Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do BIM:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wprowadzenie do BIM
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Pawłowski <Wojciech.Pawlowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Pawłowski <Wojciech.Pawlowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1WYK Znajomość zagadnień z zakresu budownictwa ogólnego
W-2WYK Ogólna znajomość obowiązujących warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
W-3LAB Praktyczna umiejętność pracy w systemie CAD
W-4LAB Umiejętność tworzenia modeli 3D obiektów budowlanych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1WYK Podstawowa znajomość procesów BIM
C-2WYK Podstawowa wiedza na temat możliwości wykorzystania oprogramowania wspomagającego procesy BIM
C-3WYK Umiejętność wykorzystania programów CAD w technologii BIM
C-4WYK Zasady modelowania BIM
C-5LAB Podstawowa umiejętność tworzenia modelu BIM obiektu budowlanego
C-6LAB Podstawowa umiejętność obsługi programu do analizy modelu BIM

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do problematyki zajęć, podanie przykładowej literatury odnoszacej się tematyki zajęć, omówienie zasad i sposobu zaliczenia przedmiotu przedstawienie problematyki zadań projektowych, omówienie zakresu opracowania modelu BIM, omówienie zakresu sprawdzenia kolizji2
T-L-2Tworzenie modelu BIM na przykładzie wybranego projektu domu jednorodzinnego5
T-L-3Omówienie zasad łączenia projektów branżowych w technologii BIM2
T-L-4Omówienie zasad wykorzystania oprogramowania do przeglądnia modeli BIM w wybranych oprogramowaniach4
T-L-5Omówienie zasad wykorzystania modułu Team Work w pracy zespołowej2
15
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka pojęcia BIM1
T-W-2Podstawowe założenia i wymogi stawiane przed cyfrową dokumentacją projektową jako przejście do BIM1
T-W-3Podstawowe założenia modelu BIM z uwzględnieniem wymiany danych między branżowych. Formaty wymiany danych i sposób ich konwersji. Sposób wykorzystania oprogramowania Archicad w modelowaniu BIM5
T-W-4Podstawowe założenia BIM z uwzględnieniem etapowości cyklu inwestycyjnego1
T-W-5Regulacje prawne w aspekcie BIM1
T-W-6Oprogramowanie wspomagające procesy BIM - podstawowe funkcje, sposoby obsługi, implementacja informacji BIM4
T-W-7Założenia pracy zespołowej "Team Work" w kontekście modelowania BIM2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Obowiązkowa obecność na zajęciach15
A-L-2Oddanie przykładowego modelu BIM wraz z prezentacją na zadany temat15
30
wykłady
A-W-1Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1WYK Wykład wprowadzający
M-2WYK Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3WYK Wykład z użyciem specjalistycznego oprogramowania CAD i BIM
M-4LAB Pokaz na programie komputerowym
M-5LAB Pokaz przykładowego modelu BIM
M-6LAB Omówienie i wydanie poleceń instrukcji programowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: WYK Obowiązkowa obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: LAB Obowiązkowa obecność na zajęciach
S-3Ocena formująca: LAB Obowiązkowy przegląd zaawansowania tworzenia modelu BIM
S-4Ocena podsumowująca: LAB Ocena pracy końcowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XIX/6_W02
zna zasady inżynierskiego zapisu graficznego, jego czytania i obróbki: także z wykorzystaniem techniki komputerowej (rzuty prostokątne, budowlany rysunek techniczny, mapy geodezyjne…)
AU_1A_W02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3, S-4
AU_1A_CS1-XIX/6_W09
zna w zakresie podstawowym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie
AU_1A_W09C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XIX/6_U10
obsługuje programy komputerowe wspomagające proces projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz systemy koordynujące informację przestrzenną
AU_1A_U10C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3, S-4
AU_1A_CS1-XIX/6_U27
potrafi tworzyć wirtualne modele i stosować je do analiz i projektowania
AU_1A_U27C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XIX/6_K01
rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować
