Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika budowli:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika budowli
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Olga Kopczyńska <okopczynska.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 15 2,00,44zaliczenie
wykładyW1 15 2,00,56zaliczenie
projektyP2 30 2,00,44zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1fizyka, matematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz założeniami w statyce i wytrzymałości materiałów i nabywa wiedzę niezbędną do rozumienia przedmiotów w zakresie konstrukcji wykładanych na kolejnych semestrach
C-2Wykształcenie umiejętności sporządzania wykresów sił przekrojowych w belkach, ramach, kratownicach
C-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych figur płaskich: momenty statyczne, środek ciężkości, momenty bezwładności, główne środkowe osie bezwładności i główne momenty bezwładności
C-4Opanowanie umiejętności wstępnego wymiarowania elementów konstrukcji ze względu na stan graniczny nośności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje.Statyka elementarna: zasady statyki, moment statyczny siły względem punktu, para sił, redukcja płaskiego układu sił2
T-P-2Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążen zewnetrzych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach statycznie wyznaczalnych2
T-P-3Wykresy sił wewnętrznych w belkach prostych2
T-P-4Wykresy sił wewnętrznych w belkach ciągłych przegubowych2
T-P-5Kolokwium - statyka. Wyznaczanie reakcji podpór, sił wewnętrznym N, T, M w belkach przegubowych2
T-P-6Wyznaczanie sił przekrojowych w ramach statycznie wyznaczalnych2
T-P-7Kratownice. Wyznaczanie sił w pretach metoda wycinania wezłów1
T-P-8Kolokwium - statyka. Wyznaczanie sił wewnętrznym N, T, M w ramach statycznie wyznaczalnych2
15
projekty
T-P-1Zasady pracy na ćwiczeniach, wymagania, literatura. Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metoda przekrojów2
T-P-2Kratownice. Wyznaczanie sił w pretach: plan Cremony2
T-P-3Wyznaczanie momentów statycznych, momentów bezwładności, wskaźników wytrzymałości figur płaskich3
T-P-4Wyznaczanie połozenia osi głównych centralnych i momentów bezwładnosci dla figur płaskich4
T-P-5Zginanie proste4
T-P-6Zginanie ze ścinaniem2
T-P-7kolokwium nr 12
T-P-8zginanie ukośne3
T-P-9Ściskanie mimośrodowe prętów krępych2
T-P-10Rdzeń przekroju2
T-P-11kolokwium nr 22
T-P-12Ściskanie mimośrodowe z wyboczeniem2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzeniu do przedmiotu, podstawowe założenia teorii konstrukcji1
T-W-2Oddziaływania na konstrukcje, siła skupiona, obciążenie ciągłe, moment skupiony1
T-W-3Schematy układów prętowych, węzły, podpory1
T-W-4Statyka elementarna, zasady statyki, warunki równowagi układów sił.1
T-W-5Statyczna wyznaczalność układów prętowych. Więzy i reakcje więzów.1
T-W-6Definicje sił przekrojowych, wykresy sił przekrojowych dla belek prostych (belka swobodnie podparta, belka wspornikowa)2
T-W-7Siły wewnętrzne w układach prętowych, związki między siłami wewnętrznymi i obciążeniem (zależności różniczkowe)1
T-W-8Wykresy sił przekrojowych dla belek ciągłych wieloprzęsłowych, przegubowych2
T-W-9Układy ramowe statycznie wyznaczalne,wykresy sił przekrojowych1
T-W-10Układy ramowe trójprzegubowe, wykresy sił wewnętrznych1
T-W-11Kratownice: metoda równoważenia węzłów, metoda przekrojów i plan Cremony.2
T-W-12Przeprowadzenie testu1
15
wykłady
T-W-1Geometria figur płaskich: środek ciężkości, osie główne centralne, momenty bezwładności przekrojów.2
T-W-2Stan naprężenia i stan odkształcenia, prawo Hooke’a.1
T-W-3Zasady projektowania konstrukcji: metoda stanów granicznych (SGN).1
T-W-4Rozciąganie i ściskanie osiowe - wymiarowanie konstrukcji2
T-W-5Zginanie proste, zginanie ze ścinaniem belki o przekrojach złożonych2
T-W-6Zginanie ukośne.1
T-W-7Ściskanie i rozciąganie mimośrodowe, rdzeń przekroju2
