Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Zwierzęta bezkręgowe wykorzystywane gospodarczo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zwierzęta bezkręgowe wykorzystywane gospodarczo
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zoologii bezkręgowców

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obserwacja przyżyciowa wybranych przedstawicieli krajowych bezkręgowców1
T-A-2Zwierzęta bezkręgowe wykorzystywane w ochronie środowiska – wyjście do Oczyszczalni Ścieków Pomorzany3
T-A-3Bezkręgowce jako produkt spożywczy2
T-A-4Próby wykorzystania zwierząt bezkręgowych w przemyśle i rolnictwie2
T-A-5Produkty pszczele2
T-A-6Ekonomiczne aspekty chowu ślimaków – wyjazd na fermę ślimaków3
T-A-7Zasady organizacji amatorskiej hodowli zwierząt bezkręgowych – wykład z wieloletnim hodowcą zwierząt bezkręgowych i kręgowych2
15
wykłady
T-W-1Bezkręgowce wykorzystywane gospodarczo – wprowadzenie. Znaczenie gospodarcze gąbek i parzydełkowców2
T-W-2Wykorzystanie płazińców (tasiemców i przywr) oraz nicieni w medycynie i ochronie środowiska2
T-W-3Gospodarcze znaczenie pierścienic2
T-W-4Stawonogi – sprzymierzeńcy i wrogowie4
T-W-5Gospodarowanie populacjami mięczaków wolno żyjących i hodowlanych2
T-W-6Bezkręgowce jako źródło trucizn i leków3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Czytanie wyznaczonej literatury20
A-A-3Przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego15
A-A-4Konsultacje7
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń3
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wyznaczonej literatury5
A-W-3Konsultacje z prowadzącym przedmiot4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu5
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Filmy
M-3Na ćwiczeniach praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: cząstkowe sprawdziany pisane po zakończeniu działu
S-2Ocena podsumowująca: prawdzian pisemny po zakończeniu części wykładowej
S-3Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta podczas zajęć, jego aktywności, zaangażowania i postawy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S1-OK8.1_W01
Student posiada wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które są dzięki nim wytwarzane.
ZO_1A_W01, ZO_1A_W05C-1T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S1-OK8.1_U01
Na podstawie kluczy student oznacza bezkręgowce wykorzystywane w różnych działach gospodarki.
ZO_1A_U08C-1T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-A-4, T-A-5, T-A-3M-1, M-3, M-2S-2, S-1
ZO_1A_ZO-S1-OK8.1_U02
Potrafi założyć i prowadzić hodowlę zwierząt wykorzystywanych gospodarczo, w tym zwierząt karmowych z uwzględnieniem ich dobrostanu.
ZO_1A_U11, ZO_1A_U14, ZO_1A_U17C-1T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-2M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S1-OK8.1_K01
Student zyskuje wrażliwość i wykazuje dbałość o zwierzęta pozyskiwane z przyrody;
ZO_1A_K02, ZO_1A_K03, ZO_1A_K07C-1T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-1, M-3, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S1-OK8.1_W01
Student posiada wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które są dzięki nim wytwarzane.
2,0
3,0Student posiada pogłębioną wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S1-OK8.1_U01
Na podstawie kluczy student oznacza bezkręgowce wykorzystywane w różnych działach gospodarki.
2,0
3,0Na podstawie kluczy student oznacza bezkręgowce wykorzystywane w różnych działach gospodarki.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S1-OK8.1_U02
Potrafi założyć i prowadzić hodowlę zwierząt wykorzystywanych gospodarczo, w tym zwierząt karmowych z uwzględnieniem ich dobrostanu.
2,0
3,0Potrafi założyć i prowadzić hodowlę zwierząt wykorzystywanych gospodarczo, w tym zwierząt karmowych z uwzględnieniem ich dobrostanu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S1-OK8.1_K01
Student zyskuje wrażliwość i wykazuje dbałość o zwierzęta pozyskiwane z przyrody;
2,0
3,0Student jest wrażliwy i wykazuje dbałość o zwierzęta pozyskiwane z przyrody
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kawecki Z., Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1988
  2. Jura Cz.(red), Bezkręgowce, PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Boczek J., Człowiek i owady, SGGW, Warszawa, 2001
  2. oo, Pożyteczne owady i inne zwierzęta, Wyd. Medix Plus, Poznań, 1997
  3. Samek A., Świat muszli, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1976

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obserwacja przyżyciowa wybranych przedstawicieli krajowych bezkręgowców1
T-A-2Zwierzęta bezkręgowe wykorzystywane w ochronie środowiska – wyjście do Oczyszczalni Ścieków Pomorzany3
T-A-3Bezkręgowce jako produkt spożywczy2
T-A-4Próby wykorzystania zwierząt bezkręgowych w przemyśle i rolnictwie2
T-A-5Produkty pszczele2
T-A-6Ekonomiczne aspekty chowu ślimaków – wyjazd na fermę ślimaków3
T-A-7Zasady organizacji amatorskiej hodowli zwierząt bezkręgowych – wykład z wieloletnim hodowcą zwierząt bezkręgowych i kręgowych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bezkręgowce wykorzystywane gospodarczo – wprowadzenie. Znaczenie gospodarcze gąbek i parzydełkowców2
T-W-2Wykorzystanie płazińców (tasiemców i przywr) oraz nicieni w medycynie i ochronie środowiska2
T-W-3Gospodarcze znaczenie pierścienic2
T-W-4Stawonogi – sprzymierzeńcy i wrogowie4
T-W-5Gospodarowanie populacjami mięczaków wolno żyjących i hodowlanych2
T-W-6Bezkręgowce jako źródło trucizn i leków3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Czytanie wyznaczonej literatury20
A-A-3Przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego15
A-A-4Konsultacje7
