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału28
A-W-3Przygotowanie do testu egzaminacyjnego10
A-W-4Egzamin w formie testu1
66
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/BW/D/02_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu hydrologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W05Ma podstawową wiedzę z mechaniki płynów i hydrologii
Cel przedmiotuC-2Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne
C-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
C-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych
Treści programoweT-A-1Utrwalanie wiedzy z hydrologii
T-A-2Kolokwium
T-P-5Wyznaczanie retencji podziemnej czynnej - omówienie zakresu operatu
T-P-2Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów - praca własna studentów
T-P-8Wyznaczanie krzywej prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów maksymalnych rocznych - praca własna studentów
T-P-1Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów - omówienie zakresu operatu
T-P-7Wyznaczanie krzywej prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów maksymalnych rocznych - omówienie operatu
T-P-3Wyznaczanie krzywych związku stan-przepływ - omówienie operatu
T-P-4Wyznaczanie krzywych związku stan-przeplyw - praca własna studentów
T-P-6Wyznaczanie retencji podziemnej czynnej - praca własna studentów
T-W-1Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów
T-W-10Podstawowe pojęcia statystyczne używane w hydrologii
T-W-9Krzywe hydrograficzne - analiza i obróbka danych, metody wyznaczania parametrów równań związku stan-przepływ, krzywa całkowa przepływów
T-W-12Ruch rumowiska w ciekach - pomiary, metody określania
T-W-13Metody określania przepływów charakterystycznych
T-W-3Charakterystyki opadów cieklych, metoda hipsometryczna
T-W-4Charakterystyki opadów stałych
T-W-5Parowanie i transpiracja
T-W-6Rodzaje retencji, metody wyznaczania retencji podziemnej
T-W-7Teoria Hortona spływu powierzchniowego, przegląd metod wyznaczania współczynnika odpływu
T-W-11Krzywe prawdopodobieństwa, metody wyznaczania parametrów rozkładów zmiennych losowych
T-W-15Test egzaminacyjny sprawdzający wiedzę
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: Kontrola terminowości wykonywania operatów hydrologicznych
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładanego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu hydrologii
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie po ustalonym terminie
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność i wykazując inicjatywę badawczą
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/BW/D/02_U01Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii, planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, potrafi sporządzią dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne
C-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
C-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych
Treści programoweT-P-5Wyznaczanie retencji podziemnej czynnej - omówienie zakresu operatu
T-P-2Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów - praca własna studentów
T-P-8Wyznaczanie krzywej prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów maksymalnych rocznych - praca własna studentów
T-P-1Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów - omówienie zakresu operatu
T-P-7Wyznaczanie krzywej prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów maksymalnych rocznych - omówienie operatu
T-P-3Wyznaczanie krzywych związku stan-przepływ - omówienie operatu
T-P-4Wyznaczanie krzywych związku stan-przeplyw - praca własna studentów
T-P-6Wyznaczanie retencji podziemnej czynnej - praca własna studentów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: Kontrola terminowości wykonywania operatów hydrologicznych
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładanego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozwiązywać podstawowych zagadnień inżynierskich z zakresu hydrologii
3,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym
4,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dobrym
4,5Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym
5,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/BW/D/02_K01Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Cel przedmiotuC-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
Treści programoweT-W-1Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów
T-W-12Ruch rumowiska w ciekach - pomiary, metody określania
T-W-5Parowanie i transpiracja
T-W-7Teoria Hortona spływu powierzchniowego, przegląd metod wyznaczania współczynnika odpływu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładanego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej ani jej wpływu na procesy hydrologiczne
3,0Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dostatecznym
3,5Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dość dobrym
4,0Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dobrym
4,5Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu ponad dobrym
5,0Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu bardzo dobrym