T-W-8Wyboczenie prętów osiowo ściskanych.3
T-W-9Wytrzymałość złożona.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach11
A-P-2samodzielne rozwiązywanie zadań22
A-P-3udział w konsultacjach2
A-P-4przygotowanie do kolokwiów21
A-P-5udział w kolokwium4
60
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach26
A-P-2teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń10
A-P-3samodzielne rozwiązywanie zadań12
A-P-4Przygotowanie do kolokwiów8
A-P-5uczestnictwo w kolokwium4
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach - sem. 114
A-W-2Studia literaturowe, bieżace utrwalanie wiedzy45
A-W-3udział w teście1
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach - sem. 215
A-W-2Studiowanie literaturowe i bieżące utrwalanie wiedzy10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test (wykłady) - sem. 1
S-2Ocena podsumowująca: ocena z kolokwiów - semestr 1
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-4Ocena podsumowująca: ocena z kolokwiów - semestr 2

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_BS1-IV/1-2_W01
Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych - sem. 1
AU_1A_W04C-2, C-1T-P-3, T-P-1, T-P-7, T-P-6, T-P-2, T-P-4, T-W-10, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-11, T-P-2M-2, M-1S-1
AU_1A_BS1-IV/1-2_W02
Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych, momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich oraz wymiarowania elementów konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymalościowych - sem. 2
AU_1A_W04C-3T-P-12, T-P-10, T-P-9, T-P-1, T-P-2, T-P-6, T-P-4, T-P-3, T-P-8, T-P-5, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-7M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_BS1-IV/1-2_U01
umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych - sem. 1
AU_1A_U05C-2, C-1T-P-3, T-P-1, T-P-7, T-P-6, T-P-2, T-P-4, T-W-10, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-11, T-P-2M-2, M-1S-2
AU_1A_BS1-IV/1-2_U02
umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla złożonych przekrojów oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi, umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych -sem. 2
AU_1A_U05C-4, C-3T-P-12, T-P-10, T-P-9, T-P-1, T-P-2, T-P-6, T-P-4, T-P-3, T-P-8, T-P-5, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-7M-2, M-1S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_BS1-IV/1-2_K01
Student przygotowuje się do podjęcia współpracy z inżynierem konstruktorem. Rozumie przesłanki konstrukcyjnej komponety pojektowania.
AU_1A_K01C-4, C-2, C-3, C-1T-P-3, T-P-1, T-P-7, T-P-6, T-P-8, T-P-5, T-P-2, T-P-4, T-W-10, T-W-12, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-11, T-P-12, T-P-10, T-P-7, T-P-9, T-P-1, T-P-2, T-P-6, T-P-11, T-P-4, T-P-3, T-P-8, T-P-5, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-7M-2, M-1S-3, S-2, S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_BS1-IV/1-2_W01
Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych - sem. 1
2,0nie zasad sporządzania wykresów sił przekrojowych
3,0zna 60% zasad sporządzania wykresów sił przekrojowych
3,5zna 70% zasad sporządzania wykresów sił przekrojowych
4,0zna 80% zasad sporządzania wykresów sił przekrojowych, potrafi interpretować uzyskane wyniki
4,5zna 90% zasad sporządzania wykresów sił przekrojowych, potrafi interpretować uzyskane wyniki
5,0zna 100% zasad sporządzania wykresów sił przekrojowych, potrafi interpretować uzyskane wyniki
AU_1A_BS1-IV/1-2_W02
Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych, momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich oraz wymiarowania elementów konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymalościowych - sem. 2
2,0nie zna zasad wymiarowania elementów konstrukcji
3,0zna 60% ogólnych zasad wymiarowania elementów konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych
