Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura (N2)

Sylabus przedmiotu Ochrona zabytków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona zabytków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,00,50zaliczenie
projektyP3 36 3,00,50zaliczenie
wykładyW4 9 1,00,50egzamin
projektyP4 36 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie stopnia inżyniera architekta.
W-2Posiadanie tytułu inżyniera architekta.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego, aktualną ochroną prawną dziedzictwa kulturowego i zasadami projektowania w przestrzeni kulturowej.
C-2Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych.
C-3Rozwijanie umiejętności projektowania adaptacji, rozbudowy, przebudowy, renowacji, rewitalizacji, rewaloryzacji zespołów lub obiektów i remontów obiektów istniejących, w tym zabytkowych.
C-4Rozwijanie umiejętności oceny i wartościowania obiektów zabytkowych.
C-5Rozwijanie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym.
C-6Zwiększenie świadomości studenta dotyczącej wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych.
C-7Zapoznanie studentów z aktualną organizacją i zadaniami służ konserwatorskich i rolą władz samorządowych w zakresie opieki i ochrony zabytkowych obiektów i obszarów.
C-8Poznanie wybranych zagadnień z zakresu historii i teorii, pogladów (idei lub doktryn) poszczególnych szkół konserwacji zabytków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przeprowadzenie badań historyczno-ikonograficznych, stratygrafii i wykonanie projektu koncepcyjnego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i wytyczne konserwatorskie. Przygotowanie programu prac konserwatorskich.36
36
projekty
T-P-1Opracowanie projektu budowlano-konserwatorskiego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i zalecenia konserwatorskie. Praktyczne wdrożenie wiedzy w zakresie konserwatorskich pojęć: reqwaloryzacja, rewitalizacja, renowacja, modernizacja, konserwacja, restauracja, adaptacja, rewitalizacja. Opracowanie projektu w trzech skalach projektowych: urbanistyka, architektura, architektura wnętrz.36
36
wykłady
T-W-11. Zakres problematyki przedmiotu. 2. Postawowe zasady ochrony zabytków zawarte w rekomendacjach miedzynarodowych (Karta Ateńska, Karta Wenecka, Rekomendacja Warszawska, Karta Krakowska). 3. Podstawowe treści ustawy "O ochronie i opiece nad zabytkami" z 2003 r z nowelizacją z 2018. 4. Formy prawne ochrony konserwatorskiej obszarów zabytkowych w Polsce. 5. Historia ochrony i konserwacji zespołów zabytkowych oraz krajobrazu kulturowego.4
T-W-21. Teorie i metody rewaloryzacji zespołów zabytkowych. 2. Zasady wartościowania obiektów zabytkowych. 3. Zakres i forma opracowania dokumentacji konserwatorskiej. 4. Obiekt w zabytkowym otoczeniu. Pojęcie i zasady projektowania w kontekście kulturowym. 5. Pojęcie i zasady rewitalizacji miast, zespołów i obszarów poprzemysłowych. 6. Konstrukcja i technika. Obiekt i jego wnętrze. Zagadnienie autentyzmu. Detal w zabytkowej architekturze.5
9
wykłady
T-W-1Konserwacja, adaptacja i modernizacja architektury współczesnej na wybranych przykładach: 1. zabytkowa kamienica w mieście. 2. obiekty poprzemysłowe. 3. zabudowa poddworska. 4. budynki w konstrukcji drewnianej. Zagadnienia związane z ochroną architektury drewnianej.4
T-W-21. Omówienie przykładów konserwacji i adaptacji zespołów w Polsce i za granicą. 2. Definicji pojęcia "kontekst kulturowy" i zasady z nim związane w architektonicznej praktyce projektowej. 3. Wartościowanie dziedzictwa kulturowego. 4. Nowoczesne techniki i technologie w konserwacji zabytków. 5. Synergia tradycji i kreacji w projektowaniu konserwatorskim.5
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w korektach36
A-P-2praca indywidualna54
90
projekty
A-P-1uczestnictwo w korektach projektowych36
A-P-2praca indywidualna24
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach9
A-W-2praca indywidualna21
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.9
A-W-2praca indywidualna21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Szczegółowe rozpracowanie elementów projektu, wymiarowanie, opracowanie detalu architektonicznego, zestawień stolarki okiennej i drzwiowej, kolorystyki - zgodnie z wymogami rozporządzenia o formie projektu budowlanego i wytycznymi konserwatorskimi.