C-1, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-L-2M-2, M-5S-1, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XIX/6_W02
zna zasady inżynierskiego zapisu graficznego, jego czytania i obróbki: także z wykorzystaniem techniki komputerowej (rzuty prostokątne, budowlany rysunek techniczny, mapy geodezyjne…)
2,0
3,0zna w stopniu podstawowym zasady inżynierskiego zapisu graficznego, jego czytania i obróbki: także z wykorzystaniem techniki komputerowej
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_CS1-XIX/6_W09
zna w zakresie podstawowym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie
2,0
3,0zna w zakresie podstawowym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XIX/6_U10
obsługuje programy komputerowe wspomagające proces projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz systemy koordynujące informację przestrzenną
2,0
3,0obsługuje programy komputerowe wspomagające proces projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz systemy koordynujące informację przestrzenną Minimalny wymóg 60% kryterium wykonania modelu BIM
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_CS1-XIX/6_U27
potrafi tworzyć wirtualne modele i stosować je do analiz i projektowania
2,0
3,0potrafi tworzyć wirtualne modele i stosować je do analiz i projektowania Obowiązkowe przygotowanie prezetacji na zadany temat
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XIX/6_K01
rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować
2,0
3,0potrafi tworzyć wirtualne modele i stosować je do analiz i projektowania Obowiązkowe przygotowanie prezentacji na zadany temat wyczerpujący temat w 60%
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Andrzej Tomala, BIM innowacyjna technologia w budownictwie, PWB MEDIA Zdziebłowski Spółka Jawna, Kraków, 2015
  2. Finnmap Consulting Oy, Gravicon Oy, Olof Granlund Oy, Lemminkäinen Talo Oy, NCC companies, Pöyry CM Oy, Skanska Oyj, COBIM Common BIM Requirements, The Building Information Foundation RTS, Finland, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Pdręcznik użytkownika Archicad
  2. Podręcznik użytkownika Solibri Model Checker
  3. Podręcznik użytkownika Solibri Model Viewer

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do problematyki zajęć, podanie przykładowej literatury odnoszacej się tematyki zajęć, omówienie zasad i sposobu zaliczenia przedmiotu przedstawienie problematyki zadań projektowych, omówienie zakresu opracowania modelu BIM, omówienie zakresu sprawdzenia kolizji2
T-L-2Tworzenie modelu BIM na przykładzie wybranego projektu domu jednorodzinnego5
T-L-3Omówienie zasad łączenia projektów branżowych w technologii BIM2
T-L-4Omówienie zasad wykorzystania oprogramowania do przeglądnia modeli BIM w wybranych oprogramowaniach4
T-L-5Omówienie zasad wykorzystania modułu Team Work w pracy zespołowej2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka pojęcia BIM1
T-W-2Podstawowe założenia i wymogi stawiane przed cyfrową dokumentacją projektową jako przejście do BIM1
T-W-3Podstawowe założenia modelu BIM z uwzględnieniem wymiany danych między branżowych. Formaty wymiany danych i sposób ich konwersji. Sposób wykorzystania oprogramowania Archicad w modelowaniu BIM5
T-W-4Podstawowe założenia BIM z uwzględnieniem etapowości cyklu inwestycyjnego1
T-W-5Regulacje prawne w aspekcie BIM1
T-W-6Oprogramowanie wspomagające procesy BIM - podstawowe funkcje, sposoby obsługi, implementacja informacji BIM4
T-W-7Założenia pracy zespołowej "Team Work" w kontekście modelowania BIM2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Obowiązkowa obecność na zajęciach15
A-L-2Oddanie przykładowego modelu BIM wraz z prezentacją na zadany temat15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIX/6_W02zna zasady inżynierskiego zapisu graficznego, jego czytania i obróbki: także z wykorzystaniem techniki komputerowej (rzuty prostokątne, budowlany rysunek techniczny, mapy geodezyjne…)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W02zna zasady inżynierskiego zapisu graficznego, jego czytania i obróbki: także z wykorzystaniem techniki komputerowej (rzuty prostokątne, budowlany rysunek techniczny, mapy geodezyjne…)