3,5zna 70% ogólnych zasad wymiarowania elementów konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych
4,0zna 80% ogólnych zasad wymiarowania elementów konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych, potrafi interpretować uzyskane wyniki
4,5zna 90% ogólnych zasad wymiarowania elementów konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych, potrafi interpretować uzyskane wyniki
5,0zna 100% gólnych zasad wymiarowania elementów konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych, potrafi interpretować uzyskane wyniki

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_BS1-IV/1-2_U01
umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych - sem. 1
2,0nie umie wyznaczać sił przekrojowych w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych
3,0umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błędy rachunkowe
4,0umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, bez popełniania błędów
4,5umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, potrafi interpretować uzyskane wyniki
5,0umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, potrafi interpretować uzyskane wyniki, zna teoretyczne podstawy zastosowania uzyskanych wyników
AU_1A_BS1-IV/1-2_U02
umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla złożonych przekrojów oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi, umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych -sem. 2
2,0nie umie wstępnie zwymiarować elementów konstrukcji
3,0umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych, popełnia pojedyncze błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych, popełnia pojedyncze błędy rachunkowe
4,0umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych, bez popełniania blędów
4,5umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych, potrafi zinterpretować uzyskane wyniki
5,0umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych, potrafi zinterpretować uzyskane wyniki, wykazuje wiedzę w zakresie doboru odpowiednich wymiarów przekroju

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_BS1-IV/1-2_K01
Student przygotowuje się do podjęcia współpracy z inżynierem konstruktorem. Rozumie przesłanki konstrukcyjnej komponety pojektowania.
2,0nie rozumie pracy konstrukcji, nie jest komunikatywny w zakresie mechaniki i kształtowania konstrukcji;
3,0rozumie pracę konstrukcji w stopniu podstawowym, posługuje się pojęciami z zakesu mechaniki i kształtowania konstrukcji;
3,5rozumie pracę konstrukcji w stopniu podstawowym, dobrze operuje pojęciami z zakresu mechaniki i kształtowania konstrukcji
4,0dobrze rozumie pracę konstrukcji, dobrze operuje pojęciami z zakresu mechaniki i kształtowania konstrukcji
4,5dobrze rozumie pracę konstrukcji, bardzo dobrze operuje pojęciami z zakresu mechaniki i kształtowania konstrukcji, samodzielnie dokonuje prób kształtowania elementów konstrukcyjnych
5,0bardzo dobrze rozumie pracę konstrukcji, bardzo dobrze operuje pojęciami z zakresu mechaniki i kształtowania konstrukcji, samodzielnie dokonuje prób kształtowania elementów konstrukcyjnych

Literatura podstawowa

  1. Cywiński Z., Mechanika budowli w zadaniach, PWN, Warszawa, 2008
  2. Gawkowska L., Wytrzymałoęć materiałów, przykłady obliczeń, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, IV
  3. Grabowski J., Iwanczewska A., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  4. Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałość materiałów, Arkady, Warszawa, 1986
  5. Kolendowicz T., Mechanika budowli dla architektów, Arkady, Warszawa, 1994
  6. Przewłócki J., Górski J., Podstawy mechaniki budowl, Arkady, Warszawa, 2008
  7. Pyrak S., Szulborski K., Mechanika konstrukcji dla architektów, Arkady, Warszawa, 1994