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wyznaczonej literatury5
A-W-3Konsultacje z prowadzącym przedmiot4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu5
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S1-OK8.1_W01Student posiada wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które są dzięki nim wytwarzane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
ZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane
Treści programoweT-W-2Wykorzystanie płazińców (tasiemców i przywr) oraz nicieni w medycynie i ochronie środowiska
T-W-6Bezkręgowce jako źródło trucizn i leków
T-W-4Stawonogi – sprzymierzeńcy i wrogowie
T-W-5Gospodarowanie populacjami mięczaków wolno żyjących i hodowlanych
T-W-3Gospodarcze znaczenie pierścienic
T-W-1Bezkręgowce wykorzystywane gospodarczo – wprowadzenie. Znaczenie gospodarcze gąbek i parzydełkowców
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-3Na ćwiczeniach praca w grupach
M-2Filmy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: prawdzian pisemny po zakończeniu części wykładowej
S-1Ocena formująca: cząstkowe sprawdziany pisane po zakończeniu działu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada pogłębioną wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S1-OK8.1_U01Na podstawie kluczy student oznacza bezkręgowce wykorzystywane w różnych działach gospodarki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-1Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane
Treści programoweT-W-2Wykorzystanie płazińców (tasiemców i przywr) oraz nicieni w medycynie i ochronie środowiska
T-W-6Bezkręgowce jako źródło trucizn i leków
T-W-4Stawonogi – sprzymierzeńcy i wrogowie
T-W-5Gospodarowanie populacjami mięczaków wolno żyjących i hodowlanych
T-W-3Gospodarcze znaczenie pierścienic
T-W-1Bezkręgowce wykorzystywane gospodarczo – wprowadzenie. Znaczenie gospodarcze gąbek i parzydełkowców
T-A-4Próby wykorzystania zwierząt bezkręgowych w przemyśle i rolnictwie
T-A-5Produkty pszczele
T-A-3Bezkręgowce jako produkt spożywczy
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-3Na ćwiczeniach praca w grupach
M-2Filmy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: prawdzian pisemny po zakończeniu części wykładowej
S-1Ocena formująca: cząstkowe sprawdziany pisane po zakończeniu działu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na podstawie kluczy student oznacza bezkręgowce wykorzystywane w różnych działach gospodarki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S1-OK8.1_U02Potrafi założyć i prowadzić hodowlę zwierząt wykorzystywanych gospodarczo, w tym zwierząt karmowych z uwzględnieniem ich dobrostanu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U11Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie w dziedzinie zootechniki
ZO_1A_U14Dokonuje oceny dobrostanu zwierząt oraz podejmuje działania w celu jego optymalizacji
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-1Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane
Treści programoweT-W-2Wykorzystanie płazińców (tasiemców i przywr) oraz nicieni w medycynie i ochronie środowiska
T-W-6Bezkręgowce jako źródło trucizn i leków
T-W-4Stawonogi – sprzymierzeńcy i wrogowie
T-W-5Gospodarowanie populacjami mięczaków wolno żyjących i hodowlanych
T-W-3Gospodarcze znaczenie pierścienic
T-A-6Ekonomiczne aspekty chowu ślimaków – wyjazd na fermę ślimaków
T-A-7Zasady organizacji amatorskiej hodowli zwierząt bezkręgowych – wykład z wieloletnim hodowcą zwierząt bezkręgowych i kręgowych
T-A-1Obserwacja przyżyciowa wybranych przedstawicieli krajowych bezkręgowców
T-A-2Zwierzęta bezkręgowe wykorzystywane w ochronie środowiska – wyjście do Oczyszczalni Ścieków Pomorzany
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-3Na ćwiczeniach praca w grupach
M-2Filmy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: prawdzian pisemny po zakończeniu części wykładowej
S-1Ocena formująca: cząstkowe sprawdziany pisane po zakończeniu działu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi założyć i prowadzić hodowlę zwierząt wykorzystywanych gospodarczo, w tym zwierząt karmowych z uwzględnieniem ich dobrostanu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S1-OK8.1_K01Student zyskuje wrażliwość i wykazuje dbałość o zwierzęta pozyskiwane z przyrody;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
ZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-1Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane
Treści programoweT-W-2Wykorzystanie płazińców (tasiemców i przywr) oraz nicieni w medycynie i ochronie środowiska
T-W-6Bezkręgowce jako źródło trucizn i leków
T-W-4Stawonogi – sprzymierzeńcy i wrogowie
T-W-5Gospodarowanie populacjami mięczaków wolno żyjących i hodowlanych
T-W-3Gospodarcze znaczenie pierścienic
T-W-1Bezkręgowce wykorzystywane gospodarczo – wprowadzenie. Znaczenie gospodarcze gąbek i parzydełkowców
T-A-4Próby wykorzystania zwierząt bezkręgowych w przemyśle i rolnictwie
T-A-5Produkty pszczele
T-A-6Ekonomiczne aspekty chowu ślimaków – wyjazd na fermę ślimaków
T-A-7Zasady organizacji amatorskiej hodowli zwierząt bezkręgowych – wykład z wieloletnim hodowcą zwierząt bezkręgowych i kręgowych
T-A-1Obserwacja przyżyciowa wybranych przedstawicieli krajowych bezkręgowców
T-A-3Bezkręgowce jako produkt spożywczy
T-A-2Zwierzęta bezkręgowe wykorzystywane w ochronie środowiska – wyjście do Oczyszczalni Ścieków Pomorzany
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-3Na ćwiczeniach praca w grupach
M-2Filmy
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta podczas zajęć, jego aktywności, zaangażowania i postawy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest wrażliwy i wykazuje dbałość o zwierzęta pozyskiwane z przyrody
3,5
4,0
4,5
5,0