M-2wykład problemowy
M-3wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych: obecność na zajęciach; opracowanie zagadnienia problemowego w formie prezentacji multimedialnej przed grupą i odpowiedź na pytania uczestników dyskusji podczas klauzury (w połowie semestru); uzyskanie oceny pozytywnej z projektu koncepcyjnego wraz programem prac konserwatorskich w semstrze I i budowlano-koserwatorskiego wraz programem prac konserwatorskich w semestrze II. Zaliczenie egzaminu: w semestrze I - esej na wybrany temat ochrony zabytków; przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego lub tematycznego eseju; zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień: 1 zakres tematyczny: teoria konserwacji, 2 zakres tematyczny: zagadnienai techniczne i rozwiązania praktyczne w konserwatorstwie. 3 zakres tematyczny: odbudowa, rewaloryzacja, rewitalizacja w Polsce i na świecie. zastosowanych w projekcie.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie egzaminu: przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego, zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień z teorii i praktycznych rozwiązań stosowanych w praktyce i zastosowanych w semestralnym projekcie.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_BN2-II/3-4_W01
Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską.
AU_2A_W01C-2T-W-2M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_BN2-II/3-4_U01
Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską.
AU_2A_U13C-5T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_BN2-II/3-4_K01
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
AU_2A_K02, AU_2A_K07C-6T-W-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_BN2-II/3-4_W01
Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską.
2,0
3,0Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_BN2-II/3-4_U01
Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską.
2,0
3,0Student potrafi wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptownej przez prowadzącego. Student opracowuje i prezentuje pytanie egzaminacyjne bez umiejętności efektywnej analizy zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_BN2-II/3-4_K01
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
2,0
3,0Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kuturowe oraz znaczenie wartości autentyzmu obiektów zabytkowych i przestrzeni kulturowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dziennik Ustaw nr 162 z 17.09.2003, poz. 1568
  2. Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U.nr 162 z 17.09.2003,poz. 1568
  3. Karta Wenecka, Ochrona Zabytków, nr 3/74
  4. Karta Wenecka, OZ nr 3/74
  5. Jan Zachwatowicz, Ochrona zabytków w Polsce, Warszawa, 1965
  6. J. Frycz, Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Poslce w latach 1795-1918, PWN, 1975
  7. Władysław Borusewicz, Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Arkady, 1971
  8. Stanisław Latour, Rewaloryzacja miast na Pomorzu Zachodnim, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1981
  9. Longin Majdecki, Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, PWN, 1993
  10. Gerard Ciołek, Ogrody polskie, W-wa, 1978
  11. Zbigniew Paszkowski, Tradycja i innowacja w twórczości architektonicznej, PS, 1997
  12. Zbigniew Paszkowski, Transformacja przestrzeni śródmiejskich miast europejskich, Walkowska, Szczecin, 2003
  13. Krzysztof Bizio, Rewaloryzacja XIX wiecznej zabudowy czynszowej, praca doktorska, Szczecin, 2003
  14. Ochrona zabytków
  15. Kwartalnik Architektury i Urbanistyki
  16. Miesięcznik Architektura
  17. Andrzej Kadłuczka, Ochrona zabytków architektury. Tom I. Zarys doktryn i teorii, Prace Naukowe Instytutu Historii Architektury i Konserwacji Zabytków Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2000
  18. red. Bogusław Szmygin, Wartościowanie zabytków architektury, materiały po0konferencyjne, Polski Komitet Naukowy ICOMOS, Lublin-Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. dostosowana do specyfiki wybranego tematu pracy projektowej i tematyki referatu.

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przeprowadzenie badań historyczno-ikonograficznych, stratygrafii i wykonanie projektu koncepcyjnego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i wytyczne konserwatorskie. Przygotowanie programu prac konserwatorskich.36
36

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie projektu budowlano-konserwatorskiego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i zalecenia konserwatorskie. Praktyczne wdrożenie wiedzy w zakresie konserwatorskich pojęć: reqwaloryzacja, rewitalizacja, renowacja, modernizacja, konserwacja, restauracja, adaptacja, rewitalizacja. Opracowanie projektu w trzech skalach projektowych: urbanistyka, architektura, architektura wnętrz.36
36

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Zakres problematyki przedmiotu. 2. Postawowe zasady ochrony zabytków zawarte w rekomendacjach miedzynarodowych (Karta Ateńska, Karta Wenecka, Rekomendacja Warszawska, Karta Krakowska). 3. Podstawowe treści ustawy "O ochronie i opiece nad zabytkami" z 2003 r z nowelizacją z 2018. 4. Formy prawne ochrony konserwatorskiej obszarów zabytkowych w Polsce. 5. Historia ochrony i konserwacji zespołów zabytkowych oraz krajobrazu kulturowego.4
T-W-21. Teorie i metody rewaloryzacji zespołów zabytkowych. 2. Zasady wartościowania obiektów zabytkowych. 3. Zakres i forma opracowania dokumentacji konserwatorskiej. 4. Obiekt w zabytkowym otoczeniu. Pojęcie i zasady projektowania w kontekście kulturowym. 5. Pojęcie i zasady rewitalizacji miast, zespołów i obszarów poprzemysłowych. 6. Konstrukcja i technika. Obiekt i jego wnętrze. Zagadnienie autentyzmu. Detal w zabytkowej architekturze.5
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Konserwacja, adaptacja i modernizacja architektury współczesnej na wybranych przykładach: 1. zabytkowa kamienica w mieście. 2. obiekty poprzemysłowe. 3. zabudowa poddworska. 4. budynki w konstrukcji drewnianej. Zagadnienia związane z ochroną architektury drewnianej.4
T-W-21. Omówienie przykładów konserwacji i adaptacji zespołów w Polsce i za granicą. 2. Definicji pojęcia "kontekst kulturowy" i zasady z nim związane w architektonicznej praktyce projektowej. 3. Wartościowanie dziedzictwa kulturowego. 4. Nowoczesne techniki i technologie w konserwacji zabytków. 5. Synergia tradycji i kreacji w projektowaniu konserwatorskim.5
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w korektach36
A-P-2praca indywidualna54
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w korektach projektowych36
A-P-2praca indywidualna24
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach9
A-W-2praca indywidualna21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.9
A-W-2praca indywidualna21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BN2-II/3-4_W01Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W01zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych.