  8. Witkowski M., Zbiór zadan z mechaniki budowli, O.W.P.W., Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Bogucki W., Zyburtowicz M., Tablice do projektowania konstrukcji metalowych, Arkady, Warszawa, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje.Statyka elementarna: zasady statyki, moment statyczny siły względem punktu, para sił, redukcja płaskiego układu sił2
T-P-2Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążen zewnetrzych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach statycznie wyznaczalnych2
T-P-3Wykresy sił wewnętrznych w belkach prostych2
T-P-4Wykresy sił wewnętrznych w belkach ciągłych przegubowych2
T-P-5Kolokwium - statyka. Wyznaczanie reakcji podpór, sił wewnętrznym N, T, M w belkach przegubowych2
T-P-6Wyznaczanie sił przekrojowych w ramach statycznie wyznaczalnych2
T-P-7Kratownice. Wyznaczanie sił w pretach metoda wycinania wezłów1
T-P-8Kolokwium - statyka. Wyznaczanie sił wewnętrznym N, T, M w ramach statycznie wyznaczalnych2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zasady pracy na ćwiczeniach, wymagania, literatura. Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metoda przekrojów2
T-P-2Kratownice. Wyznaczanie sił w pretach: plan Cremony2
T-P-3Wyznaczanie momentów statycznych, momentów bezwładności, wskaźników wytrzymałości figur płaskich3
T-P-4Wyznaczanie połozenia osi głównych centralnych i momentów bezwładnosci dla figur płaskich4
T-P-5Zginanie proste4
T-P-6Zginanie ze ścinaniem2
T-P-7kolokwium nr 12
T-P-8zginanie ukośne3
T-P-9Ściskanie mimośrodowe prętów krępych2
T-P-10Rdzeń przekroju2
T-P-11kolokwium nr 22
T-P-12Ściskanie mimośrodowe z wyboczeniem2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzeniu do przedmiotu, podstawowe założenia teorii konstrukcji1
T-W-2Oddziaływania na konstrukcje, siła skupiona, obciążenie ciągłe, moment skupiony1
T-W-3Schematy układów prętowych, węzły, podpory1
T-W-4Statyka elementarna, zasady statyki, warunki równowagi układów sił.1
T-W-5Statyczna wyznaczalność układów prętowych. Więzy i reakcje więzów.1
T-W-6Definicje sił przekrojowych, wykresy sił przekrojowych dla belek prostych (belka swobodnie podparta, belka wspornikowa)2
T-W-7Siły wewnętrzne w układach prętowych, związki między siłami wewnętrznymi i obciążeniem (zależności różniczkowe)1
T-W-8Wykresy sił przekrojowych dla belek ciągłych wieloprzęsłowych, przegubowych2
T-W-9Układy ramowe statycznie wyznaczalne,wykresy sił przekrojowych1
T-W-10Układy ramowe trójprzegubowe, wykresy sił wewnętrznych1
T-W-11Kratownice: metoda równoważenia węzłów, metoda przekrojów i plan Cremony.2
T-W-12Przeprowadzenie testu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geometria figur płaskich: środek ciężkości, osie główne centralne, momenty bezwładności przekrojów.2
T-W-2Stan naprężenia i stan odkształcenia, prawo Hooke’a.1
T-W-3Zasady projektowania konstrukcji: metoda stanów granicznych (SGN).1
T-W-4Rozciąganie i ściskanie osiowe - wymiarowanie konstrukcji2
T-W-5Zginanie proste, zginanie ze ścinaniem belki o przekrojach złożonych2
T-W-6Zginanie ukośne.1
T-W-7Ściskanie i rozciąganie mimośrodowe, rdzeń przekroju2
T-W-8Wyboczenie prętów osiowo ściskanych.3
T-W-9Wytrzymałość złożona.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach11
A-P-2samodzielne rozwiązywanie zadań22
A-P-3udział w konsultacjach2
A-P-4przygotowanie do kolokwiów21
A-P-5udział w kolokwium4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach26
A-P-2teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń10
A-P-3samodzielne rozwiązywanie zadań12
A-P-4Przygotowanie do kolokwiów8
A-P-5uczestnictwo w kolokwium4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach - sem. 114
A-W-2Studia literaturowe, bieżace utrwalanie wiedzy45
A-W-3udział w teście1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach - sem. 215
A-W-2Studiowanie literaturowe i bieżące utrwalanie wiedzy10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_BS1-IV/1-2_W01Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych - sem. 1