Cel przedmiotuC-1WYK Podstawowa znajomość procesów BIM
C-2WYK Podstawowa wiedza na temat możliwości wykorzystania oprogramowania wspomagającego procesy BIM
C-3WYK Umiejętność wykorzystania programów CAD w technologii BIM
C-4WYK Zasady modelowania BIM
C-5LAB Podstawowa umiejętność tworzenia modelu BIM obiektu budowlanego
C-6LAB Podstawowa umiejętność obsługi programu do analizy modelu BIM
Treści programoweT-W-2Podstawowe założenia i wymogi stawiane przed cyfrową dokumentacją projektową jako przejście do BIM
T-W-3Podstawowe założenia modelu BIM z uwzględnieniem wymiany danych między branżowych. Formaty wymiany danych i sposób ich konwersji. Sposób wykorzystania oprogramowania Archicad w modelowaniu BIM
Metody nauczaniaM-1WYK Wykład wprowadzający
M-2WYK Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3WYK Wykład z użyciem specjalistycznego oprogramowania CAD i BIM
M-4LAB Pokaz na programie komputerowym
M-5LAB Pokaz przykładowego modelu BIM
M-6LAB Omówienie i wydanie poleceń instrukcji programowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: WYK Obowiązkowa obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: LAB Obowiązkowa obecność na zajęciach
S-3Ocena formująca: LAB Obowiązkowy przegląd zaawansowania tworzenia modelu BIM
S-4Ocena podsumowująca: LAB Ocena pracy końcowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna w stopniu podstawowym zasady inżynierskiego zapisu graficznego, jego czytania i obróbki: także z wykorzystaniem techniki komputerowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIX/6_W09zna w zakresie podstawowym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W09zna w zakresie podstawowym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie
Cel przedmiotuC-1WYK Podstawowa znajomość procesów BIM
C-2WYK Podstawowa wiedza na temat możliwości wykorzystania oprogramowania wspomagającego procesy BIM
C-3WYK Umiejętność wykorzystania programów CAD w technologii BIM
C-4WYK Zasady modelowania BIM
C-5LAB Podstawowa umiejętność tworzenia modelu BIM obiektu budowlanego
C-6LAB Podstawowa umiejętność obsługi programu do analizy modelu BIM
Treści programoweT-L-4Omówienie zasad wykorzystania oprogramowania do przeglądnia modeli BIM w wybranych oprogramowaniach
T-L-5Omówienie zasad wykorzystania modułu Team Work w pracy zespołowej
Metody nauczaniaM-1WYK Wykład wprowadzający
M-2WYK Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3WYK Wykład z użyciem specjalistycznego oprogramowania CAD i BIM
M-4LAB Pokaz na programie komputerowym
M-5LAB Pokaz przykładowego modelu BIM
M-6LAB Omówienie i wydanie poleceń instrukcji programowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: WYK Obowiązkowa obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: LAB Obowiązkowa obecność na zajęciach
S-3Ocena formująca: LAB Obowiązkowy przegląd zaawansowania tworzenia modelu BIM
S-4Ocena podsumowująca: LAB Ocena pracy końcowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna w zakresie podstawowym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIX/6_U10obsługuje programy komputerowe wspomagające proces projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz systemy koordynujące informację przestrzenną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U10obsługuje programy komputerowe wspomagające proces projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz systemy koordynujące informację przestrzenną
Cel przedmiotuC-1WYK Podstawowa znajomość procesów BIM
C-2WYK Podstawowa wiedza na temat możliwości wykorzystania oprogramowania wspomagającego procesy BIM
C-3WYK Umiejętność wykorzystania programów CAD w technologii BIM
C-4WYK Zasady modelowania BIM
C-5LAB Podstawowa umiejętność tworzenia modelu BIM obiektu budowlanego
C-6LAB Podstawowa umiejętność obsługi programu do analizy modelu BIM
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do problematyki zajęć, podanie przykładowej literatury odnoszacej się tematyki zajęć, omówienie zasad i sposobu zaliczenia przedmiotu przedstawienie problematyki zadań projektowych, omówienie zakresu opracowania modelu BIM, omówienie zakresu sprawdzenia kolizji
