Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Metodyka i dydaktyka szkoleń w zakresie BHP:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo i higiena pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Metodyka i dydaktyka szkoleń w zakresie BHP
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Jednostki zewnętrzne
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Jaklewicz-Walewicz <zdeoiz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 8 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 8 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przygotowanie słuchacza do prowadzenia szkoleń w zakresie BHP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt: opracowanie scenariusza i przeprowadzenie szkolenia przez słuchacza8
8
wykłady
T-W-1Istota szkolenia ludzi dorosłych1
T-W-2Rodzaje szkoleń1
T-W-3Przeprowadzanie rekrutacji1
T-W-4Strona merytoryczna szkolenia - tematyka, planowanie zajęć,określenie celów, wybór metody1
T-W-5Podsumowanie i ocena szkolenia1
T-W-6Przygotowanie prowadzącego szkolenie1
T-W-7Sytuacje trudne podczas szkoleń1
T-W-8Zaliczenie wykładów - egzamin pisemny1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-P-2Opracowanie projektu52
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena projektu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego - zadania otwarte

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BHP_10A_17/BHP_W01
Nabycie i uzupełnienie wiedzy z zakresu szkolenia osób dorosłych
BHP_10-_W09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BHP_10A_17/BHP_U01
Nabycie umiejętności przygotowania i przeprowadzenia szkoleń z zakresu BHP
BHP_10-_U09C-1T-W-5, T-W-4, T-P-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BHP_10A_17/BHP_K01
Potrafi pracować w zespole
BHP_10-_K02C-1T-P-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BHP_10A_17/BHP_W01
Nabycie i uzupełnienie wiedzy z zakresu szkolenia osób dorosłych
2,0
3,0Słuchacz nabył niepełną wiedzę dotyczącą andragogiki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BHP_10A_17/BHP_U01
Nabycie umiejętności przygotowania i przeprowadzenia szkoleń z zakresu BHP
2,0
3,0Słuchacz opracował słaby merytorycznie projekt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BHP_10A_17/BHP_K01
Potrafi pracować w zespole
2,0
3,0Słuchacz wykazuje niewystarczają umiejętności pracy w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kowalczuk R., Szkolenie osób dorosłych, WSiP, Warszawa, 2015
  2. Schultz D., Schultz S., Metodyka i dydaktyka szkoleń, PWN, Warszawa, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Widerszal-Bazyl M., Czynniki psychologiczne i społeczne. Nauka o pracy, CIOP, Warszawa, 2010

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt: opracowanie scenariusza i przeprowadzenie szkolenia przez słuchacza8
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota szkolenia ludzi dorosłych1
T-W-2Rodzaje szkoleń1
T-W-3Przeprowadzanie rekrutacji1
T-W-4Strona merytoryczna szkolenia - tematyka, planowanie zajęć,określenie celów, wybór metody1
T-W-5Podsumowanie i ocena szkolenia1
T-W-6Przygotowanie prowadzącego szkolenie1
T-W-7Sytuacje trudne podczas szkoleń1
T-W-8Zaliczenie wykładów - egzamin pisemny1
8

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-P-2Opracowanie projektu52
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_17/BHP_W01Nabycie i uzupełnienie wiedzy z zakresu szkolenia osób dorosłych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_W09Rozumie na czym polega kształcenie dorosłych, szkolenie i popularyzacja zagadnień BHP
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przygotowanie słuchacza do prowadzenia szkoleń w zakresie BHP
Treści programoweT-W-1Istota szkolenia ludzi dorosłych
T-W-2Rodzaje szkoleń
T-W-3Przeprowadzanie rekrutacji
T-W-6Przygotowanie prowadzącego szkolenie
T-W-8Zaliczenie wykładów - egzamin pisemny
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego - zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz nabył niepełną wiedzę dotyczącą andragogiki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_17/BHP_U01Nabycie umiejętności przygotowania i przeprowadzenia szkoleń z zakresu BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_U09Potrafi przygotować i przeprowadzić szkolenie w zakresie BHP oraz popularyzować zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa pracy
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przygotowanie słuchacza do prowadzenia szkoleń w zakresie BHP
Treści programoweT-W-5Podsumowanie i ocena szkolenia
T-W-4Strona merytoryczna szkolenia - tematyka, planowanie zajęć,określenie celów, wybór metody
T-P-1Projekt: opracowanie scenariusza i przeprowadzenie szkolenia przez słuchacza
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz opracował słaby merytorycznie projekt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_17/BHP_K01Potrafi pracować w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przygotowanie słuchacza do prowadzenia szkoleń w zakresie BHP
Treści programoweT-P-1Projekt: opracowanie scenariusza i przeprowadzenie szkolenia przez słuchacza
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje niewystarczają umiejętności pracy w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0