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wytrzymałości materiałów, mechaniki budowli, konstrukcji budowlanych, rozumie pracę elementów i prostych konstrukcji
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności sporządzania wykresów sił przekrojowych w belkach, ramach, kratownicach
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz założeniami w statyce i wytrzymałości materiałów i nabywa wiedzę niezbędną do rozumienia przedmiotów w zakresie konstrukcji wykładanych na kolejnych semestrach
Treści programoweT-P-3Wykresy sił wewnętrznych w belkach prostych
T-P-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje.Statyka elementarna: zasady statyki, moment statyczny siły względem punktu, para sił, redukcja płaskiego układu sił
T-P-7Kratownice. Wyznaczanie sił w pretach metoda wycinania wezłów
T-P-6Wyznaczanie sił przekrojowych w ramach statycznie wyznaczalnych
T-P-2Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążen zewnetrzych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach statycznie wyznaczalnych
T-P-4Wykresy sił wewnętrznych w belkach ciągłych przegubowych
T-W-10Układy ramowe trójprzegubowe, wykresy sił wewnętrznych
T-W-8Wykresy sił przekrojowych dla belek ciągłych wieloprzęsłowych, przegubowych
T-W-7Siły wewnętrzne w układach prętowych, związki między siłami wewnętrznymi i obciążeniem (zależności różniczkowe)
T-W-6Definicje sił przekrojowych, wykresy sił przekrojowych dla belek prostych (belka swobodnie podparta, belka wspornikowa)
T-W-4Statyka elementarna, zasady statyki, warunki równowagi układów sił.
T-W-1Wprowadzeniu do przedmiotu, podstawowe założenia teorii konstrukcji
T-W-9Układy ramowe statycznie wyznaczalne,wykresy sił przekrojowych
T-W-3Schematy układów prętowych, węzły, podpory
T-W-5Statyczna wyznaczalność układów prętowych. Więzy i reakcje więzów.
T-W-2Oddziaływania na konstrukcje, siła skupiona, obciążenie ciągłe, moment skupiony
T-W-11Kratownice: metoda równoważenia węzłów, metoda przekrojów i plan Cremony.
T-P-2Kratownice. Wyznaczanie sił w pretach: plan Cremony
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test (wykłady) - sem. 1
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zasad sporządzania wykresów sił przekrojowych
3,0zna 60% zasad sporządzania wykresów sił przekrojowych
3,5zna 70% zasad sporządzania wykresów sił przekrojowych
4,0zna 80% zasad sporządzania wykresów sił przekrojowych, potrafi interpretować uzyskane wyniki
4,5zna 90% zasad sporządzania wykresów sił przekrojowych, potrafi interpretować uzyskane wyniki
5,0zna 100% zasad sporządzania wykresów sił przekrojowych, potrafi interpretować uzyskane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_BS1-IV/1-2_W02Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych, momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich oraz wymiarowania elementów konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymalościowych - sem. 2
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wytrzymałości materiałów, mechaniki budowli, konstrukcji budowlanych, rozumie pracę elementów i prostych konstrukcji
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych figur płaskich: momenty statyczne, środek ciężkości, momenty bezwładności, główne środkowe osie bezwładności i główne momenty bezwładności
Treści programoweT-P-12Ściskanie mimośrodowe z wyboczeniem
T-P-10Rdzeń przekroju
T-P-9Ściskanie mimośrodowe prętów krępych
T-P-1Zasady pracy na ćwiczeniach, wymagania, literatura. Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metoda przekrojów
T-P-2Kratownice. Wyznaczanie sił w pretach: plan Cremony
T-P-6Zginanie ze ścinaniem
T-P-4Wyznaczanie połozenia osi głównych centralnych i momentów bezwładnosci dla figur płaskich
T-P-3Wyznaczanie momentów statycznych, momentów bezwładności, wskaźników wytrzymałości figur płaskich
T-P-8zginanie ukośne
T-P-5Zginanie proste
T-W-9Wytrzymałość złożona.