T-L-2Tworzenie modelu BIM na przykładzie wybranego projektu domu jednorodzinnego
T-L-3Omówienie zasad łączenia projektów branżowych w technologii BIM
T-L-4Omówienie zasad wykorzystania oprogramowania do przeglądnia modeli BIM w wybranych oprogramowaniach
T-L-5Omówienie zasad wykorzystania modułu Team Work w pracy zespołowej
Metody nauczaniaM-1WYK Wykład wprowadzający
M-2WYK Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3WYK Wykład z użyciem specjalistycznego oprogramowania CAD i BIM
M-4LAB Pokaz na programie komputerowym
M-5LAB Pokaz przykładowego modelu BIM
M-6LAB Omówienie i wydanie poleceń instrukcji programowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: WYK Obowiązkowa obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: LAB Obowiązkowa obecność na zajęciach
S-3Ocena formująca: LAB Obowiązkowy przegląd zaawansowania tworzenia modelu BIM
S-4Ocena podsumowująca: LAB Ocena pracy końcowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0obsługuje programy komputerowe wspomagające proces projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz systemy koordynujące informację przestrzenną Minimalny wymóg 60% kryterium wykonania modelu BIM
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIX/6_U27potrafi tworzyć wirtualne modele i stosować je do analiz i projektowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U27potrafi tworzyć wirtualne modele i stosować je do analiz i projektowania
Cel przedmiotuC-4WYK Zasady modelowania BIM
C-5LAB Podstawowa umiejętność tworzenia modelu BIM obiektu budowlanego
C-6LAB Podstawowa umiejętność obsługi programu do analizy modelu BIM
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka pojęcia BIM
T-W-2Podstawowe założenia i wymogi stawiane przed cyfrową dokumentacją projektową jako przejście do BIM
T-W-4Podstawowe założenia BIM z uwzględnieniem etapowości cyklu inwestycyjnego
T-W-3Podstawowe założenia modelu BIM z uwzględnieniem wymiany danych między branżowych. Formaty wymiany danych i sposób ich konwersji. Sposób wykorzystania oprogramowania Archicad w modelowaniu BIM
T-W-6Oprogramowanie wspomagające procesy BIM - podstawowe funkcje, sposoby obsługi, implementacja informacji BIM
T-W-5Regulacje prawne w aspekcie BIM
T-W-7Założenia pracy zespołowej "Team Work" w kontekście modelowania BIM
Metody nauczaniaM-1WYK Wykład wprowadzający
M-2WYK Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3WYK Wykład z użyciem specjalistycznego oprogramowania CAD i BIM
M-4LAB Pokaz na programie komputerowym
M-5LAB Pokaz przykładowego modelu BIM
M-6LAB Omówienie i wydanie poleceń instrukcji programowych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: LAB Obowiązkowy przegląd zaawansowania tworzenia modelu BIM
S-4Ocena podsumowująca: LAB Ocena pracy końcowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi tworzyć wirtualne modele i stosować je do analiz i projektowania Obowiązkowe przygotowanie prezetacji na zadany temat
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIX/6_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować
Cel przedmiotuC-1WYK Podstawowa znajomość procesów BIM
C-3WYK Umiejętność wykorzystania programów CAD w technologii BIM
C-4WYK Zasady modelowania BIM
C-5LAB Podstawowa umiejętność tworzenia modelu BIM obiektu budowlanego
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka pojęcia BIM
T-W-4Podstawowe założenia BIM z uwzględnieniem etapowości cyklu inwestycyjnego
T-W-5Regulacje prawne w aspekcie BIM
T-L-2Tworzenie modelu BIM na przykładzie wybranego projektu domu jednorodzinnego
Metody nauczaniaM-2WYK Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-5LAB Pokaz przykładowego modelu BIM
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: WYK Obowiązkowa obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: LAB Obowiązkowa obecność na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: LAB Ocena pracy końcowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi tworzyć wirtualne modele i stosować je do analiz i projektowania Obowiązkowe przygotowanie prezentacji na zadany temat wyczerpujący temat w 60%
3,5
4,0
4,5
5,0