Treści programoweT-W-21. Omówienie przykładów konserwacji i adaptacji zespołów w Polsce i za granicą. 2. Definicji pojęcia "kontekst kulturowy" i zasady z nim związane w architektonicznej praktyce projektowej. 3. Wartościowanie dziedzictwa kulturowego. 4. Nowoczesne techniki i technologie w konserwacji zabytków. 5. Synergia tradycji i kreacji w projektowaniu konserwatorskim.
Metody nauczaniaM-3wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie egzaminu: przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego, zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień z teorii i praktycznych rozwiązań stosowanych w praktyce i zastosowanych w semestralnym projekcie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BN2-II/3-4_U01Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U13w projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, har-monijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury
Cel przedmiotuC-5Rozwijanie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym.
Treści programoweT-P-1Przeprowadzenie badań historyczno-ikonograficznych, stratygrafii i wykonanie projektu koncepcyjnego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i wytyczne konserwatorskie. Przygotowanie programu prac konserwatorskich.
Metody nauczaniaM-1Szczegółowe rozpracowanie elementów projektu, wymiarowanie, opracowanie detalu architektonicznego, zestawień stolarki okiennej i drzwiowej, kolorystyki - zgodnie z wymogami rozporządzenia o formie projektu budowlanego i wytycznymi konserwatorskimi.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych: obecność na zajęciach; opracowanie zagadnienia problemowego w formie prezentacji multimedialnej przed grupą i odpowiedź na pytania uczestników dyskusji podczas klauzury (w połowie semestru); uzyskanie oceny pozytywnej z projektu koncepcyjnego wraz programem prac konserwatorskich w semstrze I i budowlano-koserwatorskiego wraz programem prac konserwatorskich w semestrze II. Zaliczenie egzaminu: w semestrze I - esej na wybrany temat ochrony zabytków; przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego lub tematycznego eseju; zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień: 1 zakres tematyczny: teoria konserwacji, 2 zakres tematyczny: zagadnienai techniczne i rozwiązania praktyczne w konserwatorstwie. 3 zakres tematyczny: odbudowa, rewaloryzacja, rewitalizacja w Polsce i na świecie. zastosowanych w projekcie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptownej przez prowadzącego. Student opracowuje i prezentuje pytanie egzaminacyjne bez umiejętności efektywnej analizy zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BN2-II/3-4_K01Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K02szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
AU_2A_K07popularyzuje wiedzę o architekturze, inicjuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska
Cel przedmiotuC-6Zwiększenie świadomości studenta dotyczącej wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych.
Treści programoweT-W-21. Omówienie przykładów konserwacji i adaptacji zespołów w Polsce i za granicą. 2. Definicji pojęcia "kontekst kulturowy" i zasady z nim związane w architektonicznej praktyce projektowej. 3. Wartościowanie dziedzictwa kulturowego. 4. Nowoczesne techniki i technologie w konserwacji zabytków. 5. Synergia tradycji i kreacji w projektowaniu konserwatorskim.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych: obecność na zajęciach; opracowanie zagadnienia problemowego w formie prezentacji multimedialnej przed grupą i odpowiedź na pytania uczestników dyskusji podczas klauzury (w połowie semestru); uzyskanie oceny pozytywnej z projektu koncepcyjnego wraz programem prac konserwatorskich w semstrze I i budowlano-koserwatorskiego wraz programem prac konserwatorskich w semestrze II. Zaliczenie egzaminu: w semestrze I - esej na wybrany temat ochrony zabytków; przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego lub tematycznego eseju; zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień: 1 zakres tematyczny: teoria konserwacji, 2 zakres tematyczny: zagadnienai techniczne i rozwiązania praktyczne w konserwatorstwie. 3 zakres tematyczny: odbudowa, rewaloryzacja, rewitalizacja w Polsce i na świecie. zastosowanych w projekcie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kuturowe oraz znaczenie wartości autentyzmu obiektów zabytkowych i przestrzeni kulturowych.
3,5
4,0
4,5
5,0