T-W-3Zasady projektowania konstrukcji: metoda stanów granicznych (SGN).
T-W-1Geometria figur płaskich: środek ciężkości, osie główne centralne, momenty bezwładności przekrojów.
T-W-5Zginanie proste, zginanie ze ścinaniem belki o przekrojach złożonych
T-W-6Zginanie ukośne.
T-W-8Wyboczenie prętów osiowo ściskanych.
T-W-4Rozciąganie i ściskanie osiowe - wymiarowanie konstrukcji
T-W-2Stan naprężenia i stan odkształcenia, prawo Hooke’a.
T-W-7Ściskanie i rozciąganie mimośrodowe, rdzeń przekroju
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna zasad wymiarowania elementów konstrukcji
3,0zna 60% ogólnych zasad wymiarowania elementów konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych
3,5zna 70% ogólnych zasad wymiarowania elementów konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych
4,0zna 80% ogólnych zasad wymiarowania elementów konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych, potrafi interpretować uzyskane wyniki
4,5zna 90% ogólnych zasad wymiarowania elementów konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych, potrafi interpretować uzyskane wyniki
5,0zna 100% gólnych zasad wymiarowania elementów konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych, potrafi interpretować uzyskane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_BS1-IV/1-2_U01umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych - sem. 1
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U05samodzielnie konstruuje i oblicza nośność podstawowych elementów konstrukcyjnych, potrafi zaprojektować konstrukcję małych obiektów
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności sporządzania wykresów sił przekrojowych w belkach, ramach, kratownicach
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz założeniami w statyce i wytrzymałości materiałów i nabywa wiedzę niezbędną do rozumienia przedmiotów w zakresie konstrukcji wykładanych na kolejnych semestrach
Treści programoweT-P-3Wykresy sił wewnętrznych w belkach prostych
T-P-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje.Statyka elementarna: zasady statyki, moment statyczny siły względem punktu, para sił, redukcja płaskiego układu sił
T-P-7Kratownice. Wyznaczanie sił w pretach metoda wycinania wezłów
T-P-6Wyznaczanie sił przekrojowych w ramach statycznie wyznaczalnych
T-P-2Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążen zewnetrzych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach statycznie wyznaczalnych
T-P-4Wykresy sił wewnętrznych w belkach ciągłych przegubowych
T-W-10Układy ramowe trójprzegubowe, wykresy sił wewnętrznych
T-W-8Wykresy sił przekrojowych dla belek ciągłych wieloprzęsłowych, przegubowych
T-W-7Siły wewnętrzne w układach prętowych, związki między siłami wewnętrznymi i obciążeniem (zależności różniczkowe)
T-W-6Definicje sił przekrojowych, wykresy sił przekrojowych dla belek prostych (belka swobodnie podparta, belka wspornikowa)
T-W-4Statyka elementarna, zasady statyki, warunki równowagi układów sił.
T-W-1Wprowadzeniu do przedmiotu, podstawowe założenia teorii konstrukcji
T-W-9Układy ramowe statycznie wyznaczalne,wykresy sił przekrojowych
T-W-3Schematy układów prętowych, węzły, podpory
T-W-5Statyczna wyznaczalność układów prętowych. Więzy i reakcje więzów.
T-W-2Oddziaływania na konstrukcje, siła skupiona, obciążenie ciągłe, moment skupiony
T-W-11Kratownice: metoda równoważenia węzłów, metoda przekrojów i plan Cremony.
