Wydział Budownictwa i Architektury - Bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Analiza i ocena ryzyka zawodowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza i ocena ryzyka zawodowego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Jednostki zewnętrzne | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Dębicz <zdeoiz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest przygotowanie słuchacza do zdolności dokonania oceny ryzyka zawodowego na określonym stanowisku pracy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Słuchacz realizuje indywidualną pracę, której celem jest prezentacja wykorzystania zdobytej wiedzy do rozwiązania określonego problemu z zakresu oceny ryzyka zawodowego | 7 |
T-P-2 | Zaliczenie ćwiczeń projektowych | 1 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego | 1 |
T-W-2 | Identyfikacja zagrożeń, czynników i źródeł zagrożenia | 1 |
T-W-3 | Ogólne zasady zapobiegania zagrożeniom | 1 |
T-W-4 | Wymagania dotyczące dokumentacji oceny ryzyka zawodowego | 1 |
T-W-5 | System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego | 1 |
T-W-6 | Metody oceny ryzyka zawodowego | 1 |
T-W-7 | Systemy komputerowe wspomagające ocenę ryzyka zawodowego | 1 |
T-W-8 | Zaliczenie pisemne - egzamin | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-P-2 | Przegląd literatury fachowej | 20 |
A-P-3 | Przygotowanie projektu | 32 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Przegląd literatury fachowej, norm i aktów prawnych | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań otwartych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BHP_10A_11/BHP_W01 Zna podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego | BHP_10-_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-8 | M-1 | S-3 |
BHP_10A_11/BHP_W02 Zna zasady zapobiegania zagrożeniom | BHP_10-_W02 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BHP_10A_11/BHP_U01 Potrafi identyfikować zagrożenia, czynniki i źródła zagrożeń | BHP_10-_U04 | — | C-1 | T-P-2, T-P-1 | M-3 | S-2, S-1 |
BHP_10A_11/BHP_U02 Potrafi dokonać oceny ryzyka zawodwego na określonym stanowisku pracy | BHP_10-_U04 | — | C-1 | T-P-2, T-P-1 | M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BHP_10A_11/BHP_K01 Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności | BHP_10-_K01 | — | C-1 | T-W-8, T-P-2 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BHP_10A_11/BHP_W01 Zna podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz zna niektóre podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BHP_10A_11/BHP_W02 Zna zasady zapobiegania zagrożeniom | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz zna tylko niektóre zasady zapobiegania zagrożeniom | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BHP_10A_11/BHP_U01 Potrafi identyfikować zagrożenia, czynniki i źródła zagrożeń | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz nie potrafi zidentyfikowac wszystkich zagrożeń na danym stanowisku pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BHP_10A_11/BHP_U02 Potrafi dokonać oceny ryzyka zawodwego na określonym stanowisku pracy | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz dokonuje oceny ryzyka zawodowego nie uwzględniając wszystkich zagrożeń | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BHP_10A_11/BHP_K01 Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz nie angażuje sie w proces doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Duran T., Ocena ryzykazawodowego w systemiezarządzania BHP, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2016
Literatura dodatkowa
- Polska norma 18002:2007. System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego, 2011