T-P-2Kratownice. Wyznaczanie sił w pretach: plan Cremony
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z kolokwiów - semestr 1
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie wyznaczać sił przekrojowych w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych
3,0umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błędy rachunkowe
4,0umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, bez popełniania błędów
4,5umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, potrafi interpretować uzyskane wyniki
5,0umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, potrafi interpretować uzyskane wyniki, zna teoretyczne podstawy zastosowania uzyskanych wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_BS1-IV/1-2_U02umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla złożonych przekrojów oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi, umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych -sem. 2
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U05samodzielnie konstruuje i oblicza nośność podstawowych elementów konstrukcyjnych, potrafi zaprojektować konstrukcję małych obiektów
Cel przedmiotuC-4Opanowanie umiejętności wstępnego wymiarowania elementów konstrukcji ze względu na stan graniczny nośności
C-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych figur płaskich: momenty statyczne, środek ciężkości, momenty bezwładności, główne środkowe osie bezwładności i główne momenty bezwładności
Treści programoweT-P-12Ściskanie mimośrodowe z wyboczeniem
T-P-10Rdzeń przekroju
T-P-9Ściskanie mimośrodowe prętów krępych
T-P-1Zasady pracy na ćwiczeniach, wymagania, literatura. Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metoda przekrojów
T-P-2Kratownice. Wyznaczanie sił w pretach: plan Cremony
T-P-6Zginanie ze ścinaniem
T-P-4Wyznaczanie połozenia osi głównych centralnych i momentów bezwładnosci dla figur płaskich
T-P-3Wyznaczanie momentów statycznych, momentów bezwładności, wskaźników wytrzymałości figur płaskich
T-P-8zginanie ukośne
T-P-5Zginanie proste
T-W-9Wytrzymałość złożona.
T-W-3Zasady projektowania konstrukcji: metoda stanów granicznych (SGN).
T-W-1Geometria figur płaskich: środek ciężkości, osie główne centralne, momenty bezwładności przekrojów.
T-W-5Zginanie proste, zginanie ze ścinaniem belki o przekrojach złożonych
T-W-6Zginanie ukośne.
T-W-8Wyboczenie prętów osiowo ściskanych.
T-W-4Rozciąganie i ściskanie osiowe - wymiarowanie konstrukcji
T-W-2Stan naprężenia i stan odkształcenia, prawo Hooke’a.
T-W-7Ściskanie i rozciąganie mimośrodowe, rdzeń przekroju
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena z kolokwiów - semestr 2
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie wstępnie zwymiarować elementów konstrukcji
3,0umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych, popełnia pojedyncze błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych, popełnia pojedyncze błędy rachunkowe
4,0umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych, bez popełniania blędów
4,5umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych, potrafi zinterpretować uzyskane wyniki
5,0umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych, potrafi zinterpretować uzyskane wyniki, wykazuje wiedzę w zakresie doboru odpowiednich wymiarów przekroju
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_BS1-IV/1-2_K01Student przygotowuje się do podjęcia współpracy z inżynierem konstruktorem. Rozumie przesłanki konstrukcyjnej komponety pojektowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K01jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
Cel przedmiotuC-4Opanowanie umiejętności wstępnego wymiarowania elementów konstrukcji ze względu na stan graniczny nośności
C-2Wykształcenie umiejętności sporządzania wykresów sił przekrojowych w belkach, ramach, kratownicach
C-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych figur płaskich: momenty statyczne, środek ciężkości, momenty bezwładności, główne środkowe osie bezwładności i główne momenty bezwładności
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz założeniami w statyce i wytrzymałości materiałów i nabywa wiedzę niezbędną do rozumienia przedmiotów w zakresie konstrukcji wykładanych na kolejnych semestrach
Treści programoweT-P-3Wykresy sił wewnętrznych w belkach prostych
T-P-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje.Statyka elementarna: zasady statyki, moment statyczny siły względem punktu, para sił, redukcja płaskiego układu sił
T-P-7Kratownice. Wyznaczanie sił w pretach metoda wycinania wezłów
T-P-6Wyznaczanie sił przekrojowych w ramach statycznie wyznaczalnych
T-P-8Kolokwium - statyka. Wyznaczanie sił wewnętrznym N, T, M w ramach statycznie wyznaczalnych
T-P-5Kolokwium - statyka. Wyznaczanie reakcji podpór, sił wewnętrznym N, T, M w belkach przegubowych
T-P-2Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążen zewnetrzych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach statycznie wyznaczalnych
T-P-4Wykresy sił wewnętrznych w belkach ciągłych przegubowych
T-W-10Układy ramowe trójprzegubowe, wykresy sił wewnętrznych
T-W-12Przeprowadzenie testu
T-W-8Wykresy sił przekrojowych dla belek ciągłych wieloprzęsłowych, przegubowych
T-W-7Siły wewnętrzne w układach prętowych, związki między siłami wewnętrznymi i obciążeniem (zależności różniczkowe)
T-W-6Definicje sił przekrojowych, wykresy sił przekrojowych dla belek prostych (belka swobodnie podparta, belka wspornikowa)
T-W-4Statyka elementarna, zasady statyki, warunki równowagi układów sił.
T-W-1Wprowadzeniu do przedmiotu, podstawowe założenia teorii konstrukcji
T-W-9Układy ramowe statycznie wyznaczalne,wykresy sił przekrojowych
T-W-3Schematy układów prętowych, węzły, podpory
T-W-5Statyczna wyznaczalność układów prętowych. Więzy i reakcje więzów.
T-W-2Oddziaływania na konstrukcje, siła skupiona, obciążenie ciągłe, moment skupiony
T-W-11Kratownice: metoda równoważenia węzłów, metoda przekrojów i plan Cremony.
T-P-12Ściskanie mimośrodowe z wyboczeniem
T-P-10Rdzeń przekroju
T-P-7kolokwium nr 1
T-P-9Ściskanie mimośrodowe prętów krępych
T-P-1Zasady pracy na ćwiczeniach, wymagania, literatura. Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metoda przekrojów
T-P-2Kratownice. Wyznaczanie sił w pretach: plan Cremony
T-P-6Zginanie ze ścinaniem
T-P-11kolokwium nr 2
T-P-4Wyznaczanie połozenia osi głównych centralnych i momentów bezwładnosci dla figur płaskich
T-P-3Wyznaczanie momentów statycznych, momentów bezwładności, wskaźników wytrzymałości figur płaskich
T-P-8zginanie ukośne
T-P-5Zginanie proste
T-W-9Wytrzymałość złożona.
T-W-3Zasady projektowania konstrukcji: metoda stanów granicznych (SGN).
T-W-1Geometria figur płaskich: środek ciężkości, osie główne centralne, momenty bezwładności przekrojów.
T-W-5Zginanie proste, zginanie ze ścinaniem belki o przekrojach złożonych
T-W-6Zginanie ukośne.
T-W-8Wyboczenie prętów osiowo ściskanych.
T-W-4Rozciąganie i ściskanie osiowe - wymiarowanie konstrukcji
T-W-2Stan naprężenia i stan odkształcenia, prawo Hooke’a.
T-W-7Ściskanie i rozciąganie mimośrodowe, rdzeń przekroju
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: ocena z kolokwiów - semestr 1
S-4Ocena podsumowująca: ocena z kolokwiów - semestr 2
S-1Ocena formująca: test (wykłady) - sem. 1
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozumie pracy konstrukcji, nie jest komunikatywny w zakresie mechaniki i kształtowania konstrukcji;
3,0rozumie pracę konstrukcji w stopniu podstawowym, posługuje się pojęciami z zakesu mechaniki i kształtowania konstrukcji;
3,5rozumie pracę konstrukcji w stopniu podstawowym, dobrze operuje pojęciami z zakresu mechaniki i kształtowania konstrukcji
4,0dobrze rozumie pracę konstrukcji, dobrze operuje pojęciami z zakresu mechaniki i kształtowania konstrukcji
4,5dobrze rozumie pracę konstrukcji, bardzo dobrze operuje pojęciami z zakresu mechaniki i kształtowania konstrukcji, samodzielnie dokonuje prób kształtowania elementów konstrukcyjnych
5,0bardzo dobrze rozumie pracę konstrukcji, bardzo dobrze operuje pojęciami z zakresu mechaniki i kształtowania konstrukcji, samodzielnie dokonuje prób kształtowania elementów konstrukcyjnych